جراحی سنگ مثانه (لیتولاپاکسی)

آخرین بروزرسانی: 6 اسفند 1402

در این مقاله می خوانید

در لیتولاپاکسی که در بین افراد به عمل سنگ مثانه با لیزر، شناخته شده، سنگ‌های مثانه با استفاده از لیزر یا اولتراسوند به قطعات کوچک تقسیم شده، سپس قطعات خرد شده از مثانه خارج می‌شوند. این فرایند یا با استفاده از داروهای بی حسی و یا با بیهوشی عمومی انجام میشود.

راه های درمان سنگ مثانه

درصورتی که سنگ های مثانه هنگام تشخیص هنوز کوچک باشند، نوشیدن مایع زیاد برای دفع آنها کافی است. ولی اگر خیلی بزرگ باشند نیاز به شکستن و یا برداشتن آنها از طریق جراحی میباشد.

1_ عمل سنگ مثانه با لیزر

در یک فرایندی به نام سیستولیتولاپاکسی، از طریق وارد کردن لوله ای به همراه دوربین به داخل میزراه، مثانه شستشو داده شده و سنگ ها شکسته میشوند. همچنین از یک لیزر یا اولتراسوند برای شکستن سنگ ها قبل از شستشوی مثانه استفاده می شود. این فرایند نیاز به یک بیهوشی موضعی دارد.

2_ جراحی سنگ مثانه

اگر سنگ های بوجود آمده در حدی بزرگ باشند که نتوان آن ها را با استفاده از لیزر از بین برد، نیاز به جراحی دارند. در این جراحی از طریق برش در ناحیه شکم وارد مثانه شده و سنگ ها برداشته می شوند. از آنجایی که تمامی جراحی ها عوارض جانبی زیادی دارند، بهترین اقدام شکستن سنگ ها می باشد.

فیلم جراحی سنگ مثانه

دکتر شهریار ناطق، جراح و متخصص کلیه

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر