سوند حالب (Double J(Dj/jj

آخرین بروزرسانی: 11 مهر 1402

در این مقاله می خوانید
در این مقاله به بررسی نحوه ی کار گذاشتن سوند حالب، موارد استفاده از آن و همچنین عوارض ناشی از آن می پردازیم .

استنت های حالبی، که سوند حالب ، استنت های دبل جی یا استنت های حالبی رو به عقب رونده نیز نامیده می شوند، نوعی وسیله لوله ای ارولوژیک هستند که به دلیل خمی که در دو انتها دارند و شبیه دم خوک هستند به آن ها دابل جی (Double J) یا JJ گفته می شود. در صورت نیاز و استفاده از سوند حالب، یک انتها در داخل لگنچه کلیه و انتهای دیگر در داخل مثانه کار گذاشته می شود.

جنس این لوله پلاستیکی و یا ترکیبات آهن دار ( که این مورد بیشتر در مواردی که نیازمند کار گذاری طولانی مدت دابل جی می باشد، مانند بدخیمی ها، مورد استفاده قرار می گیرد) می باشد. اندازه آن حدود 20 تا 34 سانتی متر و به قطر لوله داخلی خود کار بوده و کاملا انعطاف پذیر است.

دلیل استفاده از سوند حالب این است که جریان ادراری از کلیه به درون مثانه، از طریق حالب ( مجرای بین کلیه و مثانه ) ادامه یابد و قطع نشود.

نحوه کارگذاری استنت حالبی (DJ) به وسیله سیستوسکوپ ( اندوسکوپی از طریق مجرای ادراری ) است. بنابراین حین کار گذاری استنت هیچ برشی در سطح بدن داده نمی شود و تعبیه آن کاملا به وسیله اندوسکوپی و از طریق مجرا است.

 

در چه کسانی لازم است از سوند حالب استفاده شود؟

داشتن انسداد به دلیل سنگ های ادراری و عدم جریان یافتن ادرار از کلیه به مثانه، انسداد به دلیل بدخیمی ها که معمولا بدخیمی های لگنچه باعث این انسداد می شوند، نقص های مادرزادی دیواره حالب که موجب کاهش جریان ادرار می شوند، فیبروز خلف صفاقی که باعث درگیری حالب به صورت کاهش قطر لوله ادرار می شود، هم چنین در مواردی که حجم سنگ داخل کلیه بزرگ باشد (بیش از١٥-١٢ میلیمتر)، تنگی آناتومیک، عوامل انسدادی و یا هر عامل دیگری که مانع خروج کامل خرده سنگ ها باشد، وجود داشته باشد قبل از سنگ شکن برون اندامی (ESWL) از استنت حالبی (DJ) بهره می گیریم.

هم چنین در مواردی که فرد تک کلیه ‏(Single Kidney) باشد قبل از انجام سنگ شکن برون اندامی، با هر اندازه سنگ، نیازمند کار گذاری DJ می باشد. بنابر صلاح دید جراح و به منظور تسهیل خروج خرده سنگ ها، کاهش ادم و التهاب حالب، جلوگیری از ایجاد تنگی و کاهش شانس گیر کردن مجدد سنگ در محل تنگی، امکان استفاده از DJ پس از جراحی اندوسکوپیک سنگ (TUL) نیز وجود دارد. از سایر موارد کاربرد این استنت ها می توان به جراحی های حالب و ترمیم آسیب های جزئی حالب (تعبیه استنت به مدت ٦ هفته به منظور جوش خوردن و ترمیم خود بخود حالب) اشاره کرد.

هم چنین در مواردی در طی بارداری و با بزرگ شدن رحم در طی افزایش وزن جنین، این رحم بزرگ شده سبب فشار روی کلیه ها (خصوصا کلیه راست) و ایجاد تورم کلیه (هیدرونفروز بارداری) می شود. در صورت افزایش درجه هیدرونفروز طی سونوگرافی های زمان بارداری، ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد به صورت موقت (تا پس از اتمام بارداری) استنت حالبی (DJ) برای شما تعبیه کند.

عوارض استفاده از سوند حالب

شایع ترین عوارض شامل تکرر ادرار، تخلیه زودرس ادرار، وجود خون در ادرار ، ترشحات ادراری و وجود درد در کلیه ها، مثانه یا کشاله ران در حین یا کمی پس از ادرار کردن می باشد. این عوارض موقت بوده و پس از برداشتن استنت از بین می رود.

معمولا استنت به دلیل علت زمینه ای از 3 تا 6 هفته ممکن است در بدن بماند اما در بعضی مواقع همچون بدخیمی ها ممکن است تا 1 سال نیز در بدن بماند. باید به این نکته توجه داشت که ماندن طولانی مدت استنت در بدن عوارضی همچون افزایش ریسک عفونت، خونریزی و یا تشکیل سنگ بر روی استنت را خواهد داشت.

بهتر است در هنگامی که فرد استنت را در بدن خود دارد از فعالیت های ورزشی شدید خودداری کند و به میزان کافی مایعات بنوشد. هم چنین بهتر است طی فاصله های معین نیز مثانه خود را خالی کند که عارضه درد هنگام ادرار کردن کمتر شود. برای رفع درد می توان از مسکن های تجویز شده توسط پزشک معالج استفاده کرد. خارج سازی استنت ها نیز به روش اندوسکوپیک و از طریق مجرای ادرار بوده و به صورت سرپایی می باشد و هیچ برشی بر روی سطح پوست ایجاد نمی شود.

 

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ثنا جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 373 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید حدود ۱ ماه پیش برام دابل ج گزاشتن به دلیل ضعیف بودن بدنم گفتن ماه دیگه برم در بیارن
    چقدر طول میکشه تا استنت رو خارج کنند؟درهنگام خارج کردن درد رو حس میکنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام زیر ۱۰ دقیقه،خیر
  • تصویر کاربر جابر جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 811 مشاهده پرسش
    سلام دکتر. خسته نباشید پدرم دوهفته پیش عمل تنگی مثانه و مجرا کرد وتا دوهفته سوند گذاشته بود دیروز با تجویز دکتر سوند را خارج کردن آیا علایم خوب شدن در همان روزهای اول دیده میشود یا خیر؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله
  • تصویر کاربر نادیا یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.من دختر۳۵ ساله ای هستم.۳ سال پیش دبل جی گذاشتم برای سنگم وخارج کردن وای هنوزهم سوزش دارم گفتن علتش تنگی مجراس.آیادلیلش دبل جی بوده؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بعید است
  • تصویر کاربر سید یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام و سخته نباشید
    آقای دکتر بنده ۲ ماه است که سنگ از کیله ام آمد پائین به اندازه ۸ م م و در حالب گیر کرده بعد وقتی دکتور رفتم تا اینکه ستی اسکن و دیگر آزمایشها تمام شد حدود یک ماه گذشت بعداز یک ماه دکتر گفت اول سوند دبل جی میگذارم بعد از یک ماه دیگر بیا تان سوند را خارج کرده و سنگ را بشکنم آیا این روش درست است؟ و تاحال از ادرارم خون میآید و از تابلیت های ضد عفونی استفاده میکنم هنوز سوند در حالبم موجود است.
    اگر جواب دهید ممنون میشوم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام نظرات متفاوت است ولی بهتر است ابتدا سنگ شکسته شود و سپس سوند دبل جی گذاشته شود
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    با سلام من دو هفته پیش tul شدم بعد از دو هفته جهت سونو مراجعه کردم گفتند مجموعه سنگ با دیامتر ۲۲ میل در حالب دارم در حالی که قبل از عمل سنگ داخل حالب ۱۵ میل بوده دکترم گفته در هنگام خارج کردن djاحتمالا سنگها خارج میشود اگر خارج نشد باید دوباره dj بزاریم ایا امکان خارج شدن سنگها وجود داره ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بستگی به ابعاد سنگها دارد
  • تصویر کاربر پریسا یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 842 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین.دخترم ۱۱ ماهشه یه سنگ ۶*۵ (۷میل،)داخل حالب چپ مثانه داره دکتربه خاطرتنگی حالب .لوله گذاشتن بعدازترخیص بیمارستان دخترم خون زیادی توادرارش داره.خیلی نگرانم.کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام به پزشک مراجعه و درمان کنید احتمال دفع با دارو وجود دارد
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    آقای دکتر من در فاصله یک هفته دو کلیه ام راtul کردم الان بعد از حدود ۱۷ روز از عمل دوم هنوز در ادرارم خون و سمت راست و زیر دلم درد شدید میگیره طوری که غیر قابل تحمل میشه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر ع یکشنبه ۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر شوهر من سنگ کلیه داشت و لوله دبل جی گذاشته الان بعد سه هفته بی اختیاری ادرار گرفته ،هنوز لوله دبل جی هست تو مجراش ، میخواستم بدونم طبیعیه بی اختیاری ادرار؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا به علت دبل جی هست
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خدا قوت
    من آقایی 47 ساله ام
    Djs دو طرفه بعد از TUL برام گذاشته شده
    آیا خارج کردن dj بدون بیهوشی و اسپاینال با بیحسی موضعی و در مطب امکان پذیره؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    اقای دکتر ناطق ضمن عرض سلام و خسته نباشید، من مشکل خاصی ندارم ولی از روی کتجکاوی خیلی از پرسش و پاسخ های مندرج در این سایت را خواندم،و احساس وظیفه کردم بخاطر اینهمه صبر و حوصله در مطالعه و پاسخهای دقیق از شما تشکر کنم خدا امواتتان را رحمت کند،،،( خسته نباشید )
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      مرررررسی دوست عزیز🙏🙏🙏نظر لطف شماست❤️❤️❤️
درحال دریافت اطلاعات