روش های درمانی بزرگی خوش خیم پروستات

– در خصوص پروستات خوش خیم چه زمانی باید اقدام دارویی کنیم چه زمانی جراحی ؟
این تصور اشتباه است که فکر کنند پروستات فقط برای ۵۰ سال به بالا است تمامی آقایان حتی پسر بچه ها هم پروستات دارند اما معمولا علائم ناشی از بزرگی پروستات از حوالی ۴۵ -۵۰ سالگی به بعد و بسته به وراثت و سبک زندگی زودتر یا دیرتر اتفاق می افتد.
در بیمارانی که پروستات شان بزرگ شده است و مریض دارای علامت است درمان دارویی انجام می شود و این علائم ناشی از بزرگی پروستات که ما به دو دسته کلی تقسیم کنیم یکی از علائم ناشی از تاثیر مستقیم بزرگی پروستات بر روی مجاری ادراری و کاهش قطر مجاری ادراری و بیمار در ادرار مکث دارد گیر دارد و خوب نمی تواند ادرار کند ممکن است علائم تاثیر پروستات بر روی مثانه باشد و علائم ناشی از اختلال در عملکرد مثانه باشد بیمار دچار کمی ظرفیت و ذخیره سازی شود و دچار اختلال در حرکت مثانه می شود حتی دچار تکرر ادرار می شود.
حتی مریض مجبور به بلند شدن از خواب شبانه برای تخلیه ادرار می شود البته در حد یک یا دو مرتبه قابل قبول است اما اگر بیشتر اتفاق بیفتد باعث آزار و اذیت بیمار می شود. اگر بیمار این علائم را داشته باشد باید درمان دارویی برایش انجام شود یک دسته داروهایی هستند که مجاری ادرار را گشاد می کند و باعث خروج بهتر ادرار می شود و دسته دیگر ممکن است باعث کوچکی پروستات شود. پروستات دو نوع بافت دارد غددی و عضلانی . داروی ما برای کوچک کردن بافت عضلانی پروستات نداریم اما بافت غددی پروستات کوچک می شود و برای بعضی از بیماران درمان دارویی موثر است اما اگر بزرگی پروستات از علامت بگذرد و تبدیل به عارضه بشود و اثر سویی روی سلامتی بیمار بگذارد آنوقت بیمار باید جراحی شود.
مریضی که حداقل سه تا شش ماه درمان دارویی مصرف می کند و در درمان موثر نبوده و علائم بیمار تغییر نکرده باشد و بیمار دچار اختلال در عملکرد کلیه شده و ریه ها متورم شدند کراتین بیمار بالا رفته آن زمان بیمار کاندید درمان جراحی هست.
ما به بیمار می گوییم در شبانه روز میزان آب دریافتی برای ما بنویسد بالین بیمار برای ما مهم است کسانی که پر کاری مثانه و تکرر ادرار دارند از تخلیه ادرار شکایت ندارد از تکرر شکایت دارد در کسانی که مثانه پر کار دارند یا اعصاب تحریک شده وقتی ما سونوگرافی انجام می دهیم می بینیم تخلیه ادرار به خوبی صورت می گیرد اما کسی که تکرر ادرار بر اثر ناشی از بزرگی پروستات یا انسداد مجاری ادراری دارد و باعث تنگی مجاری ادراری باشد تخیله ادرار خوب صورت نمی گیرد.

– مثلا مصرف قرصهای سرماخوردگی می تواند علائم پروستات را تشدید کند . لطفا توضیح دهید؟
اغلب فکر می کنند پروستات فقط برای آقایان مسن هست که البته اینطور نیست نکته دوم بزرگی پروستات هیچ ارتباطی با سرطان پروستات ندارد و بیماران نگران نشوند . سرطان پروستات و بزرگی پروستات دو مسیر متفاوت دارند و دیگر اینکه آیا می توانیم جلوی بزرگی پروستات را بگیریم خیر این بزرگی وابسته به سن هست البته می توانیم یک سری کارهایی را انجام دهیم که علائم ناشی از بزرگی پروستات کمتر خودشان را نشان دهند.
در بیمارانی که مصرف الکل دارند و یا چاقی شکمی دارند و یا دچار عفونت های ممتد از راه جنسی یا پروستاتیک هستند علائم بزرگی پروستات بیشتر خودش را نشان می دهد.