برای ناباروری مردان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

آخرین بروزرسانی: 24 اسفند 1401

در این مقاله می خوانید

در اغلب زوج هایی که در حال تلاش برای بچه دار شدن هستند، زنان در ابتدا به پزشک خود مراجعه می کنند و همیشه و همه جا این زنان هستند که مدت ها قبل از اینکه پزشک برای مرد آزمایش کامل را تجویز کند، تحت فشار قرار می گیرند!

به عنوان مثال، یکی از تحقیقات نشان داده است که در 85% از زوج هایی که در بچه دار شدن با مشکل مواجهه شده اند، ابتدا زنان مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته اند. حتی اگر به مرد گفته شود که باید معاینه شوی، ممکن است بترسد و به آزمایشگاه نیاید! زیرا نمی داند چه چیزی قرار است اتفاق بیفتد!

برای درمان ناباروری مردان به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟

در زمان انتخاب پزشک برای ناباروری مردان سعی کنید به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید. اورولوژیست می تواند آموزش های تخصصی لازم در زمینه ی باروری را به شما ارائه دهد. متخصصین اورولوژی به مدت 1 تا 2 سال بعد از گذراندن دوره ی اورولوژی، در زمینه ی مراقبت های تخصصی ناباروری مردان آموزش دیده اند. 
 
ما همچنین توصیه می کنیم که همسر یا شریک زندگی شما در هنگام مراجعه به پزشک حضور داشته باشد. همانطور که می دانید، بچه دار شدن مانند یک ورزش تیمی است و برای موفقیت به تلاش هر دو نفر شما نیاز است.

در اکثر زوج هایی که در بچه دار شدن با مشکل مواجه می شوند، چند دلیل برای ناباروری وجود دارد. بنابراین، به احتمال زیاد هر دوی شما باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است برای تعیین علت دقیق ناباروری چندین آزمایش تجویز کند. در برخی موارد یکی از علت ها هرگز شناسایی نمی شود.

دکتر ناباروری مردان

چگونگی تشخیص مشکل ناباروری 

تشخیص مشکلات ناباروری مردان معمولاً شامل موارد زیر است:

معاینه جسمی و بررسی سابقه پزشکی

در این مرحله، پزشک اندام تناسلی شما را معاینه کرده و در مورد هرگونه بیماری ارثی، بیماری های مزمن، بیماری ها، جراحت و یا جراحی هایی که ممکن است روی باروری تأثیر بگذارند از شما سؤال می پرسد. پزشک همچنین ممکن است در مورد عادت ها و رشد جنسی شما در دوران بلوغ سؤالاتی را مطرح کند.

تجزیه و تحلیل مایع منی

نمونه های مایع منی به روش های گوناگونی تهیه می شوند. شما می توانید نمونه ی مایع منی خود را با خود ارضایی و تخلیه مایع منی در ظرف مخصوص، در مطب پزشک تهیه کنید. به علت اعتقادات دینی یا فرهنگی، برخی از افراد ترجیح می دهند که از روش جایگزین استفاده کنند. در این موارد، مایع منی با استفاده از کاندوم های مخصوص در زمان رابطه ی جنسی گرفته می شود.

سپس، مایع منی شما برای اندازه گیری تعداد اسپرم های موجود و مشاهده ی ناهنجاری های احتمالی در ساختار (مورفولوژی) و تحرک اسپرم به آزمایشگاه فرستاده می شود. آزمایشگاه همچنین منی شما را برای مشکلات دیگری مثل عفونت ها مورد بررسی قرار می دهد.

معمولاً تعداد اسپرم نمونه های مختلف، به طور چشمگیری با یکدیگر متفاوت است. در بیشتر موارد برای ارائه ی دقیق ترین جواب، نمونه های مختلف در بازه های زمانی مشخص گرفته و بررسی می شود. اگر جواب آنالیز اسپرم شما نتیجه ی عادی را نشان دهد، پزشک قبل از تجویز آزمایش های بیشتر برای شما، احتمالاً یک سری آزمایشات کامل برای همسر شما تجویز می کند.

درمان اسپرم نابارور

درمان ناباروری مردان

در اکثر موارد، علت دقیق ناباروری مردان مشخص نمی شود. حتی در مواردی که دلیل دقیق ناباروری تعیین نشده باشد، پزشک می تواند برخی از روش های درمانی را برای شما تجویز کند. در موارد مواجهه با مشکل ناباروری، پیشنهاد می شود که همسر (زن) نیز برای چنین مشکلاتی چک آپ کامل شود. برخی از درمان های به خصوص ممکن است برای شریک جنسی شما نیز تجویز شود. برای مثال، ممکن است در شرایط به خصوص شما استفاده از تکنیک های لقاح مصنوعی توصیه شود.

🔔درمان ناباروری مردان شامل موارد زیر می شود:

1_ جراحی

برای مثال، واریکوسل می تواند در طی عمل جراحی اصلاح شده یا محل گرفتگی رگ ترمیم شود. وازکتومی های گذشته نیز قابل بازگشت هستند. در مواردی که اسپرم در مایع منی وجود نداشته باشد، می توان اسپرم را با استفاده از تکنیک های تخلیه ی اسپرم، به طور مستقیم از بیضه ها استخراج کرد.

2_ درمان عفونت ها

درمان با آنتی بیوتیک می تواند عفونت های مجاری تولید مثل را درمان کند؛ اما این امر همیشه منجر به بازگشت باروری نمی شود.

3_ درمان مشکلات رابطه ی جنسی

مصرف داروهای خاص یا مشاوره ی پزشکی می تواند با بهبود شرایط مربوط به باروری در رابطه ی جنسی (مثل اختلال نعوظ و زود انزالی) به شما کمک کند.

4_ درمان های هورمونی

پزشک می تواند در مواردی که ناباروری در اثر سطح بالا یا پایین هورمون های خاص یا مشکلات بدن در استفاده از این هورمون ها اتفاق افتاده است، درمان ها و داروهای هورمونی را تجویز کند.

5_ تکنولوژی لقاح مصنوعی (ART)

درمان با کمک تکنولوژی لقاح مصنوعی شامل گرفتن اسپرم از طریق خروج طبیعی مایع منی، استخراج با جراحی، یا اسپرم های اهدا شده توسط سایرین می شود. سپس اسپرم در مجاری تناسلی زن جایگذاری شده یا در شرایط آزمایشگاهی به تخمک تزریق می شود.

درمان ناباروری آقایان با تغییر سبک زندگی

چند روش ساده شانس شما را برای بچه دار شدن افزایش می دهد. این روش ها عبارتند از:

1_ رابطه ی جنسی بیشتری داشته باشید.

داشتن رابطه ی جنسی همه روزه یا یک روز درمیان (در بازه ی زمانی 5 روز پیش از تخمک گذاری) شانس باردار شدن را به طور چشمگیری بالا می برد.

2_ در زمان مناسب رابطه ی جنسی داشته باشید.

زنان در زمان تخمک گذاری بیشتر در معرض بارداری قرار دارند. این دوره ی زمانی مربوط به اواسط دوره ی قاعدگی و بین دوره ها می باشد. این کار باعث می شود که اسپرم (با توجه اینکه می تواند چندین روز در رحم زنده بماند) در زمان بروز فرصت مناسب باروری، کار خود را انجام دهد.

3_ از روان کننده استفاده نکنید.

موادی مثل کرم های روان کننده، وازلین و آب دهان می توانند باعث اختلال در توانایی حرکتی و عملکرد اسپرم شوند. شما می توانید از پزشک خود درباره ی روان کننده هایی که برای اسپرم خطرساز نیستند سؤال کنید.

4_ سالم زندگی کنید.

مصرف انواع غذاهای سالم؛ حفظ وزن ایده آل، خواب کافی و ورزش منظم می تواند به افزایش توانایی باروری شما کمک کند. ترک سیگار، قطع یا کم کردن مصرف نوشیدنی های الکلی و ترک سایر مواد مخدر می تواند توانایی باروری شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آرش شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 607 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    پیرو سؤال قبل یکبار با iui و مصرف داروهای تقویتی توسط خانمم نتیجه گرفتیم
    ودیگه اینکه با شرایطی که براتون نوشتم آزمایش DNA دادم و اون نتیجه که نرمال هست حاصل شد. البته پس از حدود 1.5 سال مصرف قرص آسنترا ودر حین مصرف یکبار دیگه آزمایش دادم که تعداد اسپرمهای گرید A را از 20 به 5 درصد کاهش داده الان که حدود 4 ماهه کاملا قطع کردم هنوز آزمایش نداده ام
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،سوال قبلی شما در خاطرم نیست
  • تصویر کاربر آرش جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 352 مشاهده پرسش
    باسلام
    من طی آزمایش تعداد اسپرم داخل منی صفر بود و وجود نداشت.طی جراحی و نمونه برداری از بافت بیضه باز اسپرم موجود نبود.حالا دو سوال اول آیا درمانی وجود داره در ایران ؟دوم راه بچه دار شدن برای من چه هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،چون شما اصلا اسپرم ندارید چه در ایران و چه در خارج از کشور تنها درمان شما اهدا جنین است
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 554 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من آزمایش اسپرم دادم تو برگه آزمایشم زده azoosperm تو اینترنت که سرچ کردم زده نمیتونم بچه دار شم خواستم بدونم درمان داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،ابتدا یک ازمایش هورمونی(LH//FSH//پرولاکتین و تستسترون)انجام دهید و با جواب انها جهت معاینه به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر قاسم چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ازمایش اسپرم دادم صفر بود رفتم دکتر ازم ازمایش خون گرفت وقتی ازمایش خونم خوب بود بم گفت تنها راه گرفتن اسپرم از من جراحی من عمل کردم ولی اسپرم پیدا نکردن دکتر بم گفت فایده نداره اگر راهی هست بم بگید خواهش میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۰ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،عمل ميكروتسه انجام دهيد اگر اسپرم پيدا شد فريز و بعد بارداري از روشهاي ميكرواينجكشن يا مشابه ان
      اگر اسپرم پيدا نشد تنها روش اهداء اسپرم و يا اهداء جنين است
    2. تصویر کاربر قاسم دوشنبه ۲۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام اقای دکتر ببخشید که مزاحم میشم بی زحمت اگر میشه عکس ازمایش وعمل من نگاه کنید من عمل کردم ایا میشه من بچه دار بشم من ۱۴سالم بوده اوریون گرفتم ایا میشه علت نداشتن اسپرم این باشه بعضی ها بم میگن برو طب سنتی ایا راه درمان دارم یا نه خواهش میکنم اگر امیدی هست بم کمک کنید ممنونم
    3. تصویر کاربر قاسم دوشنبه ۲۲ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      اقای دکتر عکس های جواب عمل و ازمایش هامو هر کار میکنم نمیاد اگر میشه یه شماره تو تلگرام بم بدید ک براتون بفرستم که اگر امیدی هست بیام خدمتتون خواهشن کمکم کنید هزینه اش اصلا مهم نیست فقط اگر نتونم بچه دار بشم زندگیم خراب میشه
    4. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا" مدارك را از طريق اينستا ارسال كنيد
      ادرس اينستا:drnategh
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 738 مشاهده پرسش
    سلام
    با تشکر از زحماتتون
    نتیجه آزمایش اسپرم بنده رو اتچ کردم میخواستم ببینم وضعیتم چجوریه با توجه به اینکه سونوگرافی واریکوسل نوع سه رو تایید کرده
    آقای دکتر بنده با این شرایط باید عمل کنم یا نه نیازی نیست
    مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      حركت رو به جلوي اسپرم شما مختل است
      ازمايش را دومرتبه تكرار كنيد در صورت اختلال در حركت اسپرم بهتر است جراحي كنيد
  • تصویر کاربر رضامنجزی جمعه ۲۵ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 618 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من یکسال پیش متجوجه شدم واریکوسل دارم اونم سمت چپ حاد و راست کم آزمایش که داده بودم روی هرمونم تاثیر گذاشته بود الان احساس میکنم آلتم کوچک و ضعیف تر از قبل شده امکان داره تاثیر داشته باشه واریکوسل روی این موضوع وهمچنین اگر عمل کنم خوب میشوم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۵ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،واريكوسل در موارد مزمن و پيشرفته باعث تحليل و كوچك شدن بيضه ميشود اما به هيچ وجه باعث كوچكي الت نميشود
      در صورت اختلال هورموني و يا اختلال در ازمايش اسپرم،حتما" جراحي كنيد
  • تصویر کاربر پوریا شنبه ۱۹ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 372 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من مجرد 22 سالم هست بیضه سمت چپ من کمی کوچکر و بالاتر از راست هست و رفتم دکتر گفتند سونوگرافی برو رفتم و تو سونو هم زور زدم و گفتند واریکوسل نیست ولی من وقتی تو دستشویی زور میزنم احساس میکنم رگ بیضه چپ متورم میشه حالا نمیدونم چی کنم لطفا راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۹ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام دوست عزيز
      بهتره براي تشخيص دقيقتر،يك سونوگرافي رنگي(كالر داپلر)از بيضه ها انجام بديد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر