دکتر اورولوژی برای آقایان

آخرین بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1402

در این مقاله می خوانید

متخصص اورولوژی پزشکیست که شما می توانید برای بیماری های مربوط به سیستم ادراری شامل کلیه ها، مثانه، حالب ها، مجاری ادرار به او مراجعه کنید.

علاوه بر موارد بالا، بیماری های مربوط به سیستم تناسلی مرد که شامل: الت تناسلی، بیضه ها، پروستات و ناباروری نیز در حوزه تخصصی اورولوژیست است. در ادامه با این رشته ی پزشکی بیشتر آشنا می شویم.

برخی از متخصصان ارولوژی تخصص خود را در یک بخش مراقبت از جمله مواردی مانند سرطان، اورولوژی زنان، اورولوژی کودکان، ناباروری مردان، سلامت جنسی، سنگ کلیه یا اورولوژی ترمیمی محدود می کنند.

هر چند غالب بیماران مراجعه کننده به متخصص ارولوژی، آقایان می‌باشند، اما اورولوژی زنان به درمان بیماری های مربوط به کلیه و مجاری ادراری (همانند سنگ کلیه، عفونت ادراری و یا بی اختیاری ادراری ) نیز پاسخگو است.

بیماری های اورولوژی

از بیماری های شایع در بیماران مراجعه کننده به کلینیک های ارولوژی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیماری های کلیوی

متخصص اورولوژی

بیماری مربوط به بیضه

بیماری های مربوط به حالب

حالب چیست؟ حالب لوله ایست که وظیفه ی انتقال ادرار به مثانه را دارد. شایعترین بیماری حالب سنگ حالب بوده، پس از آن می توان به انسداد، توده، سرطان حالب و یا وجود تنگی و اختلالات آناتومیک در مسیر حالب اشاره کرد.

بیماری های مثانه ای

بیماری های تناسلی در مردان

سنگ مجاری ادراری، اختلالات رشد و تمایز دستگاه تناسلی خارجی، عفونت مجاری ادراری خارجی و تومورهای مجرای ادراری و از دیگر مسائل شایع در حیطه ارولوژی می توان به ناباروری آقایان ( شایعترین دلیل آن واریکوسل است) اختلالات زناشویی و هم چنین عفونت ها و بیماری های منتقله از راه جنسی (Sexual Transmitted Disease ) نام برد.

مواردی همچون:

بیماری پروستات

بزرگی پروستات که یکی از مسائل بسیار شایع در آقایان بالای ٥٠ سال است، التهاب پروستات (پروستاتیت) که بیشتر در آقایان حوالی ٣٥ سال دیده می شود ، وجود سنگ یا تومور در پروستات (سرطان پروستات پس از سرطان معده شایعترین سرطان در آقایان بالای ٥٠ سال است)

دکتر اورولوژی

متخصص اورولوژی چه درمان هایی میتواند ارائه دهد؟

اورولوژیست ها علاوه بر درمان موارد بالا با دارو و جراحی می توانند راه هایی را ارائه دهند با عنوان آموزش رفتار. به عنوان مثال، می توانید با انجام تمریناتی که عضلات لگن شما را تقویت می کند، برخی از مشکلات مربوط به نگه داشتن ادرار را کنترل کنید.

اورولوژیست ها همچنین می توانند طیف وسیعی از اقدامات درمانی را در کلینیک خود انجام دهند (انجام جراحی های پیچیده در بیمارستان). چند روش معمول عبارتند از:

1_سیستوسکوپی: 

در این فرآیند متخصص اورولوژی نگاهی نزدیک به مثانه و مجرای ادرار شما با ابزاری خاص مانند تلسکوپ به نام سیستوسکوپ انجام میدهد.

🔔ادراروسکوپی شبیه سیستوسکوپی ، نگاهی به حالب و کلیه های شما است.

2_ نمونه برداری از پروستات

متخصص اورولوژی یک نمونه بافت ریز را از پروستات شما خارج می کند تا در آزمایشگاه از نظر سرطان آزمایش کند.

3_ نفرکتومی

این جراحی برای برداشتن کلیه برای درمان سرطان است.

4_ وازکتومی

متخصص اورولوژی لوله های حامل اسپرم را برای جلوگیری از بارداری برش می دهد.

پزشک ارولوژی

علائم شایع بیماران اورولوژی

در زیر به علایم شایع بیماران ارولوژی اشاره می کنیم:

علائم ادراری

  • درد

دردهای ناشی از سیستم ادراری تناسلی غالبا شدید بوده و به علت وجود انسداد یا عفونت در سیستم ادراری تناسلی است. نکته قابل توجه این است که تومورهای مجاری ادراری تناسلی غالبا ایجاد درد نمی کنند مگر اینکه باعث ایجاد انسداد شوند یا از ارگان اولیه فراتر رفته و اعصاب مجاور را درگیر کنند.

  • هماچوری ( خون در ادرار )

به وجود خون در ادرار، خون ادراری ( هماچوری ) می گویند. هماچوری میتواند به ٢ صورت میکروسکوپیک هماچوری ( وجود بیش از ٥-٣ گلبول قرمز در ادرار )و یا ماکروسکوپیک هماچوری(Gross Hematuria)، دفع خون در ادرار بطوری که فرد خود قادر به مشاهده آن باشد، وجود داشته باشد. درد به همراه هماچوری غالبا به علت انسداد سیستم ادراری در اثر لخته میباشد.

  • تکرر ادرار

تعداد نرمال ادرار ٦ بار در یک روز با حجم تقریبی 300cc در هر مرحله دفع ادراری است. چنانچه فاصله بین دو ادرارکمتر از ٢ ساعت باشد یا دفعات ادرار در ٢٤ ساعت بیشتر از ٨-٦ مرتبه باشد تکرر ادرار رخ میدهد. تکرر ادرار میتواند ناشی از افزایش دفع ادرار ، کاهش ظرفیت مثانه و یا انسداد در مجرای خروجی مثانه باشد.

  • ناکچوری ( ادرار شبانه )

بیدار شدن از خواب شبانه جهت دفع ادرار را ناکچوری میگویند. در بزرگسالان تا ٢ بار بیدار شدن از خواب طبیعی بوده و بیش از آن نیازمند بررسی و درمان است. ناکچوری به دلیل اختلال در خواب شبانه و اختلال در کیفیت زندگی جز مسائل آزار دهنده برای بیماران است.

  • سوزش ادرار (دیزوری)

احساس درد و ناراحتی حین دفع ادرار که غالبا در مجاری ادراری حس میشود. دلیل اصلی این پدیده التهاب مجاری ادراری است.

  • علایم انسدادی

تاخیر و مکث در شروع ادرار، کاهش قطر و کالیبر ادراری، عدم تخلیه کافی ادرار و قطره قطره امدن ادرار علایم فوق غالبا در یک آقای مسن و به علت بزرگی پروستات دیده می شود. چنانچه علایم فوق در یک فرد جوان دیده شود غالبا به علت انسداد ( تنگی ) مجاری ادراری است.

  • علائم تحریکی

غالبا ناشی از کاهش ظرفیت مثانه و شامل تکرر ادرار، ضرورت در دفع ادرار و ادرار شبانه است.

دفع ادرار بدون اینکه تحت کنترل و اراده فرد باشد. شایعترین نوع آن بی اختیاری ادراری استرسی ( افتادگی مثانه ) در بانوان بوده که خروج غیر ارادی ادرار پس از افزایش فشار شکمی ( عطسه ، سرفه و یا خنده ) اتفاق میافتد.

اختلالات زناشویی

  • کاهش میل جنسی / اختلال در ارگاسم

در جوانان غالبا به علت مسائل روانی و استرسهای محیطی و در افراد مسن به علت کاهش سطح هورمون تستوسترون خون است.

  • اختلال در انزال

غالبا به دلیل کمبود هورمونهای جنسی ، اختلالات اعصاب مربوطه ، مصرف دارو و اختلال در گردن مثانه ( غالبا به علت جراحی پروستات ) است.

  • اختلال نعوظ

اختلال نعوظ به دلایل مختلف از جمله روانی ( غالبا افراد جوان )، اختلال در عروق ( شایعترین دلیل آن دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی ) و گاها اختلال در هورمونهای جنسی است.

  • انزال زودرس

در صورتی که پس از دخول انزال در کمتر از ٢ دقیقه اتفاق بیافتد انزال زود رس است. دلیل عمده انزال زودرس استرسهای روانی حین زناشویی است.

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کاوه سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشید ایا بزرگی پروستات با حجم 28 سی سی ممکنه باعث تنگی مجرای ادرار بشه ؟یا ارتباطی نداره؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،بسیار بعید است
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 351 مشاهده پرسش
    سلام پسرم 13 سال دارد وپایه ششم متاسفانه شب ادراری دارد اورولوژی هم رفتیم درمان نشده لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا حضوری به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر حمیدرضا پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 604 مشاهده پرسش
    دورد جناب دکتر عزیز
    1-بنده میخواستم بدونم چطور میشه از وجود ویروس HPV در مردان اطلاع پیدا کرد (برای ویروس هایی که بدون ضایعات هستن ) درواقع نوع مشابه آزمایش پاپ اسمیرHPV type که برای خانم ها انجام میدن ،، برای مردان چی هست ؟
    2- واکسن گارداسیل 9 رو از کجا گیر بیارم بزنم آیا شما دارید ؟اگه بله قیمت هر واحد گارداسیل 9 چقدر میشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،با دقت ترین ازمایش در مردان نمونه برداری از ضایعه ایت گارداسیل ۹ فقط در امریکا،کانادا و معدود کشور های اروپایی وجود دارد
  • تصویر کاربر مهناز یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    مجددا تصویر برگه ازمایش را خدمتتان میفرستم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      در نمونه برداری اسپرم دیده شده است با IVF و یا ICSI امکان باروری وجود دارد
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    ممنون میشم راهنمایی کنین بنده رو.
    بنده حدود یک ماه پیش پس از ادرارم،چند قطره خون دیدم که چکه کرد.به متخصص مراجعه کردم.آزمایش کامل نوشتن برام.انجام دادم.داخل ادرار هیچگونه خونی مشاهده نشد و عفونتی هم گزارش نشده بود.
    ایشون به من گفتن داخل آلت ممکن هست که زخمی باشه،که البته با توجه به سوزشی که داخل آلتم بهنگام شروع ادرار حس میکنم،حرف ایشون رو پذیرفتم.نظر شما چی هست؟
    اون درد و سوزش داخل آلت و نزدیک به نوکش برام اتفاق میافته و خون هم چند بار یک دفعه به اندازه ۲ قطره دیده میشع
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،احتمالش وجود دارد
  • تصویر کاربر مجيد سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام ببخشيد من يكي دوسوالي هست كه درگير اوره بالا شده ام ولي هميشه شصت پاهام رو درگير ميكرد ولي از عيد امسال دقيقا" پشت پاشنه پاهام رو درگير كرده وقتي كه راه ميرم اذيت ميشم . الان ناپروكسن و ايندومتاسين ميخورم ولي خوب نميشه . يك برگ هم كلشين خوردم ولي خوب نميشه.تشكر ميكنم از بابت زحمات و لطفي كه داريد.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،اطفا ابتدا یک ازمایش اسید اوریک بدهید و بعد جهت معاینه با جواب ان به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر جواد دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    سلام من مجردم تا زمانی که ازدواج می کنم به غیر از مطالعه و ورزش و مشغول کار بودن برای زمان هایی که میل جنسی دارم و زیاد است لطفا دارویی کم عوارض به خصوص روی حافظه کم شدن ان تاثیری نداشته بفرمایید که در زمان هایی که این میل زیاد است با مصرف این دارو میل را کنترول کنم و نام و نحوه مصرف و مقدار ان را بفرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،۲ نکته
      ۱-متاسفانه به دلیل مسائل قانونی امکان تجویز دارو از طریق سایت وجود ندارد
      ۲-دارو برای مساله فوق هست اما چون شما مجرد هستید و داروی فوق باعث کوچکی پروستات و عوارض بعدی و احتمالا اختلال باروری در شما میشود بنده مصرف دارو را در شما صلاح نمیدانم
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر.بنده ۳ هفته پیش عمل سیستوسکپی و واریکوسل همزمان انجام دادم و پزشکم گفتن ک مجرام خیلی تنگ بوده و مثانم یکم ضخیم شده .بعد از عمل یک هفته کامل سوند داشتم بعد از کشیدن سوند از اولین ادرارم تا الان همان ادرار نازک و قطره قطره و پیچشی رو دارم وچن ثانیه تاخیر در ادرار.مجددا پیش پزشک معالجم سوند نلاتون زدم امروز ولی الان همونطوریم وگفتن باز باید برم سوند نلاتون بزنم دوهفته دیگه.میخاسم بدونم ایا تنگی مجرا انقد سریع عود میکنه یا احتمال دیگه ای هست؟؟ .خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا یک عکس از مجرا(RUG)بگیرید و برایم بفرستید
  • تصویر کاربر میثم جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام.پسری 34 ساله .از 2سال پیش مشکلی دارم: درد در سمت راست قسمت پایینی پشت متمایل به پهلوها وناحیه سمت راست زیر ناف همراه با تهوع و ضعف و نفخ و پیچیدن باد در شکم چند روز قبل از درد.(در کشاله ران-بیضه هادرد ندارم)(یبوست واسهال هم ندارم).البته هر 20-30یا 40روز یکبار این ناراحتی را دارم که با گرم کردن ناحیه درد یادوش اب گرم و چند بار تهوع درد از بین میرود-مدت زمان درد 1تا9ساعت. نتایج ازمایشات :1-سونوگرافی (سال 95)(کبد.مجاری و کیسه صفرا.ومثانه و کلیه چپ سالم-کلیه راست هیدرونفروز mildوتنگی پروگزیمال حالب راست2-IVP سال 95و امسال (دی97)بدون تغییر و هر دو طبیعی(عکس)3-سی تی اسکن هسته ای(دی 97)(عکس).با توجه به ازمایشات چه شیوه درمانی را پیشنهاد میفرمایید(جسارتا" انجام عمل سوند دبل جی یا لاپارسکوپی یا جراحی باز و یا کنترل وتحت مراقبت بودن ).(فقط حدودا"ماهی یکبار این ناراحتی را دارم ولی در بقیه روزها هیچ مشکلی ندارم.)با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،در سمت راست شما درجاتي از تنگي محل اتصال حالب به مثانه ديده شده است
      بهتر است از طريق اندوسكوپي جراحي و اين تنگي را برطرف كنيد
  • تصویر کاربر رهرا شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    سلام من تکرر ادرار دارم و هنگام احساس نیاز قادر به کنترل نمی باشم ضمنا 2 بارزایمان طبیعی و سزارین نیز داشته ام تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،به احتمال زياد شما دچار مثانه تحريك پذير(Detrusor Over activity)هستيد.جهت درمان به مطب مراجعه كنيد
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر