اگر ختنه نکنیم چه می شود؟

آخرین بروزرسانی: 27 فروردین 1402

در این مقاله می خوانید
به بریدن بخشی از پیش پوست آلت تناسلی مردان، ختنه یا ختنه کردن می گویند. در این مقاله به بررسی روش های انجام خنته نوزاد می پردازیم و مزایا و معایب ختنه کردن و همچنین به عوارض ختنه نکردن نیز میپردازیم. 

ختنه چیست؟

ختنه کردن نوزاد یکی از قدیمی ترین اعمال جراحی برای بشر می باشد. جالب است بدانید که ختنه مربوط به حدود پانزده هزار سال قبل بوده و در اجساد مومیایی نیز دیده شده است. در تصویر زیر عکس آلت ختنه نشده نشان داده شده است.

تصویر آلت ختنه نشده

کیر ختنه نشده کیر ختنه نشده

کیر ختنه نشده

فواید ختنه کردن

ختنه ی نوزاد دارای مزایا و معایب متعددی می باشد. از مزایای ختنه می توان به کاهش میزان عفونت، جلوگیری از سرطان آلت، کاهش میزان بیماری های مقاربتی و ایدز اشاره کرد.

از بین مزایای گفته شده مهمترین مورد، جلوگیری از عفونت ادراری می باشد، چرا که کلیه کودکان به عفونت خیلی حساس بوده و ممکن است اسکار بر روی آن به جای بماند و این اسکار عوارض زیادی از جمله فشارخون دارد.

در حقیقت میزان شیوع عفونت ادراری و باکتریمی (وجود باکتری در خون) به طور مشخص و حدود 20 برابر در پسران ختنه نشده بالاتر است.

از سوی دیگر تنها سرطانی در دنیا که ١٠٠٪؜ قابل پیشگیری بوده سرطان آلت است که صرفا با ختنه نوزادی قابل پیشگیری است. فاکتوری که در بروز این سرطان دخالت دارد، پاپیلوما ویروس تیپ ١٦ و ١٨ است. این ویروس در آلت ختنه نشده خیلی بیشتر از آلت ختنه شده، دیده میشود.

در یهودی ها، سرطان ناحیه تناسلی مردان وجود ندارد و در مسلمانان نیز این سرطان بسیار نادر است، چرا که در هر دو دین، ختنه امری رایج  است. در سمت مقابل در مسیحی ها و هندوها سرطان ناحیه تناسلی مردان، بسیار زیاد است و سومین سرطان شایع دستگاه تناسلی در مردان است.
 
با توجه به همین موضوع، اکادمی اطفال آمریکا ختنه را عملی مفید و دارای نتایج و مزایای متعدد از جمله کاهش میزان عفونت ادراری، جلوگیری از سرطان آلت و کاهش میزان بروز بیماری های مقاربتی و ایدز میداند.

از فواید دیگر ختنه نوزاد، ترمیم عالی نسج در این سن است و احتمال عفونت ختنه در این سن بسیار ناچیز است. لذا بهترین زمان برای ختنه در دوران نوزادی و همزمان با افتادن بند ناف نوزاد میباشد.

اگر ختنه نکنیم چه میشود؟

بعضی از والدین تصور میکنند که بهتر است ختنه دیرتر و در سنین بالاتر انجام شود تا بچه قوی تر و بزرگتر باشد. اما باید به این نکته توجه کنند که ختنه نوزاد بهتر بوده، زیرا علاوه بر کاهش عفونت، باعث جلوگیری از سرطان می شود و هرچه سن بالاتر رود، اثر محافظتی از سرطان کاهش پیدا می کند.

در این ویدئو دکتر شهریار ناطق متخصص اورولوژی به همه سوالات شما در مورد ختنه کودک پاسخ می دهند.

بهترین سن ختنه نوزاد پیش از دو هفتگی است چرا که هنوز اعصاب آلت وی فعال نیستند، در صورتی که نوزاد در دو هفته اول ختنه نشد، حتما این عمل را تا شش ماهگی به تعویق بیندازید. بعد از شش ماهگی می توان از دارو های مسکن تزریقی برای کاهش درد کودک بعد از ختنه استفاده کرد. مصرف داروهای مسکن پیش از شش ماهگی به علت عدم تکامل مغز کودک می تواند اثرات منفی بسیاری داشته باشد.

مضرات ختنه

مهمترین عارضه ی ختنه، خونریزی است و بعد از آن، عفونت محل ختنه می باشد. ازدیگر عوارض ختنه نوزاد می توان به تنگی نوک مجرا (مه آ ) اشاره کرد که تا زمانی که کودک توالت رفتن را نیاموزد، خود را نشان نمی دهد. تنگی مه آ تقریبا همیشه اکتسابی بوده و به دنبال ختنه نوزاد اتفاق میافتد.

این تنگی به ندرت علائم انسدادی ایجاد کرده و هیچگاه در آن حدی نیست که سبب اثر سوء روی مثانه و کلیه ها (مانند ضخیم شدن دیواره مثانه و یا تورم و هیدرونفروز کلیه) شود.

نکته مهم برای پیشگیری از تنگی نوک مجرا آن است که در یک هفته اول بعد از ختنه نوزاد، پوشاک او را بیشتر تعویض کنیم، اطراف محل مه آ را با وازلین چرب کنیم و به نوزاد شیر بیشتری بدهیم تا ادرار رقیق شده و نوک مه آ را نسوزاند. عارضه های دیگر ختنه عبارتند از: التهاب مجرا، باز شدن زخم، پنیس(آلت)مخفی و ..

بیضه نزول نکرده

در چه کسانی ختنه انجام نمی شود؟

  • افراد با بیماری هیپوسپادیاس که در آنها سوراخ پیشابراه به جای نوک آلت در تنه آلت و یا زیر کلاهک قرار دارد.
  • افراد با آلت کوچک (کمتر از 2.5 سانتی متر)
  • افراد با آلت پره دار(Webbed Penis)
  • افرادی که بیماری های خونی  با اختلالات انعقادی مثل هموفیلی دارند.

شایع ترین علل انجام ختنه

دلایل اجتماعی و بهبود بهداشت از مهم ترین علل ختنه هستند. عفونت ادراری، همراهی با جراحی های دیگر و …. از علل دیگر انجام ختنه می باشند.

روش های مختلف ختنه نوزاد

گذاشتن حلقه پلاستیکی ( Ring or Plastibell)

این روش، روش متداول ختنه نوزاد است. حلقه پلاستیکی را روی نوک آلت قرار می‌دهند و بر روی حلقه با نخ گره می‌زنند و 5 تا 10 روز آن را به همین حال نگاه می‌دارند. در نتیجه پوست بالای نخ سیاه می‌شود و با حلقه پلاستیکی می‌افتد. این روش را معمولاً قبل از چهار ماهگی بکار می‌برند.

ختنه کردن با روش بریدن و دوختن پیش پوست

اگر ختنه در ماههای اول انجام نشود، پزشک بعد از شش ماهگی با روش بریدن و دوختن، ختنه را انجام می‌دهد. اگر از محل ختنه چند قطره خون خارج شود، مهم نیست ولی اگر خونریزی زیاد باشد باید هر چه زودتر به پزشک اطلاع داده شود تا از خونریزی جلوگیری نماید.در صورت مشاهده ترشحات سفید رنگ در محل ختنه نوزاد ، مادر باید محل را با آب و صابون بشوید و در معرض هوا قرار دهد.

روش سنتی شامل بریدن پوست و بانداژ محکم محل زخم است که گاهی در آن از بخیه نیز استفاده میشود. روش‌های جدیدتر با وسایلی مانند حلقه (پلاستی‌بل Plastibell) و با شیوع کمتر Mogen و Gomco انجام می‌شوند.

ختنه

روش استفاده از حلقه با توجه به آسانی و عوارض کمتر آن، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین بهتر است در این روش از بی‌حسی موضعی استفاده شود.

مراقبت های پس از ختنه نوزاد

شایع ترین عوارض بعد از ختنه به غیر از خونریزی و عفونت، تنگی مجرای ادرار نوزاد بعد از ختنه و همین طور چسبندگی پوست آلت به کلاهک در کودک است. والدین گرامی معمولا با این مشکلات بعد از ختنه کودک خود رو به رو می شوند

برای جلوگبری از تنگی نوک مجرای ادرار نوزاد بهتر است در روزهای اول بعد از ختنه به کودک خود مایعات بیشتری بدهید، همچنین ناحیه نوک آلت و محل ختنه را با وازلین چرب کنید.

پماد بعد از ختنه برای جلوگیری از چسبندگی

در 10 روز اول بعد از ختنه هر گاه خواستید پوشک بچه را عوض کنید، بین پوست و کلاهک فاصله دهید و  پماد جنتامایسین و یا تتراسایکلین را به آن ناحیه بزنید تا از چسبندگی پوست آلت به کلاهک آلت نوزاد جلوگیری کند. اگر چسبندگی کم باشد با بزرگ شدن نوزاد و بزرگ شدن آلتش به خودی خود پوست جدا می شود. در صورت زیاد بودن چسبندگی پوست به کلاهک نیاز دارید به پزشک مراجعه نمایید.

توصیه پزشک

با توجه به فواید ختنه در نوزادی توصیه می شود که والدین ختنه نوزاد خود را به علت ترس عقب نیندازند. قابل ذکر است که تنها سرطانی که کاملا قابل پیشگیری می باشد، سرطان آلت است و تنها روش پیشگیری از آن ختنه نوزاد است.

نکته ی قابل ذکر دیگر این است که اگر فرزند دچار چاقی مفرط است بهتر است از روش های جراحی به جای حلقه استفاده شود. والدین توجه داشته باشند که ختنه در سنین بالاتر علاوه بر عوارض ذکر شده، بار روانی نامناسب برای کودک خواهد داشت و خاطره ی بدی را برای کودک رقم خواهد زد.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Mohammad جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    با عرض سلام،،
    آقای دکترهزینه جراحی چقدره ؟تو مطب خودتون انجام میشه؟نیاز به چقدر استراحت داره بعد یکی دو روز میتونم برم سرکار در ضمن من میخام خانواده م در جریان نباشن چون‌خجالت میکشم میتونم تنها بیام ۲۰ سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۶ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،فایل ارسالی شما حاوی تصویر نیست
      بهتر است جهت معاینه دقیق،حضوری تشریف بیاورید
  • تصویر کاربر Mohammad چهارشنبه ۲۸ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 463 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر واقعیتش من تو سن ۲۰ سالگی متوجه شدم بلوغ دیررس دارم و بلوغ نرسیدم و با مراجعه به دکتر مربوطه مشکلم در حال حل شدن ولی الان همه جا بدنم تغییر دیدم بجز طول آلت،،و بعد راجب چسبندگی عملش چطوریه ؟؟میخام زود و بی دردسر انجامش بدم.میشه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۸ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،عملش سرپایی و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است
      ۲ تا ۳ ساعت بعد از عمل هم مرخص میشوید
  • تصویر کاربر Last شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت شما
    میخواستم بدونم میزان کجی آلت رو از کجا باید بفهمیم؟ روش خاصی داره یا نه تقریبیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،زاویه انحراف با معاینه مشخص میشود که اگر بیش از ۳۰ درجه باشد نیازمند درمان جراحی است
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب دکتر؛
    بنده دچار کجی آلت تتاسلی هستم که البته به هیچ وجه دردناک نیست و حتی میتونم آلتم رو در هر جهتی نگهدارم لطفا با توجه به عکس پیوست بنده رو راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،بنده عکسی از شما دریافت نکردم
  • تصویر کاربر سالمیان یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    متاسفانه تمام سلولهای عصبی در پوست ختنه می باشد که سنت غلط قطع می کند لذت جنسی کم می شود زود انزالی زیاد می شود در نتیجه عصبیت جامعه واعتیاد بیشتر می شودوامار طلاق می توانید در کشورهای مختلف تحقیق کنید امیدوارم روزی به کاری که ترویج می کنید بیشتر تحقیق کنید چون متخصص هستید زودتر می توانید به جامعه خدمت کنید من خودم دنبال این هستم بدنم را به انگونه که خالقم درست کرده برگردانم در کشور ما حقوق بشر ونوزاد رعایت نمی شود
    Reastor forskin در you tub تحقیق می کنم
    اگر توانستید در این زمینه کمکم کنید هر هزینه ای که داشته باشد می پردازم وناراحتم که فرزندم را ختنه کردم که هم اکنون انگلستان مدرسه می رود
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،ختنه به هیچ وجه باعث زود انزالی نمیشود اما در مورد نظر شما که ممکن است انگونه که در جامعه ما هم‌تبلیغ میشود ضرورت مطلق نداشته باشد موافقم
      انجمن اطفال امریکا میگوید انجام ختنه ۵۰/۵۰ است و‌انجمن ارولوژی امریکا میگوید بهتر است(نه حتما)که انجام شود
  • تصویر کاربر رادین شنبه ۱۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    ایا ختنه و نوع ان روی زود ارضاعی شدن تاثیر دارد اگر دارد راحلی هست بفرمایید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،تاثيري ندارد
  • تصویر کاربر آتنا شنبه ۱۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    با عرض سلام اول اینکه ایا ختنه کردن پسر در ماههای اول تولد باعث کوچک ماندن آلت تناسلی میشود یا نه و دوم اینکه پسر من آلت تناسلییش کوچک هست لطفا راهنمایی بفرمائید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،ختنه درست به هيچ وجه باعث كوتاهي الت نميشود
      در مورد تشخيص و درمان كوتاهي الت نياز به معاينه است
      لطفا" به مطب مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر سلطان جمعه ۲۸ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    باسلام خسته نباشیدباعرض پوزش من یک سوال دارم من یک جوان ۲۵ساله هستم که مرادرکودکی ختنه کردن موتاسفانه پوست التم دوباره درازشده من بایدچیکارکنم لطفاراهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۸ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،اگر اين پوست اضافه واقعا" بيش از حد نرمال باشد(كه دليلش كم برداشتن پوست حين ختنه اول است)بايد با يك جراحي سرپايي اصلاح شود
      مساله فوق درمان دارويي ندارد
  • تصویر کاربر غلام پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 464 مشاهده پرسش
    با سلام . خودارضایی با الت تناسلی ختنه نشده مشکلی پیش رو دارد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،خير
  • تصویر کاربر امیرعلی چهارشنبه ۳۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    باعرض سلام و احترام
    Cr من ۱.۹
    Bun ۲۶
    آیا امکان پایین آوردن این دو هست یا خیر.
    لطفا راهنمایی کنید چکار کنم‌
    حدودا ۳ سالی هست که دچار این مشکل شدم
    البته سیر آزمایشات صعودی بوده . از ۱.۶ شروع شده تا الان که ۱.۹
    البته رژیم غذایی ندارم. از گوشت زیاد استفاده میکنم. آیا دارویی وجود داره که بتونه پایین بیاره این دوتا را . سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۳۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،نكته اول اينكه به هيچ وجه از گوشت قرمز استفاده نكنيد
      نكته بعدي اينكه بايد بررسي شويد دليل اين افزايش كراتينين چه چيزي هست
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر