عوارض فتق و خطرات فتق اینگوینال چیست؟

آخرین بروزرسانی: 23 دی 1402

در این مقاله می خوانید

فتق اینگوینال که به نام هرنی یا هرنیا نیز شناخته می شود، تورم و برآمدگی قسمت فوقانی کشاله ران و ناحیه ی مغبنی است که در اثر ضعیف شدن و پارگی دیواره ی نگهدارنده روده ها، ایجاد می شود. فتق اینگوینال باعث می شود روده و چربی اطراف آن، به درون ناحیه ی مغبنی وارد شوند. متاسفانه این مشکل شایع عوارض بدی بهمراه دارد. در ادامه … اگر فتق عمل نشود چه میشود؟

ناحیه ی مغبنی (کانال های اینگوینال) در پایین شکم قرار دارند. هم مردان و هم زنان دارای کانال های اینگوینال هستند. در زنان، هر کانال محل عبور رباط های رحمى و در مردان، مجرای انتقال بیضه از درون شکم به درون کیسه ی بیضه در دوران جنینی است.

 

فتق کشاله ران

اگر فتق عمل نشود چه میشود؟

این کانال در ٨٠٪‏ موارد تا یک سالگی بسته می شود، اما در صورت باز ماندن کانال، فرد مستعد انتقال مایع داخل شکم به درون کیسه بیضه ها (بیماری هیدروسل) و یا انتقال روده ها به درون کیسه بیضه و ایجاد هرنی اینگوینال مستقیم می باشد.

فتق اینگوئینال 

فتق اینگوئینال شایعترین نوع فتق بوده که در آقایان ٧ برابر بیشتر خانم ها رخ می دهد و در سمت راست شایعتر از چپ می باشد. نکته قابل توجه این است که در فتق ارثی پسر بچه ها، احتمال همراهی فتق با بیضه نزول نکرده (عکس بیضه نزول نکرده نوزاد) و یا تجمع مایع اطراف بیضه (هیدروسل) وجود دارد. مهم ترین درمان این بیماری عمل فتق یا همان جراحی هرنی است که به دو روش باز و بسته انجام می شود.

 

علائم فتق اینگوینال

فتق هاى اینگوینال بیشتر به خاطر ظاهرشان شناخته می شوند. آن ها باعث برآمدگى در ناحیه ى شکم یا کشاله ى ران مى شوند که ممکن است با ایستادن یا سرفه کردن بزرگ شوند. این نوع از فتق ممکن است دردناک و حساس به لمس باشد.

سایر علائم فتق اینگوینال عبارتند از:

  • درد هنگام سرفه، ورزش و خم شدن
  • احساس سوزش
  • درد وحشتناک
  • احساس سنگینى در کشاله ی ران
  • تورم اسکروتوم در مردان

دلایل فتق مغبنی

برخی از انواع هرنیا مغبنی علت مشخصی ندارند. برخی از آن ها هم ممکن است به دلایل زیر ایجاد شوند:

  • افزایش فشار بر شکم
  • نقطه‌ای در دیواره شکم که از قبل به صورت ضعیف وجود داشته است.
  • ترکیب افزایش فشار بر شکم و نقطه ضعیف شده قدیمی در دیواره شکم
  • فشار در هنگام دفع مدفوع یا ادرار
  • فعالیتهای شدید
  • بارداری
  • عطسه یا سرفه ی مزمن

عکس فتق بیضه

فیلم جراحی فتق بیضه

عوارض فتق چیست؟

عوارض فتق کشاله ران عبارتند از:

1_ اعمال فشار بر بافت‌های اطراف

بیشتر فتق‌های اینگوینال اگر با جراحی اصلاح نشوند، بمرور زمان بزرگ میشوند. در مردان، فتق بزرگ‌شده می‌تواند به داخل کیسه بیضه کشیده شده و باعث تورم و درد بیضه‌ ها شود.

2_ فتق حبس شده

در صورتیکه محتویات فتق در نقطه ضعیف شده در دیواره شکم گیر کند، روده مسدود می شود که این در نهایت منجر به درد شدید، حالت تهوع، استفراغ و ناتوانی در دفع مدفوع یا خارج کردن گاز معده میشود.

3_ فتق مسدود شده

فتق مسدود شده می‌تواند جریان خون را در روده قطع کند. فتق مسدود شده میتواند باعث از بین رفتن بافت روده مسدود شده شود. فتق مسدود شده یک بیماری خطرناک است که باید هر چه سریعتر جراحی شود.

تشخیص فتق اینگوینال

تشخیص فتق توسط معاینه فیزیکی و سونوگرافی بوده و بهتر است پس از تشخیص، درمان فتق هر چه زودتر انجام بگیرد تا از پیشرفت فتق، ایجاد چسبندگی و عوارض احتمالی بعدی و همچنین عارضه خطرناک گیر افتادن فتق و آسیب به روده جلوگیری شود.

معمولا پزشک در طى معاینه ى فیزیکی فتق را تشخیص می دهد. در طول معاینه پزشک از شما می خواهد در حالی که ایستاده اید سرفه کنید تا بتواند فتق را زمانی که قابل تشخیص است، بررسی کند.

اگر فتق قابل بازگشت باشد، شما و یا پزشکتان به راحتی فتق را در حالى که دراز کشیده اید به داخل شکم بر مى گردانید. با این حال، اگر ناموفق باشد، ممکن است فتق محدود یا فشرده پیدا کنید.

عوامل ایجادکننده فتق اینگوینال

تنها یک دلیل برای این نوع فتق وجود ندارد. با این حال، نقاط ضعف درون عضلات شکمی و کشاله ى ران، به عنوان مهمترین علل ایجاد فتق شناخته می شوند. فشار اضافی در این ناحیه ى بدن می تواند در نهایت فتق را ایجاد کند. برخی از عوامل خطر می توانند شانس ابتلا به این وضعیت را افزایش دهند، که عبارتند از:

  • وراثت
  • داشتن یک فتق قبلى
  • مرد بودن
  • زایمان زودرس
  • اضافه وزن یا چاقى
  • بارداری
  • فیبروز کیستیک
  • سرفه ى مزمن
  • یبوست مزمن

فتق

درمان فتق اینگوینال

1_ جراحی هرنی

فتق درمان دارویی نداشته و درمان اصلی و قطعی آن عمل فتق کشاله ران است. مواردی مانند فتق بند و وسائل مشابه، به دلیل عدم نقش اثبات شده در درمان فتق و همچنین افزایش چسبندگی و عارضه دار شدن فتق، به هیچ وجه به عنوان درمان اصلی فتق توصیه نشده و نمی شود. صرفا در مواردی که سن بیمار بالا است و یا بیماری زمینه ای مانع از انجام جراحی می شود، این وسایل استفاده می شوند.

2_ جراحى باز فتق اینگوینال

حین جراحی فتق برشی حدودا ٤-٣ سانتیمتری در محل کانال اینگوینال (قسمت جانبی شکم در بالای ناحیه تناسلی) داده شده و پس از کنار زدن عضلات و جدا سازی عروق و اعصاب مربوط به بیضه و مجاری انتقال دهنده اسپرم، محل پارگی (ساک فتق) مشخص شده و محل پارگی ترمیم می گردد.

3_ جراحى لاپاروسکوپی فتق اینگوینال

در لاپاروسکوپى، که به آن جراحی فتق بسته نیز گفته می شود، چند برش کوچک تر شکمی ایجاد می شود. یک لوله ى بلند و نازک با یک دوربین به همراه نور در انتهاى آن به جراح کمک می کند که در حین جراحى داخل بدن بیمار را ببیند.

هدف هر دو روش عمل فتق ، بازگرداندن بافت داخلی شکم به داخل حفره ى شکم و بازسازی نقص دیواره شکمی است که معمولا برای تقویت دیواره ى شکم یک ساختار در آن قرار مى دهند. هنگامی که ساختارها در جای مناسب خود قرار گرفتند، جراح برش ها را مى بندد و بخیه مى زند.

جوانب مثبت و منفی بالقوه اى برای هر دو روش عمل فتق وجود دارد. به عنوان مثال، لاپاراسکوپى زمان بهبودى کم ترى نیاز دارد، اما خطر بازگشت مجدد فتق با لاپاروسکوپی بیشتر است.

فتق اینگوینال

انواع فتق اینگوینال

فتق های اینگوینال می توانند غیر مستقیم یا مستقیم، محدود و یا فشرده باشند.

1_ فتق اینگوینال غیر مستقیم

فتق های اینگوینال غیر مستقیم، شایع ترین نوع هستند. این نوع اغلب در زایمان زودرس، قبل از این که کانال اینگوینال بسته شود، اتفاق می افتد. با این حال، این نوع فتق ممکن است در هر زمان در طول زندگی رخ دهد. این نوع فتق در مردان شایعتر است.

2_ فتق اینگوینال مستقیم

فتق اینگوینال مستقیم اغلب در بزرگسالان و با افزایش سن رخ می دهد. باور عمومی این است که تضعیف عضلات در طول بزرگسالی منجر به این نوع فتق مى شود. با توجه به گزارش موسسه ى جهانى بیماری های دیابت و دستگاه گوارش و کبد (NIDDK)، این نوع فتق در مردان بسیار شایع است.

3_ فتق اینگوینال محدود

فتق اینگوینال محدود، زمانى اتفاق مى افتد که بافتى در کشاله ى ران گیر مى کند و قابل کاهش نیست. این بدان معناست که نمی توان آن را به جایی بازگرداند.

4_ فتق اینگوینال فشرده

فتق اینگوینال فشرده یک بیماری جدی است. طی آن، جریان خون به ناحیه ای از روده قطع مى شود. این فتق ها تهدید کننده ى زندگى هستند و نیاز به درمان اورژانسی دارند.

جراحی

پیشگیری از فتق های اینگوینال

اگر چه شما نمی توانید از عوامل ژنتیکی جلوگیری کنید، اما مى توانید از عوامل دیگر ایجاد کننده ى فتق پیشگیرى کنید. این نکات را دنبال کنید:

  • حفظ وزن سالم
  • داشتن رژیم غذایی با فیبر بالا
  • ترک سیگار
  • اجتناب از برداشتن اجسام سنگین

درمان جراحى اولیه می تواند به درمان فتق های اینگوینال کمک کند. با این حال، همیشه خطر کمی از عود و عوارض وجود دارد. که می تواند شامل عفونت پس از جراحی یا بهبود زخم ضعیف جراحی باشد. اگر علائم جدیدی را تجربه کردید یا اگر عوارض جانبی پس از درمان برایتان ایجاد شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر گل پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    سلام در ناحیه ی زیر ناف سمت چپ و راست و وسط و پهلوها کمی درد دارم آزمایش سی بی سی و مدفوع و سونوگرافی لگن و شکم انجام دادم کاملا سالم بودن ولی احساس میکنم داخل ناف سمت راست کمی برجستگی و همچنین بین مثانه و ران راستم هم کمی برجستگی هست که در ظاهر مشخص نیست اما لمس کردنی احساس میکنم به نظرتون ممکنه فتق باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 354 مشاهده پرسش
    با سلام‌
    من از کودکی فتق داشتم ولی بعد از چند سال خودش خوب شد و دیگه درد و ورم‌ نداشتم
    ولی الان حدود ۲ سال اطراف یکی از بیضه هام برامدگی هایی به وجود اومده ولی به دکتر مراجعه نکردم
    میشه بهم بگید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 560 مشاهده پرسش
    عرض سلام و تبريك سال نو
    بنده 42 سال هستم در سونوگرافي از كليه ضخامت مثانه تشخيص داده شده و تخليه ادار به صورت كامل انجام نشد. در ضمن فاقد كليه راست مي باشم و درد شديد لگن چپ دارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 334 مشاهده پرسش
    سلام نوزادم پسره ۴۰روزه ۳روزگیش بردیم دکتر نوشته کانال اینکوئینال درسمت چپ به دیامتر۷:۵م م متسع وحاوی مایع بوده که به نفع هرنی اینگوئینال می باشد یعنی چی ؟؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام سونوگرافی را تکرار کنید در صورت تکرار گزارش و علامتدار بودن جراحی کنید
  • تصویر کاربر سجاد جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام،خسته نباشید،بنده سی سال سن دارم و بطور تقریبا ناگهانی دچار مشکل نعوظ شدم(تقریبا از بیست روز پیش)،وقبلا خیلی خیلی میل جنسیم بالا بوده ولی الان باید خیلی خودمو تحریک کنم که بحالت نعوظ برسم و تا چند ثانیه وقفه تو رابطم میفته دوباره آلتم شل میشه وخیلی این قضیه داره اذیتم میکنه،آیا دارویی هست که استفاده کنم،ممنون میشم اگه راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر نجفی شنبه ۷ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    دوسه سال کمی ورم در قسمت حدود دوازده سانت زیر ناف
    جایی که خط سزارین هست میدیدم
    فکر میکردم چاقی و چربیه
    با سونو مشخص شد فتق هست
    آیا نیاز به جراحی داره از بیهوشی و از کرونا هم میترسم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۷ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام بستگی به وسعت فتق و شدت علائم دارد
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 831 مشاهده پرسش
    سلام....من نزدیک یک سال هست عمل فتق هرنی اینگوینال رو انجام دادم،،،الان اون چیزی که منو اذیت می کنی آثار باقی مانده بعد از جراحی هست که یه ورم و برآمدگی در محل بخیه وجود داره که خیلی ضایع هست.می خواستم بدونم این طبیعی هست با راهی وجود داره ه باسمت راست من بالانس بشه.....ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام بهتر است معاینه شوید
  • تصویر کاربر فرناز پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 918 مشاهده پرسش
    سلام با درد شکمی به دکتر مراجعه کردم بعد از سونوگرافی متوجه شدم که دو کیست۳ و ۴ میلیمتری در تخمدان راست دارم و موردی به نام فتق هرنی هم در سونو ذکر شده من در قسمت چپ و راست شکمم تقریبل دو طرف ناف دردتیر کشنده دارم که البته گاهی اوقات خوب هستم در بعضی وقتها این درد به سمت پهلو راستم هم کشیده میشه .لطفا منو راهنمایی کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام با همکاران جراح عمومی مشورت کنید
  • تصویر کاربر حمیدطهماسبی پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    در ناحیله مقعد و قسمتی از بیضه برجستگیهای پوستی ایجاد شده
    آیا امکان داره که زگیل تناسلی باشه
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام یکی از ضایعات زگیل هست
  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    با سلام به شما آقای دکتر
    من حدود 8 هفته پیش جراحی فتق دو طرفه انجام دادم ولی بعد از این مدت محل جراحی سمت راست هنگام سرفه های خفیف حالت نبض پیدا میکنه و به محل جراحی شده انگار عضلات ضربه وارد میکنه که منو خیلی نگران کرده در صورتی که من در این مدت به خودم هیچ گونه فشاری نیاوردم خیلی ممنون میشم که منو راهنمایی کنید
    آیا امکان دارد که فتق برگشته باشه و بخیه داخلی باز شده باشه
    لطفاً منو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام بهتر است با جراح خود مشورت کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر