برداشتن تومور مثانه از راه مجرای ادراری (TURBT)

آخرین بروزرسانی: 6 اسفند 1402

در این مقاله می خوانید

برداشتن تومور مثانه از طریق مجرای ادرار (عمل TURB) یا عمل توده مثانه با لیزر معمولاً اولین روش درمانی برای سرطان مثانه غیر تهاجمی عضلانی (سرطان مثانه ای که به عمق مثانه منتقل شده، اما به عضله سرایت نکرده است) می باشد. در این روش، تومور مثانه از طریق مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه خارج می کند) از بدن شما خارج می شود.

طریقه عمل توده مثانه با لیزر (عمل turbt)

پزشک، یک لوله ی نازک و صلب به نام سیستوسکوپ را درون مجرای ادرار قرار می دهد. سیستوسکوپ مجهز به فیبر نوری است و در انتهای آن یک لامپ، دوربین و چشمی قرار دارد. پزشک می تواند از طریق چشمی به داخل بدن نگاه کرده، یا تصاویر را روی صفحه نمایش مشاهده نماید. سپس جراح ابزارهای کوچکی را از داخل سیستوسکوپ عبور داده تا تومورها را از پوشش مثانه ی شما بتراشد.

موارد تجویز عمل TURBT 

همانطور که پیش از این گفتیم، TURBT درمان اصلی سرطان مثانه غیر تهاجمی عضلانی است. پزشک معمولاً این عمل را به عنوان اولین روش درمانی توصیه می کند. TURBT همچنین در برخی موارد برای تشخیص سرطان مثانه به کار می رود. برای تشخیص مواردی مثل گسترش سرطان به لایه عضلانی دیواره مثانه و … پزشک ممکن است از این عمل بهره ببرد. در روش تشخیصی TURBT، پزشک قسمتی از تومور را برداشته و به آزمایشگاه می فرستد تا موارد زیر مشخص شود:

گاهی اوقات 6 هفته پس از اولین عمل، به یک عمل دیگر TURBT نیاز خواهید داشت. عمل دوم معمولاً برای افراد مبتلا به سرطان مثانه غیر تهاجمی عضلانی با ریسک بالا (های ریسک) تجویز می شود. پزشک این عمل را برای اطمینان از برداشتن کامل تومورها و بررسی مجدد رشد سرطان انجام می دهد.

عمل توده مثانه با لیزر

نحوه انجام عمل توده مثانه با لیزر (عمل turbt)

قبل از عمل برداشتن تومور مثانه

روز عمل منتظر چه مراحلی باید باشم؟

یافتن تومورهای مثانه در حین عمل

اینکه جراح بتواند در طول عمل تمام تومورهای مثانه را یافته و آنها را بردارد بسیار مهم است. برای یافتن تومورها از روش های مختلفی استفاده می شود. این روش ها در تمامی مراکز درمانی موجود نمی باشد. جراح قبل از عمل به شما توضیح می دهد که از چه روشی برای این کار استفاده خواهد کرد:

1_ تصویر برداری باند باریک

در این روش، جراح از نورهای رنگی مختلف (آبی و سبز) برای مشاهده ی دقیق مثانه استفاده می کند. این نورها قادرند به بافت های عمیق تری از مثانه نفوذ کرده و نواحی غیر طبیعی را مشخص کنند.

2_ تشخیص فوتودینامیک (PDD)

در برخی موارد ممکن است پزشک از روش سیستوسکوپی تشخیص فوتودینامیک (PDD) کمک بگیرد که در آن برای افزایش وضوح تومور از یک رنگ مخصوص استفاده می شود. این روش به جراح کمک می کند که تومورهای غیر قابل تشخیص را مشاهده کند.

3_ شیمی درمانی داخل مثانه

ممکن است پس از عمل، تزریق یک دوز ماده شیمی درمانی به مثانه در دستور کار قرار بگیرد. بنابراین کاتتر بلافاصله پس از عمل در مثانه شما قرار داده می شود؛ دارو به مدت یک ساعت در مثانه باقی می ماند و سپس تخلیه می شود؛ پس از آن پزشک کاتتر را از مثانه خارج می کند. این کار برای جلوگیری از بازگشت سرطان مثانه و خلاص شدن از شر سلول های سرطانی باقی مانده صورت می گیرد.

مراقبت های بعد از عمل برداشتن تومور مثانه (TURB)

دکتر ناطق متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری در تهران

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر