علائم تومور های بیضه

آخرین بروزرسانی: 21 آبان 1402

در این مقاله می خوانید
توده های بیضه شایع نیستند به طور معمول از هر 100 هزار نفر یک نفر مبتلا می شود. اما نکاتی هست که ضرورت دارد توجه کنیم. اما در همین ابتدا باید بگوییم که توده چربی در بیضه امری بی خطر است و جای نگرانی ندارد. در ادامه تمامی پرسش تومور بیضه را پاسخگو خواهیم بود…
صحبت های دکتر ناطق جراح و متخصص بیماری های مردان 

میزان شیوع تومور های بیضه در اقایان و میزان رشد آنها

وقتی ما اسم توده را می شنویم انتظار داریم سنین بالای 50 یا 60 باشد در حالی که تومور بیضه در آقایان بین 35 تا 40 سالگی است و در سن 15 تا 20 سالگی بعد از سرطان خون دومین سرطان شایع است.

تصاویر واریکوسل بیضه

نکته دوم سرعت رشد بسیار بالای این توده هاست . یادمان باشد توده های بیضه منشا آن سلولهای زائد است و این مساله حائز نکته مثبت و منفی می باشد . نکته منفی اینست که سرعت رشدشان بسیار بالاست و به طور متوسط در ماه دو برابر می شوند . پس اگر امروز یک شخصی در بدنش تغییرات بیضه شروع بشود 5 ماه دیگر این توده 32 برابر شده . 10 ماه دیگر حدود 1000 برابر شده و این رقم بسیار بالاست. اگر به دنبال علت درد بیضه راست یا چپ هستید، باید بدانید 12 علت مختلف را در برمیگیرد که در سایت دکتر ناطق به صورت مفصل به آن پرداخته شده است. با مراجعه به لینک مقابل میتوانید دلایل این علائم را مشاهده کنید: علت درد بیضه 

توده بیضه

این قضیه اهمیت تشخیص و درمان سریع و به موقع را به ما نشان می دهد اما جنبه مثبتی آن اینست کسانی که تضاد بالای سلولی دارند و تقسیم سرعت سلولی بالاست بنابراین نسبت به درمانهایی مثل رادیوتراپی و شیمی درمانی بسیار حساس هستند پس اگر بتوانیم به موقع تشخیص بدهیم اینها کاملا درمان پذیر هستند و در موقع رادیوتراپی و شیمی درمانی شوند خوب می شوند.

علائم توده بیضه

اگر توده بیضه را همانزور که شما فرمودید خودمان معاینه کنیم شایع ترین علامت توده بیضه بزرگی بدون درد است وقتی این بزرگی بدون درد است و در ناحیه شرمگاهی اتفاق می افتد بیماران چون احساس درد نمی کنند و خیلی هم راحت نیستند به پزشک مراجعه کنند دیر مراجعه می کنند و به کرات دیدیم مریض به موقع مراجعه نمی کند در مواقعی می تواند بزرگی همراه با درد باشد و این موارد معدودی هست و کسی که داخل توده اش خونریزی اتفاق افتاده باشد و به صورت بزرگی و درد به همراه باشد.

معمولا در بیماران جوانی که بزرگی دردناک بیضه دارند و این همراه با تب و لرز و سوزش ادرار است این به علت عفونت بیضه است نگران نباشند گرچه حتما به پزشک مراجعه کنند و علائم را بگویند چون عفونت بیضه با یک دوره داروهای آنتی بیوتیک قابل درمان است. در مواردی معدود ممکن است بیمار با علائم ناشی از متاستاز مراجعه کند چون شایع ترین محلی که توده های بیضه متاستاز می دهند غدد لنفاوی لگن است و گاهی ممکن است با درد کمر مراجعه کنند و با حالتی که روی ریشه های عصبی دارند.

ممکن است با حالتهای ریوی مراجعه کنند و ممکن است بعضی از توده های بیضه هورمون داشته باشند ممکن است بیمار با علائم ازدیاد هورمون یا بزرگی نوک سینه ها مراجعه کند. در درجه اول معاینه می کنیم و سونوگرافی می کنیم و در این مرحله دقت سونوگرافی بالای 95 درصد است اگر توده سفتی در بیضه لمس کردیم این توده سرطان بیضه هست مگر اینکه خلافش ثابت شود.

سوال: در مورد بیضه اگر تشخیص به موقع باشد برای ادامه زندگی امید هست؟

پاسخ دکتر ناطق: بله ما تاکید داریم حتما در جریان باشند هر چند وقت یکبار خودشان معاینه داشته باشند و تغییرات را متوجه شوند و در اولین مراحل درمان به راحتی انجام میشود.

دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سینا پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    درود بر شما
    بنده متولد ۷۲ هستم و تقریبا ده روزی هست که احساس تیر کشیدن در بیضه‌ی سمت راست دارم. می‌خواستم بدونم آیا این مشکل جدی است تا به صورت حضوری مراجعه کنم یا خیر؟ درضمن هیچ اتفاق خاضی مثل ضربه خوردن نیفتاده.
    ارادتمند
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر یونس جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    آقای دکتر آیا ممکن است سرطان بیضه و توده و تومور آن در طول مثلا دو سال یا سالیان طولانی ثابت بماند؟ یا بدون شک حتما حتما با سرعت زیاد تومور در طول زمان رشد خواهد کرد؟؟؟

    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سرطان بیضه در عرض هر ماه دو برابر میشود
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام، آقای دکتر آیا با توجه به تجربیات و مشاهدات جنابعالی آیا امکان دارد توده ای در بیضه به مدت سه سال وجود داشته باشد و آن توده یک تومور سرطانی باشد؟

    حداکثر مدت بروز توده تا مراجعه به درمان چه مدت است؟

    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بسیار بعید است سرطان بیضه معمولا هر ماه ۲ برابر میشود
  • تصویر کاربر مصطفی سه شنبه ۲۰ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 475 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    از درد بیضه طاقت ندارم.درد بیضه زده به کمرم و کلیه هام.یه قری زیر بیضه سمته چپم هست که اول به شگل یه عدس ریز بود الان بزرگتر شده.رفتم سونوگرافی کردم.دکتر هم معاینه کرد.گفت چیزی نیست.منم بهش گفتم وقتی بیضه ام شل مشخصه یا حموم میرم قشنگ مشخصه.دکتر گفت چیزی نیست.تو سونگرافی هم چون بیضه هام سفت بودن نشون نداد.دکتر جان خیلی درد دارم.میترسم.به دادم برس.دکتر جان اگه میشه جوابو برایم پیامک کنید چون ایمیل بلد نیستم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۰ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،اگر سونو نرمال بوده به احتمال زیاد مشکلی ندارید و صرفا اعصاب بیضه شما حساس شده است
      محض اطمینان میتوانید جهت معاینه به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 632 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    از درد بیضه طاقت ندارم.درد بیضه زده به کمرم و کلیه هام.یه قری زیر بیضه سمته چپم هست که اول به شگل یه عدس ریز بود الان بزرگتر شده.رفتم سونوگرافی کردم.دکتر هم معاینه کرد.گفت چیزی نیست.منم بهش گفتم وقتی بیضه ام شل مشخصه یا حموم میرم قشنگ مشخصه.دکتر گفت چیزی نیست.تو سونگرافی هم چون بیضه هام سفت بودن نشون نداد.دکتر جان خیلی درد دارم.میترسم.به دادم برس.دکتر جان اگه میشه جوابو برایم پیامک کنید چون ایمیل بلد نیستم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،دوست عزیز،بنده بدون معاینه چگونه میتوانم به شما کمک کنم؟؟؟؟
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر