سوند حالب (Double J(Dj/jj

آخرین بروزرسانی: 11 مهر 1402

در این مقاله می خوانید
در این مقاله به بررسی نحوه ی کار گذاشتن سوند حالب، موارد استفاده از آن و همچنین عوارض ناشی از آن می پردازیم .

استنت های حالبی، که سوند حالب ، استنت های دبل جی یا استنت های حالبی رو به عقب رونده نیز نامیده می شوند، نوعی وسیله لوله ای ارولوژیک هستند که به دلیل خمی که در دو انتها دارند و شبیه دم خوک هستند به آن ها دابل جی (Double J) یا JJ گفته می شود. در صورت نیاز و استفاده از سوند حالب، یک انتها در داخل لگنچه کلیه و انتهای دیگر در داخل مثانه کار گذاشته می شود.

جنس این لوله پلاستیکی و یا ترکیبات آهن دار ( که این مورد بیشتر در مواردی که نیازمند کار گذاری طولانی مدت دابل جی می باشد، مانند بدخیمی ها، مورد استفاده قرار می گیرد) می باشد. اندازه آن حدود 20 تا 34 سانتی متر و به قطر لوله داخلی خود کار بوده و کاملا انعطاف پذیر است.

دلیل استفاده از سوند حالب این است که جریان ادراری از کلیه به درون مثانه، از طریق حالب ( مجرای بین کلیه و مثانه ) ادامه یابد و قطع نشود.

نحوه کارگذاری استنت حالبی (DJ) به وسیله سیستوسکوپ ( اندوسکوپی از طریق مجرای ادراری ) است. بنابراین حین کار گذاری استنت هیچ برشی در سطح بدن داده نمی شود و تعبیه آن کاملا به وسیله اندوسکوپی و از طریق مجرا است.

 

در چه کسانی لازم است از سوند حالب استفاده شود؟

داشتن انسداد به دلیل سنگ های ادراری و عدم جریان یافتن ادرار از کلیه به مثانه، انسداد به دلیل بدخیمی ها که معمولا بدخیمی های لگنچه باعث این انسداد می شوند، نقص های مادرزادی دیواره حالب که موجب کاهش جریان ادرار می شوند، فیبروز خلف صفاقی که باعث درگیری حالب به صورت کاهش قطر لوله ادرار می شود، هم چنین در مواردی که حجم سنگ داخل کلیه بزرگ باشد (بیش از١٥-١٢ میلیمتر)، تنگی آناتومیک، عوامل انسدادی و یا هر عامل دیگری که مانع خروج کامل خرده سنگ ها باشد، وجود داشته باشد قبل از سنگ شکن برون اندامی (ESWL) از استنت حالبی (DJ) بهره می گیریم.

هم چنین در مواردی که فرد تک کلیه ‏(Single Kidney) باشد قبل از انجام سنگ شکن برون اندامی، با هر اندازه سنگ، نیازمند کار گذاری DJ می باشد. بنابر صلاح دید جراح و به منظور تسهیل خروج خرده سنگ ها، کاهش ادم و التهاب حالب، جلوگیری از ایجاد تنگی و کاهش شانس گیر کردن مجدد سنگ در محل تنگی، امکان استفاده از DJ پس از جراحی اندوسکوپیک سنگ (TUL) نیز وجود دارد. از سایر موارد کاربرد این استنت ها می توان به جراحی های حالب و ترمیم آسیب های جزئی حالب (تعبیه استنت به مدت ٦ هفته به منظور جوش خوردن و ترمیم خود بخود حالب) اشاره کرد.

هم چنین در مواردی در طی بارداری و با بزرگ شدن رحم در طی افزایش وزن جنین، این رحم بزرگ شده سبب فشار روی کلیه ها (خصوصا کلیه راست) و ایجاد تورم کلیه (هیدرونفروز بارداری) می شود. در صورت افزایش درجه هیدرونفروز طی سونوگرافی های زمان بارداری، ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد به صورت موقت (تا پس از اتمام بارداری) استنت حالبی (DJ) برای شما تعبیه کند.

عوارض استفاده از سوند حالب

شایع ترین عوارض شامل تکرر ادرار، تخلیه زودرس ادرار، وجود خون در ادرار ، ترشحات ادراری و وجود درد در کلیه ها، مثانه یا کشاله ران در حین یا کمی پس از ادرار کردن می باشد. این عوارض موقت بوده و پس از برداشتن استنت از بین می رود.

معمولا استنت به دلیل علت زمینه ای از 3 تا 6 هفته ممکن است در بدن بماند اما در بعضی مواقع همچون بدخیمی ها ممکن است تا 1 سال نیز در بدن بماند. باید به این نکته توجه داشت که ماندن طولانی مدت استنت در بدن عوارضی همچون افزایش ریسک عفونت، خونریزی و یا تشکیل سنگ بر روی استنت را خواهد داشت.

بهتر است در هنگامی که فرد استنت را در بدن خود دارد از فعالیت های ورزشی شدید خودداری کند و به میزان کافی مایعات بنوشد. هم چنین بهتر است طی فاصله های معین نیز مثانه خود را خالی کند که عارضه درد هنگام ادرار کردن کمتر شود. برای رفع درد می توان از مسکن های تجویز شده توسط پزشک معالج استفاده کرد. خارج سازی استنت ها نیز به روش اندوسکوپیک و از طریق مجرای ادرار بوده و به صورت سرپایی می باشد و هیچ برشی بر روی سطح پوست ایجاد نمی شود.

 

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر توحید یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 425 مشاهده پرسش
    سللم آقلی دکتر، بنده یه سنگ ۴،۶ میل در حالب چپ دارم، متاسفانه با غفلت من این سنگ حدود ۲،۵ است که در حالب چپ من هست و تو این مدت از ۴ سانتی کلیه آمده پایین و به ۳ سانتی ناحیه uvj رسیده است، الان میخوام عمل کنم اما یه متخصصی گفته میتونم بسکت کنم یکی دیگه گفته TUL و گفته دابل جی هم باید بذاری، بنظر شما آیا عمل بسکت بهتر و راحتتر نیست برای من؟ آیا واقعا نیازی به دابل جی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمال زیاد با بسکت و بدون نیاز به دبل جی انجام میشود
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 361 مشاهده پرسش
    سلام من تقریبا یک هفته پیش از سوند حالب استفاده کردم و سنگ های توی حالب رو هم لیزر کردن ولی بعد از یک روز سوند خارج شد ولی دکتر گفت بهتره دوباره سوند رو بزارم الان بعد از چهار روز دوباره سوند افتاد
    البته بار اول خیلی درد داشت ولی الان دردی ندارم به نظرتون باید چیکار کنم دوباره سوند رو رو بزارم یا نه
    و اینکه اینکه سوند من خیلی راحت خارج میشه طبیعیه؟
    ممنون می شوم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی کنید تا بهتر بتوانم راهنمایی کنم
  • تصویر کاربر مصطفی چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 357 مشاهده پرسش
    با درود و احترام
    آیا امکان تعویض سوند دبل جی طولانی مدت در مطب آقای دکتر وجود داره؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تعویض سوند در اتاق عمل انجام میشود
  • تصویر کاربر احتشام پنجشنبه ۱۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 429 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب..یک‌روز بعد از خارج کردن‌سوند دبل جی، درد سوپراپوبیک و سوزش ادرار طبیعی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،بله
  • تصویر کاربر جلیلیان پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام علیکم. حداقل زمان خارج کردن سوند دبل جی چه زمانی هست.
    چند روزی هست که عمل کردم احساس خوبی ندارم از سوند ضمن اینکه خونریزی اداری و همچنین مدفوع دارم و بی نهایت احساس نا خوشایندی دارم دکتر جراح اعلام کردند 4هفته دیگر برای خارج کردن مراجعه کنم ولی میخواستم مطمئن شوم اگر نهایتا پس از یگهفته تقاضای خارج کردن سوند رو بکنم آیا اشکالی دارد. بینهایت سپاسگذارم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا پس از یک هفته سونوگرافی انجام دهید و همراه با سونوگرافی قبل عمل برایم بفرستید
  • تصویر کاربر سالار پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    هشت روز قبل عمل tulانجام دادم استنت دبل جی برام گذاشتن قرارشد ۳ هفته بعد خارج بشه .الان پس از گذشت هشت روز هنوز درد کلیه و پهلو دارم لطفا راهنمایی بفرمائید.تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تا حدودی این دردها طبیعی است در صورت ادامه دار بودن یا شدید بودن سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر ham یکشنبه ۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 334 مشاهده پرسش
    سلام
    من سنگ کلیه ۸میل در حالب چپ داشتم که قرار شد عمل tul انجام بدم ول هنگام عمل گفتند حالب شما تنگ میباشدو دستگاه رد نمیشود بعد دبل جی گذاشتن میخواستم ببینم چنین چیزی امکان دارد و کمک میکند سنگ بیفتد اگر دستگاه از حالب رد نمیشود چطور لوله دبل جی رد شده در ضمن بعد از مراجعه به خانه اول ادرار داشتم ولی به مرور خیلی کم شده ایا عادی هست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،در مواردیکه حالب تنگ باشد ابتدا دبل جی میگذارند تا حالب گشاد شود ۲ تا ۴ هفته بعد جراحی میکنند
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    با سلام
    حدود دو هفته پیش سنگ ۱۱ میلی در حالب با روش tul از حالبم خارج شده و لوله دبل جی در حالبم میباشد و دو سنگ ۹ و ۷ میلیمتری در همین کلیه ام میباشد که به تازگی سنگ شکن خارج از بدن انجام دادم
    سوال بنده این است که سنگ های خرد شده از لوله دبل جی دفع میشود یا از کنار لوله دبل جی؟
    اگر پاسخ بدهید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۵ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،از کنار دبل جی
  • تصویر کاربر مینا شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1663 مشاهده پرسش
    سلام من از اردیبهشت سال با یک آزمایش ادرار متوجه شدم که میزان گلبول سفید ادرار خونم ۱۶ تا ۱۸ است در ماه بهمن سال گذشته یک سری آزمایش های تکمیلی برای این مسئله انجام دادم شامل:آزمایش ادرار سونوگرافی کلیه رادیوگرافی کلیه و سی تی اسکن کلیه عکس های مربوطه را ارسال می کنم لطفاً مرا راهنمایی کنید با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      همه موارد نرمال است.دلیل خون در ادرار و گلبول سفید این است که حین آزمایش مقداری از سلولهای سطحی(اپیتلیال)نیز وارد ادرار شده بودند.نیازی به این همه عکس و آزمایش نبود
    2. تصویر کاربر مینا جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      یک دنیا ممنون از توجه شما
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۸ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      خواهش
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امانی جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 371 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    من باردار هستم و ماه ۶ بارداری ۲۵ روز پیش با درد شدید به بیماریتان رفتم متوجه شدند یک سنگ ۸ میلی در کلیه راستم هست و بعد از تحمل ۵ روز درد شدید و خونریزی در ادرار با عمل بی حسی نخاعی برایم استنت دبل جی ۶ ماهه کار گذاشتندو قرار شد تا پایان حاملگی بماند بعد سنگ شکن کنند ۳ روز سوند داشتم و تکرر ادرار و خونریزی در ادرار ولی کمکم بهتر شد ولی الان ۴ روز هست مجدد هم درد شدید در کلیه و مثانه و قسمت ران دارم و خونریزی در ادرار می خواهم ببینم باید چکار کنم میترسم باعث عفونت شود و برای بچه ضرر داشته باشد ایا تا زمانط که استنت هست همینطور خونریزی در ادرار دارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،لطفا سونوگرافی انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات