درمان قطعی پروستات در طب سنتی (گیاهان دارویی)

آخرین بروزرسانی: 24 آبان 1402

در این مقاله می خوانید
در صورتیکه بزرگی پروستات با دارو و روتین مناسب زندگی درمان نشود. تنها درمان قطعی پروستات میتواند گزینه ی جراحی پروستات باشد اما متخصص اورولوژی باید تمامی علائم شما و راه های موجود را بررسی کن تا به نتیجه قطعی برسد.
 
یکی از نگرانی های عمده در آقایان بالای ٥٠ سال، مسائل مربوط به بزرگی پروستات و یا سرطان پروستات می باشد. در ادامه ما به شما مواد غذایی مفید، برای محافظت و درمان قطعی پروستات معرفی می کنیم. در صورتیکه این بیماری مهار نشود، عمل پروستات میتواند تنها راه درمان و کنترل عوارض آن باشد.
 

هر چند روند بزرگ شدن پروستات وابسته به سن بوده و به نوعی اجتناب ناپذیر است اما تشخیص و درمان سرطان پروستات در ابتدای ابتلا بسیار آسان است. با کمک یک آزمایش خون ساده و اندازه‌گیری آنتی ژن خاص پروستات PSA، می‌توان بیماری سرطان پروستات را در همان مراحل نخست شناسایی کرد.

پزشکان و متخصصان متوجه شده‌اند برخی مواد غذایی می‌توانند خطر ابتلا به بزرگی پروستات یا سرطان پروستات را کاهش دهند. در اینجا به چند توصیه از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

درمان سنتی پروستات با Zn (روی)

بیشترین میزان روی (Zn) در بدن آقایان در پروستات ذخیره می شود. این ماده در تمامی مراحل باروری در آقایان از جمله متابولیسم هورمونها، فعالیت و تحرک اسپرمها و سلامت و عملکرد غده پروستات نقش دارد.

تحقیقات نشان داده است که سطوح روی در بافت سرطانی پروستات نسبت به بافت سالم به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. منابع غنی این ماده مدنی شامل صدف، جگر، غلات کامل، حبوبات، غذاهای دریائی و مغزهای گیاهی می باشد.

 

پروستات و درمان آن با فلفل قرمز

فلفل قرمز یکی از منابع غنی ضد سرطان است. تند بودن فلفل قرمز به علت وجود ماده‌ی كپساىسين‌ است. كپساىسين‌ علاوه بر اینکه باعث کاهش درد می‌شود، می‌تواند سلول‌های سرطانی به‌خصوص سرطان پروستات را از بین ببرد.

این ماده همچنین به علت دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های قوی، رادیکال‌های آزاد که موجب گرفتگی عروق می‌شوند را از بین می‌برد و لذا برای بیماری‌های قلبی و عروقی بسیار مفید است.

درمان خانگی پروستات با قارچ

قارچ‌ها به‌خصوص نمونه‌های آسیایی آن‌ها برای سلامتی بسیار مفید هستند و همچنین خواص ضد سرطانی دارند. به‌عنوان‌مثال در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، قارچ‌ شیتاکی مانع از پیشرفت سرطان سینه در موش‌ها شد. تاکنون اما مطالعه ی خاصی در زمینه  تأثیر قارچ‌ شیتاکی بر سرطان پروستات انجام نشده است.

قارچ‌های آسیایی همچنین شامل آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام  ارگوتیونین هستند. قارچ‌های شیتاکی، اویستر، ریشی و مایتاکی ازجمله منابع غنی ارگوتیونین هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها خواص ضد سرطانی داشته و سلول‌های بدن را در برابر سرطان محافظت می‌کنند.

فلفل قرمز

درمان گیاهی پروستات با کلم بروکلی

کلم بروکلی، منبعی غنی از مواد معدنی ضروری است. در میان خانواده کلم‌ها و سبزیجات، کلم بروکلی از میزان بالای سولفورافان فیتونوترینت و ايندول‌ برخوردار است که هر دو ماده از خاصیت ضد سرطانی بالایی بهره‌مند هستند.

بر اساس نتایج تحقیقاتی، ايندول‌ موجود در خانواده کلم‌ها، از جمله کلم بروکلی، باعث جلوگیری از رشد سلول‌های سرطان پروستات پیشرفته می‌شود و همچنین مانع تولید آنتی‌ژن‌های خاص پروستات می‌شود.

بر اساس مطالعات انجام‌شده در مورد سرطان پروستات، تخمدان، کبد و روده، محققان به این نتیجه رسیدند که خوردن کلم بروکلی بیش از یک‌بار در هفته موجب کاهش 45 درصدی سرطان پروستات می‌شود.

برای آنکه از طعم بروکلی لذت ببرید، پیشنهاد می‌شود قبل از مصرف آن را بخارپز کرده و یا به مدت 5 دقیقه در روغن تفت دهید. دقت داشته باشید چنانچه سبزی‌ها بیشتر از مدت مذکور تفت‌داده شوند، خاصیت ضد سرطانی خود را از دست می‌دهند.

کلم بروکلی

درمان خانگی پروستات با جوز برزیلی

از میان انواع آجیل، این نوع جوز که مخصوص منطقه ی آمریکا جنوبی است، منبع غنی سلنیوم معدنی بوده که برای سلامت پروستات بسیار مفید است. در واقع این آجیل ده برابر بیشتر از نوع دارویی آن حاوی سلنیوم است. بر اساس نتایج مطالعاتی که در این زمینه انجام‌شده است، مصرف سلنیوم در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مؤثر است.

درخت جوز برزیلی در کشورهای برزیل، ونزوئلا، کلمبیا، پرو و بولیوی رشد می‌کند. جوز برزیلی منبع غنی روی و دیگر مواد معدنی مؤثر در سلامت پروستات است. علاوه بر این، جوز برزیلی سرشار از اسیدهای آمینه ضروری و همچنین منبع غنی منیزیم و تیامین(ویتامین ب1) است.

  چای سبز

ماهی سالمون

امگا 3 یکی از مواد مغذی و مفید برای سلامت پروستات است و ماهی سالمون نیز سرشار از امگا 3 است. رنگ پولک‌های انواع مختلف سالمون با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل برخی از انواع آن نسبت به بقیه امگا 3 بیشتری دارند.

بنا به گفته محققان، امگا 3 موجود در ماهی، مانع پیشرفت تومور پروستات میشود و همچنین مانع پیشرفت سرطان در دیگر قسمت‌های بدن افرادی می‌شود که پیشتر به این نوع سرطان مبتلا بوده‌اند.

نتایج مطالعاتی حاکی از آن بود که مصرف ماهی حداقل یک‌بار در هفته، باعث کاهش خطر پیشرفت سرطان حتی برای افرادی که به‌صورت ارثی مستعد ابتلا به این بیماری هستند، می‌شود.

گوجه فرنگی

گوجه به‌عنوان منبع غنی از لیکوپن، فیتونوترینت و کاروتنوئید شناخته میشود. لیکوپن یکی از انواع آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که برای سلامت پروستات بسیار مؤثر است.

گوجه فرنگی

چای و پروستات

خاصیت دارویی چای سبز به علت وجود آنتی‌اکسیدان کاتچين‌ است که انواع خاصی از ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد، این آنتی اکسیدان باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی شده و با برخی از انواع سرطان از قبیل سرطان پروستات مبارزه می‌کند. هرچند انواع مختلفی از کاتچين‌ وجود دارد، اما مهم‌ترین نوع آن اپی گالوکاتچین گالات است.

بر اساس مطالعات مختلفی که در این زمینه انجام‌شده، مردانی که در روز سه فنجان چای سبز می‌نوشند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. محققان همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیب چای سبز مانع از فعالیت آنزیم‌هایی می‌شود که در ابتلای فرد به سرطان پروستات نقش اساسی دارند.

درمان گیاهی سرطان پروستات با تخمه کدو

تخمه‌ ی کدو خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامت پروستات دارد، به‌ خصوص برای مردانی که مبتلا به سرطان پروستات خوش‌خیم هستند. روغن تخمه‌ ی کدو نیز سرشار از کاروتنوئید و امگا 3 است. به گفته محققان مردانی که از کاروتنوئید بالایی در رژیم غذایی خود برخوردار هستند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

درمان پروستات در طب سنتی با انار

انار سرشار از الاگیتانین است. الاگیتانین یک آنتی‌اکسیدان‌است و از بدن در برابر انواع سرطان ها از جمله سرطان پروستات محافظت می کند. بر اساس نتایج به دست آمده عصاره ی انار می‌تواند مانع از تکثیر سلول‌های سرطانی پروستات شود.

انار

درمان گیاهی بزرگی خوش خیم پروستات با سویا

موادغذایی حاوی سویا از رشد سلولهای پروستات و بزرگی پروستات پیشگیری کرده و رشد تومورها را کند می‌کند. دلیل این امر ایزوفلاون‌های موجود در سویا است که سبب کاهش میزان دی‌هیدروتستوسترون یا هورمون مردانه شده و از رشد بافت پروستات جلوگیری می کند (در بدن انسان هورمون تستوسترون در پروستات و اندام تناسلی خارجی به هورمون دی هیدروتسوسترون تبدیل شده که باعث رشد آن میشود. داروهایی مانند فیناستراید و دوداستراید با مکانیسم فوق باعث جلوگیری از رشد پروستات و در نتیجه کوچک شدن غده پروستات میشوند.)

تخم کتان

روغن‌های گیاهی به دلیل آنکه غنی از امگا ٣ هستند احتمال ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان پروستات را پایین می‌آورند. از انجاییكه بدن انسان خود قادر به ساخت امگا ٣ نمی باشد، باید این ماده را از مواد غذایی دریافت كند. دانه كتان حاوی مواد غنی از امگا ٣ بوده كه پودر این دانه را میتوان به غلات صبحانه و ماست اضافه كرد.

زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه‌ نوعی گیاه است که با آسیاب کردن ریشه‌های آن تبدیل به‌نوعی ادویه می‌شود. زردرنگ بودن این ماده سبب تندتر بودن مزه آن می‌شود.

زردچوبه می‌تواند مانع از بروز سرطان پروستات شود، رشد سرطان پروستات موجود را کاهش داده و حتی سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

ویتامین E

مصرف موادغذایی حاوی ویتامین E، سبب کاهش احتمال بزرگ شدن پروستات مشوند و از غدد پروستات در برابر سرطان محافظت می‌کنند. مارگارین، روغن‌های گیاهی، گردو، گندم و غلات کامل از جمله منابع غنی ویتامین E هستند.

سویا

ویتامین D

 سطوح بالای ویتامین D در خون نیز اثر حفاظتی در برابر سرطان پروستات دارد. این ویتامین به دلیل اثرات ضد تكثیری و ضد متاستاز خطر ابتلا به سرطان پروستات را كاهش میدهد.

از آنجاییكه نور آفتاب و مواد غذایی محدودی مانند كره، زرده تخم مرغ، خامه و جگر تنها منابع دریافت این ویتامین هستند، مصرف مكمل های ویتامین D در اغلب افراد ضروری به نظر می رسد.

 

ورزش چگونه به کوچک شدن پروستات کمک می کند؟

تحقیقات نشان داده است که ورزش راه خوبی برای کاهش التهاب بدن است، پس می‌تواند التهاب و  بزرگ شدن پروستات را کنترل کند. بنابراین، یافتن راه‌هایی برای کاهش این التهاب کلیدی برای مدیریت علائم بزرگ شدن پروستات مهم است.

ورزش همچنین می تواند به حفظ وزن سالم کمک کند، که این امر باعث کاهش التهاب بدن می شود. چاقی همچنین خطر ابتلا به بزرگی پروستات را افزایش می دهد، بنابراین وزن سالم برای سلامت پروستات شما حیاتی است.

بهترین ورزش برای جلوگیری و یا کنترل بزرگی پروستات چیست؟

فعال‌تر شدن کافی است. لزومی ندارد که هر روز در باشگاه ورزشی باشید یا دوی ماراتن را انتخاب کنید. بهترین کار انتخاب یک برنامه تناسب اندام است که مناسب شما، سن و سبک زندگی شما باشد و به شما امکان دهد بیشتر حرکت کنید.

در اینجا چند ورزش مفید برای شما و سلامت پروستات شما آورده شده است:

تاثیر گیاه گزنه بر درمان پروستات 

گاها مشاهده شده که گزنه مانند فیناستراید (معمولاً برای درمان بزرگی پروستات تجویز می‌شود) در کاهش رشد پروستات عمل میکند. اما میزان تاثیر گزنه نسبت به فیناستراید بسیار ناچیز بوده و مصرف فیناستراید عاقلانه تر است.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر راضیه دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 447 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت شما بخیر ،پدر من مشکل پروستات داشتن و کنترل ادرار نداشتن که دو داروی vsol
    و tamsover رو استفاده کردن و خیلی بهتر شدن و با توجه به اینکه مرتب داروهارو مصرف میکنن حدود ۵روز هست که دوباره کنترل ندارن و وضعیتشون بد شده چه دلیلی میتونه داشته باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،سرما،مصرف مواد محرک و یا عفونت
  • تصویر کاربر Bahman دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام خوبید اقای دکتر من ۳۰ سالمه چند ماه پیش دچار عفونت پروستات شدم باوبستری شدن و امپول سپرو بهتر شدم الان بعد چند ماه دوباره عود کرده بااین اوضاع کرونا سپرو۵۰۰ با امیک مصرف کردم موقع انزال خروج منی دچار مشکل شدم دردهام بیشتر شده جوری ک نمیتونم بخوابم از درد زیاد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    باسلام وایام مبارک.برای بزرگی پروستات،دارویی را مصرف می کردم که عضلات مثانه را شل می کرد وادرار خیلی روان بود.اکنون نامش را به خاطر ندارم.امکان راهنمایی هست؟ممنون می شوم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر پارسیان پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 738 مشاهده پرسش
    باسلام درددرقسمت بعدازمقعد تا بیضه داشتم سونو رفتم ودکترنوشت عفونت پروستات دارم باید انتی بیوتیک بخورم بعلت شیوع کرونا دکترنرفتم وسفکسیم ۲۰۰تاحدود۲۰ روزمصرف کردم چون ۴۰۰اذیتم کردالبته هر۱۲ساعت بعدبدن دردگرفتم ازجمله مفاصلم وقطع کردم الان بهترم جای دردوشدت ان کمترشده وراحت ادرارمیکنم ولی هنوز اختلال درنعوظ ودرددرزیرشکم وبیضه وقبل ازان دارم میشه لطفا راهنمایی بفرمایید چکارکنم چون فعلا حضوری نمیشوددکتررفت سنم ۴۹ سال با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر سید پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 829 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ، با احترام و آرزوی سلامتی و طول عمر برای سرکار ، بنده ۵۴ سال سن دارم و یکسال است ازدواج کرده ام و حدودا ۳۰ سال است که در بیضه چپ واریکوسل دارم و جراحی نکرده ام حالا حدود یکسال و اندی است که پایین سمت چپ شکمم کمی برآمدی جزئی مشاهده میشود و حدودا ۹ سال است که رنگ اسپرم ، بصورت مایل به زرد شده است و اخیرا مشاهد شد که قرمز و کمی متمایل به رنگ خون میباشد و چند بار که آزمایش اسپرم در چند سال قبل داده بودم دکترها گفتند فقط تعداد اسپرمهایت ضعیف و کم هستند ، سوال بنده این است که با توجه به رنگ و ضعیف بودن اسپرمها آیا صلاح است که اقدام به داشتن بچه بشود یا خیر ؟ و دوباره خواستم از خدمتتان سوال کنم شاید رنگ و ضعیف بودن اسپرم ( خدای ناکرده ) در سالم بودن جنین نقشی میتواند داشته باشد یا خیر ؟ خیلی متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،لطفا ازمایش اسپرم جدید همراه با DFI انجام دهید و برایم بفرستید
  • تصویر کاربر کمیل پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 769 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 25سالمه چند ماهی بود درد کشاله ران داشتم رفتم دکتر برام سونو گرافی نوشت بعد معلوم شد التحاب پروستات دارم پروستاتم روی 29بود برام چند تا انتی بیوتیک نوشت و الان درد ندارم ولی بعزی وقطا ادرارم دوشاخه می‌شه خیلی نگرانم
    می خواستم بدونم مشکلم درمان می شه؟
    چه داروی باید بخورم که کوچیک بشه
    ممنون می شم راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    باسلام بنده 50سال دارم حدود سه سالی هست که دارای التهاب پروستات هستم ازمایش psa دادم نرمال بوده. سی تولوژی هم دادم نرمال بوده. سی تی اسکن دادم فقط یه کم ضخامت متانه دارم. اما متاسفانه داروی زیادی هم مصرف کردم جواب نداده البته کوتاه مدت. دردشکمی زیاد دارم بخصوص هنگام رانندگی و پشت صندلی. مشکل ادرار ندارم اگه ده لیوان اب بخورم نهایتش شب دوبار برم دستشویی. بعضی مواقع سوزش ادرار دارم البته خیلی کم مثانه ام که خالی میشم بهتره البته موقعی هم که کامل خالی باز ورد دارم باید حتما شلوار وزیر پوش راحت بپوشم. شب ها که هیچی نمی پوشم راحت ترم. شمارو به خدا دارویی برا من تجویز کنید ارچه هم هزینه باشه پرداخت میکنم. اندازه پروستاتم 44 هست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر محمود شنبه ۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 868 مشاهده پرسش
    من ده روزه كه بادرد وكم كم إدرار ميكنم علت و درمان چيست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،دچار عفونت ادراری شده اید به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محدثه چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 718 مشاهده پرسش
    سلام دکتر، ببخشید 3 روزی هست که نتیجه تست پروستات پدرم نشون داده که دچار بدخیمی پروستات هستند. چه کاری باید دراین مرحله انجام داد؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،در درجه اول باید اسکن استخوان و سی تی اسکن برای بررسی متاستاز انجام شود
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 447 مشاهده پرسش
    با سلام.تابستون گذشته به دلیل التهاب شدید پروستات در بیمارستان بستری شدم و پس از دو هفته با بهبودی نسبی مرخص شدم و تا الان ترازوسین و پروستاتان مصرف میکنم. ده روزه که دوباره همون علایم شامل درد زیر شکم سوزش و تکرر ادرار ظاهر شده که با تجویز دکتر آمپول آمیکاسین و قرص تاوانکس و فینوپروتس مصرف میکنم ولی همچنان علایم رو دارم.نشستن بر روی مبل یا صندلی خیلی اذیتم میکنه.حجم پروستات ۳۵ و سن من ۳۹ سال..این موضوع استرس و مشکلات روانی زیادی ایجاد کرده..ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر