عوارض فتق و خطرات فتق اینگوینال چیست؟

آخرین بروزرسانی: 23 دی 1402

در این مقاله می خوانید

فتق اینگوینال که به نام هرنی یا هرنیا نیز شناخته می شود، تورم و برآمدگی قسمت فوقانی کشاله ران و ناحیه ی مغبنی است که در اثر ضعیف شدن و پارگی دیواره ی نگهدارنده روده ها، ایجاد می شود. فتق اینگوینال باعث می شود روده و چربی اطراف آن، به درون ناحیه ی مغبنی وارد شوند. متاسفانه این مشکل شایع عوارض بدی بهمراه دارد. در ادامه … اگر فتق عمل نشود چه میشود؟

ناحیه ی مغبنی (کانال های اینگوینال) در پایین شکم قرار دارند. هم مردان و هم زنان دارای کانال های اینگوینال هستند. در زنان، هر کانال محل عبور رباط های رحمى و در مردان، مجرای انتقال بیضه از درون شکم به درون کیسه ی بیضه در دوران جنینی است.

 

فتق کشاله ران

اگر فتق عمل نشود چه میشود؟

این کانال در ٨٠٪‏ موارد تا یک سالگی بسته می شود، اما در صورت باز ماندن کانال، فرد مستعد انتقال مایع داخل شکم به درون کیسه بیضه ها (بیماری هیدروسل) و یا انتقال روده ها به درون کیسه بیضه و ایجاد هرنی اینگوینال مستقیم می باشد.

فتق اینگوئینال 

فتق اینگوئینال شایعترین نوع فتق بوده که در آقایان ٧ برابر بیشتر خانم ها رخ می دهد و در سمت راست شایعتر از چپ می باشد. نکته قابل توجه این است که در فتق ارثی پسر بچه ها، احتمال همراهی فتق با بیضه نزول نکرده (عکس بیضه نزول نکرده نوزاد) و یا تجمع مایع اطراف بیضه (هیدروسل) وجود دارد. مهم ترین درمان این بیماری عمل فتق یا همان جراحی هرنی است که به دو روش باز و بسته انجام می شود.

 

علائم فتق اینگوینال

فتق هاى اینگوینال بیشتر به خاطر ظاهرشان شناخته می شوند. آن ها باعث برآمدگى در ناحیه ى شکم یا کشاله ى ران مى شوند که ممکن است با ایستادن یا سرفه کردن بزرگ شوند. این نوع از فتق ممکن است دردناک و حساس به لمس باشد.

سایر علائم فتق اینگوینال عبارتند از:

  • درد هنگام سرفه، ورزش و خم شدن
  • احساس سوزش
  • درد وحشتناک
  • احساس سنگینى در کشاله ی ران
  • تورم اسکروتوم در مردان

دلایل فتق مغبنی

برخی از انواع هرنیا مغبنی علت مشخصی ندارند. برخی از آن ها هم ممکن است به دلایل زیر ایجاد شوند:

  • افزایش فشار بر شکم
  • نقطه‌ای در دیواره شکم که از قبل به صورت ضعیف وجود داشته است.
  • ترکیب افزایش فشار بر شکم و نقطه ضعیف شده قدیمی در دیواره شکم
  • فشار در هنگام دفع مدفوع یا ادرار
  • فعالیتهای شدید
  • بارداری
  • عطسه یا سرفه ی مزمن

عکس فتق بیضه

فیلم جراحی فتق بیضه

عوارض فتق چیست؟

عوارض فتق کشاله ران عبارتند از:

1_ اعمال فشار بر بافت‌های اطراف

بیشتر فتق‌های اینگوینال اگر با جراحی اصلاح نشوند، بمرور زمان بزرگ میشوند. در مردان، فتق بزرگ‌شده می‌تواند به داخل کیسه بیضه کشیده شده و باعث تورم و درد بیضه‌ ها شود.

2_ فتق حبس شده

در صورتیکه محتویات فتق در نقطه ضعیف شده در دیواره شکم گیر کند، روده مسدود می شود که این در نهایت منجر به درد شدید، حالت تهوع، استفراغ و ناتوانی در دفع مدفوع یا خارج کردن گاز معده میشود.

3_ فتق مسدود شده

فتق مسدود شده می‌تواند جریان خون را در روده قطع کند. فتق مسدود شده میتواند باعث از بین رفتن بافت روده مسدود شده شود. فتق مسدود شده یک بیماری خطرناک است که باید هر چه سریعتر جراحی شود.

تشخیص فتق اینگوینال

تشخیص فتق توسط معاینه فیزیکی و سونوگرافی بوده و بهتر است پس از تشخیص، درمان فتق هر چه زودتر انجام بگیرد تا از پیشرفت فتق، ایجاد چسبندگی و عوارض احتمالی بعدی و همچنین عارضه خطرناک گیر افتادن فتق و آسیب به روده جلوگیری شود.

معمولا پزشک در طى معاینه ى فیزیکی فتق را تشخیص می دهد. در طول معاینه پزشک از شما می خواهد در حالی که ایستاده اید سرفه کنید تا بتواند فتق را زمانی که قابل تشخیص است، بررسی کند.

اگر فتق قابل بازگشت باشد، شما و یا پزشکتان به راحتی فتق را در حالى که دراز کشیده اید به داخل شکم بر مى گردانید. با این حال، اگر ناموفق باشد، ممکن است فتق محدود یا فشرده پیدا کنید.

عوامل ایجادکننده فتق اینگوینال

تنها یک دلیل برای این نوع فتق وجود ندارد. با این حال، نقاط ضعف درون عضلات شکمی و کشاله ى ران، به عنوان مهمترین علل ایجاد فتق شناخته می شوند. فشار اضافی در این ناحیه ى بدن می تواند در نهایت فتق را ایجاد کند. برخی از عوامل خطر می توانند شانس ابتلا به این وضعیت را افزایش دهند، که عبارتند از:

  • وراثت
  • داشتن یک فتق قبلى
  • مرد بودن
  • زایمان زودرس
  • اضافه وزن یا چاقى
  • بارداری
  • فیبروز کیستیک
  • سرفه ى مزمن
  • یبوست مزمن

فتق

درمان فتق اینگوینال

1_ جراحی هرنی

فتق درمان دارویی نداشته و درمان اصلی و قطعی آن عمل فتق کشاله ران است. مواردی مانند فتق بند و وسائل مشابه، به دلیل عدم نقش اثبات شده در درمان فتق و همچنین افزایش چسبندگی و عارضه دار شدن فتق، به هیچ وجه به عنوان درمان اصلی فتق توصیه نشده و نمی شود. صرفا در مواردی که سن بیمار بالا است و یا بیماری زمینه ای مانع از انجام جراحی می شود، این وسایل استفاده می شوند.

2_ جراحى باز فتق اینگوینال

حین جراحی فتق برشی حدودا ٤-٣ سانتیمتری در محل کانال اینگوینال (قسمت جانبی شکم در بالای ناحیه تناسلی) داده شده و پس از کنار زدن عضلات و جدا سازی عروق و اعصاب مربوط به بیضه و مجاری انتقال دهنده اسپرم، محل پارگی (ساک فتق) مشخص شده و محل پارگی ترمیم می گردد.

3_ جراحى لاپاروسکوپی فتق اینگوینال

در لاپاروسکوپى، که به آن جراحی فتق بسته نیز گفته می شود، چند برش کوچک تر شکمی ایجاد می شود. یک لوله ى بلند و نازک با یک دوربین به همراه نور در انتهاى آن به جراح کمک می کند که در حین جراحى داخل بدن بیمار را ببیند.

هدف هر دو روش عمل فتق ، بازگرداندن بافت داخلی شکم به داخل حفره ى شکم و بازسازی نقص دیواره شکمی است که معمولا برای تقویت دیواره ى شکم یک ساختار در آن قرار مى دهند. هنگامی که ساختارها در جای مناسب خود قرار گرفتند، جراح برش ها را مى بندد و بخیه مى زند.

جوانب مثبت و منفی بالقوه اى برای هر دو روش عمل فتق وجود دارد. به عنوان مثال، لاپاراسکوپى زمان بهبودى کم ترى نیاز دارد، اما خطر بازگشت مجدد فتق با لاپاروسکوپی بیشتر است.

فتق اینگوینال

انواع فتق اینگوینال

فتق های اینگوینال می توانند غیر مستقیم یا مستقیم، محدود و یا فشرده باشند.

1_ فتق اینگوینال غیر مستقیم

فتق های اینگوینال غیر مستقیم، شایع ترین نوع هستند. این نوع اغلب در زایمان زودرس، قبل از این که کانال اینگوینال بسته شود، اتفاق می افتد. با این حال، این نوع فتق ممکن است در هر زمان در طول زندگی رخ دهد. این نوع فتق در مردان شایعتر است.

2_ فتق اینگوینال مستقیم

فتق اینگوینال مستقیم اغلب در بزرگسالان و با افزایش سن رخ می دهد. باور عمومی این است که تضعیف عضلات در طول بزرگسالی منجر به این نوع فتق مى شود. با توجه به گزارش موسسه ى جهانى بیماری های دیابت و دستگاه گوارش و کبد (NIDDK)، این نوع فتق در مردان بسیار شایع است.

3_ فتق اینگوینال محدود

فتق اینگوینال محدود، زمانى اتفاق مى افتد که بافتى در کشاله ى ران گیر مى کند و قابل کاهش نیست. این بدان معناست که نمی توان آن را به جایی بازگرداند.

4_ فتق اینگوینال فشرده

فتق اینگوینال فشرده یک بیماری جدی است. طی آن، جریان خون به ناحیه ای از روده قطع مى شود. این فتق ها تهدید کننده ى زندگى هستند و نیاز به درمان اورژانسی دارند.

جراحی

پیشگیری از فتق های اینگوینال

اگر چه شما نمی توانید از عوامل ژنتیکی جلوگیری کنید، اما مى توانید از عوامل دیگر ایجاد کننده ى فتق پیشگیرى کنید. این نکات را دنبال کنید:

  • حفظ وزن سالم
  • داشتن رژیم غذایی با فیبر بالا
  • ترک سیگار
  • اجتناب از برداشتن اجسام سنگین

درمان جراحى اولیه می تواند به درمان فتق های اینگوینال کمک کند. با این حال، همیشه خطر کمی از عود و عوارض وجود دارد. که می تواند شامل عفونت پس از جراحی یا بهبود زخم ضعیف جراحی باشد. اگر علائم جدیدی را تجربه کردید یا اگر عوارض جانبی پس از درمان برایتان ایجاد شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Amirmohammad سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 611 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲۳سالمه متاهلم چند وقتیه ک حس میکنم بیضه سمت چپم یخورده کوچیک شده لعضی موقع ها یکم درد میگیره لطف میکنید علتشو سریع بهم بگید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،احتمالا این فقط تصور ذهنی شما است
      لطفا یک سونوگرافی از بیضه ها انجام دهید و جوابش را برایم بفرستید
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    با تقدیم سلام و احترام
    من اواخر زیاد استخر میرفتم و بعد یکی از جلسات دچار عفونت شدید در گلو شدم و هم زمان بیضه سمت راستم دردناک هست. آیا این ها به هم مربوط است؟ سوزش ادرار ندارم و شکل ظاهری بیضه تغییر نکرده. فقط دردناک هست. به خاطر درمان گلوی چرکین دکتر کپسول سفکسین تجویز کرده که یک عدد از ده تا کپسول را مصرف نموده ام. هنوزبهبودی حاصل نشده است. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،بسیار بعید است که مرتبط باشند
  • تصویر کاربر آرزو یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر من در قسمت راست و پایین شکمم احساس ورم و درد داشتم(مخصوصا موقع قد کشیدن) به دکتر مراجعه و متوجه شدم فتق اینگوینال دارم. الان چند روزه که شکمم (اطراف ناف) احساس ورم و درد هم دارم آیا ممکنه این فتق باعث ورم و درد روده ها بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،بعید است ولی محض اطمینان یک سونو از عضلات شکم بگیرید
  • تصویر کاربر همایون جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    با سلام من به تازگی عمل هرنی داشتم در مطالب شما گفته شده برش برای ترمیم 3 الی 4 سانت است اما طول برش من 14 سانت است ، آیا این مقدار برش عادی است یا غیر عادی ؟ طبق سونوگرافی پارگی هرنی حدود 2 سانت تشخیص داده شده بود
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،میزان برش بستگی به سبک‌جراح و سلیقه ایشان متفاوت است
  • تصویر کاربر ساسان یکشنبه ۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    سلام دقیقا محل فتق کجاست آیا بدون جراحی می‌شود درمان کردسن بنده34سال
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،بالای بیضه ها مایل به پهلو
      درمان قطعی فتق فقط جراحی است
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خسته نباشید
    بنده قراره چند روز دیگه جراحی فتق اینگوینال انجام بدم
    میخواستم کمی درباره روش باز بدونم و اندازه برش اون تا کمی از استرسم کم بشه و میخوام بدونم چند وقت باید استراحت کنم تا بتونم به فوتبالم برگردم
    خیلی ممنون از زحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،اندازه برش حدود ۴-۳ سانتیمتر است
      نیاز به ۱ هفته استراحت دارید و ورزش سنگین را ۱ تا ۲ ماه بعد از جراحی میتوانید شروع کنید
  • تصویر کاربر رحیم شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 530 مشاهده پرسش
    با سلام بنده فردی ۳۶ ساله می باشم که مدت زیادی بود احساس میکردم در بیضه سمت راست یه برجستگی وجود داره به همین خاطر به متخصص ارولوژی مراجعه نمودم و ایشان نظرشان این بود که سر مجرای اپیدیدیم می باشد ولی برام سونوگرافی نوشتند که در جواب فقط هرنی دوطرفه اینگونیال تشخیص دادند الان به نظر جنابعالی چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      اگر سونو معتبر و دقیق باشد و هرنی باعث علامت در شما شده باشد برای جلوگیری از عوارض بعدی(گیر افتادن روده ها و سیاه شدن و از بین رفتن روده ها)حتما از طریق جراحی انرا ترمیم کنید
  • تصویر کاربر بهاره شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    من ۱۸ روز که سزارین شدم و درد شدیدی تو ناحیه زیر نافم داشتم و همه پزشکا ن زنان از رحم و تجمع خون صحبت میکردن تا اینکه سونو دادم و رحم مشکلی نداشت و بعد ی پزشک ۸تشخیص فتق دادن و جراحی
    اما بدلیل سزارین جراحی به این زودی رو مضر دونستن
    دکتر جان راهنمایی بفرمایید با این وضعیت و درد شدید که با لمس پوستم احساس میشه من چیکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا سونوگرافی که فتق را اشخیص داده برایم بفرستید
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1076 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.
    ممنونم بابت راهنمایی های ارزشمند شما.
    من دو ماه و نیم هست که ایتالیا اومدم و چون بیمه نیستم امکان پزشک رفتن ندارم و تا 6 ماه آینده هم نمیتونم ایران برگردم.
    من 5 سال قبل واریکوسل سمت چپ عمل کرده بودم و قبل از که بیام ایتالیا بین بیضه چپ و جایی که واریکوسل عمل کرده بودم احساس درد داشتم. پزشکی که منو عمل کرده بودند گفتند که لوله اسپرم بهش فشار اومده و کمی گشاد شده. گفتند ممکنه موقع خوابیدن زاویه پا طوری قرار گرفته که بهش فشار اومده. سلکوکسیب مصرف کردم و دو تا آمپول بتامتازون و یه هفته قبل از اومدن به اینجا خوب شدم.
    دو هفته بعد از که اومدم ایتالیا، احساس درد کردم و قرص دیکلفناک مصرف کردم. بعدش ژلوفن، کتورولاک و قرص بتامتازون مصرف کردم و بهبودی حاصل نشد. توی سایت شما جستجو کردم حدس زدم شاید ریشه باکتریایی داشته باشه و الان شش روز هست سیپروفلوکساسین مصرف میکنم.
    مشکل اصلی من این هست که بعد از ادرار ، بعد از عمل استبراء (کشیدن آهسته آلت برای خارج کردن کل ادرار از آلت) و همچنین حین رابطه جنسی و پیاده روی احساس درد میکنم. مخصوصا ناحیه ای که قبلا واریکوسل عمل کردم. دکتر در ایران به من گفته بود چون واریکوسل عمل کردی حالا که لوله اسپرم ملتهب شده در کشاله ران احساس درد میکنی. هیچ گونه تورمی که با چشم قابل رویت باشه ندارم. اندازه بیضه هم طبیعی هست.
    من دو ماه هست مشکل دارم و نمیدونم چکار کنم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      سلام،این دردها به خاطر دستکاری حین عمل هست و‌ پس از مدتی به مرور برطرف میشود
      برای کسب اطلاعات بیشتر میتونی به لینک زیر مراجعه کنی
      https://drshnategh.com/5401

  • تصویر کاربر حامد سه شنبه ۱۳ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 378 مشاهده پرسش
    سلام دکتر دخترم رو بردیم سونوگرافی گفتن فتق داره جواب سونو اینه:
    تصویر لوپ روده درهردوکانال اینگونیال مشهود است(هرنی دوطرفه)
    به نظرتون نیاز به جراحی اورژانسی هست یانه؟چون الان شهرستانم نمیدونم برگردم تهران یانه دکترایه اینجا زیاد سر درنمیارن
    ممنون میشم اگه جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۳ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،در این حد اورژانس نیست،اما تا قبل از برگشت هر کاری که باعث افزایش فشار در شکم ایشان و افزایش احتمال گیر افتادن روده ها شود(مثل یبوست،گریه همراه با جیغ زدن،بلند کردن جسم سنگین و ...)ممنوع است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر