سوند حالب (Double J(Dj/jj

آخرین بروزرسانی: 11 مهر 1402

در این مقاله می خوانید
در این مقاله به بررسی نحوه ی کار گذاشتن سوند حالب، موارد استفاده از آن و همچنین عوارض ناشی از آن می پردازیم .

استنت های حالبی، که سوند حالب ، استنت های دبل جی یا استنت های حالبی رو به عقب رونده نیز نامیده می شوند، نوعی وسیله لوله ای ارولوژیک هستند که به دلیل خمی که در دو انتها دارند و شبیه دم خوک هستند به آن ها دابل جی (Double J) یا JJ گفته می شود. در صورت نیاز و استفاده از سوند حالب، یک انتها در داخل لگنچه کلیه و انتهای دیگر در داخل مثانه کار گذاشته می شود.

جنس این لوله پلاستیکی و یا ترکیبات آهن دار ( که این مورد بیشتر در مواردی که نیازمند کار گذاری طولانی مدت دابل جی می باشد، مانند بدخیمی ها، مورد استفاده قرار می گیرد) می باشد. اندازه آن حدود 20 تا 34 سانتی متر و به قطر لوله داخلی خود کار بوده و کاملا انعطاف پذیر است.

دلیل استفاده از سوند حالب این است که جریان ادراری از کلیه به درون مثانه، از طریق حالب ( مجرای بین کلیه و مثانه ) ادامه یابد و قطع نشود.

نحوه کارگذاری استنت حالبی (DJ) به وسیله سیستوسکوپ ( اندوسکوپی از طریق مجرای ادراری ) است. بنابراین حین کار گذاری استنت هیچ برشی در سطح بدن داده نمی شود و تعبیه آن کاملا به وسیله اندوسکوپی و از طریق مجرا است.

 

در چه کسانی لازم است از سوند حالب استفاده شود؟

داشتن انسداد به دلیل سنگ های ادراری و عدم جریان یافتن ادرار از کلیه به مثانه، انسداد به دلیل بدخیمی ها که معمولا بدخیمی های لگنچه باعث این انسداد می شوند، نقص های مادرزادی دیواره حالب که موجب کاهش جریان ادرار می شوند، فیبروز خلف صفاقی که باعث درگیری حالب به صورت کاهش قطر لوله ادرار می شود، هم چنین در مواردی که حجم سنگ داخل کلیه بزرگ باشد (بیش از١٥-١٢ میلیمتر)، تنگی آناتومیک، عوامل انسدادی و یا هر عامل دیگری که مانع خروج کامل خرده سنگ ها باشد، وجود داشته باشد قبل از سنگ شکن برون اندامی (ESWL) از استنت حالبی (DJ) بهره می گیریم.

هم چنین در مواردی که فرد تک کلیه ‏(Single Kidney) باشد قبل از انجام سنگ شکن برون اندامی، با هر اندازه سنگ، نیازمند کار گذاری DJ می باشد. بنابر صلاح دید جراح و به منظور تسهیل خروج خرده سنگ ها، کاهش ادم و التهاب حالب، جلوگیری از ایجاد تنگی و کاهش شانس گیر کردن مجدد سنگ در محل تنگی، امکان استفاده از DJ پس از جراحی اندوسکوپیک سنگ (TUL) نیز وجود دارد. از سایر موارد کاربرد این استنت ها می توان به جراحی های حالب و ترمیم آسیب های جزئی حالب (تعبیه استنت به مدت ٦ هفته به منظور جوش خوردن و ترمیم خود بخود حالب) اشاره کرد.

هم چنین در مواردی در طی بارداری و با بزرگ شدن رحم در طی افزایش وزن جنین، این رحم بزرگ شده سبب فشار روی کلیه ها (خصوصا کلیه راست) و ایجاد تورم کلیه (هیدرونفروز بارداری) می شود. در صورت افزایش درجه هیدرونفروز طی سونوگرافی های زمان بارداری، ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد به صورت موقت (تا پس از اتمام بارداری) استنت حالبی (DJ) برای شما تعبیه کند.

عوارض استفاده از سوند حالب

شایع ترین عوارض شامل تکرر ادرار، تخلیه زودرس ادرار، وجود خون در ادرار ، ترشحات ادراری و وجود درد در کلیه ها، مثانه یا کشاله ران در حین یا کمی پس از ادرار کردن می باشد. این عوارض موقت بوده و پس از برداشتن استنت از بین می رود.

معمولا استنت به دلیل علت زمینه ای از 3 تا 6 هفته ممکن است در بدن بماند اما در بعضی مواقع همچون بدخیمی ها ممکن است تا 1 سال نیز در بدن بماند. باید به این نکته توجه داشت که ماندن طولانی مدت استنت در بدن عوارضی همچون افزایش ریسک عفونت، خونریزی و یا تشکیل سنگ بر روی استنت را خواهد داشت.

بهتر است در هنگامی که فرد استنت را در بدن خود دارد از فعالیت های ورزشی شدید خودداری کند و به میزان کافی مایعات بنوشد. هم چنین بهتر است طی فاصله های معین نیز مثانه خود را خالی کند که عارضه درد هنگام ادرار کردن کمتر شود. برای رفع درد می توان از مسکن های تجویز شده توسط پزشک معالج استفاده کرد. خارج سازی استنت ها نیز به روش اندوسکوپیک و از طریق مجرای ادرار بوده و به صورت سرپایی می باشد و هیچ برشی بر روی سطح پوست ایجاد نمی شود.

 

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ندا پنجشنبه ۶ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 424 مشاهده پرسش
    سلام دکتر....من سنگ کلیه داشتم...۲ماه پیش سنگ شکنی کردم مشکلم برطرف نشد مجبور شدم tul انجام بدم وحدود دوماه استند دبل جی برام کار گذاشتن...۳روز که استند رودکتر خارج کرده ومجددا tulانجام داده وسند موقت کار گذاشته از راه مثانه وگفته بعد یک هفته خودم خارجش کنم...میخواستم راهنماییم کنید چگونه خارجش کنم یعنی شرایط خاصی باید در حالت بدنم وجود داشته باشه....اگه امکان داره راهنمایین بکنبد...متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۶ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،خارج كردن استنت كار شما نيست
      حتما" به پزشك خود مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر Kazem دوشنبه ۳ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 642 مشاهده پرسش
    سوند برای vcug دختر ۵ماهه توسط دکترمتخصص انجام میشه یا تگنسین های رادیولوژی ،واگر بخوبی انجام نشه چه عوارضی داره ،ایا گزاشتن سوند یک عمل سخت وحساسی
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،تكنسين ماهر راديولوژي هم ميتواند سوند بگذارد
      در صورت سونداژ صحيح عارضه اي ندارد
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 542 مشاهده پرسش
    با سلام
    خانم بنده بعد از سونو گرافی مشخص شد سنگ کلیه دارن و کلیه ایشون نیز بزرگتر از حد معمول شده حال متخصص برای ایشون لوله دابل جی رو همراه با سنگ شکن تجویز کردن.
    خیلی ها از مشکلات بعدی این عمل گفتن و ما کنی می ترسیم این عمل رو انجام بدن یا نه لطفا راهنمایی بفرمایی
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،در صورتيكه حجم سنگ زياد باشد(سنگ بزرگتر از ١٢ تا ١٥ ميلي باشد)و يا هر عامل ديگري كه سبب اشكال در دفع سنگ شود بهتر است قبل سنگ شكن لوله Dj گذاشته شود
  • تصویر کاربر مصطفی جمعه ۳۰ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 519 مشاهده پرسش
    سلام. دکتر من برای استخراج استنت حالب میگه باید بری بستری شی 1 روز و 2 میلیون تومان هم دستمزد میگیره

    میتونم برم پیش یکی دیگه این مصیبت رو از مثانه من بکشه بیرون؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳۰ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      عمل خروج استنت حالب في نفسه عمل ساده اي است
      اگر مشكل خاصي نداشته باشيد احتمال انجام عمل توسط همكار ديگر وجود دارد
  • تصویر کاربر ارزو دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 650 مشاهده پرسش
    با سلام.
    میخواستم بپرسم برای برداشتن دبل جی هم بیهوش یا سر میکنن؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      بله،مختصري لازم است
  • تصویر کاربر مهبد یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 683 مشاهده پرسش
    من بعد از سه هفته ازعمل و گذاشتن استندت براي خروج سنگ يكم خيلي خيلي نرم و معمولي و آرام نرمش كردم حالا بعد از چند ساعت همش فكر ميكنم مثانه ام پره ولي وقتي ميرم دستشويي چيزي براي خارج شدن نيست ممكنه مشكلي پيش آمده باشه راهنمايي كنيد ممنون ميشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،امكان جابجايي استنت هست(هر چند بسيار كم)لطفا" يك عكس KUB بگيريد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر