سوند حالب (Double J(Dj/jj

آخرین بروزرسانی: 11 مهر 1402

در این مقاله می خوانید
در این مقاله به بررسی نحوه ی کار گذاشتن سوند حالب، موارد استفاده از آن و همچنین عوارض ناشی از آن می پردازیم .

استنت های حالبی، که سوند حالب ، استنت های دبل جی یا استنت های حالبی رو به عقب رونده نیز نامیده می شوند، نوعی وسیله لوله ای ارولوژیک هستند که به دلیل خمی که در دو انتها دارند و شبیه دم خوک هستند به آن ها دابل جی (Double J) یا JJ گفته می شود. در صورت نیاز و استفاده از سوند حالب، یک انتها در داخل لگنچه کلیه و انتهای دیگر در داخل مثانه کار گذاشته می شود.

جنس این لوله پلاستیکی و یا ترکیبات آهن دار ( که این مورد بیشتر در مواردی که نیازمند کار گذاری طولانی مدت دابل جی می باشد، مانند بدخیمی ها، مورد استفاده قرار می گیرد) می باشد. اندازه آن حدود 20 تا 34 سانتی متر و به قطر لوله داخلی خود کار بوده و کاملا انعطاف پذیر است.

دلیل استفاده از سوند حالب این است که جریان ادراری از کلیه به درون مثانه، از طریق حالب ( مجرای بین کلیه و مثانه ) ادامه یابد و قطع نشود.

نحوه کارگذاری استنت حالبی (DJ) به وسیله سیستوسکوپ ( اندوسکوپی از طریق مجرای ادراری ) است. بنابراین حین کار گذاری استنت هیچ برشی در سطح بدن داده نمی شود و تعبیه آن کاملا به وسیله اندوسکوپی و از طریق مجرا است.

 

در چه کسانی لازم است از سوند حالب استفاده شود؟

داشتن انسداد به دلیل سنگ های ادراری و عدم جریان یافتن ادرار از کلیه به مثانه، انسداد به دلیل بدخیمی ها که معمولا بدخیمی های لگنچه باعث این انسداد می شوند، نقص های مادرزادی دیواره حالب که موجب کاهش جریان ادرار می شوند، فیبروز خلف صفاقی که باعث درگیری حالب به صورت کاهش قطر لوله ادرار می شود، هم چنین در مواردی که حجم سنگ داخل کلیه بزرگ باشد (بیش از١٥-١٢ میلیمتر)، تنگی آناتومیک، عوامل انسدادی و یا هر عامل دیگری که مانع خروج کامل خرده سنگ ها باشد، وجود داشته باشد قبل از سنگ شکن برون اندامی (ESWL) از استنت حالبی (DJ) بهره می گیریم.

هم چنین در مواردی که فرد تک کلیه ‏(Single Kidney) باشد قبل از انجام سنگ شکن برون اندامی، با هر اندازه سنگ، نیازمند کار گذاری DJ می باشد. بنابر صلاح دید جراح و به منظور تسهیل خروج خرده سنگ ها، کاهش ادم و التهاب حالب، جلوگیری از ایجاد تنگی و کاهش شانس گیر کردن مجدد سنگ در محل تنگی، امکان استفاده از DJ پس از جراحی اندوسکوپیک سنگ (TUL) نیز وجود دارد. از سایر موارد کاربرد این استنت ها می توان به جراحی های حالب و ترمیم آسیب های جزئی حالب (تعبیه استنت به مدت ٦ هفته به منظور جوش خوردن و ترمیم خود بخود حالب) اشاره کرد.

هم چنین در مواردی در طی بارداری و با بزرگ شدن رحم در طی افزایش وزن جنین، این رحم بزرگ شده سبب فشار روی کلیه ها (خصوصا کلیه راست) و ایجاد تورم کلیه (هیدرونفروز بارداری) می شود. در صورت افزایش درجه هیدرونفروز طی سونوگرافی های زمان بارداری، ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد به صورت موقت (تا پس از اتمام بارداری) استنت حالبی (DJ) برای شما تعبیه کند.

عوارض استفاده از سوند حالب

شایع ترین عوارض شامل تکرر ادرار، تخلیه زودرس ادرار، وجود خون در ادرار ، ترشحات ادراری و وجود درد در کلیه ها، مثانه یا کشاله ران در حین یا کمی پس از ادرار کردن می باشد. این عوارض موقت بوده و پس از برداشتن استنت از بین می رود.

معمولا استنت به دلیل علت زمینه ای از 3 تا 6 هفته ممکن است در بدن بماند اما در بعضی مواقع همچون بدخیمی ها ممکن است تا 1 سال نیز در بدن بماند. باید به این نکته توجه داشت که ماندن طولانی مدت استنت در بدن عوارضی همچون افزایش ریسک عفونت، خونریزی و یا تشکیل سنگ بر روی استنت را خواهد داشت.

بهتر است در هنگامی که فرد استنت را در بدن خود دارد از فعالیت های ورزشی شدید خودداری کند و به میزان کافی مایعات بنوشد. هم چنین بهتر است طی فاصله های معین نیز مثانه خود را خالی کند که عارضه درد هنگام ادرار کردن کمتر شود. برای رفع درد می توان از مسکن های تجویز شده توسط پزشک معالج استفاده کرد. خارج سازی استنت ها نیز به روش اندوسکوپیک و از طریق مجرای ادرار بوده و به صورت سرپایی می باشد و هیچ برشی بر روی سطح پوست ایجاد نمی شود.

 

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امین جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید اقای دکتر مادر من حدودا 3 ماه هست که دابل جی دارن ب علت عفونت کلیه ب دلیل شکسته شدن سنگ ها هم عفونت ب وجود اومده و دور کلیه حدوا 350 سی سی خون جمع شده بود ک به 270 سی سی کاهش یافته ولی بیمار دچار حالت تهوع و درد در قفسه سینه هست و همین طور سست بودن بدن ممنون میشم کمکی ب من بکنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا یک سی تی اسکن بدون تزریق انجام داده و با‌ جواب ان به مطب مراجعه کنید
      در ضمن بهتر است Dj بیشتر از ۲ ماه داخل بدن نماند چرا که خود ان باعث عفونت است
  • تصویر کاربر م.ن یکشنبه ۱۲ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 600 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر . من در ماه آخر بارداری درد لحظه ای در لحظه ادرار داشتم.به اندازه صدم ثانیه. ۳ روز پس از بارداری اتفاقی فهمیدم کلیه راستم دچار انسداد یا التهاب حالب شده و کلیه مقداری متورم هست‌. آیا این حالت برگشت پذیره؟ آیا بعد از کار گذاری jj كليه من به حالت اول برميگرده؟ و آیا بعدش لوله jjخارج میشه از بدنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۲ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،پاسخ تمامی سوالات شما مثبت است
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 389 مشاهده پرسش
    سلام من اتساع لگنچه داشتم که حدود ده سال پیش عمل کردم چند ماهی میشه که درد شدید دارم در همون ناحیه عمل و بالای کشاله ران سونوگرافی دادم و تشخیص واريکوسل گرید دو بود. پزشک معالج ام در اراک اسکن شکم و لگن گرفت و تشخیص داد که یک jj(دبل جي)بزارن
    و درد تو اون ناحیه و بیضه رو به علت تنگی حالب ميدونستن . امکانش هست با گذاشتن jjدرد من کمتر بشه و حالب باز بشه و واريکوسل گرید دو رو چکار کنم آیا اونم نیاز به عمل داره ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،ابتدا یک MRI از حالب(MRU)انجام دهید اگر حالب تنگی واضح داشت jj بگذارید
      واریکوسل اگر سبب اختلال در ازمایش اسپرم و‌ناباروری شود نیاز به جراحی دارد در غیر اینصورت خیر
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 582 مشاهده پرسش
    با سلام، دکتر من 2 روز پیش با درد پهلو سمت چپم از خواب بیدار شدم، به دکتر که مراجعه کردم و سونوگرافی انجام دادن گفتند که سنگ دیده نشده ولی علایم اینطوری میگه که سنگ در حالب قرار داره، با قرص و سرم و داروها و مایعاتی که مصرف کردم دیروز یک سنگ خیلی کوچیک در حد 3 میلیمتر زرد رنگ موقع ادرار از بدنم خارج شد که همراه با اون لخته های بسیار کوچک خون(تیره رنگ) خارج شد. ولی هنوز با گذشت یک روز از دفع سنگ درد بسیار کمی در قسمت پهلو احساس میکنم، میخواستم بپرسم که این درد آیا برای همان سنگ قبلیه که دفع شده و این درد طبیعی یا اینکه سنگ کامل دفع نشده و یا سنگ دیگری وجود دارد؟
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا در صورت تداوم درد یک سونوگرافی انجام دهید
      در ضمن برای پیشگیری از تشکیل سنگ،جنس سنگ را برای ازمایش دهید
  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 822 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر ،
    میخواستم بدونم در طول سه هفته قرارگیری استند حالب خونریزی ادرار و درد پهلو ادامه داره، و این خونریزی های مداوم واسه بدن ضرر نداره. در ضمن در طول این مدت من میتونم با هواپیما مسافرت کنم؟ تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۴ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،مساله ای نیست
      اینها همش خون نیستند بلکه ادرار همراه با خون هستند
      مایعات بیشتر میل کنید و‌مسکن مصرف کنید
      مسافرت هوایی منعی ندارد
      لطفا مقاله مربوط به اینجانب در مورد استنت حالبی را مطالعه کنید
    2. تصویر کاربر حامد یکشنبه ۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      با تشکر فراوان و آرزوی موفقیت برای جنابعالی
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      😊
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.من سنگ در قسمت پایین حالب داشتم. دکتر برای من tul تجویز کرد و عمل کردم. بعد از عمل به من گفت که حالب تنگ بود و سنگ رد نمی شد. برای من حالب دبل جی کار گذاشت و گفت که سنگ شکن کن و یکهفته بعد از سنگ شکن بیا توی مطب حالب را در میارم.
    من بعد از سنگ شکن عمل آب مروارید چشم دارم. می خواستم ببینم اولا این کار معمول هست (اول دبل جی و بعد سنگ شکن) دوما اگر حالب زمان بیشتری بمونه (در مجموع 3 هفته) مشکلی برای من ایجاد میشه. چون گفتند بعد از عمل آب مروارید نباید به من فشار بیاد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،بسته به اندازه و محل سنگ در بعضي موارد قبل از سنگ شكن Dj ميگذاريم(گذاشتن Dj قبل سنگ شكن كمكي به افزايش شانس شكستن سنگ نميكند اما دفع خرده سنگها را پس از سنگ شكن راحتتر و با احتمال بيشتر ميكند)
      ماندن Dj تا ٢ ماه هم طبيعي است
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 443 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر...من حدود سه روز پیش بخاطر درد کلیه به پزشک مراجعه کردم وگفتن که سنگ کلیه دارم وعمل TULبرام انجام دادن وبرام سوند کار گذاشتن ...الان پزسک معالجم گفته که باید سوند رو در بیارم وبجاش استنت حالب بزارم...میخواستم بپرسم عوارض داره یا نه؟؟؟من بعداز عمل میتونم کارهای عادی روزانه رو انجام بدم؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،به صورت كلي مشكل خاصي ندارد
      لطفا" مقاله موجود در سايت بنده راجع به استنت حالب را مطالعه كنيد
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 529 مشاهده پرسش
    باسلام اقای دکتر پدر بنده فقط ی کلیه داون ک اون هم بیست و پنج درصدش کار میکنه و بخاطر سنگ زیاد و اینکه کلیش سنگ سازه براش سوند دبل جی استفاده میکنن.ما هرماه باید بریم ب ی شهردیگ تا براش سوندش رو عوض کنن الان دکترش گفته ک میتونیم از تهران براش سوند با ماندگاری بالا تر بیاریم.الان من در تهران هستم ولی اسم پزشکی سوند رو نمیدونم دقیق اگ بهم کمک کنید خیلی ممنون میشم..
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      قبلا" سوندهاي Dj با ماندگاري بالا(تا ٦ ماه) در بازار وجود داشت الان نميدانم،از داروخانه هاي معتبر بپرسيد
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 706 مشاهده پرسش
    با سلام
    حدود یک ماه پیش با درد شدید پهلو نزد دکتر رفتم با انجام سونوگرافی متوجه هیچ سنگی نشدند بعداز چندروز درد و خون ادردار از طریق اورژانس در بیمارستان پارس بستری و عمل tul انجام دادند و لوله دابل جی در کلیه قرار دادند
    الان پانزده روز از عمل من میگذرد ولی همچنان سوزش ادرار خون در ادرار و دفع ادرار به سختی دارم لطفا" راهنمایی بفرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،اين به علت وجود دابل جي هست و جزء عوارض شايع است،نگران نباشيد
      پس از خروج DJ خوب ميشود
  • تصویر کاربر بیتا دوشنبه ۱۷ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 746 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر میخواستم سوال کنم دبل جی رو میشه دو هفته ای خارج کرد.من حدود 10 روز قبل بعلت سنگ 1 سانتی حالب و هیدرونفروز درجه 2 تحت عمل TUL قرار گرفتم و بعد اون برام دبل جی گذاشتن..متخصصم برای سه هفته بعد عمل تاریخ زده که برم درش بیارن.الان خیلی اذیتم میکنه..اگه زود درش بیارم مشکلی داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۷ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،سونوگرافي انجام دهيد و اگر ديديد كه سنگ مداريد Dj را خارج كنيد
درحال دریافت اطلاعات