آزمون های بررسی عملکرد کلیه

آخرین بروزرسانی: 1 مرداد 1400

در این مقاله می خوانید
کلیه ها ٢ عضو لوبیایی شکل هستند که در قسمت پشتی شکم و در طرفین مهره های ١ تا ٤ کمری قرار دارند. در این مقاله به بررسی عملکرد کلیه و ارزیابی آن با روش های آزمایشگاهی می پردازیم.

سایز هر کلیه به اندازه یک مشت بسته بوده و وزن هر کدام از آنها تقریبا 150 گرم است. وظیفه ی اصلی کلیه ها تصفیه و پاکسازی خون و دفع سموم و مواد زائد از بدن می باشد.

از دیگر عملکرد کلیه ها میتوان به تنظیم تعادل آب و الکترولیت بدن، کنترل فشار خون و در نهایت سنتز و ساخت گلبول قرمز و ویتامین D اشاره کرد.

آزمون های بررسی عملکرد کلیه

برای حفظ سلامتی بدن عملکرد درست و دقیق کلیه ها الزامی است. در زیر به آزمونهای بررسی عملکرد کلیه اشاره می کنیم.

 وزن مخصوص ادرار

وزن مخصوص ادرار (SG)

وزن مخصوص ادرار(Specific  gravity) بیانگر غلظت ادرار بوده و در ارتباط با قدرت تغلیظ ادرار توسط کلیه میباشد. اندازه گیری وزن مخصوص ادرار ساده ترین روش آزمایشگاهی، برای ارزیابی عملکرد کلیه است. اندازه طبیعی آن بین 1010تا 1030است.

کاهش عملکردکلیه، قدرت غلیظ کردن ادرار را کاهش می دهد و به طور کلی اگر وزن مخصوص کمتر از 1010 باشد، دلیل بر اختلال عملکرد کلیه است. در طرف مقابل، وزن مخصوص بیش از 1030 بیانگر غلظت بیش از حد ادرار، کمبود حجم سرم و مایعات دریافتی است.

اندازه گیری اوره (Urea) یا نیتروژن اوره خون (BUN)

اوره یک ماده ی حاصل از سوخت و ساز پروتئین بدن است، که حاصل از تجزیه پروتئینها در کبد بوده و به طور کامل از کلیه ها ترشح می شود، به همین دلیل معیار خوبی برای پایش گلومرولی (عملکرد فیلتری کلیه) است.

قابل توجه است که اوره ی خون در موارد دیگر مانند نارسائی احتقانی قلب، دریافت پروتئین زیاد، خونریزی های مختلف داخلی و جذب خون، کم آبی بدن و انسداد دستگاه ادراری نیز افزایش می یابد.

هم چنین در مواردیکه میزان پروتئین دریافتی کم باشد (سوء تغذیه) ، سنتز و ساخت پروتئین مختل شود (بیماری کبدی) و یا میزان دریافت مایعات بیش از حد لازم باشد (هیدراتاسیون بیش از حد)، سطح اوره خون (BUN) کاهش می یابد. میزان طبیعی اوره ی خون 10 تا 20 میلی گرم است.

آزمایش کراتینین

اندازه گیری کراتینین(Cr)

کراتین بیشتر از عضلات اسکلتی مشتق شده و پس از فعل و انفعالاتی به کراتینین تبدیل میشود. سوخت و ساز کراتینین به عضلات هر فرد بستگی داشته و مقدار آن در افراد با توجه به جثه ثابت است به طوری که مقدار کراتینین در یک ورزشکار و یک فرد عادی متفاوت می باشد.

قابل توجه است که به علت اینکه این ماده انحصارا از کلیه دفع میشود، یکی از روش های مناسب برای بررسی عملکرد کلیه می باشد. نکته جالب این می باشد که بر خلاف اوره، سطح خونی این ماده با کم آبی و رژیم غذایی تغییر نمی کند. میزان طبیعی کراتینین در بزرگسالان 0.8 تا 1.4و در کودکان 0.4 تا 0.8 است. هر چند این میزان در آقایان مختصری بیشتر از خانمها میباشد.

کاهش توده عضلانی سبب کاهش کراتینین خون میشود بنابراین در افراد مسن کراتینین خون کمتر است. در افرادی که سوءتغذیه، کاهش وزن شدید و بیماری طولانی مدت دارند نیز سطح کراتینین پایین تر از حد انتظار است.

نفرون کوچکترین واحد عملکردی کلیه بوده (هر کلیه از میلیونها نفرون تشکیل شده است) و قابل ذکر است که تا زمانی که 50 % از نفرون ها از بین نروند اندازه ی کراتینین افزایش نمی یابد. بنابراین حتی تغییرات جزئی در رقم کراتینین نیز مهم است. میزان کراتینین در صبح ها کمترین مقدار و در شب ها بیشترین مقدار است.

❗نکته: برای آزمایش کراتینین خون نیازی به ناشتا بودن نمی باشد، اما بهتر است شب قبل از آزمایش گوشت قرمز مصرف نشود.

علل افزایش کراتینین

با توجه به اینکه کراتینین عملرد کلیه را نشان می دهد، عوامل موثر بر اختلال عملکرد کلیه ، می توانند بر روی کراتینین اثر بگذارند. قابل ذکر است که برخی داروها نیز بر عملکرد کراتینین اثر دارند. برای مثال داروی سایمتدین با تاثیر روی عملکرد توبولهای کلیه و کاهش آن، سبب افزایش کراتینین (علی رغم عملکرد نرمال کلیه) میشود.

هم چنین در بیماران با نارسایی کلیه مصرف بعضی داروها ممنوع است، مانند انتی بیوتیک های امیکاسین، جنتامایسین و یا سیپروفلوکساسین، به علت اینکه دفع کلیوی داشته و باعث بدتر شدن عملکرد کلیه میشوند.

برای اندازه گیری کراتینین می توان از نمونه ی خون یا ادرار 24 ساعته استفاده کرد. کراتینین ادرار ٢٤ ساعته طی بارداری و ورزش شدید افزایش میابد. اما قابل توجه افراد باشد که هر چند ممکن است با ورزش کردن سطح کراتینین بالا رود اما هیچوقت به محدوده ی غیرنرمال نمی رسد.

خون در ادرار

بررسی ادرار ٢٤ ساعته

در این آزمایش از فرد خواسته میشود که کل ادرار دفع شده طی یک شبانه روز را درون ظرفی ریخته و سپس این ادرار مورد آزمایش قرار میگیرد.

از این آزمایش برای سنجش میزان ادرار تولید شده در طی ٢٤ ساعت، میزان پروتئین دفع شده از طریق ادرار (بیماران با فشار خون بالا و یا افراد مبتلاء به قند) و یا بررسی متابولیتهای ادراری (کلسیم،کراتینین،اگزالات و سیترات) در بیماران مبتلاء به سنگ کلیه جهت تشخیص علت سنگ استفاده میشود.

توصیه پزشک

بیماران می توانند با رعایت رژیم غذایی، کاهش پروتئین دریافتی و داشتن رژیم گیاه خواری کراتینین را کاهش دهند. کاهش نمک و مصرف ویتامین ها می تواند برای افرادی که کراتینین بالا دارند، موثر باشد.

دو بیماری عمده و تاثیر گذار بر عملکرد کلیه و ایجاد نارسایی در آن، دیابت و فشار خون می باشد و با درمان و پیگیری این ٢ بیماری میتوان از عمده موارد نارسایی کلیه جلوگیری کرد. بیماران مبتلاء به ٢ بیماری فوق باید بطور منظم تحت بررسی عملکرد کلیوی قرار گیرند.

از اولین علائم شروع نارسایی کلیه در بیماران فوق دفع پروتئین در ادرار (پروتئینوری) میباشد. در صورت مشاهده مسأله فوق و پس از تائید آن توسط آزمایش ادرار ٢٤ ساعته، داروهای محافظ کلیه ‏(Renal Protective) برای بیمار تجویز میشود.

دوباره بر این نکته تاکید میشود که سبک زندگی سالم، داشتن رژیم غذایی مناسب، عدم مصرف نمک و یا پروتئین حیوانی بیش از حد و هم چنین کنترل دقیق قند و فشار خون شرط اصلی سلامت کلیه ها میباشند.

 

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پرستو جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 791 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر. من بار دار هستمو حدود ی هفته پیش صب زود با درد ذ پهلو بیدار شدم بعد از رفتن ب دکتر و سه روز بستری بودم دکتر گفت ک در کلیه راست دو تا سنگ دیده میشه. من الان یک هفتَس ک درد دارم دکتر گفت باید لوله بزاریم تو کلیه ات ک _دردت کم بشه تا بعد از بارداری سنگ شکن کنیم. حالا بنظرتون مشکلی پیش نمیاد برا خودم و بچه و بنظرتون لوله رو ک گذاشتن دیگه دردم تموم میشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام سونوگرافی خود را برایم بفرستید
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 380 مشاهده پرسش
    سلام مشکوک به کرونا احتمالا۹۰درصد هستیم تکرر ادار هم داریم خطر نداره ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر fatima جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 398 مشاهده پرسش
    سلام ،من به چند ماه هست ک ادرارم بوی گوشت یا پرتئین میده،و وقتی غذای گوشتی مصرف میکنم این لو شدید تر میشه ،میتونه از علائم دفع پروتئین باشه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام بعید است محض اطمینان آزمایش ادرار ۲۴ ساعته بدهید
  • تصویر کاربر آرمان چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 732 مشاهده پرسش
    با سلام
    آلتم شل شده و سفت و بلند نمیشه
    لطفا راهنمایی کنید
    درمانش چطور مقدور هست و چقد هزینه دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر امیرحسین سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    با سلام مدتی هست که شبها قبل از خواب که ادرار میکنم دوباره تا در رختخواب دراز میکشم ادرارم میگیره بعداز رفتن به دستشوئی مقدارخیلی کمی ادرار میکنم واین حالت خیلی اذییتم میکنه و الان سه روزه سرآلتم سوزش پیدا کرد ه لطفا راهنما کنیدازچی میتونه باشه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا برای ویزیت آنلاین اقدام کنید
  • تصویر کاربر مسعود جمعه ۲۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 340 مشاهده پرسش
    در آزمایشی که اخیرا داده ام میزان اسید اوریک ادرار صفر است. لطفا تفسیرش را بفرمایین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام مساله ای نیست
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 351 مشاهده پرسش
    سلام من بیماری کلیه پلی کیستیک دارم ازمایش کراتینم 1.5 و اوره 16 و در ادرار پروتئین trace بود حدود 10 سال فهمیدم این بیماری را دارم در رژیم غذای کم پروتیین است میخواهم بدونم دارویی برای این بیماری پیدا شده و عملکرد کلیه های من چطوره
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام کلیه پلی کیستیک درمان قطعی ندارد
  • تصویر کاربر کامران سه شنبه ۲۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    سلام آقا و 58 ساله هستم بر اساس آخرین آزمایش کراتینین خونم و 1/68 بود و در آزمایش ادرار دفع کراتینین + بود ولی سایر موارد مشکل نداشت چه باید بکنم ؟ ضمنا از داروهای لوزارتان50 روزی به عدد و اتنولول 50 شبی یکعدد استفاده میکنم و فشار خونم تحت کنترل هست
    با تقدیم احترام و سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا از طریق فرم مشاوره آنلاین موجود در سایت برای ویزیت اقدام کنید
  • تصویر کاربر نیما شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 497 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان خسته نباشید
    دکتر برج ۷پارسال توپ خورد به زیرشکمم و زیرشکمم درد میکرد داخل حرکات شکم و ورزش کردن

    ده جلسه فیزیوتراپی رفتم فقط هم زیر شکمم درد میکرد
    بعد ام اری ای گرفتم
    رفتم پیش متخصص گفت که کشیدگی کشاله اس ۵جلسه رفتم ۹۰درصد خوب شدم
    بعداز یه مدت باز همون کشاله گیر میکرد صدا میداد و درد داشتم
    دردش موند و داخل مسابقات فوتسال و بازی میکردم زیاد جدی نبود تا برج ۱۲ رفتم پیش فیزیوتراپ
    گفت که فتق ورزشی داد
    واسم سه ۴تا برنامه نوشت تمرینات انجام میدادم تقویتی عضلات کشاله و شکم انجام امپول اکتی ویژن هم زد یه مدت خوب شدم

    تا دیگ رفتم سونوگرافی گرفتم نوشته پارگی فتق ایگوینال چپ ۷میلی متر

    دردم در دو طرف کشاله با صدا داخل عمق و بیخ کشاله هام هست
    ۷۰درصد چپ سی درصد راست درد دارم گیر‌میکنه با درد صدا میده یا توپ میذارم بین زانو فشار میدم بیخ کشاله هام درد میگیره
    سمت راست هیچ مشکلی نداشتم
    راستی فقط کشاله بیخ جدیدا اینطور شده
    سمت چپی هم کشاله بیخه هم زیر شکم

    کشاله هام خیلی بد صدا میدن با درد
    دوتا پاهام که جفت میکنم فشار میدم سمت داخل صدا میده

    داخل سرفه راه رفتن نرم دویی یا دستویی یا عطسه کردن هیچ دردی ندارم اما تو خواب خیلی درد دارم یا بعد تمرین و بازی

    دکتر حالا به نظر شما عمل کنم یا نه خیلی وقته اینطورم نمیدونم چیکار کنم

    ممنون میشم پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام جراحی کنید
  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 23 سالم کراتینم 1.7 و مشکل کلیه هم ندارم و وزن مخصوص ادرارمم 1.20 میباشد آیا این خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام کراتینین شما بالاتر از حد نرمال است بهتر است تحت نظر پزشک باشید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر