برای ناباروری مردان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

آخرین بروزرسانی: 24 اسفند 1401

در این مقاله می خوانید

در اغلب زوج هایی که در حال تلاش برای بچه دار شدن هستند، زنان در ابتدا به پزشک خود مراجعه می کنند و همیشه و همه جا این زنان هستند که مدت ها قبل از اینکه پزشک برای مرد آزمایش کامل را تجویز کند، تحت فشار قرار می گیرند!

به عنوان مثال، یکی از تحقیقات نشان داده است که در 85% از زوج هایی که در بچه دار شدن با مشکل مواجهه شده اند، ابتدا زنان مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته اند. حتی اگر به مرد گفته شود که باید معاینه شوی، ممکن است بترسد و به آزمایشگاه نیاید! زیرا نمی داند چه چیزی قرار است اتفاق بیفتد!

برای درمان ناباروری مردان به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟

در زمان انتخاب پزشک برای ناباروری مردان سعی کنید به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید. اورولوژیست می تواند آموزش های تخصصی لازم در زمینه ی باروری را به شما ارائه دهد. متخصصین اورولوژی به مدت 1 تا 2 سال بعد از گذراندن دوره ی اورولوژی، در زمینه ی مراقبت های تخصصی ناباروری مردان آموزش دیده اند. 
 
ما همچنین توصیه می کنیم که همسر یا شریک زندگی شما در هنگام مراجعه به پزشک حضور داشته باشد. همانطور که می دانید، بچه دار شدن مانند یک ورزش تیمی است و برای موفقیت به تلاش هر دو نفر شما نیاز است.

در اکثر زوج هایی که در بچه دار شدن با مشکل مواجه می شوند، چند دلیل برای ناباروری وجود دارد. بنابراین، به احتمال زیاد هر دوی شما باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است برای تعیین علت دقیق ناباروری چندین آزمایش تجویز کند. در برخی موارد یکی از علت ها هرگز شناسایی نمی شود.

دکتر ناباروری مردان

چگونگی تشخیص مشکل ناباروری 

تشخیص مشکلات ناباروری مردان معمولاً شامل موارد زیر است:

معاینه جسمی و بررسی سابقه پزشکی

در این مرحله، پزشک اندام تناسلی شما را معاینه کرده و در مورد هرگونه بیماری ارثی، بیماری های مزمن، بیماری ها، جراحت و یا جراحی هایی که ممکن است روی باروری تأثیر بگذارند از شما سؤال می پرسد. پزشک همچنین ممکن است در مورد عادت ها و رشد جنسی شما در دوران بلوغ سؤالاتی را مطرح کند.

تجزیه و تحلیل مایع منی

نمونه های مایع منی به روش های گوناگونی تهیه می شوند. شما می توانید نمونه ی مایع منی خود را با خود ارضایی و تخلیه مایع منی در ظرف مخصوص، در مطب پزشک تهیه کنید. به علت اعتقادات دینی یا فرهنگی، برخی از افراد ترجیح می دهند که از روش جایگزین استفاده کنند. در این موارد، مایع منی با استفاده از کاندوم های مخصوص در زمان رابطه ی جنسی گرفته می شود.

سپس، مایع منی شما برای اندازه گیری تعداد اسپرم های موجود و مشاهده ی ناهنجاری های احتمالی در ساختار (مورفولوژی) و تحرک اسپرم به آزمایشگاه فرستاده می شود. آزمایشگاه همچنین منی شما را برای مشکلات دیگری مثل عفونت ها مورد بررسی قرار می دهد.

معمولاً تعداد اسپرم نمونه های مختلف، به طور چشمگیری با یکدیگر متفاوت است. در بیشتر موارد برای ارائه ی دقیق ترین جواب، نمونه های مختلف در بازه های زمانی مشخص گرفته و بررسی می شود. اگر جواب آنالیز اسپرم شما نتیجه ی عادی را نشان دهد، پزشک قبل از تجویز آزمایش های بیشتر برای شما، احتمالاً یک سری آزمایشات کامل برای همسر شما تجویز می کند.

درمان اسپرم نابارور

درمان ناباروری مردان

در اکثر موارد، علت دقیق ناباروری مردان مشخص نمی شود. حتی در مواردی که دلیل دقیق ناباروری تعیین نشده باشد، پزشک می تواند برخی از روش های درمانی را برای شما تجویز کند. در موارد مواجهه با مشکل ناباروری، پیشنهاد می شود که همسر (زن) نیز برای چنین مشکلاتی چک آپ کامل شود. برخی از درمان های به خصوص ممکن است برای شریک جنسی شما نیز تجویز شود. برای مثال، ممکن است در شرایط به خصوص شما استفاده از تکنیک های لقاح مصنوعی توصیه شود.

🔔درمان ناباروری مردان شامل موارد زیر می شود:

1_ جراحی

برای مثال، واریکوسل می تواند در طی عمل جراحی اصلاح شده یا محل گرفتگی رگ ترمیم شود. وازکتومی های گذشته نیز قابل بازگشت هستند. در مواردی که اسپرم در مایع منی وجود نداشته باشد، می توان اسپرم را با استفاده از تکنیک های تخلیه ی اسپرم، به طور مستقیم از بیضه ها استخراج کرد.

2_ درمان عفونت ها

درمان با آنتی بیوتیک می تواند عفونت های مجاری تولید مثل را درمان کند؛ اما این امر همیشه منجر به بازگشت باروری نمی شود.

3_ درمان مشکلات رابطه ی جنسی

مصرف داروهای خاص یا مشاوره ی پزشکی می تواند با بهبود شرایط مربوط به باروری در رابطه ی جنسی (مثل اختلال نعوظ و زود انزالی) به شما کمک کند.

4_ درمان های هورمونی

پزشک می تواند در مواردی که ناباروری در اثر سطح بالا یا پایین هورمون های خاص یا مشکلات بدن در استفاده از این هورمون ها اتفاق افتاده است، درمان ها و داروهای هورمونی را تجویز کند.

5_ تکنولوژی لقاح مصنوعی (ART)

درمان با کمک تکنولوژی لقاح مصنوعی شامل گرفتن اسپرم از طریق خروج طبیعی مایع منی، استخراج با جراحی، یا اسپرم های اهدا شده توسط سایرین می شود. سپس اسپرم در مجاری تناسلی زن جایگذاری شده یا در شرایط آزمایشگاهی به تخمک تزریق می شود.

درمان ناباروری آقایان با تغییر سبک زندگی

چند روش ساده شانس شما را برای بچه دار شدن افزایش می دهد. این روش ها عبارتند از:

1_ رابطه ی جنسی بیشتری داشته باشید.

داشتن رابطه ی جنسی همه روزه یا یک روز درمیان (در بازه ی زمانی 5 روز پیش از تخمک گذاری) شانس باردار شدن را به طور چشمگیری بالا می برد.

2_ در زمان مناسب رابطه ی جنسی داشته باشید.

زنان در زمان تخمک گذاری بیشتر در معرض بارداری قرار دارند. این دوره ی زمانی مربوط به اواسط دوره ی قاعدگی و بین دوره ها می باشد. این کار باعث می شود که اسپرم (با توجه اینکه می تواند چندین روز در رحم زنده بماند) در زمان بروز فرصت مناسب باروری، کار خود را انجام دهد.

3_ از روان کننده استفاده نکنید.

موادی مثل کرم های روان کننده، وازلین و آب دهان می توانند باعث اختلال در توانایی حرکتی و عملکرد اسپرم شوند. شما می توانید از پزشک خود درباره ی روان کننده هایی که برای اسپرم خطرساز نیستند سؤال کنید.

4_ سالم زندگی کنید.

مصرف انواع غذاهای سالم؛ حفظ وزن ایده آل، خواب کافی و ورزش منظم می تواند به افزایش توانایی باروری شما کمک کند. ترک سیگار، قطع یا کم کردن مصرف نوشیدنی های الکلی و ترک سایر مواد مخدر می تواند توانایی باروری شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 368 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام؛
    من 57 سال سن دارم حدود 12سال است که آب منی من خیلی کم و رقیق شده و پرتاب ندارد بارها دکتر رفتم سونی،آزمایش انجام دادم گفتن مشکل نداری چند تا دارو تزویز کردند ولی متاسفانه بهبود حاصل نشده علت چیست لطفا راهنمایی فرمائید. در ضمن آلت من کوچکتر از حد معمول است.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر عبدالله یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام،مادر من 66سال سن دارند و مشکل قند نیز دارند و متاسفانه برای راه رفتن نیز مشکل دارند و دست و مخصوصاً پاهای ایشان به شدت ورم دارند که انواع آزمایشات را انجام داده و به لحاظ قلب و کلیه مشکلی مشاهده نشده،اخیرا دچار تکرر ادرار شدند و با توجه به تشدید مشکل و سختی در راه رفتن این مسئله نیز تبدیل به معضلی برای ایشان و خانواده شده،لطفا راهنمایی نمایید،اگر مشکل ایشان با توکل به خدا و راهنمایی شما انشاءالله حل شود حتماً از خجالت شما در خواهم آمد،عاجزانه تقاضای کمک دارم،ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ممنون که وقت میزارید میخواستم بدونم من آزواسپرمی انسدادی دارم رفتم پیش فوق تخصص بهم گفت دونباله رفع انسدادش نباش خواستم بدونم راهی هست که بفهمم کدوم مسیر انسداد پیدا کرده و آیا قابل رفع انسداد هست یا نه ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،سونوگرافی از راه مقعد و وازوگرافی جهت تعیین محل انسداد مناسب است
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 890 مشاهده پرسش
    باسلام وقت بخیر
    نامزد من چندوقته دچار درد در کشاله ران شدند
    پس از برسی به اورولوژیست مراجعه کردند، و یه سونو ازکشاله ران انجام دادن بهشون گفتن مجری منی شون بسته است و خروجی نداری به گفته خودشون ازمایش و.. دیگه ای ندادن طوری که بمن گفتن من هم نگران حال بهم ریخته شون و زندگیم هستم... ممنون میشم راهنماییم کنید..و دمتر ایشون کلا ناامید کرده، گفتن درمان نداره فقط جراحی اونم پنجاه درصد ، موفق نباشه موجب تومور میشه و کشنده، درحالیکه علت انسداد ، میزان انسداد نگفتن بهش، ازمایش اسپرم و.. هم نرفته... ، و دکتر نگفته بهش علت انسداد تومورهستش گفتن چون خروجی منی نداری بخای رابطه داشته باشی بد هستش بر اثر فشار ممکن سرطان بگیری عمل کنی خوب نباشه هم ممکن تومور بزنی و بدتر بشه ، از نظر روحی بشدت بهم ریختن، فقط گفته علتش استفاده زیاد لپ تاپ روی ران و عصبی و.. ممکن باشه، تابحال رابطه نداشتن و اما در خواب مثل بقیه پسرها ارضا شدن...، قبلا درد و.. نداشتن سه هفته است دچار این درد ناحیه ران کشاله ران شدن. عفونت قبلا نداشته، برای تشخیص بهتر و بیشتر، چه سونو ارمایشاتی پیشنهاد میدین انجام بشه ؟ سونو از طریق مقعد چطور ؟ چون درفضای واقعی غیرخواب ایشون عملی انجام ندادن ببین خروجی منی دارن یانه کم یا زیاد ، فقط بسبب درد ناحیه و سونو کشاله ران گرفتن ، گفتن خروجی نداری مجری منی ات بسته است و بچه دار نمیشی.... یااینکه گرفته باشن و منو نگفتن... بشدت نگرانم بابت طولانی بودن پیامم عذرمیخوام اما ممنون میشم تاحد ممکن بنده راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،باز یا بسته بودن مجرای منی با سونو ترانس رکتال و ازمایش اسپرم مشخص میشود
      بسته بودن مجرای اسپرم به هیچ وجه باعث تومور نمیشود
  • تصویر کاربر مححد سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    با سلام .چند روزیست که بعد از ادرار کردن و بیرون آمدن از دستشویی حس اینکه دوباره احتیاج به رفتن دستشویی و ادرار کردن پیدا کرده ام.فقط صبح تا شب نزدیک ٧،٨بار به دستشویی احتیاج پیدا میکنم.ولی شب هیچ احتیاجی به رفتن دستشویی پیدا نمیکنم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،احتمال زیاد شما دچار تحریک پذیری اعصاب مثانه(مثانه تحریک پذیر)شده اید
      مصرف مایعات را محدود کنید،مواد محرک مثانه میل نکنید،از سرما و استرس دوری کنید،در صورت عدم بهبود به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر حام دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 617 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من بیضه چپ نزول نکرده داشتم پارسال ورداشتم 29 سالمه الان و متاهل
    قبلا آزمایش دادم ( بعد 4 5 روز بعد نزدیکی ) همه چی خوب بود و تحرک اسپرم ها تقریبا 60% بود و تعداد 16 میلیون
    دیروز دوباره آزمایش دادم تحرک 30 % (35 ساعت بعد نزدیکی ازمایش دادم) و تعداد 77 میلیون
    آزمایش های قدیم و جدید رو واستون فرستادم
    ممنون میشم نظرتون رو بگین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،ازمایش دوم شما خطا دارد و قابل استناد نیست
      شما باید ۳ تا ۵ روز بعد نزدیکی ازمایش دهید
  • تصویر کاربر Hossein شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من یه جوون ۱۹ ساله م در طول زندگیم هر وقت خود ارضایی میکردم هیچوقت ارضا نمیشدم و همیشه در خواب ارضا میشم. به نظرتون این یه مشکله؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۳ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،رابطه جنسی تا کنون داشته اید؟
    2. تصویر کاربر Hossein شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      خیر دکتر نداشتم.
    3. تصویر کاربر Hossein شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      خیر دکتر نداشتم.
    4. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      یک بار رابطه جنسی داشته باشید ببینیم چطور است
      چون به نظر میرسد مشکل شما زمینه روحی روانی داشته باشد نه زمینه اناتومیک
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام من حدود۸ماه اقدام کردم برای بچه نشد رفتم دکتر ۴ماه پیش گفت واریکوسل نوع ۲داری قرص داد خوردم اثر نکرد زالو انداختم نشد من باید چیکار کنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      جواب شما داده شد دوست عزیز
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    سلام من حدود۸ماه اقدام کردم برای بچه نشد رفتم دکتر ۴ماه پیش گفت واریکوسل نوع ۲داری قرص داد خوردم اثر نکرد زالو انداختم نشد من باید چیکار کنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،درمان قطعی واریکوسل فقط و‌فقط جراحی است که بهتر است بصورت میکروسکوپی انجام شود
      نه قرص و نه زالو هیج تاثیری روی واریکوسل ندارند
  • تصویر کاربر محمدرضا شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    بنده 6 یا7 سال درگیر خودارضایی هستم و در ترک هستم و حالا دچار عوارض ان شده ام ایا با ترک عارضه ها از بین میرن یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،بله
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر