سوند حالب (Double J(Dj/jj

آخرین بروزرسانی: 11 مهر 1402

در این مقاله می خوانید
در این مقاله به بررسی نحوه ی کار گذاشتن سوند حالب، موارد استفاده از آن و همچنین عوارض ناشی از آن می پردازیم .

استنت های حالبی، که سوند حالب ، استنت های دبل جی یا استنت های حالبی رو به عقب رونده نیز نامیده می شوند، نوعی وسیله لوله ای ارولوژیک هستند که به دلیل خمی که در دو انتها دارند و شبیه دم خوک هستند به آن ها دابل جی (Double J) یا JJ گفته می شود. در صورت نیاز و استفاده از سوند حالب، یک انتها در داخل لگنچه کلیه و انتهای دیگر در داخل مثانه کار گذاشته می شود.

جنس این لوله پلاستیکی و یا ترکیبات آهن دار ( که این مورد بیشتر در مواردی که نیازمند کار گذاری طولانی مدت دابل جی می باشد، مانند بدخیمی ها، مورد استفاده قرار می گیرد) می باشد. اندازه آن حدود 20 تا 34 سانتی متر و به قطر لوله داخلی خود کار بوده و کاملا انعطاف پذیر است.

دلیل استفاده از سوند حالب این است که جریان ادراری از کلیه به درون مثانه، از طریق حالب ( مجرای بین کلیه و مثانه ) ادامه یابد و قطع نشود.

نحوه کارگذاری استنت حالبی (DJ) به وسیله سیستوسکوپ ( اندوسکوپی از طریق مجرای ادراری ) است. بنابراین حین کار گذاری استنت هیچ برشی در سطح بدن داده نمی شود و تعبیه آن کاملا به وسیله اندوسکوپی و از طریق مجرا است.

 

در چه کسانی لازم است از سوند حالب استفاده شود؟

داشتن انسداد به دلیل سنگ های ادراری و عدم جریان یافتن ادرار از کلیه به مثانه، انسداد به دلیل بدخیمی ها که معمولا بدخیمی های لگنچه باعث این انسداد می شوند، نقص های مادرزادی دیواره حالب که موجب کاهش جریان ادرار می شوند، فیبروز خلف صفاقی که باعث درگیری حالب به صورت کاهش قطر لوله ادرار می شود، هم چنین در مواردی که حجم سنگ داخل کلیه بزرگ باشد (بیش از١٥-١٢ میلیمتر)، تنگی آناتومیک، عوامل انسدادی و یا هر عامل دیگری که مانع خروج کامل خرده سنگ ها باشد، وجود داشته باشد قبل از سنگ شکن برون اندامی (ESWL) از استنت حالبی (DJ) بهره می گیریم.

هم چنین در مواردی که فرد تک کلیه ‏(Single Kidney) باشد قبل از انجام سنگ شکن برون اندامی، با هر اندازه سنگ، نیازمند کار گذاری DJ می باشد. بنابر صلاح دید جراح و به منظور تسهیل خروج خرده سنگ ها، کاهش ادم و التهاب حالب، جلوگیری از ایجاد تنگی و کاهش شانس گیر کردن مجدد سنگ در محل تنگی، امکان استفاده از DJ پس از جراحی اندوسکوپیک سنگ (TUL) نیز وجود دارد. از سایر موارد کاربرد این استنت ها می توان به جراحی های حالب و ترمیم آسیب های جزئی حالب (تعبیه استنت به مدت ٦ هفته به منظور جوش خوردن و ترمیم خود بخود حالب) اشاره کرد.

هم چنین در مواردی در طی بارداری و با بزرگ شدن رحم در طی افزایش وزن جنین، این رحم بزرگ شده سبب فشار روی کلیه ها (خصوصا کلیه راست) و ایجاد تورم کلیه (هیدرونفروز بارداری) می شود. در صورت افزایش درجه هیدرونفروز طی سونوگرافی های زمان بارداری، ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد به صورت موقت (تا پس از اتمام بارداری) استنت حالبی (DJ) برای شما تعبیه کند.

عوارض استفاده از سوند حالب

شایع ترین عوارض شامل تکرر ادرار، تخلیه زودرس ادرار، وجود خون در ادرار ، ترشحات ادراری و وجود درد در کلیه ها، مثانه یا کشاله ران در حین یا کمی پس از ادرار کردن می باشد. این عوارض موقت بوده و پس از برداشتن استنت از بین می رود.

معمولا استنت به دلیل علت زمینه ای از 3 تا 6 هفته ممکن است در بدن بماند اما در بعضی مواقع همچون بدخیمی ها ممکن است تا 1 سال نیز در بدن بماند. باید به این نکته توجه داشت که ماندن طولانی مدت استنت در بدن عوارضی همچون افزایش ریسک عفونت، خونریزی و یا تشکیل سنگ بر روی استنت را خواهد داشت.

بهتر است در هنگامی که فرد استنت را در بدن خود دارد از فعالیت های ورزشی شدید خودداری کند و به میزان کافی مایعات بنوشد. هم چنین بهتر است طی فاصله های معین نیز مثانه خود را خالی کند که عارضه درد هنگام ادرار کردن کمتر شود. برای رفع درد می توان از مسکن های تجویز شده توسط پزشک معالج استفاده کرد. خارج سازی استنت ها نیز به روش اندوسکوپیک و از طریق مجرای ادرار بوده و به صورت سرپایی می باشد و هیچ برشی بر روی سطح پوست ایجاد نمی شود.

 

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عماد یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 610 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    من حدود 17 روز قبل عمل سنگ شکن انجام دادم در کلیه چپ سنگ 15 میلیمتری داشتم و دبل جی برایم گذاشتند منتهی چند روزه به شدت دچار تکرر ادرار شدم و خون در ادرارم هست به طوری که الان 2 هفته هست نمیتوانم بروم سر کار 3روز پیش به دکتر مراجعه کردم داروهای فنارومیکس تولرین1وتریامترن اچ دادند و گفتند که با مصرف این داروها شرایطت بهتر میشود و با تخفیف یک تا دو هفته دیگر برای خروج دبل جی وقت بگیرم اما متاسفانه داروها تاثیر خاصی نداشت و برای 5 روز بعد به من وقت دادند آیا نظر جنابعالی زود نیست برای خروج دبل جی .
    از طرفی خیلی اذیت میشوم ممنون میشوم راهنمایی فرمایید.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،قبل از خروج دبل جی یک سونوگرافی انجام دهید تا بتوان تصمیم گیری کرد
  • تصویر کاربر artin یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 747 مشاهده پرسش
    سلام پسر ۹ ساله ای دارم که با چکاپ سالانه و انجام سوتوگرافی شکم و لگن متوجه هیدرونفروز در کلیه راست شدیم هیچ گونه علائمی ندارد نه درد و نه عفونت پزشگ سونوگرافیست گفتند عکس رنگی باید گرفته شود با توجه به اینکه خودم در کودکی حالپ چپ را به همیم دلیل ۲ بار عمل جراحی کردم ممکنه پسرم هم نیاز به جراحی داشته باشد و چکلری بداش باید انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،بعد از عکس رنگی مشخص میشود
  • تصویر کاربر اسدی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 523 مشاهده پرسش
    سلام قرار هست سه روز دیگر دبل جی که به خاطر عمل سنگ کلیه در بدنم کار گذاشتن خارج کنند با توجه به اینکه پریود شدم این دو با هم مشکلی ایجاد میکنه منتظر بشم بعد برم یا اشکالی ندارد
    ممنون از پاسخگویی
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،منعی ندارد
  • تصویر کاربر محمح چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    دکتر به من گفتن برای خارج کردن دابل جی به مطب برم مگه میشه برای خارج کردن بی حس نکرد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،بهتر است تحت بی حسی انجام شود خروج دبل جی در مطب به صلاح شما نیست
  • تصویر کاربر عبدی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام من دو روزه ک لوله تو کلیه م گذاشتم ولی همچنان ادرارم قرمزه آیا این طبیعیه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،بله،مصرف مایعات را به شدت افزایش دهید
  • تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من کیست و هیبرونفروز دارم دکترای به نام رفتم ولی همه میگن هیچی نیست و من نگرانم از اینکه در سن بالا گرفتاری برام بوجود نیاره اگه مشکلی هست الان میشه جلوشو گرفت که اقدام کنم اگه هم مشکلی پیش نمیاره که ولش کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا مدارک خود را برایم ارسال کنید
  • تصویر کاربر Mahya چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    سلام .دکتر من تنگی حالب داشتم 20روز بعد عملم Djخیلی پایین اومده بود مجبورشدن خارجش کنن ،مشکل ساز میشه این زود دراومدن ؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا یک MRU(MRI از حالب) انجام دهید
  • تصویر کاربر spirit چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.ببحشید مادر بنده در حالب کلیه سنگ به اندازه ۱۰ میلیمتر داشتن و به تجویز دکتر سوند گذاشتند.ولی سوند در جای خود نمی ایستد و از مجاری اداری خارج میشود و دکتر مادرم گفتند سوند را در بیارید.دلیل نه ایستادن سوند چیست و ایا نبود سوند مشکل ایجاد میکند یا نه. باتشکر از شما آقای دکتر.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،اگر منظور شما از سوند همان دبل جی است احتمال خروج‌خود بخود وجود دارد اگر کلیه ایشان هیدرونفروز(ورم کلیه)ندارد نبود سوند مشکلی ایجاد نمیکند اما سنگ ایشان باید خارج شو
  • تصویر کاربر دن چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من این هفته باید لوله دبل جی را دربیاورم دکترم بهم گفت هم میتوانی با بیهوشی انجام بدی هم بدون بیهوشی میخواستم بدونم ایا بدون بیهوشی درد خیلی شدید است؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،با بی حسی انجام دهید اصلا درد ندارد
  • تصویر کاربر Mahya جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    سلام،دکتر من15روزه عمل تنگی حالب انجام دادم دو روزه که کنترل ادرار ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،عمل تنگی حالب ربطی به کنترل ادرار ندارد.با جراح خود تماس بگیرید
درحال دریافت اطلاعات