جراحی سنگ حالب (عمل tul)

آخرین بروزرسانی: 17 مهر 1402

در این مقاله می خوانید
منشا اصلی سنگ های حالب، از کلیه است. برخلاف سنگ های کلیه که معمولا بی علامت و بی آزار هستند، حرکت سنگ در حالب معمولا باعث ایجاد مشکلات و درد زیادی برای بیمار می شود و جراحی سنگ حالب به روش درون اندامی یا عمل tul یکی از بهترین روش های درمان آن است.

تشخیص سنگ حالب

از دیگر علائم سنگ حالب می توان به تکرر ادرار، سوزش ادرار و وجود خون در ادرار اشاره کرد. نکته حائز اهمیت در سنگ های حالب، توانایی آنها برای ایجاد انسداد در مسیر تخلیه ادرار از کلیه و ایجاد آسیب به کلیه (در صورت انسداد کامل یا طول کشیده) است. برای درمان رسوب مجاری ادرار ابتدا باید اندازه، نوع و محل دقیق آنها مشخص شود.

چه مقدار خون در ادرار خطرناک است؟

تشخیص وجود سنگ حالب توسط شرح حال، معاینه بالینی و تصویربرداری انجام داده می شود. از روش‌های رایج برای تصویربرداری سنگ حالب ، می‌توان از عکس ساده شکم (KUB) و سونوگرافی نام برد. روش تصویربرداری انتخابی برای تشخیص سنگ حالب ، سی‌تی‌اسکن شکم و لگن (بدون تزریق ماده حاجب)  است.

درمان سنگ حالب با عمل tul

درمان می‌تواند به صورت طبی (درمان داوریی)، سنگ شکن برون اندامی (ESWL)، سنگ شکن درون اندمی (TUL) و در موارد بسیار نادر جراحی لاپاراسکوپی یا جراحی باز باشد.

لیتوتریپسی : جراحی سنگ حالب درون اندامی TUL

چه زمانی به سنگ شکنی درون اندامی TUL سنگ حالب نیاز است؟

در صورتی که سنگ توسط درمان دارویی دفع نشود، بیمار غالبا کاندید سنگ شکن می‌شود. سنگ شکن می‌تواند بصورت برون اندامی (گزینه ارجح در سنگ های کلیه و سنگ های قسمت فوقانی حالب) یا به صورت اندوسکوپیک و درون اندامی (گزینه ارجح در سنگ های قسمت تحتانی حالب) باشد.

از سوی دیگر برای درمان رسوب مجاری ادرار بهترین روش روش سنگ شکنی درون اندامی و به طور کلی نفوذ یک کاتتر از طریق مجرای ادراری است. از این طریق پزشک اطمینان حاصل می کند که هیچ سنگ و رسوبی در مجراهای بین کلیه و مجل خروچ ادرار باقی نمانده باشد.

فیلم جراحی سنگ حالب (TUL) توسط دکتر شهریار ناطق

 

خطرات لیتوتریپسی درون اندامی چیست؟

مشابه بیشتر روش‌های درمان، جراحی سنگ حالب به روش لیتوتریپسی خطرهایی را نیز به همراه دارد.

  • در جریان این عمل، فرد ممکن است دچار خون ریزی داخلی داشته باشد و به انتقال خون نیاز پیدا کند.
  • کلیه فرد ممکن است عفونت کند.
  • زمانی که تکه‌های سنگ جریان ادرار به خارج از کلیه‌ها را مسدود می‌کنند، کلیه فرد ممکن است آسیب ببیند.
  • این روال درمانی ممکن است به کلیه آسیب وارد کند و کلیه‌ها ممکن است بعد از عمل به خوبی کار نکنند.
  • مشکلات جدی پس از این روش درمانی شامل فشار خون بالا یا نارسایی کلیه هستند.

محدودیت‌های درمان لیتوتریپسی

روال درمانی لیتوتریپسی نمی‌تواند سنگ‌های بیش از حد بزرگ یا سخت را درمان کند. لیتوتریپسی امواج شوک خارج از بدن (ESWL) نمی‌تواند به افراد چاق کمک کند، زیرا امواج شوک نمی‌توانند به سنگ‌های کلیه یا مجاری ادراری برسند. به همین علت به این افراد جراحی سنگ حالب TUL پیشنهاد می شود.

پزشکان روش لیتوتریپسی را برای زنان باردار پیشنهاد نمی‌کنند، زیرا این روش ممکن است به  جنین در حال رشد آسیب وارد کند.

بعضی از سنگ‌های کلیه به بیش از یک عمل لیتوتریپسی نیاز دارند و در بعضی موارد پزشک باید به قرار دادن استنت بپردازد و زمانی که تکه‌های سنگ عبور کرد استنت را جدا کند.

از آنجایی که احتمال موفقیت سنگ شکن درون اندامی (اندوسکوپیک) بیشتر می‌باشد در مواردی که نیاز به رفع فوری انسداد هست (انسداد کامل و یا موارد طول کشیده تورم کلیه) و یا در مواردی که بيمار از اختلالات انعقادی رنج می‌برد، از سنگ شکن درون اندامی استفاده می شود.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب
    بنده حدود 17 روز قبل تحت عمل tul قرار گرفتم و بعد از آن خون در ادرار را همچنان دارم البته بعضی مواقع کمتر و تا مرز صفر شدن هم رفته ولی دوباره برگشته. لازم به توضیح است که میزان مایعات که مصرف میکنم زیاد بوده و نکته دوم اینکه بنده داروی آسپرین مصرف میکنم و دکتر متخصص کلیه اعتقاد داشتند که نیاز به قطع مصرف آسپرین نیست. آیا برای موضوع خون در ادرار چون خیلی طول کشیده اقدامی نکنم و همچنین حذف موقت آسپرین میتونه ضروری باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام حذف موقت اسپرین کمک کننده هست لطفا سونوگرافی هم انجام دهید اگر لوله Dj دارید آن هم در ایجاد خون موثر است
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام
    من به دلیل درد پهلو چپ و بیضه چپ و عدم دفع سنگ ، سی تی انجام دادم که اشاره به سنگ ۸ میل در درون حالب کرده ،.
    حال میخواستم بدونم حالا که ۴ روز گذشته و راحت ادرار می کنم وفقط پهلوی چپم بعضی وقتها درد داره آیا با دارو درست میشه یا باید عمل رو انجام بدم؟؟؟
    و اینکه در صورت انجام عمل tul حتما باید دبل طی برام بزارن و نمیشه که همون موقع سنگها خارج بشه(چون عوارضش خیلی زیاده )؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام در صورتیکه ورم(هیدرونفروز)کلیه شما شدید نباشد ۱ هفته دارو مصرف کنید و بعد مجددا سونو انجام دهید،در صورت عدم دفع سنگ TUL انجام دهید در صورتیکه حالب تنگ نباشد یا سنگ impacted نباشد نیازی به دبل جی نیست
  • تصویر کاربر ابولفضل پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    باسلام خسته نباشید من چند روز بیش بخاطر درد کلیه به دکتر متخصص مراجعه کردم که به من ارامبخش زدن بدون هیچ آزمایش یا سونا به من قرص سیستون همراه چند دارو بهم داد الان ۵روز مصرف میکنم از درده معده دارم میمیرم بعدش اب منی از من خارج نشد بعد از نزدیکی میشه راهنمایی ام کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی انجام دهید عدم خروج منی به علت مصرف کپسول تامسولوسین است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر