اختلالات ادراری در بانوان -دکتر شهریار ناطق در برنامه به خانه برمیگردیم

آخرین بروزرسانی: 22 دی 1397

در این مقاله می خوانید

مشکلات اختلال در دفع ادرار یکی از معضلات شایعی هست که طیف وسیعی از ابتلا به آن شکایت می کنند . کوچک و بزرگ و آقا و خانم نمی شناسد . طبق تحقیقات دیده شده حداقل 25 تا 50 درصد خانم ها در سنین 18 تا 60 سالگی یک نوبت اختلال در دفع ادرار یا بی اختیاری ادرار را تجربه کرده اند. چون مثانه تحریک پذیر است در حالی که افتادگی رحم روی مثانه می تواند موثر باشد . این امر اما در یک دختر خانم جوان هم دیده شده است . این مساله عوارض روحی روانی دارد و مریض را منزوی می کند و تمایلی به شرکت در فعالیت های اجتماعی نداشته باشد . معمولا این بیماران به این دلیل مراجعه می کنند مبنی بر اینکه اولین پالس ادراری که احساس می کنم خیلی توانایی نگهداری ادرار را ندارم و باید تخیله کنم گرچه هنگام تخیله خیلی حجم زیادی ادرار خارج نمی شود. در مواقعی که خیلی شدید شود این مساله منجر به این میشود که مریض در خواب شبانه هم باید بیدار شود برای تخلیه ادرار و این را بیشتر در یک دختر جوان می بینیم . این مساله را که می تواند به دلیل عوامل مختلفی باشد و پایه این بخاطر تحریکات عصبی مثانه هست.

اگر یک فرد عادی 2 لیتر ادرار را در 5 مرحله 300 یا 400 سی سی تخلیه کند همان 2 لیتر خالی می شود اما همان میزان را در 15 یا 20 مرحله خالی می کنند.

سوال : حس بدی که نمی توانم خودم را نگه دارم اثر روحی روانی اش فرد را تضعیف می کند ؟
جواب : بله باعث می شود فرد به لحاظ روحی تضعیف شود و فرد دیگر احساس خوبی ندارد و البته مسائل مختلفی دارد . اول باید از فرد شرح حال بگیریم که آیا این بیمار در واقع علت زمینه ای دارد که باعث این حالت شده یا نه ؟ گرچه عوامل زمینه ای ندارند اما اگر بخواهیم اشاره کنیم می تواند عفونت ادراری یا سنگ مثانه باشد، در خانم های مسن که پرتو درمانی شدند یا شیمی درمانی شدند می تواند این مساله اتفاق بیفتد.

بعد از اینکه از بیمار شرح حال گرفتیم و عوامل زمینه ای را دنبالش رفتیم می رویم دنبال تشخیص و آزمایش ادرار می دهیم همینطور سونوگرافی مثانه پر و خالی می دهیم البته اینها مشکل خاصی ندارد و توصیه می کنیم که تغییر روش زندگی داشته باشند و بهتر است این بیماران مصرف مایعات کمتر داشته باشند.

مواد محرک مثانه حتی المقدور مصرف نکنند چون باعث تشدید مثانه می شود مثل فلفل ، ادویه ، ترشی و غذاهای تند ، فست فودها ، آبمیوه های گازدار ، نوشابه ، آب پرتقال ، چای ، نسکافه، و قهوه همه می تواند برای مثانه تحریک پذیر باشد . همچنین سرما روی اعصاب مثانه تاثیر می گذارد . بهتر است بیمار همیشه خودش را گرم نگه دارد و بهتر است بیمار ورزش کند و بتواند لگن خود را سفت کند و در کنارش هم درمان دارویی می کنیم تا جلوی انقباضات گرفته شود.

البته به مرور این مساله حل می شود و عادت می کنند و بهتر است استرس نداشته باشند و در واقع رفتارهای وسواس گونه را کنار بگذارند و مصرف مایعات را کم کنند تا در محیط های اجتماعی دچار مشکل نشوند.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
پرسش از دکتر