کاهش اندازه ی آلت تناسلی مردان چیست و به چه علتی به وجود می آید؟

اندازه ی آلت تناسلی بین مردان متغیر میباشد، و ممکن است در بعضی افراد بزرگ تر باشد. مطالعات نشان داده است که نه نژاد نه قومیت هیچ ارتباطی با اندازه ی آلت مردانه ندارد.

با وجود این که ممکن است خیلی از مردان فکر کنند اندازه ی آلت تناسلیشان کوچک تر از دیگران است، ولی اندازه ی آن در محدوده ی طبیعی است و جای نگرانی ندارد. در ادامه به حقایق آلت تناسلی مردان و هم چنین دلایل کاهش سایز در طول زمان می پردازیم.

حقایق کوتاهی در مورد کاهش اندازه ی آلت تناسلی مردان

• با افزایش سن مردان، اندازه ی آلت تناسلی و بیضه ی آن ها دچار کاهش میشود.
  • بیشتر مردان میگویند با افزایش وزن آن ها، اندازه ی آلت تناسلیشان کوچک تر به نظر میرسد.

تحقیقات در مورد اندازه ی متوسط آلت تناسلی مردان

تحقیقات، اندازه ی متوسط آلت تناسلی مردان را طبق زیر نشان داده است:

• طول متوسط آلت تناسلی مردان در حالت عادی، ۹٫۱۶ سانتی متر است.
  • طول متوسط آلت تناسلی  مردان در حالت کشیده، ۱۳٫۲۴ سانتی متر است.
  • طول متوسط آلت تناسلی مردان در حالت نعوظ، ۱۳٫۲ سانتی متر است.
  • محیط متوسط آلت تناسلی مردان در حالت عادی، ۹٫۳۱ سانتی متر است.
  • محیط متوسط آلت تناسلی مردان در حالت نعوظ: ۱۱٫۶۶ سانتی متر است.

علل کاهش اندازه ی آلت تناسلی مردان چیست؟

❇ افزایش سن

با افزایش سن مردان، رسوبات چربی در شریان ها تجمع یافته و باعث کاهش جریان خون آلت تناسلی میشود. درنتیجه سلول های عضلانی در لوله های نعوظی آلت تناسلی ضعیف خواهند شد.

لوله های نعوظی آلت تناسلی با پر شدن توسط خون باعث فرآیند نعوظ میشوند، به همین دلیل جریان خون کمتر به معنی نعوظ کوچک تر میباشد.

یکی درگیر از علل محتمل کاهش اندازه ی آلت تناسلی، به وجود آمدن بافت های اسکار با گذشت زمان در طی رابطه ی جنسی و ورزش میباشد. این تجمع از بافت اسکار، روی بافت اسفنجی نعوظی آلت تناسلی تاثیر میگذارد و باعث کاهش اندازه ی آلت تناسلی و محدود شدن اندازه ی نعوظ آن خواهد شد.

آلت تناسلی

❇ افزایش وزن عامل اصلی کوچک شدن آلت مردانه

تاثیر افزایش وزن به ویژه در اطراف معده، یکی از نگرانی های اصلی بسیاری از مردان است. گرچه آلت تناسلی ممکن است با افزایش وزن کوچک تر به نظر برسد، اما اندازه ی آن تغییری نکرده است. علت این که آلت تناسلی کوچک تر به نظر میرسد این است که آلت تناسلی به دیواره ی شکمی متصل شده است و زمانی که شکم بزرگ میشود، آلت تناسلی را به سمت درون خود میکشد. اگر مردی وزنش را کم کند، آلت تناسلی اش به اندازه و شکل سابق برمی گردد.

❇ جراحی پروستات

تحقیقات نشان داده است مردانی که سابقه ی جراحی پروستات سرطانی داشته اند، ممکن است دچار کاهش اندازه ی آلت تناسلی شوند. یکی دیگر از مطالعات نشان داد، ۷۱ درصد از مردانی که سابقه ی برداشتن پروستات داشتند، دچار کاهش اندازه ی آلت تناسلی شدند.

اما محققان به درستی نمیدانند چرا بعد از جراحی برداشتن پروستات این اتفاق می افتد. بعضی از محققان معتقدند این موضوع ممکن است با طول مجرای ادراری مرتبط باشد، لوله ای که به مثانه متصل میشود و در طی برداشتن پروستات کوچک میشود.

کجی آلت تناسلی

❇ بیماری پیرونی

در این بیماری، بافت اسکار فیبروزه که درون آلت تناسلی تشکیل میشود، باعث میشود که آلت تناسلی در طی نعوظ کج شود. در بیشتر مواقع، نباید نعوظ کج باعث ایجاد نگرانی شود، اما برای بعضی از مردان، خم شدگی ممکن است مهم یا دردناک باشد.

بر اساس مطالعات، بیماری پیرونی( کج بودن آلت تناسلی ) بیشتر از ۲۳% مردان بین ۴۰ تا ۷۰ سال را تحت تاثیر قرار میدهد. درحالی که پیرونی با افزایش سن پیشرفت میکند، این بیماری در افراد جوان تر از ۳۰ سال نیز مشاهده میشود.

پیرونی میتواند باعث کاهش طول و اندازه ی آلت تناسلی مردان شود. بعضی اوقات، پیرونی خود به خود برطرف میشود، اما در بیشتر مواقع یا به همان حالت باقی میماند یا حتی بدتر میشود.

پزشکان تنها زمانی این بیماری را درمان میکنند که کجی آلت تناسلی دردناک باشد یا باعث اختلال در رابطه ی جنسی شود. در طی جراحی بافت اسکاری که سبب کاهش اندازه، کجی یا دردناکی آلت تناسلی شده است، برداشته میشود.

درمان دارویی پروستات ❇ داروها

بعضی از داروها میتوانند باعث کاهش اندازه ی آلت تناسلی مردان شوند. داروهایی شامل آدرال، که برای اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی تجویز میشود، بعضی داروهای ضد افسردگی و ضد روانپریشی و بعضی از داروهایی که برای درمان بزرگی پروستات تجویز میشوند، می توانند منجر به این امر شوند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد بعضی از مردانی که برای بزرگی پروستات از داروی فیناستراید استفاده کرده بودند، دچار کاهش اندازه ی آلت مرد و کاهش میل جنسی شده بودند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد ۴۱ درصد مردانی که از دوتاسراید برای درمان بزرگی پروستات استفاده کرده بودند دچار اخلال در فعالیت جنسی شده بودند.

سیگار کشیدن عامل تضعیف آلت تناسلی مردان

❇ سیگار دشمن آلت مردانه

مواد شیمایی موجود در سیگار میتوانند باعث اختلال خونرسانی به آلت تناسلی، ایجاد صدمه به عروق آلت تناسلی و جلوگیری از خونگیری و کشش آن شوند. بدون در نظر گرفتن محرک ها و تاثیر آن ها روی مغز، اگر عروق خونی آسیب ببینند آلت تناسلی قادر به نعوظ نخواهد بود.

در یک مطالعه، آلت تناسلی در حال نعوظ ۲۰۰ مرد مورد بررسی قرار گرفت. براساس یکی از گزارش ها، مردان سیگاری در مقایسه با افرادی که سیگاری نبودند اندازه ی آلت کوچک تری در حالت نعوظ داشتند. محققان بیان کردند ممکن است کاهش طول به علت محدود شدن جریان خون آلت تناسلی به خاطر سیگار کشیدن و جلوگیری از کشش آلت تناسلی باشد.

همچنین سیگار کشیدن با اختلال نعوظ در ارتباط میباشد. این اختلال باعث جلوگیری از نعوظ کامل شده و ممکن است افراد سیگاری نتوانند به نعوظ برسند.

چه گزینه های درمانی برای کوچکی اندازه آلت تناسلی مردان وجود دارد؟

بسته به علت کوچک شدن آلت مرد، درمان معمولا به منشا اعمال می شود. عمل جراحی آلت مردانه فقط در مورد مشکل میکروپنیس، (کیر در حالت خواب کوچکتر از ۳ سانتیمتر و نعوظ کمتر از ۷ سانتیمتر) تجویز می شود.

بیشتر علل کاهش اندازه ی آلت تناسلی، مانند سیگار کشیدن و افزایش وزن، به وسیله ی تغیر شیوه ی زندگی قابل کنترل می باشند. اگر داروها باعث کاهش اندازه ی آلت تناسلی شده باشند، تنظیم داروها میتواند باعث برگشت اندازه ی آلت تناسلی شود.

برای کسانی که دچار کاهش اندازه ی آلت تناسلی بعد از جراحی پروستات شده اند، ممکن است مشکلشان با گذشت چند ماه یا سال خود به خود برطرف شود. بازتوانی آلت تناسلی (نوعی فیزیوتراپی) بعد از جراحی، می تواند به بازگشت توانایی نعوظ در مردان کمک کند، و داروهایی مانند ویاگرا و سیالیس میتوانند جریان خون آلت تناسلی را بهبود بخشند.

درمان بیماری پیرونی بر حذف بافت اسکار درون آلت تناسلی متمرکز است، به وسیله دارو، جراحی یا حتی فرآیند سونوگرافی. کاهش اندازه ی آلت تناسلی برگشت پذیر نیست اما درمان خم شدگی آلت تناسلی مردان میتواند عملکرد جنسی را بهبود داده و درد را کمتر کند.

درمان کوچکی آلت مرد با داروی گیاهی امکان پذیر است؟

علیرغم تبلیغات بسیاری که در مورد اثرات پماد ها و روغن ها و جوشانده های گیاهی در مورد افزایش سایز آلت می شود، تاثیر گذاری هیچکدام در مورد افزایش سایز آلت مردانه اثبات نشده است.

البته تاثیر درمان های گیاهی و دارویی در بهبود نعوظ و سفت شدن آلت دیده شده است که ممکن است به علت نعوظ کامل و سفت تر، مرد پنیس حود را بزرگ تر از حالت عادی ببیند.

آیا وکیوم در افزایش سایر آلت مردان تاثیر دارد؟

در موارد محدودی، وکیوم کردن، موجب افزایش موقت سایز می شود. اما به دلیل خطر آسیب رسانی به بافت پنیس از نظر پزشکی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

به طور خلاصه هیچ راه درمانی اثبات شده ای به غیر از جراحی که فقط برای میکروپنیس تجویز می گردد برای بزرگتر کردن آلت مردان وجود ندارد.

اما می توان با افزایش توان جسمی و تمرینات ورزشی، کیفیت نعوظ و مدت زمان آن را افزایش داد تا رابطه جنسی با لذت بیشتری انجام شود.

مراجعه به پزشک

زمان مراجعه به پزشک

هر مردی که دچار کاهش اندازه ی آلت تناسلی، درد و مشکلات جنسی شده است، یا در مورد سرطان نگران است باید با پزشک خود صحبت کند. پزشک یا یک متخصص اورولوژی میتواند به سوالات فرد پاسخ دهد، به بیماران اطمینان دهد و آزمایش یا درمان هایی را برای او پیشنهاد کند.

آیا میدانستید ده بیماری جنسی در دستگاه تناسلی مردان وجود دارد که برخی سبب سرطان می شوند. برای دیدن توضیحات و تصاویر عفونت های جنسی در دستگاه تناسلی مردان روی لینک زیر کلیک کنید:

۱۰ تصویر عفونت جنسی دستگاه تناسلی مردان