عوارض فتق و خطرات فتق اینگوینال چیست؟

آخرین بروزرسانی: 23 دی 1402

در این مقاله می خوانید

فتق اینگوینال که به نام هرنی یا هرنیا نیز شناخته می شود، تورم و برآمدگی قسمت فوقانی کشاله ران و ناحیه ی مغبنی است که در اثر ضعیف شدن و پارگی دیواره ی نگهدارنده روده ها، ایجاد می شود. فتق اینگوینال باعث می شود روده و چربی اطراف آن، به درون ناحیه ی مغبنی وارد شوند. متاسفانه این مشکل شایع عوارض بدی بهمراه دارد. در ادامه … اگر فتق عمل نشود چه میشود؟

ناحیه ی مغبنی (کانال های اینگوینال) در پایین شکم قرار دارند. هم مردان و هم زنان دارای کانال های اینگوینال هستند. در زنان، هر کانال محل عبور رباط های رحمى و در مردان، مجرای انتقال بیضه از درون شکم به درون کیسه ی بیضه در دوران جنینی است.

 

فتق کشاله ران

اگر فتق عمل نشود چه میشود؟

این کانال در ٨٠٪‏ موارد تا یک سالگی بسته می شود، اما در صورت باز ماندن کانال، فرد مستعد انتقال مایع داخل شکم به درون کیسه بیضه ها (بیماری هیدروسل) و یا انتقال روده ها به درون کیسه بیضه و ایجاد هرنی اینگوینال مستقیم می باشد.

فتق اینگوئینال 

فتق اینگوئینال شایعترین نوع فتق بوده که در آقایان ٧ برابر بیشتر خانم ها رخ می دهد و در سمت راست شایعتر از چپ می باشد. نکته قابل توجه این است که در فتق ارثی پسر بچه ها، احتمال همراهی فتق با بیضه نزول نکرده (عکس بیضه نزول نکرده نوزاد) و یا تجمع مایع اطراف بیضه (هیدروسل) وجود دارد. مهم ترین درمان این بیماری عمل فتق یا همان جراحی هرنی است که به دو روش باز و بسته انجام می شود.

 

علائم فتق اینگوینال

فتق هاى اینگوینال بیشتر به خاطر ظاهرشان شناخته می شوند. آن ها باعث برآمدگى در ناحیه ى شکم یا کشاله ى ران مى شوند که ممکن است با ایستادن یا سرفه کردن بزرگ شوند. این نوع از فتق ممکن است دردناک و حساس به لمس باشد.

سایر علائم فتق اینگوینال عبارتند از:

  • درد هنگام سرفه، ورزش و خم شدن
  • احساس سوزش
  • درد وحشتناک
  • احساس سنگینى در کشاله ی ران
  • تورم اسکروتوم در مردان

دلایل فتق مغبنی

برخی از انواع هرنیا مغبنی علت مشخصی ندارند. برخی از آن ها هم ممکن است به دلایل زیر ایجاد شوند:

  • افزایش فشار بر شکم
  • نقطه‌ای در دیواره شکم که از قبل به صورت ضعیف وجود داشته است.
  • ترکیب افزایش فشار بر شکم و نقطه ضعیف شده قدیمی در دیواره شکم
  • فشار در هنگام دفع مدفوع یا ادرار
  • فعالیتهای شدید
  • بارداری
  • عطسه یا سرفه ی مزمن

عکس فتق بیضه

فیلم جراحی فتق بیضه

عوارض فتق چیست؟

عوارض فتق کشاله ران عبارتند از:

1_ اعمال فشار بر بافت‌های اطراف

بیشتر فتق‌های اینگوینال اگر با جراحی اصلاح نشوند، بمرور زمان بزرگ میشوند. در مردان، فتق بزرگ‌شده می‌تواند به داخل کیسه بیضه کشیده شده و باعث تورم و درد بیضه‌ ها شود.

2_ فتق حبس شده

در صورتیکه محتویات فتق در نقطه ضعیف شده در دیواره شکم گیر کند، روده مسدود می شود که این در نهایت منجر به درد شدید، حالت تهوع، استفراغ و ناتوانی در دفع مدفوع یا خارج کردن گاز معده میشود.

3_ فتق مسدود شده

فتق مسدود شده می‌تواند جریان خون را در روده قطع کند. فتق مسدود شده میتواند باعث از بین رفتن بافت روده مسدود شده شود. فتق مسدود شده یک بیماری خطرناک است که باید هر چه سریعتر جراحی شود.

تشخیص فتق اینگوینال

تشخیص فتق توسط معاینه فیزیکی و سونوگرافی بوده و بهتر است پس از تشخیص، درمان فتق هر چه زودتر انجام بگیرد تا از پیشرفت فتق، ایجاد چسبندگی و عوارض احتمالی بعدی و همچنین عارضه خطرناک گیر افتادن فتق و آسیب به روده جلوگیری شود.

معمولا پزشک در طى معاینه ى فیزیکی فتق را تشخیص می دهد. در طول معاینه پزشک از شما می خواهد در حالی که ایستاده اید سرفه کنید تا بتواند فتق را زمانی که قابل تشخیص است، بررسی کند.

اگر فتق قابل بازگشت باشد، شما و یا پزشکتان به راحتی فتق را در حالى که دراز کشیده اید به داخل شکم بر مى گردانید. با این حال، اگر ناموفق باشد، ممکن است فتق محدود یا فشرده پیدا کنید.

عوامل ایجادکننده فتق اینگوینال

تنها یک دلیل برای این نوع فتق وجود ندارد. با این حال، نقاط ضعف درون عضلات شکمی و کشاله ى ران، به عنوان مهمترین علل ایجاد فتق شناخته می شوند. فشار اضافی در این ناحیه ى بدن می تواند در نهایت فتق را ایجاد کند. برخی از عوامل خطر می توانند شانس ابتلا به این وضعیت را افزایش دهند، که عبارتند از:

  • وراثت
  • داشتن یک فتق قبلى
  • مرد بودن
  • زایمان زودرس
  • اضافه وزن یا چاقى
  • بارداری
  • فیبروز کیستیک
  • سرفه ى مزمن
  • یبوست مزمن

فتق

درمان فتق اینگوینال

1_ جراحی هرنی

فتق درمان دارویی نداشته و درمان اصلی و قطعی آن عمل فتق کشاله ران است. مواردی مانند فتق بند و وسائل مشابه، به دلیل عدم نقش اثبات شده در درمان فتق و همچنین افزایش چسبندگی و عارضه دار شدن فتق، به هیچ وجه به عنوان درمان اصلی فتق توصیه نشده و نمی شود. صرفا در مواردی که سن بیمار بالا است و یا بیماری زمینه ای مانع از انجام جراحی می شود، این وسایل استفاده می شوند.

2_ جراحى باز فتق اینگوینال

حین جراحی فتق برشی حدودا ٤-٣ سانتیمتری در محل کانال اینگوینال (قسمت جانبی شکم در بالای ناحیه تناسلی) داده شده و پس از کنار زدن عضلات و جدا سازی عروق و اعصاب مربوط به بیضه و مجاری انتقال دهنده اسپرم، محل پارگی (ساک فتق) مشخص شده و محل پارگی ترمیم می گردد.

3_ جراحى لاپاروسکوپی فتق اینگوینال

در لاپاروسکوپى، که به آن جراحی فتق بسته نیز گفته می شود، چند برش کوچک تر شکمی ایجاد می شود. یک لوله ى بلند و نازک با یک دوربین به همراه نور در انتهاى آن به جراح کمک می کند که در حین جراحى داخل بدن بیمار را ببیند.

هدف هر دو روش عمل فتق ، بازگرداندن بافت داخلی شکم به داخل حفره ى شکم و بازسازی نقص دیواره شکمی است که معمولا برای تقویت دیواره ى شکم یک ساختار در آن قرار مى دهند. هنگامی که ساختارها در جای مناسب خود قرار گرفتند، جراح برش ها را مى بندد و بخیه مى زند.

جوانب مثبت و منفی بالقوه اى برای هر دو روش عمل فتق وجود دارد. به عنوان مثال، لاپاراسکوپى زمان بهبودى کم ترى نیاز دارد، اما خطر بازگشت مجدد فتق با لاپاروسکوپی بیشتر است.

فتق اینگوینال

انواع فتق اینگوینال

فتق های اینگوینال می توانند غیر مستقیم یا مستقیم، محدود و یا فشرده باشند.

1_ فتق اینگوینال غیر مستقیم

فتق های اینگوینال غیر مستقیم، شایع ترین نوع هستند. این نوع اغلب در زایمان زودرس، قبل از این که کانال اینگوینال بسته شود، اتفاق می افتد. با این حال، این نوع فتق ممکن است در هر زمان در طول زندگی رخ دهد. این نوع فتق در مردان شایعتر است.

2_ فتق اینگوینال مستقیم

فتق اینگوینال مستقیم اغلب در بزرگسالان و با افزایش سن رخ می دهد. باور عمومی این است که تضعیف عضلات در طول بزرگسالی منجر به این نوع فتق مى شود. با توجه به گزارش موسسه ى جهانى بیماری های دیابت و دستگاه گوارش و کبد (NIDDK)، این نوع فتق در مردان بسیار شایع است.

3_ فتق اینگوینال محدود

فتق اینگوینال محدود، زمانى اتفاق مى افتد که بافتى در کشاله ى ران گیر مى کند و قابل کاهش نیست. این بدان معناست که نمی توان آن را به جایی بازگرداند.

4_ فتق اینگوینال فشرده

فتق اینگوینال فشرده یک بیماری جدی است. طی آن، جریان خون به ناحیه ای از روده قطع مى شود. این فتق ها تهدید کننده ى زندگى هستند و نیاز به درمان اورژانسی دارند.

جراحی

پیشگیری از فتق های اینگوینال

اگر چه شما نمی توانید از عوامل ژنتیکی جلوگیری کنید، اما مى توانید از عوامل دیگر ایجاد کننده ى فتق پیشگیرى کنید. این نکات را دنبال کنید:

  • حفظ وزن سالم
  • داشتن رژیم غذایی با فیبر بالا
  • ترک سیگار
  • اجتناب از برداشتن اجسام سنگین

درمان جراحى اولیه می تواند به درمان فتق های اینگوینال کمک کند. با این حال، همیشه خطر کمی از عود و عوارض وجود دارد. که می تواند شامل عفونت پس از جراحی یا بهبود زخم ضعیف جراحی باشد. اگر علائم جدیدی را تجربه کردید یا اگر عوارض جانبی پس از درمان برایتان ایجاد شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ابراهیم پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 543 مشاهده پرسش
    سلام من پسری ۲۱ساله هستم در تاریخ ۲۹/۱۰/۹۷ برای التهابی که زیر شکمم سمت راست بود رفتم سونوگرافی و گفتن فتق داری ولی من درد و... ندارم توی جواب نوشته در برسی ناحیه اینگوئینال راست تصویر هرنیindirect مشاهده شد با انجام مانور والسالوا چربی پریتوئن به داخل کانال اینگوئینال در سمت راست دیده می شود از اون موقع تا حالا مراجعه نکردم دیگه و درد و.. نداشتم آیا بدون جراحی خودش خوب میشه؟خیلی نگرانم که نکنه آخرش باید جداحی کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام امکان بهبود خود بخود فتق وجود ندارد
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 557 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وادب خدمت جناب آقای دکتر.مدتی بود که درد پهلو داشتم بعداز پی گیری و انجام سونو و عکس برداری تشخیص بر وجود سنگ داده شد و مجددا پزشک معالج بر پی گیری بر اینگوینال چپ که توسط پزشک سونو تشخیص بر پارگی فتق چپ داده شده ولی هنوز به علت ویروس کروناپیش پزشک معالج نتایج را نبرده ام و بنده خیلی درد شدید دارم لذا نتایج سونو و عکسها را خدمتتان ارسال می کنم استدعا دارم که بررسی نمایید و نتیجه سونو و عکسها را برای بنده تشریح نموده و مسکنی تا زمان ادامه درمان در حالت عادی بیمارستان ها تجویز نمایید از لطف و همکاری حضرتعالی صمیمانه تقدیر و تشکر را دارم ان شالله پاینده و برقرار باشید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر کامران دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 650 مشاهده پرسش
    مدتی است که بیضه هام حالت طبیعی نداره یعنی نسبت به قبل کوچکتر شده
    لطفا راهنمایی کنید
    متاهل/ ۳۷ ساله
    واریکوسل داشتم قبلا عمل کردم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 375 مشاهده پرسش
    سلام من بیست سالمه الان یک روزه بیضه هام و اطراف آن به خارش شدید افتاده
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،احتمالا حساسیت است در صورت عدم بهبود به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 554 مشاهده پرسش
    سلام. خسته نباشید
    حدود چن روز پیش یک نعوذ بدون انزال داشتم بعد اون یک دردی رو در ناحیه بیضه ها و آلتم احساس کردم. فمر میکردم مثل گذشته این درد بطور کامل از بین میره اما الان چن روز گذشته دردش کمتر شده اما ناحیه شکمم کمی درد احساس میکنم. مقداری ورم در قسمت بیضه ها دارم باید چکار کنم ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،در صورت تداوم درد سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 414 مشاهده پرسش
    سلام خدمت محضر دکتر عزیز چندی پیش به علت درد شدید درناحیه پهلو ومراجع به پزشک برام عکس نوشت که به علت شیوع ویروس کرونا و نبود پزشک معالج ودرد شدید از حصرتعالی استدعادارم که برای بنده دستورات لازم را تجویزنمایید
    عکسها پیوست می باشد
    با تشکر وامتنان
    1. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام خدمت محضر دکتر عزیز چندی پیش به علت درد شدید درناحیه پهلو ومراجع به پزشک برام عکس نوشت که به علت شیوع ویروس کرونا و نبود پزشک معالج ودرد شدید از حصرتعالی استدعادارم که برای بنده دستورات لازم را تجویزنمایید
      عکسها پیوست می باشد
      با تشکر وامتنان
    2. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام خدمت محضر دکتر عزیز چندی پیش به علت درد شدید درناحیه پهلو ومراجع به پزشک برام عکس نوشت که به علت شیوع ویروس کرونا و نبود پزشک معالج ودرد شدید از حصرتعالی استدعادارم که برای بنده دستورات لازم را تجویزنمایید
      عکسها پیوست می باشد
      با تشکر وامتنان
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،شما سنگ کلیه دارید به پزشک مراجعه کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدمجید پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    درد شدید در ناحیه کشاله ران که با توجه انجام سونو و عکس رنگی از طرف دکتر معالج تشخیص بر پارگی فتق داده شده لذا با توجه این روزهای کرونایی و عدم دسترسی به دکتر معالج و درد شدید بنده تقاضا دارم دستورات معالجه و تسکینی صادر نمایید . در ضمن مدارک پیوست می باشد با تشکر و امتنان
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،فتق درمان دارویی ندارد باید جراحی کنید
  • تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 547 مشاهده پرسش
    سلام.. من دختری 28 ساله هستم دوساله ورم شکم دارم چندماه اخیر تر ش کردن هم زیادشده . دکتررفتم سونوگرافی فتق وشکم لگن دادم درسونئگرافی نوشته ضایعه defectبه دیامتر5 میلیمتر درکف اینگوینال راست همراه با هرنی اومونتم به داخل آن مطرح کننده هرنی اینگویینال مستقیم مشاهده شد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،فتق شما کوچک است در صورت علامتدار بودن جراحی کنید
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 460 مشاهده پرسش
    سلام من 17 سالمه . و تقریبا چهار پنج روز قبل درد در پهلو هام داشتم از فرداش این درد به سمت راست پایین شکمم زده . به دکتر مراجعه کردم معاینه فیزیکی کردن گفتن که اپاندیس نیست و برام سونوگرافی نوشتن . جواب رو که فرستادم برای دکترم گفتن یا اپاندیست هست یا عفونت روده . رفتم دکتر دوباره معاینه فیزیکی کردن و گفتن که احتمالا . باد فتق یا کشاله ران و اینا باید باشه . برام باز سونوگرافی اینگوینال یا کشاله ران نوشته . بعد من تقریبا 5/6 یا شایدم ی هفته باشه که اسهال هستم . راهنمایی کنید ممنونم دکتر رفتم جواب واضحی نگرفتم اصلا.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 418 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب
    جناب اقای دکتر ناطق ضمن خسته نباشید و تبریک سال نو
    بنده سال78فتق سمت راست کشاله رانم را انجام دادم اما چند سال بعد دوباره عود کرد و تا حالا که پایان سال98 است با آن کنار امده ام.حال چندمدتی است که اذیت میکند رفتم پیش جراح گف باید عمل کتی
    با این اوصاف چند تا سوال از حضور گرامی تان دارم
    یک:آیا عمل پیش رو برایم دردسر ساز و مشکل نخواهد بود
    دو: آیا اگر در عمل بنده از مش استفاده بشود بهتر است؟
    سه: آیا بعداز عمل میتوانم ورزش بدنسازی را ادامه بدهم
    باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،به هر حال عمل فتق عود کرده سخت تر از عمل اولیه است حتما از مش استفاده کنید ورزش بدنسازی بستگی به نظر جراح شما دارد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر