آیا التهاب پروستات درمان میشود؟ بله

آخرین بروزرسانی: 20 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

درمان التهاب پروستات یا عفونت پروستات معمولاً بصورت ترکیبی از آنتی‌بیوتیک، داروهای گشادکننده مجرا و تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات است. طول درمان آنتی بیوتیکی بسته به میزان حاد یا مزمن بودن بیماری بین ۲ تا ۶ هفته متغیر است.

پروستاتیت چیست؟

پروستاتیت به عفونت یا التهاب پروستات گفته می شود و یکی از چندین سندرومی است که علائم بالینی گوناگونی دارد. عبارت پروستاتیت، به عنوان التهاب میکروسکوپی بافت غده پروستات تعریف شده است و تشخیص آن وابسته به شرایط گسترده بالینی می باشد.

علائم التهاب پروستات

  •  تب و لرز
  • احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم یا نواحی تناسلی
  • سوزش و احساس ناراحتی حین دفع ادرار
  • احساس عدم تخلیه ادرار
  • نیاز مجدد به دفع ادرار پس از اتمام آن

درمان التهاب پروستات در جوانان

درمان التهاب پروستات

راه های زیادی برای درمان پروستات وجود دارد، در ادامه ما برای آشنایی بیشتر شما برخی راه های موجود را ارائه کرده ایم، اما بهترین کار مراجعه به متخصص اورولوژی و دریافت درمان بسته به سطح بیماری خود است”

1_ قرص آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات

یکی از رایج ترین درمان هایی که برای التهاب پروستات تجویز میشود، استفاده از آنتی بیوتیک ها است. پزشک بر اساس نوع باکتری که باعث عفونت شده است، بهترین دارو را برای شما تجویز می کند. اگر علائم شدید باشد، ممکن است شما به آنتی بیوتیک داخل وریدی (IV) نیاز داشته باشید. دوره ی درمان بین 4 تا 6 هفته متغیر است، اما ممکن است درمان طولانی تری برای پروستاتیت مزمن و یا عود کننده نیاز باشد.

2_ داروهای بلوک کننده آلفا

این داروها باعث شل شدن گردن مثانه و رشته های عضلانی که پروستات را به مثانه متصل کرده اند، میشود. استفاده از این داروها میتوانند علائم بیمار، مانند ادرار کردن دردناک را کاهش دهند.

 3_ عوامل ضد التهاب

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)  از جمله راههای درمان عفونت پروستات هستند که باعث شوند تا شما احساس بهتری داشته باشید.

واریکوسل

4_ ماساژ پروستات

گاهی برای درمان پروستاتیت از ماساژ پروستات استفاده می شود. این روش شبیه به معاینه پروستات است و از طریق مقعد و توسط انگشت انجام میشود. ماساژ پروستات ممکن است باعث تسکین علائم التهاب شود، اما پزشکان در مورد میزان تاثیر این روش با هم اختلاف نظر دارند.

انواع التهاب پروستات

موسسه ملی سلامت (NIH)، تقسیم بندی خاصی را برای پروستاتیت در سال 1999 شناسایی و تعریف کرد. چهار سندرومی که به دنبال پروستاتیت ایجاد می شوند، شامل:

  • پروستاتیت باکتریال حاد
  • پروستاتیت باکتریال مزمن
  • پروستاتیت مزمن و سندروم مزمن درد لگن (CPPS، که به دو دسته ملتهب یا غیر ملتهب تقسیم بندی می شود)
  • پروستاتیت ملتهب بدون علامت
 

منظور از پروستاتیت باکتریال حاد و مزمن، عفونی شدن پروستات توسط باکتری است. پروستاتیت باکتریال حاد و مزمن با مصرف آنتی بیوتیک و درمانهای حمایتی درمان می شوند. در پروستاتیت باکتریال، انتقال باکتری ها از طریق رابطه جنسی رایج بوده، اما انتشار از طریق خون، لنف و مواردی نظیر دست دادن و لمس اندامهای مختلف بدن نیز می بایست در نظر گرفته شوند.

پروستاتیت مزمن و سندروم مزمن درد لگن (CPPS) در ابتدا با شکایت از دردهای اورولوژیکال (در سیستم ادراری و تناسلی) و بدون هیچ عفونتی در ادرار، شناخته می شود. این سندروم در صورت عدم حضور این سندروم حضور فعال بیماری های دیگری نظیر  التهاب مجاری ادراری، سرطان دستگاه ادراری تناسلی، بیماری مسیر ادراری، تنگی حاد مجرای ادراری یا بیماری های عصبی موثر بر روی مثانه شناخته، می شود.

این سندروم به دو دسته ملتهب و غیرملتهب تقسیم بندی می شود. نشانه CPPS ملتهب، حضور گلبولهای سفید خون در اسپرم، ترشحات پروستات یا خارج شدن ادرار از مثانه پس از تحریک پروستات می باشد. در حالت دیگر این سندروم، یعنی نوع غیرملتهب، گلبولهای سفید خون در اسپرم دیده نمی شوند.

پروستاتیت ملتهب بدون علامت به تشخیص ناگهانی التهاب پروستات، بدون وجود هیچ علامت و یا شکایتی از دستگاه ادراری تناسلی توسط بیمار، گفته می شود. پروستاتیت ملتهب بدون علامت، زمینه ساز ناباروری، بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) و یا سرطان پروستات نمی‌باشد.

 

ماساژ پروستات

عوامل مستعدکننده پروستاتیت

از عوامل مستعدکننده این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  تنگی مجرا ادراری و برگشت ادرار عفونی به داخل مجاری پروستات
  • دستکاری و جراحی مجاری ادراری
  • سونداژ
  • عفونت های ادراری
  • نزدیکی از راه مقعد

علت التهاب پروستات

پروستاتیت حاد باکتریال ممکن است با عفونی شدن مجرای ادراری توسط باکتری، رفلاکس ادرار به مجرای پروستات یا گسترش مستقیم یا از طریق لنف از رکتوم، ایجاد شود.

پروستاتیت حاد باکتریایی ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • اختلال اولیه عملکرد دفع، ساختاری یا عملکردی
  • اشریشیا کلای در 75-80 درصد موارد مسئول ایجاد پروستاتیت مزمن باکتریایی بوده است. انتروکوک و باکتریهای هوازی گرم منفی مانند سودوموناس نیز معمولا در سایر موارد دخیل هستند.
  • ویروس نقص ایمنی انسانی
  • سیتومگالوویروس
  • شرایط التهابی (مانند ساركوئيدوز)

دلایل ایجاد پروستاتیت مزمن و سندروم درد لگنی مزمن خیلی کم شناخته شده اند اما ممکن است عفونت و یا التهاب شروع کننده ی آنها باشند. حدود 5 الی 8 درصد مردان دارای این سندروم، دارای پاتوژنهای باکتریالی هستند که از ادرار و یا مایع پروستات آنها استخراج می شود.

دلایل پروستاتیت مزمن و سندروم درد لگنی مزمن ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • نقص در انقباض ماهیچه ای
  • نقص در مجرای انزالی و دفع ادرار
  • افزایش کشش دیواره لگنی
  • التهاب اعصاب پروستات

دلایل پروستاتیت التهابی بدون علامت، مشابه با پروستاتیت مزمن بوده، اما هیچ علائمی مشاهده نمی شود.

ادرار خونی

تشخیص التهاب پروستات

پس از اخذ شرح حال و معاینه فیزیکی و انجام کشت ادرار، در صورت لزوم برای بیمار آزمایشات تکمیلی نظیر آزمایش پروستات (PSA)، سیتولوژی ادراری، سونوگرافی و بررسی باقیمانده ادراری انجام می‌شود.

تشخیص در بیمارانی که برای اولین بار به پروستاتیت باکتریال حاد مبتلا شده اند، خیلی خوب  انجام شده و درمان با آنتی بیوتیک های قوی رضایت خوبی در بیماران به همراه داشته است. در بیمارانی که پروستاتیت مزمن داشته و با تشدید علائم بصورت حاد مراجعه می کنند، ممکن است عواقب احتمالی دیگری نیز در آنها ایجاد شود.

سندروم درد لگنی حاد هنگامی تشخیص داده می شود که جواب کشت ترشحات ادراری و ترشحات پروستات منفی باشند. اختلال عملکرد عصبی ماهیچه ای و یا ریفلاکس مادرزادی ادرار به مجاری پروستات و انزال، می تواند یک فاکتور تسریع کننده این بیماری محسوب شود.

عوارض التهاب پروستات

پروستاتیت ممکن است منجر به اوروسپسیس (عفونت شدید سیستم ادراری) شود. اوروسپسیس باعث مرگ و میر بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، بیماران تحت عمل دیالیز، بیماران مصرف کننده داروهای ایمنی و بیمارانی که دوران پس از عمل جراحی مربوط به مجاری ادراری را طی میکنند، میشود.

❗ نکته: به طور قطع نمی توان گفت پروستاتیت مزمن و پروستاتیت التهابی بدون علامت، منجر به ایجاد سرطان پروستات می شوند.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام من 21 سالمه رابطه جنسی نداشتم آخرین بار حدود 6 ماه پیش خودارضایی کردم بعد از آن به دفعات کمی در خواب انزال داشتم. الان چند بار پس از ادرار، مایع منی خارج شده و انزال داشتم. آیا این مشکل طبیعی هست یا باید معاینه شوم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر داداشی جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان داداشی هستم یکشنبه آمدم پیش شما دوروز است این دارو (دپاپکس۲۰) را مصرف میکنم امروز حالت لرزش در دست و پا و ۱عف داشتم به طوریکه بیحال بودم و راه رفتن برام سخت بود. چکار کنم مصرف بکنم یا نه اصلا قدرت بدنم تحلیل رفت
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام مصرف آن را قطع کنید و به جایش داپوکسیتن ۳۰ میلی ۲ ساعت قبل نزدیکی استفاده کنید
  • تصویر کاربر _____ جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 20سالمه و تقریبا 5،6سال خود ارضایی داشتم ولی ترک کردم ولی الان زیر مثانه ام درد احساس میکنم و سوزش و قطره قطره شدن و تکرر ادرار دارم و ادرار به سختی دفع میشه میخاستم ببین به طور کامل درمان‌ می شم یا برخی علائم باقی میمونه و آیا میتونم دیگه رابطه جنسی داشته باشم و در آینه ازدواج کنم ممنون میشم راهنمایم کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام شما دچار التهاب پروستات شده اید به پزشک مراجعه کنید و‌درمان شوید
  • تصویر کاربر _____ جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 20سالمه و تقریبا 5،6سال خود ارضایی داشتم ولی ترک کردم ولی الان زیر مثانه ام درد احساس میکنم و سوزش و قطره قطره شدن و تکرر ادرار دارم و ادرار به سختی دفع میشه میخاستم ببین به طور کامل درمان‌ می شم یا برخی علائم باقی میمونه و آیا میتونم دیگه رابطه جنسی داشته باشم و در آینه ازدواج کنم ممنون میشم راهنمایم کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      منعی برای ازدواج و رابطه ندارید
  • تصویر کاربر یغمایی یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر قبل از اینکه شمارو ببینم با یه دکتر دیگه دیدار داشتم و برای التهاب پروستات برای من نسخه نوشته بود و این قرصا و خوردم و بعد از ۲هفته بیماری زونا گرفتم و قرصارو قطع کردم و الان اون نسخه که شما برای نوشتین میترسم بخرم و بخورم که یبار دیگه زونا شدت بگیره آیا ربطی به قرصا داره یا نه.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر محمود جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 744 مشاهده پرسش
    سلام دکتر. کلیه ازمایشات چکامم نرمال نرمال است. فقط سونوگرافی حجم پروستات را ۲۸ سی سی اعلام کرده. بجز درد خفیف زیر سکم بصورت خیلی کم هیچ اثر دیگر ندارد تکرر ادرار ندارم و هیچ مشکل انزال ادرار و... ندارم. لطفا راهنمایی و درصورت لزوم دارو تحویز فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام احتیاجی به تجویز دارو نیست
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 455 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    من 20 سالمه اهل شهرستانم حدود 3 ساله انزال دردناک هنگام انزال دارم در ناحیه پرینه و سال پیش دکتر رفتم یه تعداد ناپروسکن و افلوساکسین نوشته بود که استفاده کردم کمی خوب شد اما بعد دوباره این مشکل رو پیدا کردم.
    دکتر الان آیا این مشکل من درمان داره؟؟ چه چیز باید مصرف کنم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام شما دچار التهاب پروستات(پروستاتیت)شده اید لطفا به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام خدا قوت
    اقای دکتر حدودا ۱۰ روز قبل خدمت شما وزیت شدم برای بزرگی پرستات داروی پروترال ۰/۴و تاوانکس ۵۰۰ نیلی گرم وپرسیال ۵ میلی
    تجویز نمودین منتهی تقریبا از فردای روز مصرف داروها بخصوص داروی که عصر مصرف می کنم دچار دل پیچ واسهال دوسه بار میشم
    این وضعیت طبعیی هست الان ۹ روز مصرف می کنم واین حالت دارم ؟
    از جواب شما سپاس گزارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا با مطب تماس بگیرید
  • تصویر کاربر مراد پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 385 مشاهده پرسش
    سلام بنده 12سال نصف سیپرو میخوردم ومشکل تکرر ادرار نداشتم بعد باقطع خودسرانه دوباره مشکلم برگشت الاامنبک دوتاستراید میخورم اما اولش خوب بود بعد دوباره مشکلم شدید شد ازمایشهام وسونو مشکلی نداشتم لطفاً راهنمایی کنید چه دارویی باید برای حل مشکلم بخورم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 337 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر من 30 سال سن دارم و مجرد.یه مدتی هستش(بعداز عید) احساس میکنم دفع ادرارم کامل نیست و یه حسی بدی دارم.تنها علامتی که دارم همینه
    سونوگرافی سایز غده پروستات رو 32 زده
    دکتر میگه باید عمل کنی .اگر عمل کنم دچار ناباروری میشم
    خواهشا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام نیازی به جراحی نیست با دارو بهتر میشوید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر