سوند حالب (Double J(Dj/jj

آخرین بروزرسانی: 11 مهر 1402

در این مقاله می خوانید
در این مقاله به بررسی نحوه ی کار گذاشتن سوند حالب، موارد استفاده از آن و همچنین عوارض ناشی از آن می پردازیم .

استنت های حالبی، که سوند حالب ، استنت های دبل جی یا استنت های حالبی رو به عقب رونده نیز نامیده می شوند، نوعی وسیله لوله ای ارولوژیک هستند که به دلیل خمی که در دو انتها دارند و شبیه دم خوک هستند به آن ها دابل جی (Double J) یا JJ گفته می شود. در صورت نیاز و استفاده از سوند حالب، یک انتها در داخل لگنچه کلیه و انتهای دیگر در داخل مثانه کار گذاشته می شود.

جنس این لوله پلاستیکی و یا ترکیبات آهن دار ( که این مورد بیشتر در مواردی که نیازمند کار گذاری طولانی مدت دابل جی می باشد، مانند بدخیمی ها، مورد استفاده قرار می گیرد) می باشد. اندازه آن حدود 20 تا 34 سانتی متر و به قطر لوله داخلی خود کار بوده و کاملا انعطاف پذیر است.

دلیل استفاده از سوند حالب این است که جریان ادراری از کلیه به درون مثانه، از طریق حالب ( مجرای بین کلیه و مثانه ) ادامه یابد و قطع نشود.

نحوه کارگذاری استنت حالبی (DJ) به وسیله سیستوسکوپ ( اندوسکوپی از طریق مجرای ادراری ) است. بنابراین حین کار گذاری استنت هیچ برشی در سطح بدن داده نمی شود و تعبیه آن کاملا به وسیله اندوسکوپی و از طریق مجرا است.

 

در چه کسانی لازم است از سوند حالب استفاده شود؟

داشتن انسداد به دلیل سنگ های ادراری و عدم جریان یافتن ادرار از کلیه به مثانه، انسداد به دلیل بدخیمی ها که معمولا بدخیمی های لگنچه باعث این انسداد می شوند، نقص های مادرزادی دیواره حالب که موجب کاهش جریان ادرار می شوند، فیبروز خلف صفاقی که باعث درگیری حالب به صورت کاهش قطر لوله ادرار می شود، هم چنین در مواردی که حجم سنگ داخل کلیه بزرگ باشد (بیش از١٥-١٢ میلیمتر)، تنگی آناتومیک، عوامل انسدادی و یا هر عامل دیگری که مانع خروج کامل خرده سنگ ها باشد، وجود داشته باشد قبل از سنگ شکن برون اندامی (ESWL) از استنت حالبی (DJ) بهره می گیریم.

هم چنین در مواردی که فرد تک کلیه ‏(Single Kidney) باشد قبل از انجام سنگ شکن برون اندامی، با هر اندازه سنگ، نیازمند کار گذاری DJ می باشد. بنابر صلاح دید جراح و به منظور تسهیل خروج خرده سنگ ها، کاهش ادم و التهاب حالب، جلوگیری از ایجاد تنگی و کاهش شانس گیر کردن مجدد سنگ در محل تنگی، امکان استفاده از DJ پس از جراحی اندوسکوپیک سنگ (TUL) نیز وجود دارد. از سایر موارد کاربرد این استنت ها می توان به جراحی های حالب و ترمیم آسیب های جزئی حالب (تعبیه استنت به مدت ٦ هفته به منظور جوش خوردن و ترمیم خود بخود حالب) اشاره کرد.

هم چنین در مواردی در طی بارداری و با بزرگ شدن رحم در طی افزایش وزن جنین، این رحم بزرگ شده سبب فشار روی کلیه ها (خصوصا کلیه راست) و ایجاد تورم کلیه (هیدرونفروز بارداری) می شود. در صورت افزایش درجه هیدرونفروز طی سونوگرافی های زمان بارداری، ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد به صورت موقت (تا پس از اتمام بارداری) استنت حالبی (DJ) برای شما تعبیه کند.

عوارض استفاده از سوند حالب

شایع ترین عوارض شامل تکرر ادرار، تخلیه زودرس ادرار، وجود خون در ادرار ، ترشحات ادراری و وجود درد در کلیه ها، مثانه یا کشاله ران در حین یا کمی پس از ادرار کردن می باشد. این عوارض موقت بوده و پس از برداشتن استنت از بین می رود.

معمولا استنت به دلیل علت زمینه ای از 3 تا 6 هفته ممکن است در بدن بماند اما در بعضی مواقع همچون بدخیمی ها ممکن است تا 1 سال نیز در بدن بماند. باید به این نکته توجه داشت که ماندن طولانی مدت استنت در بدن عوارضی همچون افزایش ریسک عفونت، خونریزی و یا تشکیل سنگ بر روی استنت را خواهد داشت.

بهتر است در هنگامی که فرد استنت را در بدن خود دارد از فعالیت های ورزشی شدید خودداری کند و به میزان کافی مایعات بنوشد. هم چنین بهتر است طی فاصله های معین نیز مثانه خود را خالی کند که عارضه درد هنگام ادرار کردن کمتر شود. برای رفع درد می توان از مسکن های تجویز شده توسط پزشک معالج استفاده کرد. خارج سازی استنت ها نیز به روش اندوسکوپیک و از طریق مجرای ادرار بوده و به صورت سرپایی می باشد و هیچ برشی بر روی سطح پوست ایجاد نمی شود.

 

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کیان یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 704 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب. پزشکان برای مادر من به علت تک کلیه بودن و داشتن سنگ کلیه از عمل Dj استفاده کردن و اعلام نمودن که تا یک ماه دیگه که دقیقا اواخر اسفند ماه هست برای برداشتن اون مجددا به بیمارستان مراجعه کنیم. با وجود شیوع ویروس کرونا و احتمال ابتلا برای بیماران کلیوی امکانش هست که مدت زمان وجود لوله برن مادر بیشتر باشه و بعد از برطرف شدن موضوع کرونا اقدام کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،تا ۲ ماه هم باشد مساله ای نیست
  • تصویر کاربر کاظم شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 7674 مشاهده پرسش
    با سلام. دکتر در کلیه من دبل جی گذاشته و گفته پانزده روز دیگه وقتی خارج میکنم سنگ رو هم همراه اون بیرون میارم. ایا بنده دوباره باید هزینه عمل بپردازم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      از پزشک خود بپرسید
      شما میتونید برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
      https://drshnategh.com/2994 

  • تصویر کاربر مینا جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید من عفونت کلیه و سنگ حالب داشتم لوله دبل j کار گزاشته شده و تا الان۴ هفته گذشته من عفونت گرفتم دو روز دیگر هم میخواهم لوله و خارج کنم ایا عفونت ایجاد شده مشکلی در خارج کردن لوله ب وجود نمیاره
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،خیر
  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    درود بر شما
    10 روز پیش به علت سنگ در کلیه ها عمل tul هردو کلیه را انجام دادم لوله jj قرار دادند که متاسفانه سه روز پیش یکی از لوله ها با درد شدید حرکت کرده و وارد مثانه شده و امروز مراجعه کردم و لوله ها را خارج کردند و الان سوزش شدید انتهای مجرا را دارم لطفا بفرمایید آیا
    عادی هست و برای کنترل سوزش چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر علیزاده دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر دوهفته پیش من عمل تی یوال کردم وقراره دوروز دیگه سوندرا خارج کنم سونو گرافی انجام دادم نوشته هیدرو یوروترونفروز درکلیه چپ دیده شد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا جواب سونو را برایم بفرستید
  • تصویر کاربر بهمن دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 589 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباید من دو هفته و نیم میشه لوله دابل جی گذاشته بودن سمت چپ کلیه الان بعد سه هفته دابل جی برداشتن ادار کردن انگاری چیزی جلوی مثانم رو گرفته و کم میاد ودرد بیشتری دارم نسبت به قبل لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،این امر موقتی و به علت التهابات ناشی از لوله دبل جی است در صورت تداوم سونوگرافی و ازمایش ادرار انجام دهید
  • تصویر کاربر محمود دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید اقای هستم 39ساله سال گذشته به علت گرفتگی در لوله حالب کلیه چب استنت کار گذاشتم در سونوگرافی بعد از عمل مشکلی مشاهده نشد تا اینکه برای چکاب مراجعه کردم و پس از سنوگرافی و عکس برداری دوباره مشکل گرفتگی مشاهده شد اقای دکتر دوباره تشخیص به کار گذاشتن استنت دارن و تاکید کردند که به علت تک کلیه بودنم این کار باید هرسال تکرار شود حالا سؤالم این بود با توجه به این گرفتگی نظر شما در مورد عمل باز و قطع گرفتگی چیست ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا یک MRI از حالب(MRU)انجام داده و با جواب ان به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    مدت زمان کذاشتن فنر در بیماریهای کلیه چند روز میباشد و ایا اکر از مدت زمان تعیین شده چند روز بگذره چه مشکلات به وجود می اورد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،مدت زمان گذاشتن استنت بسته به علت زمینه ای ان و معمولا حداکثر ۲ ماه است در صورت زمان بیشتر امکان تشکیل سنگ روی استنت وجود دارد
  • تصویر کاربر فریدون دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 641 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما دکتر:
    بنده نقرس دارم و کراتینین خونم در آزمایش اولم 1.45-اسید اوریک 9.1 بود و پس از تزریق آمپول پیروکسیکام و تریمایسیولین و قرص ایندومتاسین.مجدد آزمایش دادم و کراتینین 1.17 و اسید اوریک 4.9 شد.سونوگرافی کلیه و مثانه طبیعی بوده است.درد و ورم رو به بهبودی اما به دلیل عوارض ایندومتاسین (حالت عصبی و بیقراری) با دستور قبل پزشک در صورت دیدن این عوارض ایندومتاسین را قطع کردم.2 روز از این مساله میگذرد و درد و ورم مجدد کمی افزایش پیدا کرده.ضمن اینکه زمینه ارثی دارم و مدت 3 هفته درگیر این مساله هستم.
    آیا مدت زمان برای این مساله طبیعی است؟
    چه دارویی جایگزین ایندومتاسین هستش؟
    چه راه حلی برای حل نقرص و ریشه یابی آن هستش؟
    ضمنا کولشیسین به دستور پزشک مصرف کردم اما بعد از مصرف 5 عدد با عوارض مواجه و به دستور پزشک قطع کردم.
    خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،امکان تجویز دارو از طریق سایت وجود ندارد اطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مصطفی یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 363 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ناطق وقت بخیر، مادر بنده سن زیادی داره و با مصیبتی به سونوگرافی بردم و متوجه سنگ حالب به اندازه کمتر از هفت میلیمتر شدم، چون مادرم از درد فراریه و طاقت درد رو هم نداره (به خاطر سن زیاد ) خواستم بدونم دارویی هست که بشه سنگ رو راحتر دفع کرد یا نه؟ و اینکه شما چه راهکاری معرفی میکنین، ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،درمان دارویی وجود دارد لطفا با جواب سونوگرافی به مطب مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر