ارولوژی ( UROLOGY ) و آنچه که باید بدانید

یکی از شاخه‌های تخصصی پزشکی در رشته ارولوژی است که به بررسی و درمان بیماری های مربوط به کلیه، مجاری ادراری و تناسلی می‌پردازد. هم چنین مسائل مربوط به ناباروری آقایان در حوزه تخصصی رشته ارولوژی می‌باشد. در ادامه با این رشته ی پزشکی بیشتر آشنا می شویم.

هر چند غالب بیماران مراجعه کننده به کلینیک های ارولوژی ، آقایان می‌باشند، اما درمان بیماری های مربوط به کلیه و مجاری ادراری در بانوان (همانند سنگ کلیه، عفونت ادراری و یا بی اختیاری ادراری ) در حیطه کاری همکاران ارولوژیست است.

بیماری های شایع

از بیماری های شایع در بیماران مراجعه کننده به کلینیک های ارولوژی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری کلیه

سنگ کلیه، عفونت کلیه، سرطان کلیه، ناهنجاری های مربوط به کلیه مانند کلیه دوپلکس، انسداد مجاری ادرار و کیست کلیه.

بیماری حالب

شایعترین آن سنگ حالب بوده، پس از آن می توان به انسداد، توده و یا وجود تنگی و اختلالات آناتومیک در مسیر حالب اشاره کرد.

بیماری مثانه

سنگ مثانه، سرطان مثانه، عفونت مثانه و وجود خون در ادرار، پرکاری یا کم کاری مثانه ( مثانه نوروژنیک – مثانه عصبی ) و اختلالات ادراری.

بیماری مجاری تناسلی

سنگ مجاری ادراری، اختلالات رشد و تمایز دستگاه تناسلی خارجی ، عفونت مجاری ادراری خارجی و تومورهای مجرای ادراری.

بیماری بیضه

بیضه نزول نکرده، فتق اینگوینال (باد فتق )، تجمع مایع در کیسه بیضه و تورم آن ( هیدروسل )،  سرطان بیضه و عفونت های مربوط به بیضه ( اپیدیدم و ارکیت ).

بیماری پروستات

بزرگی پروستات که یکی از مسائل بسیار شایع در آقایان بالای ٥٠ سال است، التهاب پروستات (پروستاتیت) که بیشتر در آقایان حوالی ٣٥ سال دیده می شود ، وجود سنگ یا تومور در پروستات (سرطان پروستات پس از سرطان معده شایعترین سرطان در آقایان بالای ٥٠ سال است)
از دیگر مسائل شایع در حیطه ارولوژی می توان به ناباروری آقایان ( شایعترین دلیل آن واریکوسل است) اختلالات زناشویی و هم چنین عفونت ها و بیماری های منتقله از راه جنسی (Sexual Transmitted Disease ) نام برد.

علائم شایع بیماران اورولوژی

در زیر به علایم شایع بیماران ارولوژی اشاره می کنیم:

علائم ادراری

• درد

دردهای ناشی از سیستم ادراری تناسلی غالبا شدید بوده و به علت وجود انسداد یا عفونت در سیستم ادراری تناسلی است. نکته قابل توجه این است که تومورهای مجاری ادراری تناسلی غالبا ایجاد درد نمی کنند مگر اینکه باعث ایجاد انسداد شوند یا از ارگان اولیه فراتر رفته و اعصاب مجاور را درگیر کنند.

• هماچوری ( خون در ادرار )

به وجود خون در ادرار، خون ادراری ( هماچوری ) می گویند. هماچوری میتواند به ٢ صورت میکروسکوپیک هماچوری ( وجود بیش از ٥-٣ گلبول قرمز در ادرار )و یا ماکروسکوپیک هماچوری(Gross Hematuria)، دفع خون در ادرار بطوری که فرد خود قادر به مشاهده آن باشد، وجود داشته باشد. درد به همراه هماچوری غالبا به علت انسداد سیستم ادراری در اثر لخته میباشد.

• تکرر ادرار

تعداد نرمال ادرار ٦ بار در یک روز با حجم تقریبی ۳۰۰cc در هر مرحله دفع ادراری است. چنانچه فاصله بین دو ادرارکمتر از ٢ ساعت باشد یا دفعات ادرار در ٢٤ ساعت بیشتر از ٨-٦ مرتبه باشد تکرر ادرار رخ میدهد. تکرر ادرار میتواند ناشی از افزایش دفع ادرار ، کاهش ظرفیت مثانه و یا انسداد در مجرای خروجی مثانه باشد.

• ناکچوری ( ادرار شبانه )

بیدار شدن از خواب شبانه جهت دفع ادرار را ناکچوری میگویند. در بزرگسالان تا ٢ بار بیدار شدن از خواب طبیعی بوده و بیش از آن نیازمند بررسی و درمان است. ناکچوری به دلیل اختلال در خواب شبانه و اختلال در کیفیت زندگی جز مسائل آزار دهنده برای بیماران است.

• سوزش ادرار (دیزوری)

احساس درد و ناراحتی حین دفع ادرار که غالبا در مجاری ادراری حس میشود. دلیل اصلی این پدیده التهاب مجاری ادراری است.

• علایم انسدادی

تاخیر و مکث در شروع ادرار، کاهش قطر و کالیبر ادراری، عدم تخلیه کافی ادرار و قطره قطره امدن ادرار علایم فوق غالبا در یک آقای مسن و به علت بزرگی پروستات دیده می شود. چنانچه علایم فوق در یک فرد جوان دیده شود غالبا به علت انسداد ( تنگی ) مجاری ادراری است.

• علائم تحریکی

غالبا ناشی از کاهش ظرفیت مثانه و شامل تکرر ادرار، ضرورت در دفع ادرار و ادرار شبانه است.

دفع ادرار بدون اینکه تحت کنترل و اراده فرد باشد. شایعترین نوع آن بی اختیاری ادراری استرسی ( افتادگی مثانه ) در بانوان بوده که خروج غیر ارادی ادرار پس از افزایش فشار شکمی ( عطسه ، سرفه و یا خنده ) اتفاق میافتد.

اختلالات زناشویی

• کاهش میل جنسی / اختلال در ارگاسم

در جوانان غالبا به علت مسائل روانی و استرسهای محیطی و در افراد مسن به علت کاهش سطح هورمون تستوسترون خون است.

• اختلال در انزال

غالبا به دلیل کمبود هورمونهای جنسی ، اختلالات اعصاب مربوطه ، مصرف دارو و اختلال در گردن مثانه ( غالبا به علت جراحی پروستات ) است.

• اختلال نعوظ

اختلال نعوظ به دلایل مختلف از جمله روانی ( غالبا افراد جوان )، اختلال در عروق ( شایعترین دلیل آن دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی ) و گاها اختلال در هورمونهای جنسی است.

• انزال زودرس

در صورتی که پس از دخول انزال در کمتر از ٢ دقیقه اتفاق بیافتد انزال زود رس است. دلیل عمده انزال زودرس استرسهای روانی حین زناشویی است.

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.