علل و روشهای درمان بی اختیاری ادرار در زنان

آخرین بروزرسانی: 13 آبان 1402

در این مقاله می خوانید
بیماری بی اختیاری ادرار استرسی، حالتی است که در آن، افزایش فشار داخل شكم که توسط شرایطی مثل تحمل وزن، خنده، سرفه و عطسه ایجاد میشود، باعث شده فشار مسدود کننده ادرار کم شده و ادرار نشت پیدا کند. بی اختیاری ادرار در زنان موجب رنجش آنها میشود.

این بیماری اغلب در زنان میانسال دیده می شود. که از مهم ترین علل آن حاملگی های متعدد و زایمان واژینال است. که این امر باعث ضعف در بافتهای کف لگن و دریچه اسفنکتر گردن مثانه می شود. بی اختیاری ادرار در زنان در خیلی از زنان که چندین زایمان واژینال داشته اند، دیده شده است.

در حالت طبیعی در افراد سالم فشار مسدود کننده مجرا به خوبی قادر به مقابله و ایجاد حالت تعادل است، حتی در شرایط مختلف مثل عطسه، سرفه و …

عده ای از پژوهشگران عقیده دارند که در این بیماری، معمولا ساختمان اسفنکتر سالم است، اما به علت جابه جایی و حرکت بیش از حد مجرا در اثر ضعف، بافت قادر به ایجاد عملکرد نمی باشد و این بیماری ایجاد می شود.

علائم بی اختیاری ادرار در زنان

١- در این بیماری ظرفیت مثانه تغییر نكرده و حجم مثانه مشابه افراد عادی است. اما فشار مسدود کننده مجرا حین ریزش ادرار کاهش یافته و منجر به ریزش ادرار حین افزایش فشار شكمی میشود.
٢- در این بیماری طول مجرا از لحاظ آناتومیکی کاهش نیافته اما طول موثر آن کم میشود، که باعث می شود قدرت مسدودکنندگی کم شود.
گاهی بیمارانی که دچار بی اختیاری خفیف استرسی هستند، می توانند آگاهانه و ارادی با فعال کردن انقباض اسفنكتر سبب ایجاد یک فشار مسدودشوندگی شوند. به خصوص این اتفاق زمانی می افتد که اولین قطره وارد مجرا میشود و فرد آن را احساس کرده و با یک انقباض ایجاد فشار می کند. اما متاسفانه به مرور و با افزایش شدت بیماری این عملکرد ضعیف می شود.

بی اختیاری ادرار

تشخیص بی اختیاری ادرار در زنان

برای تشخیص این بیماری توجه به سابقه پزشكی بیمار از جمله تعداد حاملگی و زایمان ها به خصوص زایمان طبیعی، جراحی های لگن، جراحی خارج سازی رحم (هیسترکتومی)، رژیم های غذایی، میزان مایعات دریافتی روزانه و بیماری های زمینه ای مهم می باشد.

شدت میزان نشت ادرار هم از خفیف تا شدید تقسیم بندی می شود. پس گاهی برای پیشگیری یا بهتر شدن علائم می توان تغییری در الگوی تغذیه ایجاد کرد. منظور از تغییر در الگوی تغذیه، كاهش میزان مایعات دریافتی، عدم مصرف مواد محرك مثانه (فلفل، ادویه، مواد تند، چای و مواد كافئین دار، نوشابه و ابمیوه های گاز دار) و گرم نگه داشتن كلیه است. در معاینه ای که انجام میشود شدت ضعف و شلی عضلات كف لگن مشخص می شود.
بررسی وجود و درجه پایین افتادگی رحم و پایین افتادن قاعده ی مثانه و درجه و میزان تحرک دیواره قدامی واژن با تستی به نام Q tip بررسی میشود. بیماران توجه کنند که یک معاینه ی عصبی (نورولوژیک) ساده بهتر است انجام شود تا حس پرینه، رفلکس های اندام تحتانی، قوام و تون اسفنكتر آنال و واژینال و …. مشخص شود.
گاهی علت این مشکل می تواند مشکلات آناتومیک باشد که برای تشخیص آن از روش سیستوسكوپی (مشاهده مجرای ادرار و مثانه از طریق اندوسكوپی) استفاده می شود.
تست دیگر، تست اورودینامیک (نوار مثانه) است که برای وجود بی اختیاری، شدت آن و تفکیک آن از مشکلات دیگر و همچنین بررسی عملکرد اسفنكتری و تخمین میزان بهبودی پس از درمان دارویی و جراحی استفاده می شود.

درمان بی اختیاری ادرار در زنان

با توجه به شدت بی اختیاری درمان متفاوت است. در موارد خفیف تا متوسط به خصوص در زنان جوان می توان از درمان های ساده تر شروع کرد که می توان به قرصهای انتی كلینرژیك (مهار كننده انقباضات مثانه مانند تولترودین) اشاره کرد. همچنین داروهای آلفا اگونیست (دولكسیتین) که سبب تقویت عملکرد اسفنکتر می شوند.

ورزش کگل

ورزش عضلات کف لگن (مانور كگل) نیز مهم می باشد. به طوری که بیمار می تواند روزی ۳۰ دقیقه به طور ارادی عضلات كف لگن خود را منقبض کند. که بعد از ۲ تا ۳ ماه می تواند، اثر بهبودی این ورزش در خود را مشاهده کند.

در موارد ضعف شدید عضلات كف لگن میتوان از فیزیوتراپی جهت بهبود بیشتر این عضلات بهره برد. روش دیگر تحریک الکتریکی عضلات کف لگن با قرار دادن probe داخل واژن است. در زنان بعد از یائسگی افزودن استروژن نیز می تواند کمک کننده باشد.

باید توجه داشت که انتخاب روش های فوق مستلزم صرف وقت و حوصله بسیار از طرف بیمار و پزشک بوده و اثرات آن به تدریج مشخص
می شود.
در درمان بی اختیاری شدید و عدم پاسخ دهی روش های فوق از روش جراحی استفاده می شود. اساس انجام این جراحی قرار دادن مجدد محل اتصال مثانه به مجرا و خود مجرا در مکانی بالاتر در پشت سمفیز پوبیس است.
روش های جراحی مختلفی وجود دارد که تخصصی بوده و بر اساس تجربه پزشك و نیاز بیمار تعیین میشود.

 توصیه پزشک

با توجه به اینکه این بیماری در خیلی از زنانی که سابقه ی چندین بار زایمان واژینال دارند دیده می شود و به علت احساس ناخوشایندی که ایجاد می کند درمانش اهمیت بسیاری دارد. بیماران باید توجه کنند که درمان غیر جراحی این بیماری نیازمند حوصله، صبر و دقت زیادی بوده و زمان زیادی جهت رسیدن به پاسخ درمانی نیاز است.

 

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    با سلام من احساس میکنم ادرار دارم اما میرم دستشویی خیلی کم ادرار میکنم هر نیم ساعت این کار تکرار میشه مدت ده روزه تشکر ۱۷ ساله
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،احتمالا دچار عفونت ادراری شده اید
  • تصویر کاربر پروانه پنجشنبه ۱۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ..من 40 سالمه .چهار زایمان طبیعی داشتم.بعداز زایمان آخرم بعضی شبها دچار شب ادراری میشم. یعنی احساس میکنم حالت دفع ادرار رو ندارم .روزها هم بعضی مواقع بی اختیاری ادراری دارم .یعنی نمیتونم زیاد ادرارم رو نگه دارم وباید سریع تخلیه کنم .خیلی اذیت میشم لطفا راهنماییم کنید .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،احتمالا" شما دچار تحریک پذیری اعصاب مثانه هستید
      لطفا جهت درمان به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Hamid دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    آیا میزان تعداد اسپرم در تعیین جنسیت بارداری نقش دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،خیر
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 589 مشاهده پرسش
    سلام سونوگرافی ای که انجام دادم گفته شده که مستانه ام کامل خالی نمی شود و ریزش تکرر ادرار دارم،لطفا راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر فرشته جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید
    دختری هستم27ساله.ازکودکی دچاربی اختیاری ادراری بوده ام.لطفا راهنمایی کنیدکه به چه دکتری مراجعه کنم ونیزقابل درمان هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،ابتدا یک نوار مثانه(UDS) انجام دهید و سپس با جواب ان به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Aaa سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر. من ۲۱ سالمه و امروز برای اولین بار وقتی از خواب بیدار شدم ادرارم بی اختیاار میومد و حتی تا در دستشویی میدوییدم.‌ من چند بار سنگ شکن کردم و سنگ کلیه دارم. ممنون میشم دلیل این بی اختیاری رو بگین خیلی ترسیدم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،ممکن است عفونت ادرار گرفته باشید یا در حال دفع سنگی باشید
  • تصویر کاربر بابایی دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 442 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده ۴۵ ساله هستم حدود یک ماه هست که بعد از نزدیکی درد شدیدی از هردو کشاله ران دارم لطفا راهنمایی کنید ضمنا هیچ دردی در بیضه ها و بزرگ شدن آن ندارم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا جهت معاینه به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Msh سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    با سلام مادرم 60 ساله هستند در هنگام عطسه ریزش ادرار دارند و شب تا صبح نیز 5بار مجبورند باید سرویس بهداشتی بروند با به متخصص زنان مراجعه کردیم گفتند که افتادگی مثانه دارند به متخصص اورولوژی مراجعه کردم داروی تولترودين تجویز نمودند ولی در روزهای که دارو مصرف نمیکند مشکل بی اختیاری دارد امکان عمل جراحی نیست که این مشکل بی اختیاری بر طرف شود
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،دارو را مصرف کنند،تغییر سبک زندگی هم باید بدهند لطفا مصاحبه بنده در مورد اختلال تکرر ادرار در بانوان را در برنامه به خانه برمیگردیم مشاهده کنید
  • تصویر کاربر صدیق یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    اوره
    اینجانب ۷۲ ساله و عمل قلب باز در تاریخ ۱۳۸۹ انجام داده ام البته مبتلا به کبد چرب هستم و در حال درمان می باشم و به مدت ۴ سال قرص سیتالوپرام جهت رفع افسرگی استفاده کرده ام و در زمان مصرف آن دارو دچار هیچ اختلال نعوظی نبودم و بعد از رفع افسرگیم دچار بزرگی پروستات شدم و خوشبختانه ان را هم با کمک دارو درمان کردم اما متاسفانه هم اکنون مبتلا به اختلال نعوظ گشتم لطفا اینجانب را جهت رهایی از این اختلال راهنمایی فرمایید .
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،اختلال نعوظ شما به علت افزایش سن(کاهش هورمونهای جنسی)و ضعف قلب در خونرسانی کافی به الت(به علت جراحی قبلی)است
      لطفا جهت درمان به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمدحسین سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    با درود فراوان خدمت جناب آقای دکتر و از اینکه وقت میزارید و جواب میدید بسیار سپاسگزارم
    سوال:
    بنده فردی ۳۷ ساله هستم از حدود ۱۰ سال پیش تا به این لحظه هر زمان که بصورت سالیانه و دوره ای چکاپ ادرار دادم بصورت میکروسکپی در ادرارم خونه مشاهده شد تا اینکه حدود ۱۵ ماه پیش در صدد شدم که علت آنرا جویا شوم به پزشک مراجعه کردم و پس از انجام سونوگرافی و عکس رنگی از مجاری ادراری وجود هرگونه سنگ و عفونت مجاری ادراری رد شد و در ۳ نوبت ازمایش سیتولوژی را تجویز کردند که وقتی پس از ۴۸ ساعت نتیجه را دریافت کردم طبق گزارش پاتولوژیست تعداد کمی سلول آتیپیا در نمونه ادرارم مشاهده شده و تجویز سیستوسکوپی کردند . بعد از انجام سیستوسکوپی در بیوپسی در مثانه چیزی مشاهده نشد ولی در سیتولوژی واشینگ حالب سمت چپم بدخیمی مثبت اعلام شد. که در شوک عجیبی فرو رفتم چون من تا به آن لحظه هیچگونه علایم بالینی و ادراری نداشتم و فقط با یک چکاپ سالیانه به این مرحله رسیده بودم‌ .
    به تجویز دکترم یکMRU انجام دادم که هیچگونه توده و توموری در حالب مشاهده نگردید بعد از ان بازم به تجویز یک متخصص ارولوژی عمل یوروتروسکپ فلکسیبل را در تهران انجام دادم که پس از نمونه برداری از مثانه و ابتدا و انتهای حالب سمت چپ و همچنین لگنچه و کلیه و کالیسها بعلاوه سیتولوژی ادرار مثانه و سیتولوژی ادرار حالب و کلیه که انجام شد نمونه ها را نزد پاتولوژیست معروف تهران بردیم که ایشان پس از بررسی یک هفته ای اعلام داشتند که هیچگونه سلول بدخیمی یا کارسینومایی مشاهده نکرده اند و تعدادی سلول التهابی مزمن دیده اند.و بدخیمی را رد کردند‌
    پس از آن ۳ ماه بعد و سپس ۶ ماه بعد آزمایش سیتولوژی دادم که بازم منفی بود. و همچنین سونوگرافی طبیعی بود.
    حال سوال اینجاست:
    ظاهرا ویژگی سیتولوژی بسیار بالاست و حساسیت و دقت آن نیز در تشخیص سلولهای گرید بالا زیاد است
    به چه علت نتیجه ازمایش سیتولوژی
    بنده در آن برهه مثبت شد؟!
    آیا امکان مثبت کاذب یا اشتباه در سیتولوژی وجود دارد؟
    آیا با گذر وجود ۱۵ ماه تا به این لحظه این امکان وجود دارد که سلولهای بدخیم خود را مخفی کرده و تا به این لحظه خود را اشکار نکرده و ممکن است در آینده دور یا نزدیک خود را نشان دهد؟!
    و اصلا سلولهای گرید بالا و پایین و کارسینومهای فلات و درجا چه مدت زمان طول میکشد که بدون درمان تاثیرات منفی خود را در بدن نشان دهد؟
    این سوالها به شدت ذهن و زندگی من را مختل کرده
    بسیار تا بسیار سپاسگزارم از اینکه وقت میزارید و با تامل و حوصله پاسخ میدید. براتون بهترینها را ارزومندم🌷🌷🌷
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،به هر حال در هر ازمایشی اندکی درصد خطا دارد به نظر من در حال حاضر اصلا نگران نباشید و هیچ کار خاصی هم انجام ندهید
      تا ۲ سال هر ۶ ماه یکبار و بعد از ان سالانه ازمایش سیتولوژی ادرار و MRU انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر