سوند حالب (Double J(Dj/jj

آخرین بروزرسانی: 11 مهر 1402

در این مقاله می خوانید
در این مقاله به بررسی نحوه ی کار گذاشتن سوند حالب، موارد استفاده از آن و همچنین عوارض ناشی از آن می پردازیم .

استنت های حالبی، که سوند حالب ، استنت های دبل جی یا استنت های حالبی رو به عقب رونده نیز نامیده می شوند، نوعی وسیله لوله ای ارولوژیک هستند که به دلیل خمی که در دو انتها دارند و شبیه دم خوک هستند به آن ها دابل جی (Double J) یا JJ گفته می شود. در صورت نیاز و استفاده از سوند حالب، یک انتها در داخل لگنچه کلیه و انتهای دیگر در داخل مثانه کار گذاشته می شود.

جنس این لوله پلاستیکی و یا ترکیبات آهن دار ( که این مورد بیشتر در مواردی که نیازمند کار گذاری طولانی مدت دابل جی می باشد، مانند بدخیمی ها، مورد استفاده قرار می گیرد) می باشد. اندازه آن حدود 20 تا 34 سانتی متر و به قطر لوله داخلی خود کار بوده و کاملا انعطاف پذیر است.

دلیل استفاده از سوند حالب این است که جریان ادراری از کلیه به درون مثانه، از طریق حالب ( مجرای بین کلیه و مثانه ) ادامه یابد و قطع نشود.

نحوه کارگذاری استنت حالبی (DJ) به وسیله سیستوسکوپ ( اندوسکوپی از طریق مجرای ادراری ) است. بنابراین حین کار گذاری استنت هیچ برشی در سطح بدن داده نمی شود و تعبیه آن کاملا به وسیله اندوسکوپی و از طریق مجرا است.

 

در چه کسانی لازم است از سوند حالب استفاده شود؟

داشتن انسداد به دلیل سنگ های ادراری و عدم جریان یافتن ادرار از کلیه به مثانه، انسداد به دلیل بدخیمی ها که معمولا بدخیمی های لگنچه باعث این انسداد می شوند، نقص های مادرزادی دیواره حالب که موجب کاهش جریان ادرار می شوند، فیبروز خلف صفاقی که باعث درگیری حالب به صورت کاهش قطر لوله ادرار می شود، هم چنین در مواردی که حجم سنگ داخل کلیه بزرگ باشد (بیش از١٥-١٢ میلیمتر)، تنگی آناتومیک، عوامل انسدادی و یا هر عامل دیگری که مانع خروج کامل خرده سنگ ها باشد، وجود داشته باشد قبل از سنگ شکن برون اندامی (ESWL) از استنت حالبی (DJ) بهره می گیریم.

هم چنین در مواردی که فرد تک کلیه ‏(Single Kidney) باشد قبل از انجام سنگ شکن برون اندامی، با هر اندازه سنگ، نیازمند کار گذاری DJ می باشد. بنابر صلاح دید جراح و به منظور تسهیل خروج خرده سنگ ها، کاهش ادم و التهاب حالب، جلوگیری از ایجاد تنگی و کاهش شانس گیر کردن مجدد سنگ در محل تنگی، امکان استفاده از DJ پس از جراحی اندوسکوپیک سنگ (TUL) نیز وجود دارد. از سایر موارد کاربرد این استنت ها می توان به جراحی های حالب و ترمیم آسیب های جزئی حالب (تعبیه استنت به مدت ٦ هفته به منظور جوش خوردن و ترمیم خود بخود حالب) اشاره کرد.

هم چنین در مواردی در طی بارداری و با بزرگ شدن رحم در طی افزایش وزن جنین، این رحم بزرگ شده سبب فشار روی کلیه ها (خصوصا کلیه راست) و ایجاد تورم کلیه (هیدرونفروز بارداری) می شود. در صورت افزایش درجه هیدرونفروز طی سونوگرافی های زمان بارداری، ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد به صورت موقت (تا پس از اتمام بارداری) استنت حالبی (DJ) برای شما تعبیه کند.

عوارض استفاده از سوند حالب

شایع ترین عوارض شامل تکرر ادرار، تخلیه زودرس ادرار، وجود خون در ادرار ، ترشحات ادراری و وجود درد در کلیه ها، مثانه یا کشاله ران در حین یا کمی پس از ادرار کردن می باشد. این عوارض موقت بوده و پس از برداشتن استنت از بین می رود.

معمولا استنت به دلیل علت زمینه ای از 3 تا 6 هفته ممکن است در بدن بماند اما در بعضی مواقع همچون بدخیمی ها ممکن است تا 1 سال نیز در بدن بماند. باید به این نکته توجه داشت که ماندن طولانی مدت استنت در بدن عوارضی همچون افزایش ریسک عفونت، خونریزی و یا تشکیل سنگ بر روی استنت را خواهد داشت.

بهتر است در هنگامی که فرد استنت را در بدن خود دارد از فعالیت های ورزشی شدید خودداری کند و به میزان کافی مایعات بنوشد. هم چنین بهتر است طی فاصله های معین نیز مثانه خود را خالی کند که عارضه درد هنگام ادرار کردن کمتر شود. برای رفع درد می توان از مسکن های تجویز شده توسط پزشک معالج استفاده کرد. خارج سازی استنت ها نیز به روش اندوسکوپیک و از طریق مجرای ادرار بوده و به صورت سرپایی می باشد و هیچ برشی بر روی سطح پوست ایجاد نمی شود.

 

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کیارش شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من 47 ساله هستم 21سال پیوند کلیه کردم و 9ماه پیش بعلت منژیت 1ماه توی کما بودم جدیدا سونوگرافی کلیه پیوندی و مثاه و پروستات ودادم که به شرح ذیل میباشد: کليه داراي ضخامت پارانشيم واکوي کورتيکومدولري نرمال ميباشد.که کليه پيوندي به ابعاد 74*59*126 و حجم 293 سي سي دارد.هيدرونفروزmildدرکليه پيوندي ديده شده سنگ و توده در کليه ديده نشده پروستات حجم نرمال دارد(حجم 19سي سي).مثانه ضخامت جداري نرمال داردو سنگ و توده ديده نشده .رزيدوي ادرار پس از تخليه 43 ميباشد در ضمن اخرين کراتينم 1/7 بوده قند78 و چربی187 وPSA ECL 0.54بوده است.داروهای مصرفی ساندیمون50 وپردنیزولون5 ولی سلسپت بخاطر عفونت باکتری توی ادرارو سابقه عفونت قبلی حذف شده بجاش مایفوروتیک360 3 بار میخورم و امپول اپرکس و ب 12 و تاوانکس 500 و افلوکساسین200 هم میخورم الان 9 ماهه که ورم پا وسوزش ادرار دارم شبها حجم ادرارزیاد برعکس روزهها کمه..3 هفته بخاطر عفونت که 6 ماه سوند داشتم بستری شدم . تب اصلا ندارم درد کلیه ندارم فقط زیرشکمم و کشاله ران و لگن دوطرف و کمرم درد میگیره تا زمانیکه سرپا یا راه میرم چند قدم درد شدیدی میگیره مغز و اعصاب هم رفتم درمان نشدم چکارکنم ؟ راه درمونش چیه؟ با سپاس از شما بزرگوار
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر ح دوشنبه ۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    با عرض آقای دکتر من دیروز عمل tul داشتم دابل جی برام گذاشتن سوالم اینه آیا موقع درآوردن باز هم سوند کیسه ادراری میذارن تا ساعاتی یا نه مرخصم میکنن . و آیا خارج کردن دابل جی بعد داروی بی حسی درد داره
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بعد از خروج دبل جی نیازی به گذاشتن سوند نیست
  • تصویر کاربر ابوالفضل پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من دو هفته پیش سنگ شکن tulانجام دادم Dj استفاده کردن الان درد خفیف دارم دکترم گفت 15 روز دیگه Dj در میاره آیا بعد این کار بازم درد سراغم میاد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،اگر درد به خاطر Dh باشد رفع میشود
  • تصویر کاربر کیهان پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام، حدود 50 روز پیش عمل کلیه انجام دادم و سنگ رو خارج کردن اما لوله دابل جی تو کلیه هستش، الان سی تی اسکن گرفتم گفتن که یه سنگ 13 و 9 میل تو حالب کلیه هستش،آیا با در آوردن لوله دابل جی این سنگ ها هم خارج میشن؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،خیر بهتر است حین در آوردن DJ مجددا TUL شوید
  • تصویر کاربر Majid پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۵ روز پیش عمل tul رو انجام دادم سنگم ۷ میلیمتر بود و دبل جی برام گذاشتن الان بعد ۵ روز من درد تو کلیه و زیر شکم و تو بیضه خودم دارم ادرارم بعضی وقتها خون زیاد داره و بعضی اوقات خون کمتر ولی درد تو این سه نقطه که گفتم دارم میخواستم بدونم این دردها طبیعیه یا نه و اگه طبیعیه تا کی ادامه داره دردها بضی موقعا شدید و گاهی اوقات یخورده ضعیف تره در ضمن سنگ در سمت چپ داشتم در حاله مرسی از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمال زیاد به علت DJ هست با خروج آن بهتر میشوید
  • تصویر کاربر روزبه یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید من چند روز پیش اگه یادتون باشه درمورد خون توی ادرارم و درد سوال پرسیدم به من جواب دادین ولی الان دردم خیلی داره شدید میشه بیشتر شده به جناق سینم میزنه نمیدونم از چی هست تو ازمایشمم عفونت نبوده من باید چیکار کنم اقای دکتر ترو خدا یه راهنمایی بکنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،سونوگرافی انجام دهید
    2. تصویر کاربر روزبه یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اقای دکتر ناطق خسته نباشین خیلی ممنون برای پاسخ گویی به سوالتمون.
      من قبل از عید این ازمایشهارا انجام دادم : سنو گرافی -سه بار ازمایش ادرار - دو بار ازمایش خون -یک ازمایش سیتولوژی ادرار - یک سی تی اسکن -
      که توی ازمایش هام نرمال بوده و هیچ چیزی پیدا نشده نه سنگ نه تومور .
      فقط خون دارخل ادرارم هست و من درد دارم بعضی وقتی زاد میشه بعضی وقتام از بین میره.
      الان نزدیک به سه ماه است که همین مشکلو دارم و همیشه ادرام تیره ( زرد پر رنگ) هست(مخصوصا صبح).
      این مریضی من سرطانه(مرحله اولیه) یا من ازمایش ها مو درست ندادم یا بازم باید ازمایش بدم.
      ممنون از پاسخ شما من همیشه دعاتون می کونم.
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر میلاد پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سال ۹۰ یک بار و ۹۴ یک بار عمل سیستوسکپی انجام دادم و بازهم الان احساس درد و سوزش دارم دکتر گفت از دو محل چسبیدگی داشته نزدیک هالب
    راهی هست که دایمی درمان کنه ؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،با مدارک قبلی به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Dolati پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    مادرم حدود ۱ ماه است دبل جی انجام داده و هنوز خارج نشده و هرازگاهی تب ولرز و درد شکمی دارد به دلیل ترس از کرونا به بیمارستان مراجعه نکرده
    ایا مشکی هست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
  • تصویر کاربر مائده پنجشنبه ۲۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    باسلام خسته نباشید.پدر شوهرمن یک کلیه داره اونم با تعویض ٦ماه یکبار لوله dj کار میکنه .الان یک ماهی هست که از لوله خبری نیست تو بیمارستانا حتی تهران .الان حالش خیلی بده و هیچ بیمارستانی هم به خاطر کرونا بستریش نمیکنن.راهی هست واسه باز شدن لوله یا دارویی
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،در صورتیکه نیاز به Dj باشد با دارو رفع نمیشود
  • تصویر کاربر عباس سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    من بنابر تجویز پزشک حدود دو ماهی از انتیبیوتیک کو اموکسی کلاو 3عدد وکوتریموکسازول 6عدد در هر وعده 2عدد استفاده می کنم پاسخ اخرین ازمایش کراتنین خون عدد 1.62 را نشان می دهد ودر حال حاضر دکترم کرونا گرفته ودسترسی به ایشان مقدور نمی باشد لطفا راهنماییم فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر