علائم بیماری های ارولوژی

آخرین بروزرسانی: 17 مهر 1402

در این مقاله می خوانید
بیماری های ارولوژی که هر کدام علائم منحصر به فر خود را دارند و در صورت بروز فرد مبتلا باید حتما به پزشک مراجعه کند. این علائم شامل دو دسته کلی مشکلات ادراری و اختلالات زناشویی هستند.

مشکلات ادراری

درد

یکی از علائم بیماری های ارولوژی دردهای ناشی از سیستم ادراری تناسلی هست، که غالبا شدید بوده و به علت وجود انسداد یا عفونت درسیستم ادراری تناسلی است.

نکته قابل توجه این است که تومورهای مجاری ادراری تناسلی غالبا ایجاد درد نمیکنند، مگر اینکه باعث ایجاد انسداد شوند یا از اندام اولیه فراتر رفته و اعصاب مجاور را درگیر کنند.

درد کلیه شایعترین درد در سیستم ادراری تناسلی بوده و میتواند همراه با علائم گوارشی ( خصوصا حالت تهوع ) همراه باشد. درد مثانه غالبا در ناحیه زیر شکم حس شده و به علت وجود التهاب و عفونت در مثانه میباشد، هر چند در موارد نادری درد فوق ناشی از عدم تخلیه ادرار و احتباس ادرار میباشد،این موارد  از علائم بیماری‌های ارولوژی به حساب می آید .

 غالبا دلیل درد پروستات، مجاری ادراری و بیضه‌ها نیز به دلیل التهاب و عفونت میباشد.در اطفال درد شدید و ناگهانی بیضه میتواند به علت چرخش و پیچ خوردگی بیضه (torsion) ایجاد شود.

بیمایر ارولوژی و درد کلیه

حالت فوق اورژانس ارولوژی بوده و نیازمند رفع سریع جهت جلوگیری از آسیب به بیضه است. درد مزمن بیضه غالبا به علت مسائل غیرالتهابی نظیر هیدروسل ( تجمع مایع در بیضه ) و یا واریکوسل است. به علت خاستگاه ژنتیکی مشترک بین بیضه و کلیه، وجود بیماری در هر یک از ارگانهای فوق منجر به ایجاد درد در ارگان دیگر میشود.

هماچوری (خون در ادرار )

یکی از علائم بیماری های ارولوژی وجود خون در ادرار، خون ادراری ( هماچوری ) هست. هماچوری میتواند به ٢ صورت میکروسکوپیک هماچوری (وجود بیش از ٥-٣ گلبول قرمز در ادرار) و یا ماکروسکوپیک هماچوری (Gross Hematuria)، دفع واضح خون در ادرار بطوری که فرد خود قادر به مشاهده آن باشد، وجود داشته باشد.

مطلب مرتبط: برای بررسی علل هماچوری ماکروسکوپیک ( گروس ) و درمان آن برروی لینک زیر کلیک کنید.
هماچوری گروس

در بررسی هماچوری توجه به نوع آن ( بارز یا میکروسکوپی ) محل وقوع آن (ابتدای ادرار، انتهای ادرار و یا در کل ادرار ) و علائم همراه با هماچوری مهم است. وجود خون در ابتدا ادرار بیانگر بیماری مجرای ادرار، در انتهای ادرار به علت بیماری مثانه و پروستات، وجود خون در کل ادرار بیانگر وجود بیماری در سیستم ادراری فوقانی ( کلیه‌ها و حالب ) است.

وجود درد به همراه هماچوری غالبا به علت انسداد سیستم ادراری در اثر لخته میباشد. احتمال وجود یک بیماری مهم با افزایش شدت هماچوری افزایش می‌یابد طبق تحقیقات شایعترین دلیل خونریزی ادراری در یک فرد بالای ٥٠ سال سرطان مثانه است به همین علت وجود خونریزی واضح ادراری در افراد مسن نیازمند بررسی فوری و کامل است.

اورولوژی و خون در ادرار

تکرر ادرار

  تعداد نرمال ادرار ٦ بار در روز با حجم تقریبی 300cc در هر مرحله دفع ادراری است. چنانچه فاصله بین دو ادرار کمتر از ٢ ساعت باشد یا دفعات ادرار در ٢٤ ساعت بیشتر از ٨-٦ مرتبه باشد تکرر ادرار رخ میدهد. تکرر ادرار میتواند ناشی از افزایش دفع ادرار، کاهش ظرفیت مثانه و یا انسداد در مجرای خروجی مثانه باشد.

تکرار ادراری که صرفا در طول روز اتفاق افتاده و فاقد ادرار شبانه است، بیشتر بیانگر مسائل عصبی و استرس است. در عوض تکرار ادرار شبانه تنها، بدون وجود مشکلات در طول روز، غالبا بیانگر مسائل قلبی ‏(نارسائی قلب)است. با افزایش سن توانایی کلیه ها در تغلیظ ادرار کاهش یافته و منجر به افزایش تولید  ادرار  و  بیدار شدن از خواب شبانه جهت دفع ادرار میباشد.

مطلب مرتبط:  علت تکرر ادرار در زنان و مردان چیست؟ قرص های ضد تکرر ادرار کدامند؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.
تکرر ادرار 

اختلال در ادرار

ناکچوری (ادرار شبانه)

از علائم بیماری های ارولوژی بیدار شدن از خواب شبانه جهت دفع ادرار را ناکچوری میباشد. در بزرگسالان تا ٢ بار بیدار شدن از خواب طبیعی بوده و بیش از ان نیازمند بررسی و درمان است. ادرار شبانهادرار شبانه (ناکچوری) به دلیل اختلال در خواب شبانه و اختلال در کیفیت زندگی جزء مسائل آزار دهنده برای بیماران است.

بطور کلی بیدار شدن از خواب شبانه جهت دفع ادرار(ناکچوری) ممکن است به علت افزایش تولید ادرار شبانه و یا کاهش ظرفیت مثانه باشد.ناکچوری همچنین ممکن است به علت مصرف زیاد مایعات طی ساعات پایانی روز(از غروب به بعد) و یا مصرف مواد محرک و ادرار آور (الکل یا کافئین)باشد. در غیاب عوامل فوق ناکچوری واضح به دلیل اختلال در عملکرد مثانه ثانویه به انسداد مجاری ادراری(تنگی مجرا/بزرگی پروستات) و یا کاهش ظرفیت مثانه میباشد.

سوزش ادرار (دیزوری)

یکی از مهم ترین علائم بیماری های ارولوژی احساس درد و ناراحتی حین دفع ادرار  است، که غالبا در مجاری ادراری حس میشود. دلیل اصلی این پدیده التهاب مجاری ادراری است. دیزوری (سوزش ادرار) غالبا در همراهی با تکرر ادرار و فوریت در دفع ادرار است.

علائم انسدادی

تاخیر و مکث در شروع ادرار، کاهش قطر و کالیبر ادراری، عدم تخلیه کافی ادرار، قطره قطره آمدن ادرار و سختی در دفع ادرار علائم فوق غالبا در یک آقای مسن و به علت بزرگی پروستات دیده میشود.

نکته قابل توجه این است که چون تغییرات فوق به مرور زمان اتفاق میافتد غالب بیماران از تغییر (کاهش) قطر و پرتابه ادراری خود بی اطلاع هستند. چنانچه علائم فوق در یک فرد جوان دیده شود غالب به علت انسداد (تنگی) مجاری ادراری است.

مطلب مرتبط: انسداد مجاری ادراری به چه دلیل است و چگونه درمان میشود؟ برای دانستن برروی لینک زیر کلیک کنید.
انسداد مجاری ادراری

خروج چند قطره ادرار پس از اتمام ادرار

باقی ماندن چند قطره ادرار پس از إتمام ادرار وخروج ناخود اگاه ان که منجر به خیس شدن بی اختیار لباس زیر میشود شکایتی نسبتا شایع در اقایان است. این علامت غالبا به علت باقی ماندن اندکی ادرار در مجرای ادراری، پس از إتمام ادرار، میباشد.

علامت فوق، غالبا نشانه ای از بیماری نبوده و به مرور زمان بهبود میابد. مشکل فوق با انجام اقداماتی نظیر ایستادن ادرار کردن، ادرار مجدد اندکی پس از إتمام ادرار(Double voiding) و استبراء کاهش میابد.

علائم تحریکی

غالبا ناشی از کاهش ظرفیت مثانه و شامل تکرر ادرار، ضرورت در دفع ادرار و ادرار شبانه است. علائم فوق در یک آقای مسن غالبا به علت بزرگی پروستات (BPH) است هرچند در غیاب بزرگی واضح پروستات علائم فوق میتوانند به علت مسائلی نظیر کانسر(بدخیمی مثانه)، بیماری های عصبی مثانه، اختلال در اعصاب حسی مثانه، دیابت و یا پارکینسون باشند.

بی اختیاری ادرار

یک دیگر از علائم بیماری های ارولوژی دفع ادرار بدون اینکه تحت کنترل و اراده فرد باشد هست. شایعترین نوع ان بی اختیاری ادراری استرسی (افتادگی مثانه) در بانوان بوده که خروج غیر ارادی ادرار پس از افزایش فشار شکمی (عطسه،سرفه و یا خنده) اتفاق میافتد. قدم اول درمان این نوع بی اختیاری تغییر سبک زندگی (کاهش مصرف مواد محرک مثانه و انجام ورزشهای تقویت کننده عضلات کف لگن) بوده و جراحی در صورت عدم پاسخ به درمان های فوق صورت می گیرد.

مطلب مرتبط: علت بی اختیاری ادراری در زنان چیست و چگونه درمان می شود؟ برای یافتن پاسخ کلیک کنید.
بی اختیاری ادرار

بیماری های ارولوژی اختلالات زناشویی

اختلالات زناشوئی

کاهش میل جنسی ( اختلال در ارگاسم )

در آقایان هورمون تستوسترون نقش کلیدی در میزان تمایلات جنسی را داراست. علائم بیماری های ارولوژی در زمنیه اختلالات زناشویی به صورت اختلالات عصبی، افسردگی، استرسهای محیطی و کلا هر عاملی که روی سلامت عمومی تأثیر بگذارد بروز می کند این علائم  میتواند باعث اختلال در میل جنسی شود. کاهش میل جنسی (Libido)در جوانان غالبا به علت مسائل روانی و استرسهای محیطی و در افراد مسن به علت کاهش سطح هورمون تستوسترون خون است.

در صورت شک به اختلالات هورمونی اندازه گیری هورمونهای جنسی نظیر Testosterone,LH,FSH و پرولاکتین انجام میشود. بعضی از داروهای ضد فشار خون نظیر هیدروکلروتیازید و پروپرانولول نیز در کاهش میل جنسی مؤثر است.

اختلال در انزال

غالبا به دلیل کمبودهورمونهای جنسی، اختلالات اعصاب مربوطه، مصرف دارو و اختلال در گردن مثانه(غالبا به علت جراحی پروستات) است. از داروهای مؤثر در اختلال إنزال میتوان به داروهای ارام بخش(بنزودیازپین)و داروهای مورد استفاده جهت خروج بهتر ادرار در افراد با بزرگی پروستات(پرازوسین/تامسولوسین) اشاره کرد.

اختلال نعوظ

به دلائل مختلف از جمله روانی غالبا در افراد جوان اتفاق می افتد، شایعترین دلیل آن اختلال در عروق، دیابت، بیماری های قلبی-عروقی و گاها اختلال در هورمونهای جنسی است.

انزال زودرس

در صورتیکه پس از دخول إنزال در کمتر از ٢ دقیقه اتفاق بیافتد انزال زودرس است. دلیل عمده انزال زودرس استرسهای روانی حین زناشویی است.درمان آن شامل رفتار درمانی(عدم توجه بیش از حد حین نزدیکی، پرت کردن حواس، استفاده از پوزیشنهایی که حداقل تحریک برای فرد را دارا است) و در صورت لزوم دارو درمانی میباشد.

خون در اسپرم(هماتو اسپرمی)

یکی دیگر از علائم بیماری های ارولوژی غالبا به دلیل وجود التهابات غیر اختصاصی در پروستات یا سمینال وزیکل(کیسه های ذخیره سازی اسپرم)بوده و معمولا بدون اینکه نیاز به درمان خاصی داشته باشند پس از چند هفته بهبود میابد. یکی از دلائل وجود خون در اسپرم وجود فواصل طولانی بین نزدیکیها است. در صورت ماندگاری علامت فوق بیش از چند هفته، معاینه پروستات، دستگاه تناسلی، ازمایش پروستات و احیانا” کشت مایع منی (از نظر بررسی عفونت) انجام میشود.

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترخوب هستید
    بنده مشکل شدیدزودارضایی داری میخواستم بدانم برای درمان چیکارانجام دهم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا جهت درمان دارویی به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Smarket65 جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    با سلام
    من جوانی 27 ساله هستم که از حدود 15 سالگی برای رفع نیاز جنسی خودارضایی می‌کنم. اکنون بیضه سمت چپ من نسبت به سمت راستی کوچکتر شده است. آیا این امر نیاز مراجعه به پزشک دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،تا ۲۰٪ اختلاف سایز بین دو بیضه طبیعی است
  • تصویر کاربر بهنام چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 455 مشاهده پرسش
    سلام آلت من رو ب پایین هست اندازه قسمت پایینی کمتر از بالایی هس ایا میشه کاری کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا در حالت نعوظ کامل از پهلو و بالا از الت خود عکس بگیرید و برایم بفرستید
  • تصویر کاربر جاینور چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 587 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان .
    ی شب هوا گرم بود و بعد از نزدیکی شورت نپوشیدم .
    صبح دردی در بیضه سمت راست احساس کردم اولش فک کردم شب مونده بین پاهام و درد خوب میشه ولی بعد از چند روز درد خوب نشد و شروع کردم ب ماینه تخم سمت راست. که ی برامدکی روی بیضه سمت راستم حس کردم که منبع درد بود دس بهش میزنم درد میگیره حتی ی وقتایی ییهو درد میگیره و میزنه به پای راستم .از اون روز دردش کم شده ولی هنوز مقداری درد خفیف دارم. و میل جنسیم انگار از بین رفته منی که روزی دو یا سه بار رابطه داشتم کلا موتورم خاموش شده .😑من 28سالمه ممنون میشم کمک کنید .
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا یک سونوگرافی از بیضه انجام دهید میل شما به علت استرس وارده از این قضیه کم شده است
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام
    من تقریبا چند روز قبل خوابیده بودم روی شکم ولباسم هم تنگ بود و دچار نعوظ شده بودم .کم کم زیر دلو درد گرفت و بعد از اینکه بلند شدم درد شدیدی در ناحیه ی بیضه ها و شکمم احساس کردم اما تا روز بعد دردش از بین رفت می خواستم ببینم مشکل خاصی نیست چون فکرمو مشغول کرده. روی بیضه ی سمت چپم یه چیزی مثل جوش مانند خیلی کوچیک و سفته آیا چیز خاصیه. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،در مورد درد به علت فشار بوده و چون گذرا بوده نگرانی خاصی ندارد
      در مورد جوش پوستی عکس انرا برایم بفرستید
  • تصویر کاربر شب یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 657 مشاهده پرسش
    سلام و درود
    بنده 35 سال دارم تا یکسال پیش هیچ گونه مشکلی در خصوص مسائل جنسی نداشتم و تقریبا میشه گفت آدم داغی در مسائل جنسی بودم ولی اخیرا دچار زود انزالی و اختلال در نعوظ شده ام خودم هم احساس میکنم که نیروی جنسی ام افت کرده است در ضمن چند وقتی هستش خوابم بیشتر شده و وقتی به رختخواب میرم حس بیرون اومدن از رختخواب رو ندارم و دوست دارم بیشتر بخوابم معمولا هم احساس کسالت و خستگی دارم در بعداز ظهر هم معمولا بین دو تا 4 ساعت میخوابم شغل بنده نیز اداری هستش
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا ازمایش هورمونی تستسترون،LH/FSH/PRL را انجام داده و با جواب ان به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر سینا چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید
    من 8 سال هست که ازدواج کردم و 2فرزند هم دارم
    در روابط زناشویی، هم خودم و هم خانمم مشکلی نداریم و هر دو راضی هستیم.
    مشکل من نعوظ بیش از حد و غیر عادی هست و خیلی اوقات حتی اگر به هیچ چیز تحریک آمیزی هم فکر نکنم و یا اینکه جای آ ل ت م بد باشه این حالت برام اتفاق می افته .
    من قبل از ازدواج فکر میکردم اگر ازدواج کنم مشکلم حل میشه اما بعد از گذشت 8 سال حتی اگر به بودن با خانمم فکر کنم این اتفاق برام م یافته که چون بیرون مشغول به کار هستم برام خیلی اذیت کننده هست.
    در کنار این مشکل انزال زودرس هم دارم.
    میخواستم بدونم دارو یا قرصی برای کنترل نعوظ و کم کردن شهوت و میل جنسی هست یا خیر؟

    ممنون میشم راهنماییم کنید. چون رفتن به دکتر و مطرح کردن این موارد برام خیلی دشواره.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،برای موارد فوق دارو هست
      لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 323 مشاهده پرسش
    سلام وقت به خیر من چند وقته نامزد کردم وقتی نامزدمو بغل کنم واونو لمس کنم وببوسم ارضا میشوم علت ارضا شدنم بیماری خاصی هست آخه بدون دخالت آلت تناسلی ارضا شدم راه درمانم چیست...ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا جهت درمان به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر پیام یکشنبه ۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 619 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید. من ۶۰ ساله هستم و از زمانی که به سن بلوغ رسیدم زود انزالی داشتم زود انزالی که چه عرض کنم سریع الانزالی و در همون زمان به یه دکتر ارولوژ مراجعه کردم دکتر طوری باهام برخورد کرد که دیگه تا بحال روم نشد به هیچ دکتری مراجعه کنم و با این بیماری ساختم و دوبارهم ازواج کردم ولی بخاطر همین بیماری طلاق گرفتن و الآن حدود ۵-۶ سالی میشه که اختلال نعوظ ام پیدا کردم آیا درمان میشم یا خیر؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،بیماری شما درمان پذیر است
      لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر سارا سه شنبه ۲۰ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 415 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    بنده قبلا براتون عکس فرستادم و شما زگیل تناسلی رو تأیید کردین دور اول واکسن گارداسیل را هم تزریق کردم و قرص پاور فیت را هم میخورم اما هنوز برای برداشتن زگیل ها اقدامی نکردم ,
    سؤال من اینه که بهترین و دقیق ترین و مطمئن ترین روش برای برداشتن زگیل ها کرایو هست یا لیزر ؟
    و سؤال دیگه هم اینه که آیا دارو , محلول , و یا پمادی هست بهم معرفی کنید که اول اونارو استفاده کنم و اگر جواب نداد بعد لیزر یا کرایو انجام بدم ؟
    و اینکه هزینه کرایو برای چند نقطه به هم پیوسته زگیل هر جلسه حدودا چقدر میشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۰ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،اگر مقاله بنده راجع به زگیل تناسلی در سایت را بخوانید توضیح داده ام که بهترین روش کرایو است
      لیزر به علت ایجاد التهاب پوستی و ریسک پخش شدن زگیلها ممنوع است
      پماد الدارا بعد از درمان کرایو احتمال عود را کم‌ میکند ولی متاسفانه الان در بازار موجود نیست
      هزینه هر جلسه کرایو بسته به تعداد زگیلها بین ۵۰۰-۴۰۰ هزار تومان است
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر