عوارض فتق و خطرات فتق اینگوینال چیست؟

آخرین بروزرسانی: 23 دی 1402

در این مقاله می خوانید

فتق اینگوینال که به نام هرنی یا هرنیا نیز شناخته می شود، تورم و برآمدگی قسمت فوقانی کشاله ران و ناحیه ی مغبنی است که در اثر ضعیف شدن و پارگی دیواره ی نگهدارنده روده ها، ایجاد می شود. فتق اینگوینال باعث می شود روده و چربی اطراف آن، به درون ناحیه ی مغبنی وارد شوند. متاسفانه این مشکل شایع عوارض بدی بهمراه دارد. در ادامه … اگر فتق عمل نشود چه میشود؟

ناحیه ی مغبنی (کانال های اینگوینال) در پایین شکم قرار دارند. هم مردان و هم زنان دارای کانال های اینگوینال هستند. در زنان، هر کانال محل عبور رباط های رحمى و در مردان، مجرای انتقال بیضه از درون شکم به درون کیسه ی بیضه در دوران جنینی است.

 

فتق کشاله ران

اگر فتق عمل نشود چه میشود؟

این کانال در ٨٠٪‏ موارد تا یک سالگی بسته می شود، اما در صورت باز ماندن کانال، فرد مستعد انتقال مایع داخل شکم به درون کیسه بیضه ها (بیماری هیدروسل) و یا انتقال روده ها به درون کیسه بیضه و ایجاد هرنی اینگوینال مستقیم می باشد.

فتق اینگوئینال 

فتق اینگوئینال شایعترین نوع فتق بوده که در آقایان ٧ برابر بیشتر خانم ها رخ می دهد و در سمت راست شایعتر از چپ می باشد. نکته قابل توجه این است که در فتق ارثی پسر بچه ها، احتمال همراهی فتق با بیضه نزول نکرده (عکس بیضه نزول نکرده نوزاد) و یا تجمع مایع اطراف بیضه (هیدروسل) وجود دارد. مهم ترین درمان این بیماری عمل فتق یا همان جراحی هرنی است که به دو روش باز و بسته انجام می شود.

 

علائم فتق اینگوینال

فتق هاى اینگوینال بیشتر به خاطر ظاهرشان شناخته می شوند. آن ها باعث برآمدگى در ناحیه ى شکم یا کشاله ى ران مى شوند که ممکن است با ایستادن یا سرفه کردن بزرگ شوند. این نوع از فتق ممکن است دردناک و حساس به لمس باشد.

سایر علائم فتق اینگوینال عبارتند از:

  • درد هنگام سرفه، ورزش و خم شدن
  • احساس سوزش
  • درد وحشتناک
  • احساس سنگینى در کشاله ی ران
  • تورم اسکروتوم در مردان

دلایل فتق مغبنی

برخی از انواع هرنیا مغبنی علت مشخصی ندارند. برخی از آن ها هم ممکن است به دلایل زیر ایجاد شوند:

  • افزایش فشار بر شکم
  • نقطه‌ای در دیواره شکم که از قبل به صورت ضعیف وجود داشته است.
  • ترکیب افزایش فشار بر شکم و نقطه ضعیف شده قدیمی در دیواره شکم
  • فشار در هنگام دفع مدفوع یا ادرار
  • فعالیتهای شدید
  • بارداری
  • عطسه یا سرفه ی مزمن

عکس فتق بیضه

فیلم جراحی فتق بیضه

عوارض فتق چیست؟

عوارض فتق کشاله ران عبارتند از:

1_ اعمال فشار بر بافت‌های اطراف

بیشتر فتق‌های اینگوینال اگر با جراحی اصلاح نشوند، بمرور زمان بزرگ میشوند. در مردان، فتق بزرگ‌شده می‌تواند به داخل کیسه بیضه کشیده شده و باعث تورم و درد بیضه‌ ها شود.

2_ فتق حبس شده

در صورتیکه محتویات فتق در نقطه ضعیف شده در دیواره شکم گیر کند، روده مسدود می شود که این در نهایت منجر به درد شدید، حالت تهوع، استفراغ و ناتوانی در دفع مدفوع یا خارج کردن گاز معده میشود.

3_ فتق مسدود شده

فتق مسدود شده می‌تواند جریان خون را در روده قطع کند. فتق مسدود شده میتواند باعث از بین رفتن بافت روده مسدود شده شود. فتق مسدود شده یک بیماری خطرناک است که باید هر چه سریعتر جراحی شود.

تشخیص فتق اینگوینال

تشخیص فتق توسط معاینه فیزیکی و سونوگرافی بوده و بهتر است پس از تشخیص، درمان فتق هر چه زودتر انجام بگیرد تا از پیشرفت فتق، ایجاد چسبندگی و عوارض احتمالی بعدی و همچنین عارضه خطرناک گیر افتادن فتق و آسیب به روده جلوگیری شود.

معمولا پزشک در طى معاینه ى فیزیکی فتق را تشخیص می دهد. در طول معاینه پزشک از شما می خواهد در حالی که ایستاده اید سرفه کنید تا بتواند فتق را زمانی که قابل تشخیص است، بررسی کند.

اگر فتق قابل بازگشت باشد، شما و یا پزشکتان به راحتی فتق را در حالى که دراز کشیده اید به داخل شکم بر مى گردانید. با این حال، اگر ناموفق باشد، ممکن است فتق محدود یا فشرده پیدا کنید.

عوامل ایجادکننده فتق اینگوینال

تنها یک دلیل برای این نوع فتق وجود ندارد. با این حال، نقاط ضعف درون عضلات شکمی و کشاله ى ران، به عنوان مهمترین علل ایجاد فتق شناخته می شوند. فشار اضافی در این ناحیه ى بدن می تواند در نهایت فتق را ایجاد کند. برخی از عوامل خطر می توانند شانس ابتلا به این وضعیت را افزایش دهند، که عبارتند از:

  • وراثت
  • داشتن یک فتق قبلى
  • مرد بودن
  • زایمان زودرس
  • اضافه وزن یا چاقى
  • بارداری
  • فیبروز کیستیک
  • سرفه ى مزمن
  • یبوست مزمن

فتق

درمان فتق اینگوینال

1_ جراحی هرنی

فتق درمان دارویی نداشته و درمان اصلی و قطعی آن عمل فتق کشاله ران است. مواردی مانند فتق بند و وسائل مشابه، به دلیل عدم نقش اثبات شده در درمان فتق و همچنین افزایش چسبندگی و عارضه دار شدن فتق، به هیچ وجه به عنوان درمان اصلی فتق توصیه نشده و نمی شود. صرفا در مواردی که سن بیمار بالا است و یا بیماری زمینه ای مانع از انجام جراحی می شود، این وسایل استفاده می شوند.

2_ جراحى باز فتق اینگوینال

حین جراحی فتق برشی حدودا ٤-٣ سانتیمتری در محل کانال اینگوینال (قسمت جانبی شکم در بالای ناحیه تناسلی) داده شده و پس از کنار زدن عضلات و جدا سازی عروق و اعصاب مربوط به بیضه و مجاری انتقال دهنده اسپرم، محل پارگی (ساک فتق) مشخص شده و محل پارگی ترمیم می گردد.

3_ جراحى لاپاروسکوپی فتق اینگوینال

در لاپاروسکوپى، که به آن جراحی فتق بسته نیز گفته می شود، چند برش کوچک تر شکمی ایجاد می شود. یک لوله ى بلند و نازک با یک دوربین به همراه نور در انتهاى آن به جراح کمک می کند که در حین جراحى داخل بدن بیمار را ببیند.

هدف هر دو روش عمل فتق ، بازگرداندن بافت داخلی شکم به داخل حفره ى شکم و بازسازی نقص دیواره شکمی است که معمولا برای تقویت دیواره ى شکم یک ساختار در آن قرار مى دهند. هنگامی که ساختارها در جای مناسب خود قرار گرفتند، جراح برش ها را مى بندد و بخیه مى زند.

جوانب مثبت و منفی بالقوه اى برای هر دو روش عمل فتق وجود دارد. به عنوان مثال، لاپاراسکوپى زمان بهبودى کم ترى نیاز دارد، اما خطر بازگشت مجدد فتق با لاپاروسکوپی بیشتر است.

فتق اینگوینال

انواع فتق اینگوینال

فتق های اینگوینال می توانند غیر مستقیم یا مستقیم، محدود و یا فشرده باشند.

1_ فتق اینگوینال غیر مستقیم

فتق های اینگوینال غیر مستقیم، شایع ترین نوع هستند. این نوع اغلب در زایمان زودرس، قبل از این که کانال اینگوینال بسته شود، اتفاق می افتد. با این حال، این نوع فتق ممکن است در هر زمان در طول زندگی رخ دهد. این نوع فتق در مردان شایعتر است.

2_ فتق اینگوینال مستقیم

فتق اینگوینال مستقیم اغلب در بزرگسالان و با افزایش سن رخ می دهد. باور عمومی این است که تضعیف عضلات در طول بزرگسالی منجر به این نوع فتق مى شود. با توجه به گزارش موسسه ى جهانى بیماری های دیابت و دستگاه گوارش و کبد (NIDDK)، این نوع فتق در مردان بسیار شایع است.

3_ فتق اینگوینال محدود

فتق اینگوینال محدود، زمانى اتفاق مى افتد که بافتى در کشاله ى ران گیر مى کند و قابل کاهش نیست. این بدان معناست که نمی توان آن را به جایی بازگرداند.

4_ فتق اینگوینال فشرده

فتق اینگوینال فشرده یک بیماری جدی است. طی آن، جریان خون به ناحیه ای از روده قطع مى شود. این فتق ها تهدید کننده ى زندگى هستند و نیاز به درمان اورژانسی دارند.

جراحی

پیشگیری از فتق های اینگوینال

اگر چه شما نمی توانید از عوامل ژنتیکی جلوگیری کنید، اما مى توانید از عوامل دیگر ایجاد کننده ى فتق پیشگیرى کنید. این نکات را دنبال کنید:

  • حفظ وزن سالم
  • داشتن رژیم غذایی با فیبر بالا
  • ترک سیگار
  • اجتناب از برداشتن اجسام سنگین

درمان جراحى اولیه می تواند به درمان فتق های اینگوینال کمک کند. با این حال، همیشه خطر کمی از عود و عوارض وجود دارد. که می تواند شامل عفونت پس از جراحی یا بهبود زخم ضعیف جراحی باشد. اگر علائم جدیدی را تجربه کردید یا اگر عوارض جانبی پس از درمان برایتان ایجاد شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 543 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر. بیضه من ۱۱ سال پیش در گرفت رفتم دکتر ی دارویی بهم داد خوردم بعد یک هفته بیضه ام ورم کرد و بعد از یک هفته از ورم،دوباره شروع به کوچکشدن کرد بطوریکه الان ۸۰ الی ۹۰ درصد آن از بین رفته. آیا قابل بازگشت هست؟ یا اینکه میتونم تو نهادهای نظامی استخدام شوم؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،احتمالا به علت عفونت بیضه شما تحلیل رفته است
      پاسخ هر دو سوال شما منفی است
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 716 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.
    ممنون از جواب شما.
    من به خاطر اینکه تا شش ماه دیگه نمیتونم ایران بیام مجبورم از این طریق از شما مشاوره بگیرم.
    اینکه لوله اسپرم بهش فشار اومده، راه حل با قرص و دارو نداره؟ یا حتما باید جراحی بشه؟ طب سنتی یا هر چیزی که اینجا بتونم واسش انجام بدم نداره؟ میتونم اینجا قرص و دارو بخرم. با دارو درمان نمیشه؟
    شما فرمودین سیپروفلوکساسین مصرف کنم مگه احتمال عفونت میدین؟
    بیشتر موقع فعالیت بدنی و یا راه رفتن دچار مشکل میشم. در موقع فعالیتهای بدنی و همینطور رابطه جنسی دچار مشکل شدم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،من سوابق شما را ندارم،لطفا سوابق قبلی خود (سوال قبلی خود و جواب قبلی بنده)را برایم ارسال کنید تا بهتر بتوانم در خدمت شما باشم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 702 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر
    مجددا مزاحم ميشم.
    من چندوقت پيش سوزش ادرار داشتم اما نه همه مجراي ادرارم ، بيشتر سوزش ادرار رو در قسمت انتهاي آلتم يني از انجا كه ادرار بيرون ميايد داشتم.آزمايشات مربوطه را به دستور دكتر دادم .گفتن چيزي نيست. من براي ميگرنم دكتر هوميوپاتي ميرفتم بعد از مدتي كه هوميوپاتي رفتم سوزش اروم اروم افتاد، و هوميوپاتي رو خيلي وقته قطع كردم. مدتيه دوباره سوزش ادرار به همون صورت اومد سراغم اين سري دهانه آلتم رو از داخل نگاه كردم چند تا نقطه سفيد مثل ابسه دندان اما خيييلي كمرنگ تر مشاهده كردم.تو عكس هم براتون ميذارم.ميشه بفرمايين اينا چي هستن؟خظر ناكن؟دلیلش چیست ؟
    در ضمن فقط برای ادرار سوزش دارم آن هم نه همیشه ، مثلا در روز اگر ۱۰ بار ادرار میکنم ۳ دفعه یا ۴ دفعه اتفاق میوفته ، بعضی اوقات هم ادرار ندارم خود به خود یه سوزش خفیف دارم .
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۸ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،به احتمال زیاد سوزش شما در زمینه التهاب مجاری ادراری است که با مصرف بیشتر مایعات،عدم مصرف مواد محرک مثانه و مصرف داروی ضد التهاب بهتر میشود اما تشخیص دقیق ضایعات پوستی نیازمند معاینه حضوری است
  • تصویر کاربر Nazgol جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    با سلام ،آقای دکتر در سمت راست تناسلی و سمت کشاله ران من یه حالت برجسته توده مانند دیده میشه چندین بار به دکترای مختلف مراجعه کردم هر کدوم یه تشخص دادن دو مرد پزشک زنان گفتن فتق ،جراح تشخیص کیست سباسه،یه دکتر دیگه تشخیص احتمالیه واریس نمودش در اون ناحیه،حالا من موندم که ولقعا این مشکل چی هست،ناگفته نماند که قبل از اینکه همچین توده ای بوجود بیاد من یبار روی قسمت رویی ران پا یه آمپول تزریق کرم بعد اون این اتفاق برام پیش اومد نمیدونم بهم ربط دارن یا نه،حالا گهگاهی این تورم بزرگتر میشه و با سر پا ایستادن متورم تر و دردناک،تصویری از ناحیه متورم ارسال شد،ممنون میشم اگه نظرتونو توی این زمینه مطرح بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،با یک سونوگرافی تشخیص قطعی میشود
      لطفا یک سونوگرافی از اسکروتوم،بیضه و‌نواحی اینگویینال ۲ طرفه انجام دهید و‌ با جواب به مطب مراجعه کنید
    2. تصویر کاربر Nazgol جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام خدمت آقای دکتر و تشکر از پاسخ دهی حضرتعالی
      آقای دکتر من چون شهرستانم متاسفانه امکان مراجعه حضوری برام مقدور نیست،تاریخ ۹ اسفند یه سونو جدید دادم که نواحی اینگویینال رو هم شامل شده،اگه اجازه بدید براتون میفرستم
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،بفرستید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .من ساکن شهرستان خرم اباد هستم. بیضه راستم اسپرملتوسل داره و چند وقته واسه بچه دار شدن تلاش میکنیم ولی نمیشه. اگه بخوام بیام خدمتتون واسه جراحی کیسه اپیدیدیم چند روز باید بستری بشم؟ بیمه ام هم تامین اجتماعی هستش تکمیلی هم ندارم میخواستم بدونم هزینه جراحی چقد میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۸ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،اسپرماتوسل مانع بچه دار شدن نمیشود
  • تصویر کاربر مرتضی چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 508 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ممنون از مطالب خوب و ارزنده شما مدتی است ران بنده از ناحیه تحتانی با چند متر (خدودا 50 تا 100 متر بشدت درد میکند بطوریکه مجبور میشم بشینم و به محض نشستن چند دقیقه خوب میشود و بکلی دردش از بین میرود باز که به راه رفتن ادامه میدهم بازم درد شروع میشود لطفا راهنماییم فرمایید .. سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا" به دكتر ارتوپد مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۲۸ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    با سلام
    دکتر عکس سونوگرافی بچه ام را فرستادم خدمتتون. لطفا راهنمایی بفرمایید ایا لازم است جراحی بشه و اگه جواب مثبت است چه متخصصی باید عمل کنه اطفال جراح عمومی یا اورولوژی
    در ضمن ما شهرکرد هستیم و امکانات پزشکی کم و محدود اگه ممکنه یه پزشک خوب اصفهان معرفی کنید و یه سوال دیگه اینکه
    ایا ممکنه جواب سونوگرافی اشتباه باشه؟ لازمه یه سونوگرافی دیگه انجام بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۸ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،جواب سونوگرافي واضح است و نياز به تكرار نيست
      حتما" بايد جراحي انجام شود
      كسي را در اصفهان نميشناسم
  • تصویر کاربر Pedram سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 426 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر، ده روزی‌ست که بدلیل تشدید درد دیسک کمر در حال استراحت هستم، ار این ایام متوجه شده ام سمت چپ شکمم کمی ورم کرده و سفت شده، به توصیه پزشک سونو انجام داده ام، طبق توضیحات سونوگرافی در دو نقطه، ناف و کمی بالای بیضه، حدود 5 میل پارگی فتخ دارم، ولی در قسمت متورم علیرغم انجام سونو در حالات مختلف هیچ گونه پارگی مشاهده نشده، آیا ممکن است این تورم و درد شکم مربوط به این پارگیها باشد؟ البته نظر ایشان احتمال گرفتگی عضلات بدلیل عارضه دیسک کمر یا مشکلات روده بزرگ میباشد. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،بايد معاينه شويد ولي به احتمال زياد نظر همكار ما درست است
  • تصویر کاربر معصومه چهارشنبه ۱۲ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 356 مشاهده پرسش
    با سلام پدر من 20روز است که عمل لاپراسکوپی فتق از ناحیه چپ کشاله ران انجام داده و67 سال دارد و15 سال بوده که این مشکل را داشته است. فقط مشکل اینجاست که الان با وجود بیست روز هنوز از ناحیه بیضه ورم وسفت شدن بیضه و بزرگ بودن ان را دچار شده است. وخیلی از این بابت ناراحت است . وفکر میکند که دیگه خوب نمیشه. ولی دکتر گفته که باید شورت تنگ بپوشه تا اب جمع شده در بیضه جذب بشه وال یک ماه خوب بشه. لطف کنید راهنمایی کنید ما را. آیا بهبودی ورم حاصل میشه یا نه. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      احتمالا" ايشان دچار هيدروسل شده اند تا ٢ ماه لباس زير تنگ بپوشند و بعد از ان اگر خوب نشد با يك جراحي كوچك مساله حل ميشود
  • تصویر کاربر جواد پنجشنبه ۲۹ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    سلام من گاهی درد همراه با سوزش قسمت سمت راست نزدیک ماسه بیضه دارم وضمنا شش ماه پیش قسمت سمت راست پیوند کلیه شده ام لطفاً راهنمايى ۵رمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۹ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا" يك سونوگرافي انجام دهيد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر