سوند حالب (Double J(Dj/jj

آخرین بروزرسانی: 11 مهر 1402

در این مقاله می خوانید
در این مقاله به بررسی نحوه ی کار گذاشتن سوند حالب، موارد استفاده از آن و همچنین عوارض ناشی از آن می پردازیم .

استنت های حالبی، که سوند حالب ، استنت های دبل جی یا استنت های حالبی رو به عقب رونده نیز نامیده می شوند، نوعی وسیله لوله ای ارولوژیک هستند که به دلیل خمی که در دو انتها دارند و شبیه دم خوک هستند به آن ها دابل جی (Double J) یا JJ گفته می شود. در صورت نیاز و استفاده از سوند حالب، یک انتها در داخل لگنچه کلیه و انتهای دیگر در داخل مثانه کار گذاشته می شود.

جنس این لوله پلاستیکی و یا ترکیبات آهن دار ( که این مورد بیشتر در مواردی که نیازمند کار گذاری طولانی مدت دابل جی می باشد، مانند بدخیمی ها، مورد استفاده قرار می گیرد) می باشد. اندازه آن حدود 20 تا 34 سانتی متر و به قطر لوله داخلی خود کار بوده و کاملا انعطاف پذیر است.

دلیل استفاده از سوند حالب این است که جریان ادراری از کلیه به درون مثانه، از طریق حالب ( مجرای بین کلیه و مثانه ) ادامه یابد و قطع نشود.

نحوه کارگذاری استنت حالبی (DJ) به وسیله سیستوسکوپ ( اندوسکوپی از طریق مجرای ادراری ) است. بنابراین حین کار گذاری استنت هیچ برشی در سطح بدن داده نمی شود و تعبیه آن کاملا به وسیله اندوسکوپی و از طریق مجرا است.

 

در چه کسانی لازم است از سوند حالب استفاده شود؟

داشتن انسداد به دلیل سنگ های ادراری و عدم جریان یافتن ادرار از کلیه به مثانه، انسداد به دلیل بدخیمی ها که معمولا بدخیمی های لگنچه باعث این انسداد می شوند، نقص های مادرزادی دیواره حالب که موجب کاهش جریان ادرار می شوند، فیبروز خلف صفاقی که باعث درگیری حالب به صورت کاهش قطر لوله ادرار می شود، هم چنین در مواردی که حجم سنگ داخل کلیه بزرگ باشد (بیش از١٥-١٢ میلیمتر)، تنگی آناتومیک، عوامل انسدادی و یا هر عامل دیگری که مانع خروج کامل خرده سنگ ها باشد، وجود داشته باشد قبل از سنگ شکن برون اندامی (ESWL) از استنت حالبی (DJ) بهره می گیریم.

هم چنین در مواردی که فرد تک کلیه ‏(Single Kidney) باشد قبل از انجام سنگ شکن برون اندامی، با هر اندازه سنگ، نیازمند کار گذاری DJ می باشد. بنابر صلاح دید جراح و به منظور تسهیل خروج خرده سنگ ها، کاهش ادم و التهاب حالب، جلوگیری از ایجاد تنگی و کاهش شانس گیر کردن مجدد سنگ در محل تنگی، امکان استفاده از DJ پس از جراحی اندوسکوپیک سنگ (TUL) نیز وجود دارد. از سایر موارد کاربرد این استنت ها می توان به جراحی های حالب و ترمیم آسیب های جزئی حالب (تعبیه استنت به مدت ٦ هفته به منظور جوش خوردن و ترمیم خود بخود حالب) اشاره کرد.

هم چنین در مواردی در طی بارداری و با بزرگ شدن رحم در طی افزایش وزن جنین، این رحم بزرگ شده سبب فشار روی کلیه ها (خصوصا کلیه راست) و ایجاد تورم کلیه (هیدرونفروز بارداری) می شود. در صورت افزایش درجه هیدرونفروز طی سونوگرافی های زمان بارداری، ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد به صورت موقت (تا پس از اتمام بارداری) استنت حالبی (DJ) برای شما تعبیه کند.

عوارض استفاده از سوند حالب

شایع ترین عوارض شامل تکرر ادرار، تخلیه زودرس ادرار، وجود خون در ادرار ، ترشحات ادراری و وجود درد در کلیه ها، مثانه یا کشاله ران در حین یا کمی پس از ادرار کردن می باشد. این عوارض موقت بوده و پس از برداشتن استنت از بین می رود.

معمولا استنت به دلیل علت زمینه ای از 3 تا 6 هفته ممکن است در بدن بماند اما در بعضی مواقع همچون بدخیمی ها ممکن است تا 1 سال نیز در بدن بماند. باید به این نکته توجه داشت که ماندن طولانی مدت استنت در بدن عوارضی همچون افزایش ریسک عفونت، خونریزی و یا تشکیل سنگ بر روی استنت را خواهد داشت.

بهتر است در هنگامی که فرد استنت را در بدن خود دارد از فعالیت های ورزشی شدید خودداری کند و به میزان کافی مایعات بنوشد. هم چنین بهتر است طی فاصله های معین نیز مثانه خود را خالی کند که عارضه درد هنگام ادرار کردن کمتر شود. برای رفع درد می توان از مسکن های تجویز شده توسط پزشک معالج استفاده کرد. خارج سازی استنت ها نیز به روش اندوسکوپیک و از طریق مجرای ادرار بوده و به صورت سرپایی می باشد و هیچ برشی بر روی سطح پوست ایجاد نمی شود.

 

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجتبی سه شنبه ۱۱ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب جناب دکتر بنده ۳۷ سالمه و دهم مهر سوند بعداز چهل روز برداشتم و بعداز عمل از شب اول هنگام ادرار خیلی سوزش دردناکی دارم و حتی احساس درد و سوزش در اوقات دیگه و تکرر ادرار هم بهم دست میده آیا این مشکل طبیعیه و رفع خواهد شد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۱ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام مصرف زیاد مایعات عدم مصرف مواد ترش و تند مصرف انتی بیوتیک در صورت نیاز
  • تصویر کاربر سلیمانی پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    درود..برادرم در بهمن ماه 1400 عمل جراحی هایپک برای درمان سرطان خود انجام داد ...در حین عمل سوند gg کار گذاشتند ..به ما نگفتند چه تاریخی برای خارج کردنش مراجعه کنیم ....بعد از اتمام شیمی درمانی (ده ماه بعد ) به ما گفتند باید بروید و خارج کنید...دکتر جراح کلیه به ما گفتند امکان دارد بعلت دیر مراجعه کردند ، حالت چسبندگی ایجاد شده باشد...میخواستم سوال کنم آیا واقعا چقد احتمال چسبندگی وجود دارد و جراحی بخواهد ؟ آیا مریض بعد جراحی بهرحال بهبود پیدا میکند یا بعلت جراحی مشکلاتی براش ایجاد میشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام در حین اندوسکوپی حالب جراح متوجه وجود چسبندگی احتمالی و رفع آن در صورت نیاز میشود
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 733 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. دکتر من هفته 33بارداری هستم تو هفته 17عمل دابل جی رو انجام دادم و سنگ کلیم رو هول دادن از لوله حالب به کلیه مجدد... تا بعداز زایمان عمل کنن. پهلو درد مختصری داشتم. و طبق صحبت دکترم که طبیعی هست و قابل تحمل بود. اما چند روزه که موقع ادرار به شکل وحشتناکی دستگاه تناسلیم درد میگبره و همش بایه حوله باید فشارش بدم از صبح امرور هم کلیه درد شدید گرفتم دردش دقیقا مثل زمانیه که متوجه شده بودم. سنگ دارم و کمرو معدمم درد گرفته . عفونت ادراری هم ندارم و قرص نیتروفورانتوئین 100هم میخورم... این درد طبیعیه!؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام احتمالا سنگ شما تکان خورده است
  • تصویر کاربر راضیه جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 742 مشاهده پرسش
    سلام خانمی هستم ۱۵روز جلوتر زایمان کردم و در طول بارداری سنگ دفع کردم و دکتر معالجم مجبور شد دبل جی بزارن داخل حالب کلیه راستم ۶خرداد دبل جی رو گذاشتن وگفتن بعد زایمان برمیدارنش الان ۱۵روز از زایمانم میگذره بخاطرشیوع بیماری کرونا در شهرستان نمیتونم به بیمارستان مراجعه کنم رنگ ادرارم بعد زایمان خون شد و چن روزی میشه نوشابه ایی رنگ شده پای راستمم درد میکنه و ورم کرده احتمال میدین از دبل جی باشه ؟؟لطفا بهم بگین تا چه مدت دیگه میتونم دبل جی رو نگه دارم از ۶خرداد که گذاشتن تا چه مدت دیگه میشه نگهش داشت؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام احتمال آن هست دبل جی حداکثر ۲ ماه بماند
  • تصویر کاربر کاوه جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 706 مشاهده پرسش
    دکتر ناطق سلام،
    من کاوه آهنگری هستم، قبلاً 2 بار بعلت درد کلیه در بیمارستان آتیه خدمتتون رسیدم... اخرین بار سال 95 بوده که با لطف شما مشکل حل شد. امروز از صبح به نظر میرسه کلیه سمت چپم یک درد کوچیک داره و هنوز به اون دردی که نشه تحملش کرد، نرسیده. میخواستم بپرسم لازمه داروی خاصی (مثل سنگ کل) رو مصرف کنم یا به دکتر مراجعه کنم؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا در صورت تداوم درد سونو انجام دهید و جوابش را برایم بفرستید
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 416 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید. دکتر من هفته 19بارداری هستم و دوهفته پیش djگذاشتن برام کلیه سمت راست.
    _ایا میتونم به پهلویی که الان فنر داخلش هست دراز بکشم؟
    _و اینکه اخر ادرار وتا یکساعت بعدش درد وحشتناکی میگیره بدنم ممکنه که موقع سوند گذاری توو اتاق عمل به بدنم اسیب رسیده باشه؟ یا اینکه این درد طبیعیه!؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام مساله ای نیست نگران نباشید
  • تصویر کاربر رها پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 493 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید یه سوال داشتم حدود یکسال پیش شوهرم عمل لیزر سنگ کلیه انجام داد ولی بعد عمل نه تنها خوب نشد دردشم زیادتر شد بعد یه سال دوباره آزمایش و سونو داد فهمیدیم یه لوله تو کلیه راستش به جا مانده بنظر شما اون لوله براثر سهل انگاری دکتر بجا مانده در کلیه یا لازم بوده
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا با جراح خود مشورت کنید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 434 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    ۳روزی میشه پدرم سنگ شکنی کرده و استنت کار گذاشته شده تو مجراش
    وقتی میره دستشویی و برمیگرده بهمون میگه که مثانش خیلی درد میگیره و گاهی نمیتونه تحمل کنه اصلا
    خواستم ببینم احتمالش نیست که استنت حرکت کرده باشه تو مجرا؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بعیده محض اطمینان میتوانید عکس بگیرید
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 405 مشاهده پرسش
    سلام، من دوهفته پیش سنگ شکن کردم و دکترلوله دبل جی داخل حالبم چپم گذاشته الان دو روزه کلیه درد دارم ورنگ ادرارم تیره(نوشابه ای) شده، خواستم بدونم به کلیه هام آسیب نمیزنه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 371 مشاهده پرسش
    سلام وقت شما بخیر،آقای دکتر ناطق مادر بنده ۶۰ سالشون هست ،۹سال پیش جراحی قلب باز انجام دادن،دیابت هم دارن که ۱۲ واحد قبل از شام انسولین میزنن که دکتر داخلی و کلیه شون گفتن دفعه بعد که مراجعه کنن اگر قندشون همینطور کنترل شده باشه دیگه نیازی به انسولین نیست و انسولین رو قطع میکنن فشار خونشون بین ۱۲ تا ۱۴ متغیره،اما نزدیک به ۸ساله که مشکل نارسایی کلیه دارن اوایل کراتنینش تا ۲ بود اما در عرض یک سال تا ۵/۷هم رسید ولی دکترشون گقتن نیاز به دیالیز نیست و خوبه آزمایشش،البته حال عمومیش خوب بود و علائم نارسایی کلیه رو نداشتن فقط شبها بی خوابی دارن البته روز تایم خوابش جبران میشه،مدت یک ماهه که احساس میکنه پاهاش توان نداره،۲ روز هست در بیمارستان بستری شده که چکاپ کامل انجام بدن کراتنینش به ۴ کاهش پیدا کرده،به نظرتون نیاز به دیالیز هست و اینکه امکان داره با یکی دوبار دیالیز موقت مجددا کراتنین پایین تر بیاد و دیگه نیاز به دیالیز نباشه،و اینکه بفرمایید احساس کم توانی پاها اصلا ارتباطی به میزان کراتنین داره؟ممنونم از شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر