روش های درمان بیضه نزول نکرده در کودکان

آخرین بروزرسانی: 25 مهر 1402

در این مقاله می خوانید
بیضه در اوایل جنینی بخشی از قسمت میانی حفره شکم و پشت پرده صفاق(در نزدیكی كلیه ها) را اشغال می کند، با افزایش سن جنین، بیضه نزول كرده بطوریكه در ماه ٧ جنینی در حفره لگن و در ماه 9 جنینی داخل کیسه ی بیضه مستقر می شود.

هر مشکل و مانعی در مسیر پایین آمدن بیضه، می تواند باعث ایجاد بیماری بیضه نزول نکرده شود. به هر کیسه بیضه ی خالی، بیضه نزول نكرده، کریپتورکیدیسم (Cryptorchidism) و یا نهان بیضگی می گویند، که یکی از شایع ترین ناهنجاری های غدد ترشح کننده داخلی جنس مذکر می باشد. به علاوه اولین عمل شایع جراحی ارولوژی اطفال است و این اهمیت این بیماری را نشان می دهد.

میزان بروز بیماری بیضه نزول نکرده در نوزادان نارس ۳۰% و در نوزادان رسیده ۳.۴ % می باشد که این آمار نشان می دهد تولد زود هنگام بر این بیماری اثر دارد.

تحقیقات نشان می دهد که بعد از تولد نیز این نزول ادامه پیدا می کند، که بیشترین نزول در سال اول زندگی و در ۳ ماه اول می باشد برای همین ما جراحی را بعد یک سالگی انجام میدهیم که فرصت نزول به بیضه داده شود.

قابل توجه است که بیماری نزول نکرده در سمت راست شایع تر است، زیرا بیضه نزول نکرده یكی از ریسك فاكتورهای عمده در ایجاد سرطان بیضه میباشد و میزان بروز سرطان بیضه در سمت راست بیشتر از سمت چپ است.

عکس بیضه نزول نکرده

 
عکس بیضه نزول نکرده

عکس نهان بیضگی یا بیضه نزول نکرده

علل نهان بیضگی

 ❇ علل ژنتیکی یا ارثی

در بعضی از  افرادی که بیماری بیضه نزول نکرده داشتند، کروموزوم های غیر طبیعی دیده شده است.

❇ ایاتروژنیک

که می تواند به دنبال عمل فتق در کوچکی و در اثر غفلت جراح باشد.

❇ علل مکانیکی

که از آنها می توان به چسبندگی های داخل شکم، مشکل در ساختار بیضه و ناهنجاری های مجرا و … اشاره کرد.

❇ اختلال در هورمون های جنسی (آندروژن ها)

هورمون های جنسی از جمله تستوسترون و دی هیدروتستوسترون برای نزول بیضه لازم می باشند. هر گونه كمبود در سطح هورمون های مردانه میتواند منجر به بیماری بیضه نزول نکرده شود.

❇ مهار کننده مولرین

یک ماده است که از سلول های جنینی ساخته می شود و برای نزول لازم می باشد. كمبود این ماده سبب عدم نزول مناسب بیضه میشود.

❇ استروژن

بر خلاف تستسترون، زیادی استروژن سبب بیماری بیضه نزول نکرده شود.

❇ دسندین

دسندین که از بیضه ترشح می شود و بر نزول بیضه موثر است. از علل دیگر آن میتوان به گوبرناکولوم، عصب ژنیتوفمورال، اپی دیدیم، فشار داخل شکم و … اشاره کرد.

در ۵% نهان بیضگی ها، حقیقتا بیضه در جای درستی واقع نشده است، نه عدم نزول حقیقی.

طبقه بندی نهان بیضگی واقعی

  • داخل شکمی
  • در كانال
  • بالای کیسه ی بیضه
  •  بیضه ی غیر قابل لمس

همانگونه كه در تصویر زیر ملاحظه می كنید قسمت عمده موارد بیضه نزول نكرده در قسمت انتهایی كانال اینگوئینال و قسمت فوقانی كیسه بیضه می باشد.

بیضه نزول نکرده

بیضه ای که غیر قابل لمس است می تواند به علت داخل شکم بودن، غایب بودن، کوچک شدن و آتروفی شدن در معاینه پنهان شود.

معاینه

برای معاینه کودک، پزشکان با صبر و حوصله و با دست گرم معاینه ی کودک را شروع می کنند. پزشکان دمای اتاق را مناسب و بالا می برند، گاهی پزشکان از وان آب گرم نیز برای معاینه استفاده می کنند. والدین باید توجه داشته باشند که کودکان آنها باید در زمان تولد معاینه ی کامل و حتما معاینه ی بیضه و آلت شوند. اگر بیضه غیر قابل لمس باشد از روش هایی از جمله سونوگرافی و لاپاروسکوپی استفاده می شود که دقت لاپاراسکوپی بالاتر است.

از بیماری هایی که مشابه به بیماری بیضه نزول نکرده می باشد و با آن اشتباه می شود، بیضه ی بالا رونده (Retractile Testis) است که در سنین ۲ تا ۵ سالگی طبیعی می باشد که با معاینه با دست گرم بیضه پایین می آید و معمولا به درمان نیاز ندارد، مگر اینكه بیضه در غالب موارد بالا باشد كه در این صورت برای جلوگیری از اثر مخرب دمای بالای شكم روی بیضه از جراحی فیكس كردن بیضه (اركیدوپكسی) كمك میگیرند.

علائم بیماری بیضه نزول نکرده

نهان بیضگی معمولا بدون علامت بوده است اما در مواردی پیچ خوردگی بند بیضه با درد همراه است. از ناهنجاری های دیگر که با بیماری بیضه نزول نکرده همراه است (به خصوص نوع ۲ طرفه ی آن) می توان به اختلالات کروموزومی و هورمونی اشاره کرد.
‌ مشهور ترین این اختلالات سندرم کلاین فلتر و سندرم ترنر مردانه می باشد. مصرف بعضی دارو ها توسط مادر در دوران بارداری نیز می تواند باعث این مشکل شود.

عوارض بیماری بیضه نزول نکرده

از عوارض نهان بیضگی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلال بارداری یک مشکل اساسی برای مبتلایان می باشد و نیاز به پیگیری اساسی دارد. شانس باروری در نهان بیضگی یک طرفه ۵۱/۵ % و در نوع دوطرفه ۲۸/۵ % می باشد.
به علت سن بیماران نیاز به پیگیری طولانی جهت باروری دارند. ناراحتی روانی بیشتر به علت اضطراب برای بارداری می باشد. در افرادی که بیضه ی تحلیل رفته دارند از بدل هایی از جنس پلاستیک(پروتز) نیز استفاده می شود.

سرطان بیضه نیز مشکل مهم دیگر می باشد، در بیضه نزول نكرده شانس ابتلاء به سرطان 2.8 برابر یك فرد نرمال است. با جراحی به موقع و پایین آوردن بیضه شانس ابتلاء به سرطان كاهش میابد اما به صفر نمیرسد.

به همین علت الزامی است كه كودكان با بیضه نزول نكرده، پس از جراحی و حتی  پس از بلوغ تحت معاینات منظم سالیانه قرار بگیرند.

پیچ خوردگی نیز از عوارض بیضه نزول نكرده می باشد که در سن ۱۲ تا ۱۸ سالگی شایع بوده که بیمار ناگهان با درد ناگهانی و شدید بیضه روبرو میشود كه درد فوق ناشی از پیچ خوردن ‏(Torsion) بند بیضه بوده كه سبب اختلال در خونرسانی به بیضه شخص میشود.

مشكل فوق یكی از موارد كاملا اورژانسی در ارولوژی بوده كه به علت جلوگیری از آسیب به بیضه و مرگ آن، سریعا باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد، که این مشکل در نهان بیضگی به تعداد قابل ملاحظه ای گزارش شده است.

نهان بیضگی

درمان بیماری بیضه نزول نکرده

قابل توجه والدین باشد که جهت جلوگیری از ایجاد عوارض برگشت ناپذیر،قویا تاکید می شود طفل باید قبل از ١سالگی و ترجیحا تا ٦ماهگی درمان شود. درمان شامل درمان هورمونی و درمان جراحی می باشد.

❇ درمان هورمونی

در این روش با استفاده از گونادوتروپین های جفتی خونرسانی بیضه را افزایش می دهند و فقط در نهان بیضگی حقیقی اثر دارد، از GNRH نیز کمک گرفته میشود که از طریق اسپری داخل بینی استفاده میشود. به علت تاثیر كم و محدود درمان هورمونی امروزه نقش این درمان كمرنگ شده و درمان اصلی جراحی می باشد. (درمان هورمونی کمتر از ۲۰ درصد اثر دارد)

❇ درمان جراحی

در عمل جراحی اركیدوپكسی، بیضه را تثبیت می کنند و در موارد بیضه تحلیل رفته، مخصوصا پس از بلوغ اگر قادر به تثبیت بیضه نباشند آن راحذف می کنند. از عوارض بعد از عمل جراحی تثبیت بیضه (اركیدوپكسی) میتوان به قطع وازدفران، آسیب به عصب، پیچ خوردن بیضه، تشکیل هماتوم، بالا کشیده شدن و آسیب عروقی بیضه اشاره کرد که با جراحی میكروسكوپی سعی در كاهش عوارض فوق میشود.

قابل توجه والدین كه عمل جراحی تثبیت بیضه (اركیدوپكسی) یك جراحی كوتاه مدت و سرپایی (Day Care) بوده كه در غالب موارد نیازی به بستری طفل در بیمارستان نمیباشد.

 توصیه پزشک

به علت عوارض این بیماری والدین باید توجه داشته باشند که فرزندان آنان در هنگام تولد حتما معاینه شوند و در صورت وجود این مشکل آن را جدی گرفته و حداكثر تا ۱ سالگی درمان را انجام دهند.

والدین و بیماران باید توجه کنند که با عمل و پایین آوردن بیضه شانس سرطان و پیچ خوردگی کاهش یافته اما از بین نمی رود، ولی مزین جراحی این بوده كه بیضه را در فضایی دم دست تر قرار میدهیم که در صورت بروز مشکل، تشخیص و رفع مشکل راحت تر باشد.

قابل توجه است که شانس باروری در صورت عمل افزایش می یابد. و در آخر این نکته فراموش نشود که بیمارانی که جراحی یا هورمون درمانی شده اند، باید پس از بلوغ، به صورت منظم و سالیانه معاینه و پیگیری شوند.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهزاد یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 478 مشاهده پرسش
    درقسمت پشت بیضه به سمت مقعد دردمستمر دارم.سونوگرافی دادم،مشکلی نداشتم.علیرغم داروهایی که دکترتجویز کرد،کمترین تغییری درمیزان دردم ایجادنشد.لطفاً بنده راراهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،احتمال دارد كه دچار پروستاتيت(التهاب پروستات)باشيد
      از پزشك خود بخواهيد كه انرا درمان كند
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 610 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من دیروز برای هل دادن ماشین کمک کردم ۱۸ سال دارم صبح تا ساعت ۱۲ اینا خوب بود ولی از ساعت ۱۲ یه درد خیلی خفیفی که مقداری آزار دهندس رخ داده از نظر ظاهری چیزی مشاهده نمیکنم ادرارم هم عادی است آیا امکان پیچ خوردگی وجود داره
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      خير،ولي محض اطمينان و براي مشخص كردن فتق احتمالي سونوگرافي انجام دهيد
  • تصویر کاربر مهدیس جمعه ۳۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    با سلام .
    آیا تنگی مجرا در مردان منجر به دیر انزالی آنها میشود؟ اگر بله ، آیا بر قدرت باروری آنها موثر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،خير
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۱۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    بنده یک سنگ داخل حالب چپ طبق تصویر ضمیمه که یکبار اقدام به عمل آندوسکوپی نمودم که به علت تنگی مجرا حالب پزشک موفق به شکستن و خارج کردن سنگ نگردید (حتی از لوله سایز 6 استفاده کردن ) ولی مجرا حالب راست تنگ نبود
    چند روز پیش دوباره دچار درد ناشی از سنگ شدم ولی سنگ هنوز در حالبه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      اين سنگ بايد از طريق اندوسكوپي خارج شود اگر مجراي ادراري شما تنگ است در يك جلسه هر ٢ كار(عمل گشاد كردن مجرا و عمل اندوسكوپي خارج كردن سنگ)را با هم انجام دهيد
  • تصویر کاربر ف.نظامی دوشنبه ۲۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر من سونوگرافی بیضه دو طرف انجام دادم ،که دو کیست کوچک یا همان اسپرو متوسل دو طرف داشتم
    پزشک شهرمون میگهه مشکل نیست.اما چند روز درد کمر و زیر ناف و تغییر رنگ ادرار دارم.چه کار کنم؟؟.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،كيست بيضه ربطي به اين علائم ندارد
  • تصویر کاربر فرهان سه شنبه ۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 789 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت اقای دکتر ناطق.
    من چند تصویری را برای شما ارسال میکنم که در ان سونوگرافی بیضه انجام شده است.
    ایا در این تصویر نشانه ای از غیر طبیعی بودن بیضه ها دیده میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۹ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،تصويري ارسال نشده است
  • تصویر کاربر احسان یکشنبه ۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 558 مشاهده پرسش
    باسلام
    برادرم دچار تومور میکس ژرم سل امبر یونال کارسینوما و سمینوما در مرحله ۱شده و جواب پاتولوژی رو هم فرستادم عمل ارکیدکتومی رو هم انجام داده باتوجه به جواب پاتولوژی و مرحله بیماری میشه شیمی درمانی انجام نداد وفقط مرتب پیگیری کرد و طول عمر برادرم با این شرایط چقدر میباشد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۷ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      درصد امبريونال چقدر است؟
      تومور ماركر بعد عمل؟
      CT SCAN بعد عمل؟
  • تصویر کاربر زینب پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    باسلام, پسرم 1 ماهه متولد شده,,,از بدو تولد برای ادرارش زور میزنه و بیشتر اوقات گریه میکنه ,,ادرارش با فشار میاد و خیلی پرت میشه ,, بعد از ادراراروم میشه,,,خواهشاراهنماییم کنید,,,چطور از تنگی مجرای ادرارش مطمین بشم ,این عمل با توجه به سنش انجام میشه به چه صورت هست؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،براي تشخيص تنگي مجرا معاينه باليني و عكس رنگي(VCUG)تشخيصي است
      در صورت نياز به جراحي،جراحي به راحتي انجام ميشود
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وادب. کلیه مدارک و به صورت 5 اسکن براتون در قالب چند فایل ارسال می کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،فايلهاي شما رو ديدم،سوالتان چه بود؟
  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    جناب دکتر سلام.من مرد 43 ساله دارای سابقه سنگ کلیه هستم.یک سنگ کلیه از مثانه وارد آلت تناسلی شده و گیر کرده است.البته موقع ادرار کردن مشکلی ندارم.میخواستم بپرسم جهت دفع و خروج آن سنگ چه اقدامی انجام بدم. با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۴ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،٢ روش كلي وجود داره
      يكي اينكه اگه سنگ قابل لمس باشه و نزديك نوك الت باشه اون رو با grasper(يك چنگك ريز و ظريف)خارج ميكنيم
      راه دوم اينه كه اون سنگ رو با سوند هول دهيم داخل مثانه و بعد سنگ شكن كنيم
درحال دریافت اطلاعات