علل بروز اختلال نعوظ و روش های درمان آن

آخرین بروزرسانی: 4 اسفند 1402

در این مقاله می خوانید
نعوظ چیست؟ به زبان عامیانه به راست شدن یا سیخ شدن آلت تناسلی در مردان و یا برانگیخته شدن کلیتوریس در زنان نعوظ میگویند. اختلال نعوظ نوعی ناکارآمدی جنسی در مردان است که در آن آلت قادر نیست به حالت نعوظ برسد یا در این حالت باقی بماند. این مشکل باعث عدم رضایت جنسی شده و آزار روانی برای فرد و شریک جنسی او به وجود می آورد.

علت زود شل شدن نعوظ

  • مشکلات روحی و استرس
  • برخی مشکلات جسمی 
  • بیماری های عروقی 
  • عوارض جراحی 
  • عوارض برخی داروها
  • افزایش سن 
در ادامه تمام موارد را با جزییات شرح داده ایم…
 

یکی از بزرگ ترین دغدغه های مردان فعال از لحاظ جنسی از دست دادن نعوظ یا کاهش کیفیت برانگیختگی آلت در هنگام رابطه جنسی است. این مشکل اختلال نعوظ Erectile Dysfunction نامیده می شود. عارضه شل شدن آلت و یا عدم نعوظ در تمام سنین امکان پذیر است اما هر چه سن بالاتر باشد احتمال این مشکل بیشتر می گردد.

آگاه باشید که اگر مشکل در سفت شدن آلت گه گاه و بدون تکرار منظم اتفاق می افتد احتمال شما مشکل ED ندارید و فقط خستگی های ذهنی جلوی نعوظ کامل را می گیرد. اما در صورتی که این مشکل مکرر اتفاق افتاد شما باید به یک متخصص اورولوژی (متخصص نعوظ مردان) مراجعه کنید.

علت اختلال نعوظ در مردان

در ادامه تمامی عواملی که بر کیفیت نعوظ مردان اثرگذار است را بیان کرده ایم:

1_ اختلالات روانی

مهم ترین دلایل عدم نعوظ در مردان (خصوصا در افراد جوان) اختلالات روانی می باشد. به طوریکه در بیش از ۷۰% موارد، اختلال روانی، علت نعوظ نداشتن است.

استرس های كاری و محیطی، خستگی، نداشتن حس خوب نسبت به شریک جنسی، اضطراب در آمیزش و همچنین افسردگی و نگرانی‌، درگیری‌ های احساسی خارج از رابطه خانوادگی همگی می‌توانند از دلایل روانی اختلال نعوظ باشند.

2_ مشکلات آناتومیک

 از علل دیگر می توان به مشکلات اناتومیک و اختلالات عصبی از جمله آسیب به عصب پودندال در جریان حوادث، تصادفات یا جراحی های لگنی اشاره کرد. هم چنین هر بیماری که بر مغز و اعصاب و یا نخاع اثر گذاشته باشد از جمله MS، دیابت و … می توانند باعث اختلال نعوظ شوند.

3_ اختلالات عروقی

از علل مهم دیگر می توان به اختلالات عروقی اشاره کرد که شایع ترین عامل آن  دیابت بوده که با توجه به شیوع دیابت موضوع مهمی می باشد. از عوامل موثر دیگر می توان به فشار خون بالای مزمن و طول کشیده اشاره کرد. از سوی دیگر فشار خون بالا می تواند به شل شدن آلت هنگام رابطه بینجامد.

مشکل نعوظ در جوانی

دلایل اختلال نعوظ از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در حالی که بیماری های مرتبط با سن محدود به افراد مسن نیست، در مردان جوان کمتر شایع هستند. بنابراین، مردان جوان ممکن است به دلیل سبک زندگی یا عوامل احساسی مانند:

جراحی درمان اختلال نعوظ

4_ عمل جراحی

اعمال جراحی مثل پروستاتکتومی، ضربه و آسیب به شریان ها، آرترواسکلروز، فشار خون، چربی خون بالا، کاهش هورمون ها، دخانیات و مصرف سیگار (مخصوصا کسانی که بیش از ٢٠ نخ در روز سیگار می کشند) و مواد مخدر و …. نیز می توانند باعث این بیماری شوند.

5_ مصرف دارو

 بعضی داروها نیز میتوانند باعث از دست رفتن نعوظ شوند. از داروهای مسوول می توان به موارد زیر اشاره کرد : کتوکونازول (ضد قارچ)، آنتی سایکوتیک ها (داروهای ضد جنون در بیماران با اختلالات روانی )، بعضی دارو های ضد فشار خون، سایمتیدین، تیازید ها و …

هم چنین یکی از عوارض مهم و بعضا برگشت ناپذیر در ورزشکاران استفاده كننده از داروهای هورمونی اختلالات زناشویی و ناباروری می باشد.

6_ افزایش سن

افزایش سن نیز می تواند باعث این مشکل شود که به علت کاهش هورمون های جنسی و اختلال در گردش خون است به طوری که در سن بالای ۶۵ سال یک چهارم افراد این مشکل را دارند و سن مهمترین متغیر وابسته به توان جنسی است.

اگر فردی دچار این مشکل می باشد در درجه ی اول با توجه به اینکه ۷۰% موارد مشکل روانی می باشد بهتر است سعی در کنترل تکانه های محیطی و افزایش ارامش و اعتماد به نفس داشته باشد ، در صورتی که این روش موثر نباشد باید توسط پزشک متخصص اورولوژی معاینه ی کامل به ویژه در ناحیه تناسلی شود و آزمایشات عصبی،بررسی عروق آلت با سونوی رنگی (داپلر)، تست هورمونی ، قند خون ، چربی خون، و….انجام شود.

درمان اختلال نعوظ

ما در این روش ۲ نوع درمان اختصاصی و غیر اختصاصی داریم. در درمان های غیر اختصاصی از روان درمانی، هورمون درمانی، تغییر رژیم غذایی، تغییر شیوه زندگی و … استفاده می شود. توجه کنید که خود تغییر شیوه ی زندگی می تواند هم بار روانی را حل کند و هم بر مسائلی مثل درگیری عروق با تغییر رژیم اثر داشته باشد.

جالب است که بدانید  انجام طولانی مدت دوچرخه سواری و ورزش های اینگونه به علت آسیب های ریز مکرر به عروق ناحیه تناسلی می توانند باعث این مشکل شوند که در این موارد باید نوع و شدت ورزش را تغییر دهیم. هم چنین در افرادی که به علت مصرف دارو دچار مشکل شده اند دارو تغییر داده می شود. تقویت عضلات کف لگنی با ورزش نیز می تواند مفید باشد.

جراحی درمان اختلال نعوظ

از درمان های دیگر می توان به هورمون درمانی ( در اختلالات تیروئید ، آدرنال ، هیپوفیز و…)، و هم چنین استفاده از دارو های خوراکی و تزریقی اشاره کرد.

درمان دارویی اختلال نعوظ

بسیاری از مراجعین سوال می کنند که آیا قرص برای سفت کردن آلت هنگام رابطه جنسی وجود دارد؟ پاسخ مثبت است، قرص ها و درمان های دارویی مختلفی برای درمان اختلال نعوظ موقت وجود دارد. اما در مشکلات پیچیده تر، فرد باید علت اصلی عدم نعوظ را درمان کند.

  • آپومورفین ( زیر زبانی) که در ۱۲ دقیقه اثر می کند و تا ۲ ساعت هم می ماند.

  •  ترازودون که ضد افسردگی ملایم است.

  •  سیلدنافیل که خیلی سریع هم اثر می کند اما در افرادی که نیترات می خورند نباید مصرف شود. قابل توجه است که بیماران قلبی این دارو را با احتیاط استفاده کنند. هم چنین این دارو فقط در پاسخ به تحریک جنسی اثر می کند.

  •  می توان تزریق داخل مجرا انجام  داد که باید در شرایط ضد عفونی باشد. این درمان می تواند عوارضی مثل درد در محل تزریق یا نعوظ طول کشیده داشته باشد. در فردی كه بیماری کم خونی داسی شکل، اسکیزوفرنی، اختلال روانی شدید و یا بیماری سیستمیک شدید داشته باشد از این درمان استفاده نمی شود.

  •  دستگاه وکیوم: وسیله ای شامل یک سیلندر که با لوله به یک پمپ وصل می شود و باعث می شود خون در آلت جمع شود و در پایین یک حلقه دور آلت انداخته می شود. این روش در افراد مسن بیشتر استفاده می شود.

قرص برای درمان اختلال نعوظ مرد

این سه قرص می توانند یک ساعت پیش از رابطه جنسی مصرف شوند تا موجب سفتی آلت مرد و نگه داشتن نعوظ به مدت طولانی شوند.

  • سیلدنافیل سیترات (ویاگرا)
  • تادالافیل سیترات (CIALIS)
  • وردنافیل
  • ویزارسین

هر سه دارو عوارض مشابهی دارند:

  • سردرد
  • احتقان بینی
  • اختلال گوارشی
  • اختلال دید (دید آبی رنگ)
  • درد زانو

این دارو ها با نام های تجاری مثل ویاگرا، Blue Chew و غیره به فروش می رسند. سی تا 60 دقیقه پیش از رابطه جنسی قرص را با آب مصرف کنید. اگر تاثیر قرص و نعوظ بیش از 4 ساعت طول کشید، به پزشک مراجعه کنید.

❇ جراحی برای درمان اختلال نعوظ

 در افرادی که به درمان های قبلی پاسخ نداده اند از اعمال جراحی استفاده می شود مثل پروتزهای آلت ( malleable or semi rigid و inflatable ). پروتز می تواند عوارضی مثل عفونت و عوارض بعد جراحی و …. داشته باشد.

از جراحی های دیگر جراحی عروق است که بیشتر در افراد جوان غیر سیگاری و فاقد بیماری زمینه ای (دیابت) که بیشتر در اثر ضربه دچار اختلالات عروقی و اختلال در خونرسانی به آلت شده اند، استفاده می شود.

درمان اختلال نعوظ در طب سنتی

❇ درمان اختلال نعوظ در طب سنتی

در طب سنتی نیز برای درمان اختلال نعوظ از درمان های گیاهی استفاده می شود که کشورهایی مثل چین و آفریقا مدت طولانی است که از این روش ها استفاده می کنند. در پاسخ به سوال ” آیا شلی آلت با تغذیه درمان می شود؟ ” باید بگوییم که بسته به علت عدم نعوظ جواب می تواند مثبت و یا منفی باشد.

برحی از گیاهان اثرات مشابه با قرص برای درمان اختلال نعوظ مردان دارند و از جمله این گیاهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جینسنگ: که از کرم آن نیز برای انزال زودرس استفاده می شود.

  • ال _ آرژنین: که با افزایش خونرسانی اثر می کند.

  • دی هیدرواندروسترون (DHEA): که بیشتر میل جنسی در زنان را افزایش می دهد و به اختلال نعوظ کمک می کند.

  • یوهیمبین (آلکالوئید زهرین که از گیاه آفریقایی به نام Corynanthe yohimbe گرفته می شود)

  •  جینکو: علف های هرز بز شاخی (epimedium)، ویاگرا گیاهی (با احتیاط استفاده شود)

توصیه پزشک

اختلال نعوظ به علت اختلال جنسی و آسیب روانی که به فرد و شریک جنسی وارد می کند مهم می باشد، اما زمانی به فردی می گوییم که این اختلال و بیماری دارد که این مشکل به طور متناوب برای وی ایجاد شود نه اینکه به دفعات کمی بوده و حل شود. باید توجه کنیم که این مشکل با بالا رفتن سن افزایش می یابد و سن بر این بیماری بسیار تاثیر می گذارد، پس در صورت بروز این مشکل با توجه به علل آن که در بالا توضیح داده شد به پزشک مراجعه کرده تا معاینه و درمان کامل برای شما صورت بگیرد.

 

دکتر شهریار ناطق متخصص و جراح مجاری ادراری

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهراذ پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    سلام . من چند وقتی هست که آلت تناسلیم اصلا سفت نمیشه برای انجام رابطه قبلاً اینجوری نبودم تا دو ماه قبل خوب بودم یک مرتبه این اتفاق واسم افتاد خواستم بدونم علتش چیه ؟؟؟ .ممنون از لطف تون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام معمولا عوامل روحی روانی و استرس‌های محیطی
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    سلام وقت شما بخیر
    آقای دکتر من تبخال تناسلی گرفتم بصورت مکرر عودت میکنه ناراحتی اعصاب دارم داروی اعصاب هم مصرف میکنم
    قرص آسیکلویر هم مصرف میکنم اما یه چند روز خوب میشه باز عود میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تغییر سبک زندگی و مصرف داروی تقویت سیستم ایمنی برای جلوگیری از عود موثر است
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    سلام وقت شما بخیر
    آقای دکتر من تبخال تناسلی گرفتم بصورت مکرر عودت میکنه ناراحتی اعصاب دارم داروی اعصاب هم مصرف میکنم
    قرص آسیکلویر هم مصرف میکنم اما یه چند روز خوب میشه باز عود میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تغییر سبک زندگی و مصرف داروی تقویت سیستم ایمنی به کاهش عود کمک میکند
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    در موقع هم بستر شدن در ابتدا حالت نعوظ به شدت اتفاق می افتد اما پس از یک دقیقه شل شده و دیگر حسی ندارد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    مشکل عدم نعوظ در من گاه گاهی اتفاق می افتاد ولی این بار مدت طولانی است ادامه یافته است دنبال راه حل هستم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    سلام ۴۱ ساله هستم . بنده هر چند گاهی که اخیرا زیاد شده نعوظ ندارم و یا اگر هم داشته باشم با اینکه از شریک جنسی خود نهایت لذت را میبرم ولی به ناگهان شل میشوم . حتی گاها قرص سیلدنافیل نیز تاثیر گذار نمیشود .
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر امیر۲۰۰ جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 371 مشاهده پرسش
    سلام از سن ۱۸ سال الت ام کج یا شکسته بطرف پایین کج شده لطفا راهنمایی ام کنی
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تنها راه اصلاح کجی الت جراحی است
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید من در رابطه راست میشه ولی وسطه رابطه می‌خوابه میل جنسیمم کمتر شده قبلش خیلی زیاد بود برای همین تو رابطه اذیت میشم خواستم ببینم چه داروی مصرف کنم اولش خیلی خوب ولی بعد چند دقیقه آلتم می‌خوابه منون میشم راهنمایم بکنید تشکر سن 37
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر فرشاد پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 386 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب بنده ٥٠سالمه ومشكل بزرگي پروستات دارم وهمچنين يه مقدار قند دارم البته ديابت نيست حدود ٥ساله كه نعوظ كامل ندارم وحتي فكر ميكنم آلتم كوچيك تر شده وازاين بابت كه نميتونم سكس كامل داشته باشم خيلي ناراحتم واعصابم بهم ريخته است ٢سالي ميشه كه ازقرص سيدنافيل استفاده ميكنم ولي ازعوارض آن ميترسم خواهش ميكنم راه چاره ايي دراختيارقرار بديد حتي همسرم هم ازاين موضوع ناراحته ممنون ميشم پاسخگوي مشكلم باشيد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق لینک‌مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر نرگس پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 523 مشاهده پرسش
    سلام دکتر آیا این ها زگیل هستند؟اگر نیستند چی هستند؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا زگیل هست هر چند بهتر است معاینه شوید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر