آزواسپرمی یا بی نطفگی چیست و راه های درمان آن کدام است؟

آخرین بروزرسانی: 14 خرداد 1400

در این مقاله می خوانید
بی نطفگی یا آزواسپرمی، نوعی اختلال بوده که در آن تعداد اسپرم های موجود در مایع منی، صفر می‌شود. از آنجا که عوامل خارجی بسیاری در آزواسپرمی موقت تأثیر گذارند، لذا تائید و تشخیص این اختلال باید از طریق آزمایش‌های مکرر در درازمدت انجام شود.

حدود 1 درصد از مردان و حدود 15 درصد از مردان عقیم، به آزواسپرمی مبتلا هستند. آزواسپرمی ممکن است در نتیجه ی عدم تولید اسپرم یا عدم توانایی اسپرم برای حل شدن در مایع منی باشد، اما با توجه به نتایج آزمایشگاهی، گاهی هر دو مؤلفه در یک شخص موجود است.

تشخیص اصلی این اختلال زمانی مشخص میشود که، طی بررسی توسط میکروسکوپ‌های قدرتمند، هیچ اسپرمی در مایع منی موجود نباشد.

انواع دسته بندی آزواسپرمی

ارزیابی بیمار مبتلا به ازواسپرمی، به‌منظور تشخیص علت بیماری صورت می‌گیرد.

آزواسپرمی پیش بیضه‌ای

این نوع حدود 2 درصد از مردان مبتلا به ازواسپرمی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر اثر اختلالات غده هیپوفیز و هیپوتالاموس به وجود می آید.

آزواسپرمی بیضه ای

ازواسپرمی بیضه‌ای یا ازواسپرمی غیر انسدادی حدود 49 الی 93 درصد از مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در مردان مبتلا به ازواسپرمی غیر انسدادی، در واقع کاهش نطفه زایی یا عدم نطفه زایی دیده می‌شود.

آزواسپرمی پس بیضه ای

انسداد پس بیضه‌ای یا انزال معکوس، 7 الی 51 درصد از مردان مبتلا به ازواسپرمی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این مورد نطفه زایی وجود دارد، هرچند منی فاقد اسپرم است.

درصورتی‌که هیچ‌کدام از موارد بالا در مورد فرد به کار نرود از اصطلاح ازواسپرمی ایدیوپاتیک Idiopathic azoospermia استفاده می‌کنیم.

آزواسپرمی ایدیوپاتیک

یکی از شدیدترین حالت‌های ناباروری در مردان است که 1 درصد از مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اختلال علت مشخصی ندارد، اما برخی عوامل از قبیل سن و وزن بر آن تأثیر گذارند.

برای نمونه بر اساس نتایج مطالعاتی که در سال 2013 صورت گرفت، چاقی و اضافه وزن، از عوامل اولیگواسپرمی و ازواسپرمی هستند، اما علت اصلی این اختلال هنوز مشخص نیست.

آزمایش اسپرم

تشخیص آزواسپرمی

اندازه‌گیری سطح هورمون، بررسی‌های فیزیکی و سوابق پزشکی، برای تشخیص اولیه ی این بیماری استفاده می‌شوند. سابقه ی بیماری در کودکی، سابقه ی خانوادگی، ناتوانی جنسی، التهاب بیضه، سابقه ی شیمی‌درمانی و پرتودرمانی و تمام آسیب‌های جنسی نیز در مرحله تشخیص، تأثیرگذار هستند.

بررسی فیزیکی نیز شامل، اندازگیری بیضه‌ها، بررسی هماهنگی بیضه ها، سازگاری اپیدیدیم، صفات ثانویه جنسی و بررسی ابتلا یا عدم ابتلا فرد به واریکوسل است. در بررسی سطح هورمون ها، میزان سرم تستوسترون و سطح هورمون محرک فولیکول، ارزیابی می‌شوند.

بیماری‌های مرتبط با آزواسپرمی

  • هایپر پرولاکتینوما
  • سندرم كلاين‌ فلتر
  • التهاب بیضه
  • سرطان بیضه
  • فيبروز کیستی
  • انسداد مجرای انزال
  • انزال معکوس
  • سندرم کالمن
  • عقب‌ ماندگى‌ ذهنى‌

عوامل تأثیرگذار بر آزواسپرمی

  • چاقی
  • اضافه وزن
  • آفت‌کش‌ها
  • مواد مخدر از قبیل ماری‌جوآنا
  • پرتودرمانی
  • زخم‌های تناسلی
  • عمل جراحی ناحیه لگن
  • مصرف آنتی‌بیوتیک

پیشگیری از آزواسپرمی

آزواسپرمی، اختلالی غیرقابل پیشگیری است اما با رعایت برخی عوامل مرتبط با آن، می‌توان شانس ابتلا به آن را کاهش داد. کاهش وزن و انتخاب سبک زندگی سالم، جزو بهترین گزینه ها برای پیشگیری از آزواسپرمی هستند.

اسپرم

علائم آزواسپرمی

ازواسپرمی به‌طور طبیعی در زمان آزمایش‌های ناباروری از جمله آزمایش اسپرم، تشخیص داده می‌شود. این تشخیص بر اساس بررسی دو مرحله‌ای منی است، که طی دو مرحله مجزا انجام می‌گیرد. انسداد مجرای اسپرم از طریق بررسی فیزیکی قابل‌تشخیص است و به‌وسیله ی تصویربرداری با امواج فراصوت به تشخیص نهایی می‌رسد.

تشخیص ازواسپرمی ناشی از انسداد، ناهنجاری‌های مربوط به انسداد مجرای انزال و کیست پروستات نیز از طریق انجام این آزمایش امکان‌پذیر است. انزال معکوس از طریق آزمایش ادرار پس از انزال و با وجود یا عدم وجود اسپرم در ادرار، قابل‌تشخیص است.

پایین بودن سطح هورمون های LH  و FSH و همچنین پایین یا متوسط بودن سطح هورمون تستوسترون، حاکی از اختلالات پیش بیضه‌ای هستند، درحالی‌که بالا بودن سطح هورمون گنادوتروپين‌، نشان از اختلالات بیضه‌ای است. این تمایز اما چندان واضح نیست و تفاوت بین ازواسپرمی انسدادی و غیر انسدادی ممکن است نیازمند تکه‌برداری از بیضه باشد.

درمان آزواسپرمی

درمان اختلال آزواسپرمی از طریق تجویز دارو و عمل جراحی صورت می‌گیرد.

دارو

مردانی که به دلیل هایپرپرولاکیتنمیا، مبتلا به آزواسپرمی هستند یا مردانی که تولید اسپرم در آن‌ها به دلیل اندروژن‌ خارجی متوقف شده باشد، با عدم مصرف دارو بهبود بافته و دوباره قادر به تولید اسپرم خواهند بود.

عمل جراحی

یکی از علل آزواسپرمی انسدادی، آسیب پزشکی به مجرای انزال است و برای ترمیم نیاز به عمل جراحی است.

پیوند مغز استخوان

پیوند مغز استخوان گزینه درمانی پس از شیمی‌درمانی برای بیماران مبتلا به ناباروری آزواسپرمی است.

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فراز شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید .من ب شدت تکرر ادرار دارم ودقیقا از سن 18 سالگی برام پیش اومده فامیلای مادرم این حالت دارن .متخصص کلیه رفتم و سونو کامل از مثانه پر و خالی دادم و سالم بود کاملا .الان ب شدت اعصاب و روانم بهم ریخته روزی 20 تا 30 مرتبه شایدم بیشتر من دسشویی میرم واقعا دیگ کم آوردم نمیتونم راحت بخابم همه راه هایی ک شما داخل کلیپ فرمودید رو هم نا خودآگاه اجرا کردم ولی فایده نداشت ب شدت روانم بهم ریخته ما از تهرانم دوریم وگرنه دلم میخواست حضوری خدمت برسم لطف بفرمایید راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام شما دچار مثانه تحریک پذیر هستید به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر سید چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت دکتر اینجانب سید برهان عزیزی ۶ ساله اقدام به بارداری نموده ایم اما نتیجه نگرفتیم ۴ سال قبل عمل واریگوسل انجام دادام و ۱ سال قبل در شهر سنندج ۲ بار ای یو اف انجام دادیم ولی نتیجه ای نگرفیم در ضمن در قسمت مشاوره با ما هزینه ویزیت را پرداخت کردم با این کد رهگیری۲۴۵۶۴۷۹۸۸۰۱
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام مشاوره شما انجام شد
  • تصویر کاربر یازهرا پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 525 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید
    بنده یه بار محلی ختنه شدم بدون دکتر و جراحی
    الان بزرگ شدم فهمیدم متاسفانه بد ختنه شدم
    ختنه گاه کلا داخل پوست قرار داره چکار کنم نیازه دوباره ختنه کنم؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ابتدا بهتر است معاینه شوید
  • تصویر کاربر رامین شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 376 مشاهده پرسش
    سلام بنده ۳۳ سال سن دارم و۵سال است ازدواج کردم بنده مادرزادی بیضه های دو طرف هم بالا بودند ودر سن چهار سالگی عمل بیضه داشتم که اوردند پائین وهیچ رشدی نکرده سمت چپ که هیچ فرقی نکرده ولی سمت راست با دارو یکم فرق کرده والان سه ساله اقدام به بچه اوردن کردیم وزیر نظر پزشک دوساله که آمپول اچ سی جی میزدم بعد ازسه ماه آزمایش وفرقی نمی کرد وآخرین مرحله تیکه برداری کردن وچیزی نتونستند پیدا کنند اسپرم صفر ودکتر که ازمایش دیدند گفتند که متاسفانه هیچ چیزی نیست تو اسپرم تون وبرای اهدای جنین پیشنهاد دادند وماهم وجدانمان قبول نکرد حالا مانده ایم چه کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهترین راه برای شما همان اهدا جنین است
  • تصویر کاربر پاییز شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 423 مشاهده پرسش
    باسلام .آقای دکتر همسرم آزواسپرمی غیرانسدادی هستن ،دوبار بیوپسی انجام دادن و هردوبار صفر صفر بود ،ما دوبار اسپرم اهدایی گرفتیم و آی وی اف کردیم و نگرفت ،آیا راه درمان دیگری هم وجود داره ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام میتوانید از اهدا جنین کمک بگیرید
  • تصویر کاربر مرتضی سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 412 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    خسته نباشید ...همسرم ازو اسپرم هست .ما یه بار ای وی اف کردیم و جنین تشکیل نشد .یک بار هم بیوپسی بیضه کردیم که جواب ازمایشگاه رو براتون میفرستم ..بعد از این جواب ازمایشگاه همسرم تا یک سال یک روز در میون امپول میزد بمدت ده ماه ..خواهش میکنم جواب ازمایشگاه را مطالعه بفرمایید اگر درمانی از نظر شما وجود دارد خدمتتان برسیم ...با تشکر از وقتی که میگذارید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،من فایلی از شما دریافت نکردم
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 474 مشاهده پرسش
    با سلام
    خواستم بدونم واکسن 9 گانه گارداسیل رو از کجا میشه تهیه کرد. با احترام
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،این واکسن فقط در امریکا و کانادا موجود است
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 405 مشاهده پرسش
    سلام میخواستم از شما بپرسم آیا ازواسپرمی درمان دارد من آزمایش بیوپسی خودم برای شما ارسال میکنم اگر دیدید درمان دارد بگویید برسم خدمت شما با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،در نمونه برداری شما داخل بیضه اسپرم دیده شده است ازو اسپرمی شما انسدادی است و انشالله با رفع انسداد مشکل حل میشود
  • تصویر کاربر سامان جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 429 مشاهده پرسش
    با درود
    اقای دکتر من پسری 36 ساله و مجرد هستم چند روزی پیش به اندازه ضخامت دو انگشت پایینتر از محل تلاقی زیر شکم ورمی به اندازه یه عدد بادام به وجود اومد که ابتدا احساس کردم به دلیل انجام ورزش های کششیه که ابتدا با فشار دادن ان مقداری درد میکرد و درد به پایین رانم هم کشیده میشد و با گذشت چند روز درد ان از بین رفت ولی ورم آن نه با مراجعت به پزشک عمومی ایشان فرمودند که کشیدگی عضله کشاله ران و فتق نیست ولی برای اطمینان برام سونو گرافی نوشتند و دکتر سونوگراف گفتند که فتق بسیار ناچیزی داری و احتیاجی به عمل جراحی نداره ولی نظر پزشک عمومی اینه که عمل کنم .ایا به نظر شما احتیاجی به عمل جراحی هست یا نه ایا انجام دوچرخه سواری به روند فتق رو بیشتر میکنه اگر داشته باشم یا نه ممنون میشم پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      درمان فتق در افراد جوان جراحی است اما اگر فتق شما خیلی بزرگ و علامتدار نیست میتوانید با ان مدارا کنید انجام هر گونه ورزشی که همراه با زور زدن و افزایش فشار داخل شکم باشد سبب زیادتر شدن فتق میشود
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 752 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکار ببخشید من ۱۶ سالمه و طول آلت تناسلی ام ۱۷ سانت و قطرش خیلی زیاده یا میشه قطر آلت تناسلی ام را کاهش بدم لاغرتر بشه؟
    1. تصویر کاربر علی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      آقای دکتر ببخشید عوارض و آسیب نمیبینم اگه راهی مثلا داشته باشه با دارویی چیزی بشه قطرشو لاغر کنم .مرسی با تشکر
    2. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،درمان دارویی ندارد میشود با جراحی مقداری از بافت زیر جلدی انرا کم کرد
    3. تصویر کاربر علی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام آقای دکتر مرسی از جوابتون .من فیلم های عمل جراحی رو برای کارهای مختلف رو تو اینترنت دیدم .ولی این ک میگین یه جلدشو کم کنین فکر کنم باز هم قطرش زیاد باشه ها چون خیلی سفت شده و وقتی راست میشه حالت کج مانند داره مثل این ک گوشت اضاف اورده باشه ها کنارش، اندازه نگرفتم ینی کلا میخاستم بدونم با یه لایه جلد برداشتن میشه آیا.، قطرشو بگیرم یا لازم نیست؟.عوارض یادردنداره راسیاتش از عمل میترسم.دستتون درد نکنه ببخشید شرمنده مرسی .منتطر جوابتون هستم .وقت بخیر یاعلی🖐
    4. تصویر کاربر علی جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      ببخشید قطرش و که کاهش پیدا کنه طولش کاهش پیدا نمیکنه یا عادیه ۱۷ سانتیمتر.ببخشید هی سوال میکنم مزاحمتون شدم .لطف کردین ❤
    5. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا یک عکس از الت خود در حداکثر نعوظ از پهلو و بالا بگیرید و برایم بفرستید
    6. تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      اقای دکتر هر کار کردم عکس ارسال نشد نمیدونم چرا اگه تلگرام یا اینستاگرام دارین ک اونجا بفرسم اینجا نشد ببخشید مرسی.🤷‍♂️
    7. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      اینستا:Drnategh
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر