فتق های نافی و اینگوئینال در نوزادی و کودکی

آخرین بروزرسانی: 21 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

در این مقاله به بررسی فتق های نافی و اینگوئینال در نوزادی و کودکی می پردازیم.

1- فتق های اینگوئینال یا کشاله ران

فتق اینگوئینال می تواند در هر سنی اتفاق افتد، اما بیشترین احتمال بروز آن در دوره نوزادی و اوایل کودکی می باشد که 80 تا 90 درصد میزان بروز آن در پسران، در دوره ی نوزادی و اوایل کودکیست.

آمار و اطلاعات فتق در نوزادان

در حدود 3 تا 5 درصد نوزادان سالم و کامل می توانند به فتق اینگوئینال دچار شوند. همچنین، یک سوم فتق های نوزادی و کودکی در 6 ماه اول زندگی اتفاق می افتند. بروز فتق اینگوئینال در نوزادان نارس به طور اساسی بالاتر بوده و تا به 30 درصد می رسد. در 10 درصد از موارد، دیگر اعضای خانواده نیز در دوران نوزادی یا هنگام تولد خود به فتق مبتلا بوده اند. فتق های سمت راست شیوع بیشتری نسبت به سمت چپ دارند. آمار ها به این صورت هستند:

🔔سمت راست                                                                           60%


🔔سمت چپ                                                                             25%


🔔هر دو سمت                                                                         15%

رخداد فتق اینگوئینال در پسران با تشکیل و پایین آمدن بیضه ها در ارتباط است. بیضه ها در حدود ماه هفتم بارداری در ناحیه شکمی تشکیل شده و سپس به درون کیسه بیضه پایین می آیند. این بیضه ها به وسیله کانال اینگوئینال از دیواره شکمی عبور می کنند. پس از رسیدن بیضه ها به کیسه بیضه، مجرایی که از آن عبور کرده اند باید بسته شود. بسته شدن این مجرا به صورت ناکافی به ایجاد فتق در مجرای باز مانده در دیواره شکمی منجر می شود.

جراحی فتق در کودکان توسط دکتر ناطق

علائم فتق در کودکان 

 فتق در نوزادان یا کودکان به صورت یک برآمدگی یا تورم در کشاله ران دیده می شود. در پسرها این تورم ممکن است در کیسه بیضه دیده شود.

در بسیاری از موارد، این تورم می تواند تنها در حین گریه کردن یا پیچش دیده شود. این وضعیت ممکن است پدر و مادر را به این فکر وا دارد که کودک در اثر ابتلا به فتق گریه می کند در حالی که اغلب، فتق در نوزادان هنگامی نمایان می شود که نوزاد در حال گریه کردن به دلیل دیگری است.

فتق های اینگوئینال در کودکان مستعد گیر کردن و ثابت ماندن هستند. این جمله به این معنی است که برآمدگی در هنگام استراحت کودک رفع نمی شود. این وضعیت فتق غیر جا افتادنی یا incarceration نامیده می شود.

از آنجایی که فتق غیر جا افتادنی نسبتا شایع است، متخصصان توصیه می کنند که فتق های اینگوئینال یا کشاله ران پس از تشخیص هر چه زود تر درمان شوند. با این حال فتق غیر جا افتادنی باید فورا توسط پزشک معاینه شود.

در موقعیت های شدید، کودک یا نوزاد باید در بیمارستان پذیرش شده و به او داروهای مسکن و آرام بخش داده شود. در ابتدا، پزشک چندین بار سعی می کند تا به آرامی فتق را در جای خود قرار دهد. در صورتی که فتق به جای خود باز نگردد و یا کودک بیمار باشد، از آنجایی که فتق ممکن است حاوی قسمتی از روده باشد که در خطر استرانگوله یا مختنق شدن (پارگی) قرار دارد باید سریعا عمل شود. استرانگوله شدن بسیار جدی بوده و باید به هر قیمتی از آن اجتناب شود. در صورتی که فتق بدون هر گونه عمل جراحی به جای خود بازگردد باید در مراحل اولیه خود عمل شود.

عمل جراحی فتق در نوزادان

این عمل جراحی تحت بیهوشی کامل بیمار صورت می گیرد. این عمل می تواند به صورت یک روزه انجام و یا بنا به نظر پزشک، کودک یک شب را در بیمارستان سپری کند. حتی در صورتی که عمل جراحی می تواند با استفاده از بی حسی موضعی انجام شود، باید از بیهوشی عمومی استفاده شود، دلیل این کار اجتناب از رویارویی با چیزی است که ممکن است کودک را وحشت زده کند.

در این عمل یک برش کوچک در ناحیه کشاله ران و یا کیسه فتق زده خواهد شد. در کودکان و نوزادان، همین برش برای برداشتن کیسه فتق کافی است. سوراخ موجود در عضله شکمی نیازی به ترمیم (بخیه زدن یا قرار دادن تور) ندارد. این سوراخ همزمان با رشد کودک بسته خواهد شد.

برش ایجاد شده در پوست معمولا به وسیله بخیه های جذب شونده بسته خواهد شد. فتق های استرانگوله می توانند مرگبار باشند. این فتق ها در بهترین حالت می توانند به شدت دردناک بوده و یک مورد جراحی اورژانسی به حساب آیند.

فتق نافی

2- فتق نافی (the navel)

این مورد یکی از شایع ترین وضعیت های جراحی در کودکان است که 1 نفر از هر 5 کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. فتق های نافی در نوزادان نارس و کودکان مبتلا به سندرم داون شیوع بیشتری دارند. با این حال، زمینه ارثی ضعیفی نیز وجود دارد.

این فتق ها به صورت یک برآمدگی در ناف دیده می شوند که اندازه آن ها می تواند محدوده ای از اندازه یک نخود فرنگی تا یک آلوی کوچک را در برگیرد. این فتق ها دردناک نبوده و در هنگام پیچش یا گریه کردن کودک بیشتر پدیدار می شوند.

آیا در صورت درمان نشدن این فتق ها، نیاز به عمل جراحی وجود دارد؟

متخصصان بر خلاف مدت زمان، بر روی بسته شدن خود به خود اغلب فتق های نافی در نوزادان توافق دارند. احتمالا در حدود 80 تا 90 درصد فتق های نافی تا هنگامی که کودک 3 ساله می شود بسته خواهند شد اما بسته شدن فتق های بزرگ تر می تواند تا 11 سالگی به طول انجامد. مدت زمانی که برای بسته شدن فتق نیاز است احتمالا به اندازه سوراخ بستگی دارد.

95 درصد فتق های نافی قطری کمتر از نیم سانتی متر دارند و تا 2 سالگی بسته می شوند. فتق های نافی که تا پس از بلوغ وجود دارند احتمالا به صورت خود به خودی بسته نخواهند شد. در موارد فتق های نافی نوزادی به ندرت مشکلی (مخصوصا استرانگوله شدن و به دام افتادن قسمتی از روده در فتق) پیش آمده و به تبع به ندرت نیاز به انجام جراحی وجود دارد. با این حال، در صورتی که فتق نافی با درد و مخصوصا استفراغ و یبوست همراه باشد باید سریعا توسط جراح معاینه شده و احتمالا عمل شود.

هرگز نباید نشانه های درد، ناراحتی یا هر گونه برآمدگی را در کودکان یا نوزدان نادیده گرفت. در این موارد باید هر چه زود تر این وضعیت توسط پزشک معاینه شود.

کجا باید به دنبال درمان بود؟

برخلاف فتق های بزرگسالان که دستیابی به ترمیم مناسب بسیار دشوار بوده، فتق در نوزادان می تواند توسط هر جراح خوبی در زمینه اطفال با موفقیت کامل درمان شود.

منبع

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 708 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده به تشخیص پزشک عمل واریکوسل انجام دادم و بعد از بهبودی بیضه هام خیلی حساس شدن و با کوچکترین ضربه خیلی کم درد میگیره،ضمنا wbc از آزمایش سمن اخیر 6-8 هست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      برای بالا بودن WBC انتی بیوتیک مصرف کنید
      حسا س بودن بیضه ها به علت دستکاری ناشی از جراحی است
  • تصویر کاربر M دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    سلام من حدود یک ماه هست عمل فتق دو طرفه انجام دادم ولی همچنان بیضه سمت راستم ورم دارد ب طوریکه دو برابر بیضه چپ هست و از ان پایین تر هست خواستم بپرسم طبیعی هست یا نه؟اگه هست کی خوب میشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر هاوری یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 854 مشاهده پرسش
    سلام
    بنده حدود ۱۰ سال هست که فتق دارم از نوعی که به داخل کیسه بیضه می رسد و ۳۸ سال دارم هر باز که دراز میکشیدم به داخل شکم برمیگشت و زیاد مشکل ایجاد نمی کرد حالا چند روز است داخل کیسه بیضه رفته و به هیچ عنوان هر چی دراز مبکشم و غذا کم می خورم و هر راهی انجام می دم به شکم بر نمی گرده نگرانم کرده از لحاظ تخلیه روده ییوست هستم ولی مشکلی نیست و گاز معده هم خارج می شود ولی نگران اینم که روده ام گیر نکرده باشه و خون رسانی قطع بشه بهش
    لطفا راهنمایی م کنید چکار کنم که روده م برگرده به شکم که موقت فتق بند ببندم تا برم عمل کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،بهتر است هر چه زودتر برای جراحی اقدام کنید تاخیر شما تا اکنون هم کار اشتباهی بوده است این کار شما میتواند سبب اسیب به روده شود
  • تصویر کاربر بهرام چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر بنده در بچگی وقتی چهل و پنج روزه بودم بیضه چپم که بهم شبر داده بودم باد کرده بود دراوردن فقط بیضه راست دارم و بیضه ام رشد یافته است سوال اولم این است ایا برای بچه دار شدن مشکلی دارم یا نه چون فعلا ازمایش انجام ندادم و اگه ازدواج کنم چجوری به خانواده دختر بگم و سوال دوم این است اگه پروتز بزاریم اندازه و شکلش وقتی نگاه میکنیم چجوریه هزینه اش چقد میشه با عملش؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،اگر ان بیضه شما نرمال باشد از نظر بچه دار شدن هیچ مشکلی ندارید
      پروتز ظاهر خوبی دارد و هزینه جراحی ان بسته به نوع پروتز بین ۵ تا ۷ تومان است
  • تصویر کاربر شاهین یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام. اینکه ایا با معاینه اورولوژ می‌توان تشخیص داد که فرد خودارضایی می‌کند یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،خیر
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 723 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما . 4 سال پیش به دلیل پیچ خوردگی بیضه سمت چپم رو خارج کردند و میخوام عمل پروتز انجام بدم منتهی میخواستم هزینه عمل زیبایی رو بدونم و اینکه این عمل اختلالی در نزدیکی و روابط جنسی ایجاد میکنه یا خیر؟؟؟
    با توجه به اینکه شغل بنده حسابداری هستش و اینکه کلا پشت میز به صورت نشسته کار میکنم خواستم بدونم بلافاصله پس از عمل شرایط کار دارم یا خیر؟؟؟
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،بسته به نوع پروتز عمل حدود ۸-۷ میلیون هزینه دارد
      عارضه خاصی نداشته و حداکثر ۵ روز پس از جراحی میتوانید کار کنید
  • تصویر کاربر م یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 477 مشاهده پرسش
    با سلام
    در قسمت بالاي بيضه راستم احساس درد در هنگام لمس و نشستن هاي طولاني روي صندلي محل كارم دارم حدود يكسال پيش توسط پزشك اورولوژ ، مراجعه كردم كه آنتي بيوتيك تجويز كردند و تا چند ماه هم خودم بودم اما الان دوباره درد دارم بصورتيكه كشاله ران ، باسن و ران بنده هم درد مي كند.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا یک سونوگرافی از بیضه ها و‌نواحی اینگوئینال ۲ طرفه انجام دهید و جوابش را برایم بفرستید
  • تصویر کاربر پارسا شنبه ۱۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید.من یک ماه پیش به دکتر مراجعه کردم که تشخیص اپیدیدیمیت دادن و یک ماه سیپروتد ۲۵۰ استفاده کردم تا حدودی بهتر شدم ولی همچنان زمانی که بیضم تکون میخوره مثلا پله پایین اومدن یا زمان ارتباط جنسی درد دارم ‌.چه دارویی استفاده کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،متاسفانه تجويز دارو از طريق سايت امكانپذير نيست
      لطفا" جهت معاينه با سونو جديد به مطب مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۷ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 677 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر شما که متخصص اروۀوژی ایا می دانستی مجاری منی یک عضو بسیار استخوان است خوب شما می توانید کمکم کنید//من مشکل بی اختاری منی دارم سن حدود 23 یا22 ایا میشه پیش هر پزشک دوست پزشکی خودم پرسیدم گفت باید برداشت پروستات انجام دهید گفتم پروستات چیست گفت برداشت پروستات دیگر ارضاع شهوت الت نداری ای می خاهی انجام دهی مشکلت بگویی برایت انجام می دهد ای هیچ پزشکی برایت انجام ندهد مشکل استخوانی پیدا خاهید کرد //اقای دکتر ایا خودم تصمیم گرفتم برای برداشتن پروستات که دیگر ارضاع نشوم ایا این کار شماست ایا شما اشنایی پزشکی نداری برای ما انجام دهد /مشکل موقع سرویس بهداشتی مایع منی ازم خارج می شود/اقای دکتر توروخدا کمکم کنید باتشکر اقای دکتر عزعزیز خاهش خاهش
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۷ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،به هيچ وجه اينكار را انجام ندهيد
      لطفا" جهت درمان به مطب مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر ع شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر
    مبتلا به مثانه نوروژنیک هستم. یک ماه اخیر بعلت عدم عبور سوند به راحتی از مجرا و دو تا سنگ مثانه تحت عمل دیلاتاسیون مجرا و سنگ شکنی درون اندامی قرار گرفتم. جنس سنگها هم بدین شرح است: (65 درصد اسید اوریک, 25 درصد کلسیم فسفات و 10 درصد کلسیم اگزالات)-- از هفته دوم عمل, مجددا علایم تنگی مجرا را دارم, هر چند که از ژل لیدوکائین استفاده میکنم ولی در هنگام عبور سوند از مجرا احساس میکنم مانعی در سر راه سوند قرار گرفته و از اون مانع به سختی عبور میکنه و سپس وارد مثانه میشه و همچنین نسبت به خروج سوند از مجرا مقاوم است و احساس انقباض در خروجی مجرا دارم. الان هم 4 روزه بی اختیاری ادراری دارم هرچند که روزی 8-10 مرتبه CIC انجام میدم و دوز مصرفی اکسی بوتینین را زیاد کرده ام ولی کنترل مثانه ام را از دست داده ام و بدون اینکه خودم متوجه بشم ادرار ترشح میشه و بعد از ترشح شدن احساس فشار و التهاب در مثانه میکنم.فقط روزها این مشکل رو دارم. در ضمن تب هم ندارم.
    با توجه به شرایطی که خدمت تون عرض کردم آیا امکان عمل مجدد اصلاح تنگی مجرا هست؟
    با توجه به علایم ذکر شده آیا امکان مجدد تشکیل سنگ هست؟
    آیا قرص پتاسیم سیترات میتونه اثر اکسی بوتینین رو خنثی کنه؟
    چه توصیه کلی برای حل این مشکل می فرمایید؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،امكان عود تنگي مجرا وجود دارد اما نه در اين فاصله زماني كوتاه
      قرص سيترات پتاسيم به حل كردن سنگهاي كلسيم اگزالات كمك كرده اما مانع اثر اكسي بوتينين نميشود
      براي قضاوت و درمان بهتر،به مطب مراجعه كنيد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر