فتق های نافی و اینگوئینال در نوزادی و کودکی

آخرین بروزرسانی: 21 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

در این مقاله به بررسی فتق های نافی و اینگوئینال در نوزادی و کودکی می پردازیم.

1- فتق های اینگوئینال یا کشاله ران

فتق اینگوئینال می تواند در هر سنی اتفاق افتد، اما بیشترین احتمال بروز آن در دوره نوزادی و اوایل کودکی می باشد که 80 تا 90 درصد میزان بروز آن در پسران، در دوره ی نوزادی و اوایل کودکیست.

آمار و اطلاعات فتق در نوزادان

در حدود 3 تا 5 درصد نوزادان سالم و کامل می توانند به فتق اینگوئینال دچار شوند. همچنین، یک سوم فتق های نوزادی و کودکی در 6 ماه اول زندگی اتفاق می افتند. بروز فتق اینگوئینال در نوزادان نارس به طور اساسی بالاتر بوده و تا به 30 درصد می رسد. در 10 درصد از موارد، دیگر اعضای خانواده نیز در دوران نوزادی یا هنگام تولد خود به فتق مبتلا بوده اند. فتق های سمت راست شیوع بیشتری نسبت به سمت چپ دارند. آمار ها به این صورت هستند:

🔔سمت راست                                                                           60%


🔔سمت چپ                                                                             25%


🔔هر دو سمت                                                                         15%

رخداد فتق اینگوئینال در پسران با تشکیل و پایین آمدن بیضه ها در ارتباط است. بیضه ها در حدود ماه هفتم بارداری در ناحیه شکمی تشکیل شده و سپس به درون کیسه بیضه پایین می آیند. این بیضه ها به وسیله کانال اینگوئینال از دیواره شکمی عبور می کنند. پس از رسیدن بیضه ها به کیسه بیضه، مجرایی که از آن عبور کرده اند باید بسته شود. بسته شدن این مجرا به صورت ناکافی به ایجاد فتق در مجرای باز مانده در دیواره شکمی منجر می شود.

جراحی فتق در کودکان توسط دکتر ناطق

علائم فتق در کودکان 

 فتق در نوزادان یا کودکان به صورت یک برآمدگی یا تورم در کشاله ران دیده می شود. در پسرها این تورم ممکن است در کیسه بیضه دیده شود.

در بسیاری از موارد، این تورم می تواند تنها در حین گریه کردن یا پیچش دیده شود. این وضعیت ممکن است پدر و مادر را به این فکر وا دارد که کودک در اثر ابتلا به فتق گریه می کند در حالی که اغلب، فتق در نوزادان هنگامی نمایان می شود که نوزاد در حال گریه کردن به دلیل دیگری است.

فتق های اینگوئینال در کودکان مستعد گیر کردن و ثابت ماندن هستند. این جمله به این معنی است که برآمدگی در هنگام استراحت کودک رفع نمی شود. این وضعیت فتق غیر جا افتادنی یا incarceration نامیده می شود.

از آنجایی که فتق غیر جا افتادنی نسبتا شایع است، متخصصان توصیه می کنند که فتق های اینگوئینال یا کشاله ران پس از تشخیص هر چه زود تر درمان شوند. با این حال فتق غیر جا افتادنی باید فورا توسط پزشک معاینه شود.

در موقعیت های شدید، کودک یا نوزاد باید در بیمارستان پذیرش شده و به او داروهای مسکن و آرام بخش داده شود. در ابتدا، پزشک چندین بار سعی می کند تا به آرامی فتق را در جای خود قرار دهد. در صورتی که فتق به جای خود باز نگردد و یا کودک بیمار باشد، از آنجایی که فتق ممکن است حاوی قسمتی از روده باشد که در خطر استرانگوله یا مختنق شدن (پارگی) قرار دارد باید سریعا عمل شود. استرانگوله شدن بسیار جدی بوده و باید به هر قیمتی از آن اجتناب شود. در صورتی که فتق بدون هر گونه عمل جراحی به جای خود بازگردد باید در مراحل اولیه خود عمل شود.

عمل جراحی فتق در نوزادان

این عمل جراحی تحت بیهوشی کامل بیمار صورت می گیرد. این عمل می تواند به صورت یک روزه انجام و یا بنا به نظر پزشک، کودک یک شب را در بیمارستان سپری کند. حتی در صورتی که عمل جراحی می تواند با استفاده از بی حسی موضعی انجام شود، باید از بیهوشی عمومی استفاده شود، دلیل این کار اجتناب از رویارویی با چیزی است که ممکن است کودک را وحشت زده کند.

در این عمل یک برش کوچک در ناحیه کشاله ران و یا کیسه فتق زده خواهد شد. در کودکان و نوزادان، همین برش برای برداشتن کیسه فتق کافی است. سوراخ موجود در عضله شکمی نیازی به ترمیم (بخیه زدن یا قرار دادن تور) ندارد. این سوراخ همزمان با رشد کودک بسته خواهد شد.

برش ایجاد شده در پوست معمولا به وسیله بخیه های جذب شونده بسته خواهد شد. فتق های استرانگوله می توانند مرگبار باشند. این فتق ها در بهترین حالت می توانند به شدت دردناک بوده و یک مورد جراحی اورژانسی به حساب آیند.

فتق نافی

2- فتق نافی (the navel)

این مورد یکی از شایع ترین وضعیت های جراحی در کودکان است که 1 نفر از هر 5 کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. فتق های نافی در نوزادان نارس و کودکان مبتلا به سندرم داون شیوع بیشتری دارند. با این حال، زمینه ارثی ضعیفی نیز وجود دارد.

این فتق ها به صورت یک برآمدگی در ناف دیده می شوند که اندازه آن ها می تواند محدوده ای از اندازه یک نخود فرنگی تا یک آلوی کوچک را در برگیرد. این فتق ها دردناک نبوده و در هنگام پیچش یا گریه کردن کودک بیشتر پدیدار می شوند.

آیا در صورت درمان نشدن این فتق ها، نیاز به عمل جراحی وجود دارد؟

متخصصان بر خلاف مدت زمان، بر روی بسته شدن خود به خود اغلب فتق های نافی در نوزادان توافق دارند. احتمالا در حدود 80 تا 90 درصد فتق های نافی تا هنگامی که کودک 3 ساله می شود بسته خواهند شد اما بسته شدن فتق های بزرگ تر می تواند تا 11 سالگی به طول انجامد. مدت زمانی که برای بسته شدن فتق نیاز است احتمالا به اندازه سوراخ بستگی دارد.

95 درصد فتق های نافی قطری کمتر از نیم سانتی متر دارند و تا 2 سالگی بسته می شوند. فتق های نافی که تا پس از بلوغ وجود دارند احتمالا به صورت خود به خودی بسته نخواهند شد. در موارد فتق های نافی نوزادی به ندرت مشکلی (مخصوصا استرانگوله شدن و به دام افتادن قسمتی از روده در فتق) پیش آمده و به تبع به ندرت نیاز به انجام جراحی وجود دارد. با این حال، در صورتی که فتق نافی با درد و مخصوصا استفراغ و یبوست همراه باشد باید سریعا توسط جراح معاینه شده و احتمالا عمل شود.

هرگز نباید نشانه های درد، ناراحتی یا هر گونه برآمدگی را در کودکان یا نوزدان نادیده گرفت. در این موارد باید هر چه زود تر این وضعیت توسط پزشک معاینه شود.

کجا باید به دنبال درمان بود؟

برخلاف فتق های بزرگسالان که دستیابی به ترمیم مناسب بسیار دشوار بوده، فتق در نوزادان می تواند توسط هر جراح خوبی در زمینه اطفال با موفقیت کامل درمان شود.

منبع

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نازی شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 646 مشاهده پرسش
    سلام. جناب دکتر پسر من ۴.۵ ساله است و حدود یک ماه هست که کنار ران راستش کمی متورم هست، البته همیشگی نیست گاهی متورم میشه.. دکتر خودش بردم و معاینه کردن و گفتن مشکلی نیست. سونو دادم که اون هم گفتن مشکلی نداره، اما متخصص جراحی اطفال بردم گفتن که فتقه و باید عمل بشه, البته فقط نگاه کردن و حتی جواب سونو هم ندیدن.
    میخواستم نظر شما رو بدونم.
    ممنون میشم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام سونوگرافی را در یک مرکز معتبر تکرار کنید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    ۲۳ ساله هستم
    چند روزی هست که در ناحیه شکم(تحتانی) و بیضه ها(بیشتر چپ) وران پا دچار درد شده ام؟
    به نظر شما فتق است؟
    راه چاره چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۸ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 531 مشاهده پرسش
    سلام با عرض خسته نباشی من ۲۷سال سن دارم و یه بیضه دارم میخواستم بدونم مشکلم در چ حدی هست برای بچه دار شدن تا حالا هم به پزشک مراجعه نکردم اما بچه بودم پدر مادرم گفتن عملتذکردیم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا آزمایش اسپرم بدهید
  • تصویر کاربر کاظم جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 375 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدمن پسر ۹ ماه دارم که یه طرف بیضه باد میکنه کبودمیشه یک ساعت بعد درست میشه چکارکنم ببرم اورژانسی جراحیش کنن ممنون میشم کمکم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام ابتدا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر کریمی دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    60سالم است. آقای دکتر گفتن باید بیضه چپ را در بیاورند . می ترسم . نه از عمل . بخاطر مشکلاتی که نمی دانم چیست و بعداز عمل امکان دارد بوجود بیاد . با توجه به کارکردن و هزینه 3 خانوار . چکار باید بکنم . ممنون میشوم راهنمائی بفرمائید .
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام نظر پزشک معالج درست است
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 427 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر . ۱ ماه از عمل واریکوسل میگزره و بنده دو سه روزه پیاده روی میکنم آیا پیاده روی بر عود آن یا ضرر دیگری دارد بعد ۲۵ روز یا ۱ ماه.تشکر فراوان از شما .لطفا پاسخ دهید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر امیرعلی جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدمن یه پسردارم که ۴ماه داره و۳۴هفته بدنیااومده بیضه سمت راستش ورم داره انگاراب زیرش جمع شده ونافش هم کلا زده بیرون اما خداراشکر دردنداره ایانیازبه عمل داره یانه؟ممنون میشم ازراهنمایتون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا هیدروسل هست تا یک سالگی صبر کنید اگر بهبود نیافت جراحی کنید
  • تصویر کاربر خاموش جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 340 مشاهده پرسش
    سلام،۵۹سال دارم میتوانم عمل برگشت ازوازکتومی را انجام دهم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله
  • تصویر کاربر مهربان جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر آیا بیضه نوزاد که در کانال اینگوینال مرتب جابجا میشه و گاهی در کیسه بیضه می آید نیاز به جراحی دارد؟در چه سنی؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تا یکسالگی صبر کنید اگر غالب اوقات بالا بود جراحی کنید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 705 مشاهده پرسش
    با سلام
    پسر 28 ساله مجرد هستم چند ماهی است که قسمت کناره بیضه تا مقعد من دچار خارش هست.
    حتی زیر آلت تناسلی ام هم بر اثر خارش قرمز شده.
    شدت خارش به صورتی است که این ناحیه دچار زخم شده.
    پماد هیدروکورتیزون هم استفاده کردم و خوب نشده
    خواستم ببینم بیماری خاصی است؟
    )عکس هم ضمیمه شده))
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،احتمال آلرژی و یا قارچ است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر