فتق های نافی و اینگوئینال در نوزادی و کودکی

آخرین بروزرسانی: 21 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

در این مقاله به بررسی فتق های نافی و اینگوئینال در نوزادی و کودکی می پردازیم.

1- فتق های اینگوئینال یا کشاله ران

فتق اینگوئینال می تواند در هر سنی اتفاق افتد، اما بیشترین احتمال بروز آن در دوره نوزادی و اوایل کودکی می باشد که 80 تا 90 درصد میزان بروز آن در پسران، در دوره ی نوزادی و اوایل کودکیست.

آمار و اطلاعات فتق در نوزادان

در حدود 3 تا 5 درصد نوزادان سالم و کامل می توانند به فتق اینگوئینال دچار شوند. همچنین، یک سوم فتق های نوزادی و کودکی در 6 ماه اول زندگی اتفاق می افتند. بروز فتق اینگوئینال در نوزادان نارس به طور اساسی بالاتر بوده و تا به 30 درصد می رسد. در 10 درصد از موارد، دیگر اعضای خانواده نیز در دوران نوزادی یا هنگام تولد خود به فتق مبتلا بوده اند. فتق های سمت راست شیوع بیشتری نسبت به سمت چپ دارند. آمار ها به این صورت هستند:

🔔سمت راست                                                                           60%


🔔سمت چپ                                                                             25%


🔔هر دو سمت                                                                         15%

رخداد فتق اینگوئینال در پسران با تشکیل و پایین آمدن بیضه ها در ارتباط است. بیضه ها در حدود ماه هفتم بارداری در ناحیه شکمی تشکیل شده و سپس به درون کیسه بیضه پایین می آیند. این بیضه ها به وسیله کانال اینگوئینال از دیواره شکمی عبور می کنند. پس از رسیدن بیضه ها به کیسه بیضه، مجرایی که از آن عبور کرده اند باید بسته شود. بسته شدن این مجرا به صورت ناکافی به ایجاد فتق در مجرای باز مانده در دیواره شکمی منجر می شود.

جراحی فتق در کودکان توسط دکتر ناطق

علائم فتق در کودکان 

 فتق در نوزادان یا کودکان به صورت یک برآمدگی یا تورم در کشاله ران دیده می شود. در پسرها این تورم ممکن است در کیسه بیضه دیده شود.

در بسیاری از موارد، این تورم می تواند تنها در حین گریه کردن یا پیچش دیده شود. این وضعیت ممکن است پدر و مادر را به این فکر وا دارد که کودک در اثر ابتلا به فتق گریه می کند در حالی که اغلب، فتق در نوزادان هنگامی نمایان می شود که نوزاد در حال گریه کردن به دلیل دیگری است.

فتق های اینگوئینال در کودکان مستعد گیر کردن و ثابت ماندن هستند. این جمله به این معنی است که برآمدگی در هنگام استراحت کودک رفع نمی شود. این وضعیت فتق غیر جا افتادنی یا incarceration نامیده می شود.

از آنجایی که فتق غیر جا افتادنی نسبتا شایع است، متخصصان توصیه می کنند که فتق های اینگوئینال یا کشاله ران پس از تشخیص هر چه زود تر درمان شوند. با این حال فتق غیر جا افتادنی باید فورا توسط پزشک معاینه شود.

در موقعیت های شدید، کودک یا نوزاد باید در بیمارستان پذیرش شده و به او داروهای مسکن و آرام بخش داده شود. در ابتدا، پزشک چندین بار سعی می کند تا به آرامی فتق را در جای خود قرار دهد. در صورتی که فتق به جای خود باز نگردد و یا کودک بیمار باشد، از آنجایی که فتق ممکن است حاوی قسمتی از روده باشد که در خطر استرانگوله یا مختنق شدن (پارگی) قرار دارد باید سریعا عمل شود. استرانگوله شدن بسیار جدی بوده و باید به هر قیمتی از آن اجتناب شود. در صورتی که فتق بدون هر گونه عمل جراحی به جای خود بازگردد باید در مراحل اولیه خود عمل شود.

عمل جراحی فتق در نوزادان

این عمل جراحی تحت بیهوشی کامل بیمار صورت می گیرد. این عمل می تواند به صورت یک روزه انجام و یا بنا به نظر پزشک، کودک یک شب را در بیمارستان سپری کند. حتی در صورتی که عمل جراحی می تواند با استفاده از بی حسی موضعی انجام شود، باید از بیهوشی عمومی استفاده شود، دلیل این کار اجتناب از رویارویی با چیزی است که ممکن است کودک را وحشت زده کند.

در این عمل یک برش کوچک در ناحیه کشاله ران و یا کیسه فتق زده خواهد شد. در کودکان و نوزادان، همین برش برای برداشتن کیسه فتق کافی است. سوراخ موجود در عضله شکمی نیازی به ترمیم (بخیه زدن یا قرار دادن تور) ندارد. این سوراخ همزمان با رشد کودک بسته خواهد شد.

برش ایجاد شده در پوست معمولا به وسیله بخیه های جذب شونده بسته خواهد شد. فتق های استرانگوله می توانند مرگبار باشند. این فتق ها در بهترین حالت می توانند به شدت دردناک بوده و یک مورد جراحی اورژانسی به حساب آیند.

فتق نافی

2- فتق نافی (the navel)

این مورد یکی از شایع ترین وضعیت های جراحی در کودکان است که 1 نفر از هر 5 کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. فتق های نافی در نوزادان نارس و کودکان مبتلا به سندرم داون شیوع بیشتری دارند. با این حال، زمینه ارثی ضعیفی نیز وجود دارد.

این فتق ها به صورت یک برآمدگی در ناف دیده می شوند که اندازه آن ها می تواند محدوده ای از اندازه یک نخود فرنگی تا یک آلوی کوچک را در برگیرد. این فتق ها دردناک نبوده و در هنگام پیچش یا گریه کردن کودک بیشتر پدیدار می شوند.

آیا در صورت درمان نشدن این فتق ها، نیاز به عمل جراحی وجود دارد؟

متخصصان بر خلاف مدت زمان، بر روی بسته شدن خود به خود اغلب فتق های نافی در نوزادان توافق دارند. احتمالا در حدود 80 تا 90 درصد فتق های نافی تا هنگامی که کودک 3 ساله می شود بسته خواهند شد اما بسته شدن فتق های بزرگ تر می تواند تا 11 سالگی به طول انجامد. مدت زمانی که برای بسته شدن فتق نیاز است احتمالا به اندازه سوراخ بستگی دارد.

95 درصد فتق های نافی قطری کمتر از نیم سانتی متر دارند و تا 2 سالگی بسته می شوند. فتق های نافی که تا پس از بلوغ وجود دارند احتمالا به صورت خود به خودی بسته نخواهند شد. در موارد فتق های نافی نوزادی به ندرت مشکلی (مخصوصا استرانگوله شدن و به دام افتادن قسمتی از روده در فتق) پیش آمده و به تبع به ندرت نیاز به انجام جراحی وجود دارد. با این حال، در صورتی که فتق نافی با درد و مخصوصا استفراغ و یبوست همراه باشد باید سریعا توسط جراح معاینه شده و احتمالا عمل شود.

هرگز نباید نشانه های درد، ناراحتی یا هر گونه برآمدگی را در کودکان یا نوزدان نادیده گرفت. در این موارد باید هر چه زود تر این وضعیت توسط پزشک معاینه شود.

کجا باید به دنبال درمان بود؟

برخلاف فتق های بزرگسالان که دستیابی به ترمیم مناسب بسیار دشوار بوده، فتق در نوزادان می تواند توسط هر جراح خوبی در زمینه اطفال با موفقیت کامل درمان شود.

منبع

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۲۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید در بچه های کوچک عمل هیدروسل چ جوری انجام میشه؟ آیا کیسه ی آب داخل بیضه باید خارج بشه یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام برای جراحی هیدروسل معمولا تا یک سالگی صبر میکنیم و اگر رفع نشد از طریق شکاف در ناحیه اینگوئینال (قسمت تحتانی شکم)اقدام به خروج آن میکنیم جراحی کمتر از یک ساعت طول کشیده و بیمار همان روز مرخص میشود
  • تصویر کاربر سینا پنجشنبه ۱۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من یه برامدگی کوچیک روی بیضه راستم داشتم و وبابت همین به دکتر مراجعه کردم، بعد معاینه و سونوگرافی، دکتر واریکوسل دوطرفه تشخیص دادن و عمل شدم. الان یعنی یه هفته بعد از عمل، بیضه هام خیلی حساس شدن، حتی موقع راه رفتن یا نشستن اگه به پام برخورد داشته باشن درد میگیرن، حتی بیضه سمت چپم هم دیگه افقی قرار گرفته توو کیسه بیضه و پایینتر از بیضه راست. ممکنه پیچخوردگی بیضه یا هیدروسل باشه؟ ممنون میشم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بسیار بعید است لطفا مقاله مربوط به درد بیضه بعد از جراحی واریکوسل را در سایت بنده مطالعه کنید
  • تصویر کاربر میثم یکشنبه ۱۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر،بنده مشکل دیر انزالی دارم که به خاطر سایز آلتم که بزرگتر از حد نرمال هست باعث درد زیاد هنگام مقاربت در شریک جنسیم و نا رضایتی ایشون شده،میخواستم بپرسم نمیشه مشکل دیر انزالی رو برطرف کرد؟
    همچنین مدتی هست که اندازه بیضه سمت چپم بزرگتر شده،عکس براتون فرستادم،مشکلی داره؟
    ممنون میشم راهنماییم بفرمایید،با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر ایمان یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 360 مشاهده پرسش
    سلام ایا کلومیفن داروی استروئیدی است و خاصیت استروئیدی دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،داروی استروژنی است
  • تصویر کاربر متین شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    سلام روزتون بخیر من 3 ماه هستش که در ناحیه زیر بیضه احساس سفتی میکردم الان نزدیک یک ماه هستش که سمت راست بیضم سفتتر وسمت چپشم سفت وقتی هم دست میزنم کمی احساس درد دارم .آلت تناسلی هم تو یک ماه متورم شده و کوچیک نعوظ کامل انجام نمیشه البته درد ندارم .بی ادبی هم هست واستون عکسشو میفرستم لطفا راهنماییم کنیید من شهرستان هستم.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر Reza شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید.
    من 18 سال دارم و نسبت به بدنم یکمی بین ران هام بزرگن و وقتی میخوام بخوابم ران هام به بیضه هام فشار میارن و باعث درد میشن و همچنین بیضه هام افتاده شدن. درضمن این دردی که احساس میکنم مابین سوراخ مقعد و بیضه ها شکل میگیره.میخوام ببینم چیز جدی هست¿لطفا کمکم کنید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،سونوگرافی از بیضه ها انجام دهید و جهت معاینه مراجعه کنید
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    وقت بخیر جناب آقای دکتر
    اینجانب 37 ساله و متاهل هستم چند وقت پیش همسرم دچار عفونت جنسی شد وقتی به دکترشون مراجعه کردیم گفتن کیست بارتولن هست و تخلیه کردن و دارو دادن یه سری قرص مترونیدازول هم دادن گفتن بنده بخورم بعد از خوردن چند قرص متوجه خون در منی خود شدم و پس تکمیل شدن دوره مصرف دیگه قرص نخوردم تا چند روز پیش که دوباره متوجه خون در مایع منی خود با رنگ و حجم بیشتر و سرختر شدم و بعد از اون کمی هم احساس درد در بیضه ها و کمی سوزش در قسمت بالای آلت تناسلیم شدم و این کمی باعث نگرانی بنده شد میخواستم از شما کمک بگیرم و ببینم چه اقداماتی باید انجام بدم؟
    «در ضمن بنده معمولا فشار خون بالایی دارم»
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،به پزشک مراجعه و انتی بیوتیک مصرف کنید
  • تصویر کاربر سروش یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترمن ۲۱سالم هست وسه ماه پیش بیضه سمت راست ضربه خوردوتاحالاسمت راست نسبت به چپ حالت التهاب وشکلش هم ملتهب است ودربیضه راست حالت ضعف ودرددارم چکارکنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،اطفا با جواب سونوگرافی به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید، تورم بیضه ها البته بیشتر بیضه راست نشانه چیه و اینکه بعضا درد در کشاله ران نیز دارم ممنون از پاسخگوییتون.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا با جواب سونوگرافی به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر ماهان یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    سلام پسرم 6سالشه تقریبادوماه پیش فتق سمت چپشوعملکردیم ولی الان سمت راستش دوباردچارفتق شده که بادردهمراه بودوخودبه خودبرطرف شدودکترش گفت فعلااندازه یه عدسه و3ماه دیگه مراجعه کنید.ایاامکانش هست بارشدپسرم خوب بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،امکان بهبود خودبخود فتق وجود ندارد اما ممکن است پیشرفتی نداشته باشد
درحال دریافت اطلاعات