اگر ختنه نکنیم چه می شود؟

آخرین بروزرسانی: 27 فروردین 1402

در این مقاله می خوانید
به بریدن بخشی از پیش پوست آلت تناسلی مردان، ختنه یا ختنه کردن می گویند. در این مقاله به بررسی روش های انجام خنته نوزاد می پردازیم و مزایا و معایب ختنه کردن و همچنین به عوارض ختنه نکردن نیز میپردازیم. 

ختنه چیست؟

ختنه کردن نوزاد یکی از قدیمی ترین اعمال جراحی برای بشر می باشد. جالب است بدانید که ختنه مربوط به حدود پانزده هزار سال قبل بوده و در اجساد مومیایی نیز دیده شده است. در تصویر زیر عکس آلت ختنه نشده نشان داده شده است.

تصویر آلت ختنه نشده

کیر ختنه نشده کیر ختنه نشده

کیر ختنه نشده

فواید ختنه کردن

ختنه ی نوزاد دارای مزایا و معایب متعددی می باشد. از مزایای ختنه می توان به کاهش میزان عفونت، جلوگیری از سرطان آلت، کاهش میزان بیماری های مقاربتی و ایدز اشاره کرد.

از بین مزایای گفته شده مهمترین مورد، جلوگیری از عفونت ادراری می باشد، چرا که کلیه کودکان به عفونت خیلی حساس بوده و ممکن است اسکار بر روی آن به جای بماند و این اسکار عوارض زیادی از جمله فشارخون دارد.

در حقیقت میزان شیوع عفونت ادراری و باکتریمی (وجود باکتری در خون) به طور مشخص و حدود 20 برابر در پسران ختنه نشده بالاتر است.

از سوی دیگر تنها سرطانی در دنیا که ١٠٠٪؜ قابل پیشگیری بوده سرطان آلت است که صرفا با ختنه نوزادی قابل پیشگیری است. فاکتوری که در بروز این سرطان دخالت دارد، پاپیلوما ویروس تیپ ١٦ و ١٨ است. این ویروس در آلت ختنه نشده خیلی بیشتر از آلت ختنه شده، دیده میشود.

در یهودی ها، سرطان ناحیه تناسلی مردان وجود ندارد و در مسلمانان نیز این سرطان بسیار نادر است، چرا که در هر دو دین، ختنه امری رایج  است. در سمت مقابل در مسیحی ها و هندوها سرطان ناحیه تناسلی مردان، بسیار زیاد است و سومین سرطان شایع دستگاه تناسلی در مردان است.
 
با توجه به همین موضوع، اکادمی اطفال آمریکا ختنه را عملی مفید و دارای نتایج و مزایای متعدد از جمله کاهش میزان عفونت ادراری، جلوگیری از سرطان آلت و کاهش میزان بروز بیماری های مقاربتی و ایدز میداند.

از فواید دیگر ختنه نوزاد، ترمیم عالی نسج در این سن است و احتمال عفونت ختنه در این سن بسیار ناچیز است. لذا بهترین زمان برای ختنه در دوران نوزادی و همزمان با افتادن بند ناف نوزاد میباشد.

اگر ختنه نکنیم چه میشود؟

بعضی از والدین تصور میکنند که بهتر است ختنه دیرتر و در سنین بالاتر انجام شود تا بچه قوی تر و بزرگتر باشد. اما باید به این نکته توجه کنند که ختنه نوزاد بهتر بوده، زیرا علاوه بر کاهش عفونت، باعث جلوگیری از سرطان می شود و هرچه سن بالاتر رود، اثر محافظتی از سرطان کاهش پیدا می کند.

در این ویدئو دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی به همه سوالات شما در مورد ختنه کودک پاسخ می دهند.

بهترین سن ختنه نوزاد پیش از دو هفتگی است چرا که هنوز اعصاب آلت وی فعال نیستند، در صورتی که نوزاد در دو هفته اول ختنه نشد، حتما این عمل را تا شش ماهگی به تعویق بیندازید. بعد از شش ماهگی می توان از دارو های مسکن تزریقی برای کاهش درد کودک بعد از ختنه استفاده کرد. مصرف داروهای مسکن پیش از شش ماهگی به علت عدم تکامل مغز کودک می تواند اثرات منفی بسیاری داشته باشد.

مضرات ختنه

مهمترین عارضه ی ختنه، خونریزی است و بعد از آن، عفونت محل ختنه می باشد. ازدیگر عوارض ختنه نوزاد می توان به تنگی نوک مجرا (مه آ ) اشاره کرد که تا زمانی که کودک توالت رفتن را نیاموزد، خود را نشان نمی دهد. تنگی مه آ تقریبا همیشه اکتسابی بوده و به دنبال ختنه نوزاد اتفاق میافتد.

این تنگی به ندرت علائم انسدادی ایجاد کرده و هیچگاه در آن حدی نیست که سبب اثر سوء روی مثانه و کلیه ها (مانند ضخیم شدن دیواره مثانه و یا تورم و هیدرونفروز کلیه) شود.

نکته مهم برای پیشگیری از تنگی نوک مجرا آن است که در یک هفته اول بعد از ختنه نوزاد، پوشاک او را بیشتر تعویض کنیم، اطراف محل مه آ را با وازلین چرب کنیم و به نوزاد شیر بیشتری بدهیم تا ادرار رقیق شده و نوک مه آ را نسوزاند. عارضه های دیگر ختنه عبارتند از: التهاب مجرا، باز شدن زخم، پنیس(آلت)مخفی و ..

بیضه نزول نکرده

در چه کسانی ختنه انجام نمی شود؟

  • افراد با بیماری هیپوسپادیاس که در آنها سوراخ پیشابراه به جای نوک آلت در تنه آلت و یا زیر کلاهک قرار دارد.
  • افراد با آلت کوچک (کمتر از 2.5 سانتی متر)
  • افراد با آلت پره دار(Webbed Penis)
  • افرادی که بیماری های خونی  با اختلالات انعقادی مثل هموفیلی دارند.

شایع ترین علل انجام ختنه

دلایل اجتماعی و بهبود بهداشت از مهم ترین علل ختنه هستند. عفونت ادراری، همراهی با جراحی های دیگر و …. از علل دیگر انجام ختنه می باشند.

روش های مختلف ختنه نوزاد

گذاشتن حلقه پلاستیکی ( Ring or Plastibell)

این روش، روش متداول ختنه نوزاد است. حلقه پلاستیکی را روی نوک آلت قرار می‌دهند و بر روی حلقه با نخ گره می‌زنند و 5 تا 10 روز آن را به همین حال نگاه می‌دارند. در نتیجه پوست بالای نخ سیاه می‌شود و با حلقه پلاستیکی می‌افتد. این روش را معمولاً قبل از چهار ماهگی بکار می‌برند.

ختنه کردن با روش بریدن و دوختن پیش پوست

اگر ختنه در ماههای اول انجام نشود، پزشک بعد از شش ماهگی با روش بریدن و دوختن، ختنه را انجام می‌دهد. اگر از محل ختنه چند قطره خون خارج شود، مهم نیست ولی اگر خونریزی زیاد باشد باید هر چه زودتر به پزشک اطلاع داده شود تا از خونریزی جلوگیری نماید.در صورت مشاهده ترشحات سفید رنگ در محل ختنه نوزاد ، مادر باید محل را با آب و صابون بشوید و در معرض هوا قرار دهد.

روش سنتی شامل بریدن پوست و بانداژ محکم محل زخم است که گاهی در آن از بخیه نیز استفاده میشود. روش‌های جدیدتر با وسایلی مانند حلقه (پلاستی‌بل Plastibell) و با شیوع کمتر Mogen و Gomco انجام می‌شوند.

ختنه

روش استفاده از حلقه با توجه به آسانی و عوارض کمتر آن، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین بهتر است در این روش از بی‌حسی موضعی استفاده شود.

مراقبت های پس از ختنه نوزاد

شایع ترین عوارض بعد از ختنه به غیر از خونریزی و عفونت، تنگی مجرای ادرار نوزاد بعد از ختنه و همین طور چسبندگی پوست آلت به کلاهک در کودک است. والدین گرامی معمولا با این مشکلات بعد از ختنه کودک خود رو به رو می شوند

برای جلوگبری از تنگی نوک مجرای ادرار نوزاد بهتر است در روزهای اول بعد از ختنه به کودک خود مایعات بیشتری بدهید، همچنین ناحیه نوک آلت و محل ختنه را با وازلین چرب کنید.

پماد بعد از ختنه برای جلوگیری از چسبندگی

در 10 روز اول بعد از ختنه هر گاه خواستید پوشک بچه را عوض کنید، بین پوست و کلاهک فاصله دهید و  پماد جنتامایسین و یا تتراسایکلین را به آن ناحیه بزنید تا از چسبندگی پوست آلت به کلاهک آلت نوزاد جلوگیری کند. اگر چسبندگی کم باشد با بزرگ شدن نوزاد و بزرگ شدن آلتش به خودی خود پوست جدا می شود. در صورت زیاد بودن چسبندگی پوست به کلاهک نیاز دارید به پزشک مراجعه نمایید.

توصیه پزشک

با توجه به فواید ختنه در نوزادی توصیه می شود که والدین ختنه نوزاد خود را به علت ترس عقب نیندازند. قابل ذکر است که تنها سرطانی که کاملا قابل پیشگیری می باشد، سرطان آلت است و تنها روش پیشگیری از آن ختنه نوزاد است.

نکته ی قابل ذکر دیگر این است که اگر فرزند دچار چاقی مفرط است بهتر است از روش های جراحی به جای حلقه استفاده شود. والدین توجه داشته باشند که ختنه در سنین بالاتر علاوه بر عوارض ذکر شده، بار روانی نامناسب برای کودک خواهد داشت و خاطره ی بدی را برای کودک رقم خواهد زد.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ح جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    چهل سال دارم و یک بچه ۱۴ساله دارم ۷سالی هست دنبال بچه دوم هستیم آزمایشات من و خانم هیچ مشکلی را نشان نمی دهد
    قبلا مایع منی با فشار و شدت از من خارج می شد اما تقریبا ۱۰سالی هست خروج مایع منی از مجرای ادرا من فشار پرتابی ندارد و خیلی ضعیف خارج می شود و پرتاب ندارد ، آیا ممکن است عامل ناباروری باشد آیا نیاز به درمان هست ؟!
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام میزان پرتاب منی هیچ ربطی به ناباروری ندارد مهم میزان حرکت اسپرمها در آزمایش اسپرم است
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 373 مشاهده پرسش
    باسلام، من ۱۷سالمه و چند وقتیه که متوجه یه برآمدگی روی بیضه‌ی راستم شدم؛ به خودی خود درد نداره اما اگه با دست کمی فشارش بدم کمی درد میگیره( راستی با عرض پوزش خودارضایی هم میکنم)
    گاهی وقتا هم که زیاد تحریک میشم غده‌ی چسبیده به بیضه‌م( اپیدیدیم) متورم میشه و دست که بهش می‌زنی درد میگیره اما بعد از خودارضایی تورم و دردش از بین میره
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،لطفا با جواب سونوگرافی رنگی از عروق بیضه به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر رستاک جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 880 مشاهده پرسش
    باسلام
    من پسرم را برای ختنه پیش اورولوژیست بردم. ایشان گفتند حدود ۳ تا ۴میلیمتر از پوست را میگذارد بماند، چون بعدا برای درمان برخی بیماری های مجاری ادرار مفید است. میخواستم بدانم این گفته چقدر صحت دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،منبع علمی ندارد
  • تصویر کاربر ناشناس شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    سلام
    من 24 سالمه. قبلا مشکل نعوظ نداشتم ولی یه مدتی هس که هم نمیتونم نعوظ رو حفظ کنم و هم اینکه آلتم و به سمت پایین قرار میگیره . این مشکل رو چجوری میتونم رفع کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر خانی چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 296 مشاهده پرسش
    سلام وقت به خیر استاد دوپسر دارم که هردو میکرو پنیس دارند یکی۸ماهه یکی۴سال ونیم.برای درمان باید چکارکنم نمی تونم عکس پیوست کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۸ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا جهت معاینه به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مجید پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما بچه من یازده ساله هستش طول آلت نتاسلیش تو حالت راست شده 4 سانت وبازیک هستش آیا نیاز به مراجعه به پزشک هستش
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،بله
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ارادت،میخواستم کمکم کنید از سن 15سالگی آلت تناسلی ام رشدنکرده(طول وعرض)(درحالت نعوظ 10سانت میشه و در حالت خوابیده گاهی 2سانت میشه )آقای دکتر واقعا اضطرابم بابت ازدواج وشریک زندگیم خیلی بهم فشار آورده راهی هست ک بشه ازاین وضعیت کوچک بودن دربیام آقای دکتر دلیلش چی می تونه باشه
    1. تصویر کاربر امیر شنبه ۱۶ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      من الان درسن 21سالگی هستم
    2. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،ابتدا باید معاینه شوید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر کامران یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 952 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت شما. من واقعا فکر میکنم با ختنه کردن ناخاسته ی مردان ظلم بسیار بزرگی در حقشان میشود به جرم مسلمان بودن. من ۳۲ ساله هستم و متاهل ولی همچنان بخاطر زود انزالی دست به دامنه متادون و مشروبات الکلی هستم تا کمی از زود انزالی جلوگیری کند و بعد از استفاده ی انها خیلی حال بدی دارم چون ورزش میکنم و اصلا بهم نمیسازه. میخام بدونم واقعا راه درمانی هست که الت را به شکل قبل برگردانیم و یا برای کوتاهی الت راه درمانی هست. ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر جواد دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر کجی آلتم رو به پایین میخواستم بدونم کجی آلت چند درجه است و آیا نیاز به عمل دارد.در تصویر زیر ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
  • تصویر کاربر مسعود دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    سلام بر مرد خدایی (چنتا سوال فستادم اما این سوال کامل ترین است این رو لطفا بخواند وجواب بدهید). اقای دکتر من لازم دونستم یک بار دیگر مسئله را بهتر بازگو کنم لطفا بادقت بخوانید وکمکم کنید(در این شرایط کرونایی و جریمه نمیشه بریم دکتر جریمه میکنند وما در یک روستا زندگی میکنیم و..لطفا کمک کنید)شرح وقایع:بر اساس صدماتی که به الت وارد شده بود من انحنای الت در سمت چپ رو مشاهده کردم و بعد قسمت 1رو(درشکل کشیدم) در التم مشاهده کردم که سفت هستش الان (در تنه ی الت است مال پوست نیست رگ نیست (زیر پوست انگار بافت اسیب دیده سفت است))بعد امدم درستش کنم انحنارو فشار اوردم به سمت راست و قسمت 2(در شکل کشیدم )به وجود امد یک چپیز برامده وسفت به نام پلاک وضعیت بدتر شد الان بعد از مشاهده ها فهمیدم 1:یعضی اوقات این رشته های که تنه ی الت رو میسازند وبه داخل بدن میروند(همان اسفنج ها)تیر میکشند در روز 2 دفعه یا کمتر (قسمت 3کشیدم این هارو)اول بار که فقط قسمت چپ سفت بود انجا تیر میکشید حالا که هر 2طرف سفت شدن هر 2 گاهی تیر میکشند)انگار یگی داره اون رشته هارو میکشه عقب.2:در حالت نعوذ کامل (در قسمت 4کشیدم)انگار این رشته ها برجسته سفتر از نواحی دیگر شدند که در اخر منتهی به همون جسم سفت پلاک که در قسمت 2 کشیدم میشوند .در اینجا بگویم وقتی به ان قسمت های سفت فشار وارد میکنم درد میکنند کم. ولی در حالت عادی ونعوذ کامل دردی ندارم. قسمت (2) دو ماه پیش شاید هم 1ماه پیش درست شده بود اما قسمت 2 (5روزه که درست شده). نکته ی اخر اینکه وقتی روی این قسمت های سفت فشار وارد میکنم مخصوصا قسمت 1 الت کوچک وانحنا به چپ به خود میگیرد . حالا سوالات (این سوالات درمورد جسم سخت یا پلاک هست نه در مورد انحنا) 1:این حالت من خود به خود درست میشود یعنی بدون دارو یااگر ولش کنم بدتر میشود2:این حالت من در چه مرحله از بیماری است ایا مرحله ی حاد یا ابتدایی ..3:برای در ما ن این بیماری دارویی چیزی هست اگر هست مقدارش ونحوه ی مصرفش چگونه است؟ من باید چه کار کنم؟ 4: ایا وضعیت من بدتر از این میشه اگر به دکتر مراجعه نکنم و بیماری پیشرفت میکنه؟من شنیدم که این بیماری درمان قطعی ندارد مخصوصا اگر پلاک ها تشکیل شده باشند من استرس گرفتم .لطفا بادقت سوالات رو بخوانیدو به تر تیب پاسخ دهید خیلی مخلصیم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر