علائم سرطان پروستات پیشترفته

آخرین بروزرسانی: 30 مهر 1402

در این مقاله می خوانید
سرطان پروستات، سرطانی است که غدد پروستات را درگیر خود می کند. سرطان پروستات پیشرفته زمانی اتفاق می افتد که، سرطان از پروستات به سایر نقاط بدن گسترش یافته یا متاستاز کرده باشد. در ادامه به بررسی علائم سرطان پروستات و انواع روش های درمانی آن می پردازیم.

سرطان می تواند به طور مستقیم در بافت های مجاور یا از طریق سیستم لنفاوی به قسمت های دور بدن، گسترش یابد. هنگامی که این اتفاق می افتد، آن را بیماری متاستاتیک می نامند. تومورهای جدید می توانند در هر عضوى رشد کنند، اما سرطان پروستات به احتمال زیاد اندام های زیر را تحت تاثیر قرار می دهد:

  • غده فوق کلیوی (آدرنال)
  • استخوان ها
  • کبد
  • مثانه
  • مقعد
  • ریه ها

مرحله 4 سرطان پروستات هنگامی رخ می دهد که، سرطان پروستات در زمان تشخیص به اندام های دور یا بافت ها، گسترش یافته باشد. اغلب پزشکان سرطان پروستات را در مراحل اولیه تشخیص مى دهند. این سرطان به طور کلی یک سرطان با سرعت رشد کم است، اما می تواند گسترش یابد و یا پس از درمان دوباره بازگردد.

مطالعه کنید: همه چیز پیرامون عمل پروستات به روش باز و بسته.

سرطان پروستات

علائم سرطان پروستات پیشرفته

در مراحل اولیه، ممکن است علائم مربوط به سرطان پروستات را متوجه نشوید. به همین دلیل مراجعه ى منظم به پزشک ضرورى مى باشد. زمانى که سرطان پیشرفت می کند، ممکن است برخى علائم ظاهر شوند. ژنتيک افراد متفاوت است، بنابراین علائم سرطان پروستات پیشرفته در افراد مختلف، متفاوت است.

❇ مشکلات مثانه و ادراری از علائم سرطان پروستات

تومور پروستاتى که به طور قابل توجهی رشد کرده، ممکن است شروع به ايجاد فشار بر روى مثانه و مجرای ادرارى کند. مجرای ادرار، محل عبور ادرار، از مثانه به خارج از بدن است. اگر تومور بر روی مجرای ادراری فشار وارد کند، ممکن است در ادرار کردن دچار مشکل شوید.

یکی از محل های رایج گسترش سرطان پروستات، مثانه است، زیرا اين دو ارگان به يکديگر نزدیک هستند. این موضوع می تواند مشکلات بیشتری را در ادرار کردن و عملکرد مثانه ایجاد کند. برخی از علائمى که نشان مى دهند مثانه و مجراى ادرارى شما تحت تاثیر سرطان قرار دارند، عبارتند از :

❇ از دست دادن کنترل روده از علائم سرطان پروستات

از دست دادن کنترل روده یا بی اختیاری مدفوع، که يک علامت رایج نیست، اما سرطان پروستات می تواند به روده نيز گسترش یابد. سرطان ابتدا به مقعد گسترش می یابد، که بخشی از روده و نزدیک ترین بخش به غده پروستات است. برخی از علائمى که نشان مى دهند روده شما تحت تاثیر سرطان قرار دارند، عبارتند از :

  • دل درد
  • یبوست
  • خون در مدفوع

بیشتر بخوانید: درمان قطعی پروستات

سرطان پروستات

❇ درد در کشاله ران از علائم سرطان پروستات

هنگامی که سرطان پروستات گسترش می یابد، معمولا سلول های سرطانی به گره های لنفاوی منتقل می شوند و سپس به مناطق ديگرى از بدن حرکت می کنند. این موضوع  در انواع ديگر سرطان ها نيز مشابه است. گره های لنفاوی شبکه ای از غدد هستند که به بدن کمک می کنند تا مايعات را فيلتر کرده و با عفونت مبارزه کنند.

چندين غده لنفاوی در کشاله ران وجود دارد. این غدد لنفاوى نزدیکترین غدد لنفاوى به پروستات هستند، بنابراین سرطان ابتدا به آنها گسترش مى يابد. سلولهای سرطانی جلوى تخلیه ی مایعات از گره های لنفاوى را می گیرند و مانع از عملکرد صحيح آنها می شوند. زمانى که این اتفاق می افتد، گره های لنفاوی متورم می شوند. در نتیجه، ممکن است درد در اين ناحيه را تجربه کنید.

از دیگر دلایل علت درد کشاله ران

❇ تورم یا ضعف پا از علائم سرطان پروستات

هنگامى که سلول هاى پيشرفته ى سرطانى رشد می کند، دیگر سلول های سالم بدن را از بین می برند. تومورها می توانند به ناحیه هایی مانند نخاع فشار آورند و باعث درد، سوزن سوزن شدن یا تورم در پاها شوند.

❇ درد لگن یا پشت از علائم سرطان پروستات

یکی از رایج ترین محل هاى گسترش سرطان پروستات، استخوان ها، لگن و ستون فقرات است، زیرا به پروستات بسيار نزديک هستند. هنگامی که سرطان به استخوان ها برسد، شروع به تخريب مواد استخوانی سالم می کند. استخوان ها شکننده می شوند و می توانند خیلی راحت تر از حد معمول بشکنند.

سرطانى که به استخوان گسترش يافته، دردناک است و اغلب برای کنترل درد، به درمان نیاز دارد. ممکن است احساس درد ناخوشایندی داشته باشيد که از بين نمى رود، شما را از خواب بیدار می کند و فعالیت های روزمرتان را دچار اختلال می کند.

درد پشت می تواند نشانه ای از گسترش سرطان به استخوان ها و یا شروع فشار بر نخاع باشد. فشردگی نخاعی زمانی اتفاق می افتد که سرطان بر روى نخاع فشار زيادى وارد مى کند و باعث مى شود که اعصاب نتوانند به درستی کار کنند. این شرايط نیاز به درمان دارد.

❇ سرفه و یا تنگی نفس از علائم سرطان پروستات

اگر سرطان پیشرفته دارید و دشواری در تنفس پيدا مى کنيد، این به این معنی است که سرطان به ریه های شما گسترش يافته است. سرطان در ریه ممکن است باعث ايجاد تنگى نفس يا سرفه اى شود که از بین نمی رود. همچنین سرطان در ریه ها می تواند باعث جمع شدن مایع، عفونت و حتی روى هم خوابيدن ریه ها شود.

❇ کاهش وزن بدون علت از علائم سرطان پروستات

کاهش وزن بدون کم کردن خوراک و یا فعاليت ورزشى، نشانه ى عمومى سرطان پيشرفته است که می تواند با برخی از نشانه های دیگر در بالا همراه شود. کاهش اشتها یا ميل به غذا خوردن نیز نشانه ى سرطانى است که به مناطق دیگر بدن مانند کبد گسترش یافته است.

درمان سرطان پروستات پیشرفته

درمان هاى مختلفی برای سرطان پیشرفته پروستات وجود دارد. یک پزشک یا انکولوژیست ( فوق تخصص خون ) یک طرح درمانى بر اساس علائم ، پیش آگهی، اهداف درمان، سن و سلامت عمومی فرد در نظر مى گيرد.

دارو

❇ هورمون درمانی

یکی از روش های درمانی سرطان پروستات پیشرفته، هورمون درمانی است. هورمون درمانی تولید هورمون های جنسی مردانه را قطع می کند، که این امر می تواند مانع از ادامه ی رشد سرطان شود. داروهای رایج که در این روش مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

  • ابیراترون (زيتيگا)
  • انزالوتامید (زتاندى)

❇ شیمی درمانی سرطان پروستات پیشرفته

شیمی درمانی شامل استفاده از داروهایی است که این داروها، سلول های سرطانی را از بین میبرند یا مانع افزایش آنها می شوند. هنگامی که سرطان پروستات به هورمون درمانی پاسخ ندهد، معمولا از شیمی درمانی استفاده می شود. شیمی درمانی معمولا ترکیبی از دو یا چند دارو است که به صورت داخل وریدی، تزریقی یا قرص مصرف می شوند.

❇ ایمونوتراپی

ایمونوتراپی شامل استفاده از داروهایی است که این داروها سیستم ایمنی بدن را برای یافتن و نابود کردن سلول های سرطانی تغییر می دهند.

درمان سرطان پروستات که به استخوان گسترش یافته است، شامل داروهای زیر میشود:

  • زولدرونيک اسيد (زومتا)
  • دنوسوماب (زگيوا)

⚠ توجه: درمان سرطان متاستاتیک موضعى، ممکن است شامل پرتودرمانی نيز مى شود.

عوارض جانبی درمان سرطان پروستات

درمان سرطان پروستات می تواند عوارض جانبی جدی را ایجاد کند، از جمله:

  • ناباروری
  • بی اختیاری ادرار
  • احتباس ادرار
  • اسهال
  • اختلال در نعوظ
  • درد
  • خستگی
  • ریزش مو
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ

خوشبختانه، داروهای زیادی برای درمان عوارض جانبی سرطان (بهترین قرص برای ناباروری مردان) وجود دارد.

چه کسی در معرض سرطان پروستات پیشرفته است؟

علت دقیق سرطان پروستات روشن نیست. خطر ابتلا به سرطان پروستات با رسیدن به 50 سالگی، افزایش میابد. احتمال ابتلا به سرطان پروستات در گروه های خاصی افزایش می يابد، از جمله مردان آفریقایی-آمریکایی و مردانى که داراى جهش های ژنتیکی ارثی مانند BRCA1، BRCA2 و HOXB13 هستند.

اکثر مردان مبتلا به سرطان پروستات، سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند. اما داشتن یک پدر یا برادر با سرطان پروستات خطر ابتلاى شما به سرطان پروستات را بیش از دو برابر می کند.

چگونه سرطان پیشرفته پروستات تشخیص داده می شود؟

اگر قبلا سرطان پروستات در شما تشخیص داده شده است، در صورت تجربه ى علائم سرطان پروستات جدید، آن علائم را با پزشک خود در ميان بگذاريد. به منظور تعیین اینکه آیا سرطان پروستات بازگشته یا گسترش یافته است، پزشک احتمالا از برخی آزمایشات تصویربرداری که ممکن است شامل موارد زیر باشند، استفاده مى کند:

  • اشعه ایکس
  • سى تى اسکن
  • ام آر آى
  • پت اسکن
  • اسکن استخوان

 

بیوپسی پروستات

احتمالا به همه ی این تست ها نیاز نخواهید داشت. پزشک آزمايش مناسب مبتنی بر علائم سرطان پروستات و معاینات فیزیکی را انتخاب خواهد کرد.

اگر هر یک از تصاویر، ناهنجاری هايى را نشان دهد، لزوما به این معنی نیست که شما سرطان دارید. ممکن است نياز به انجام تست هاى بيشترى باشد. اگر توده ای پیدا شود، احتمالا پزشک درخواست بیوپسی يا نمونه بردارى از آن را مى کند.

برای بیوپسی، پزشک از یک سوزن برای برداشت نمونه از ناحيه ى مشکوک استفاده خواهد کرد. سپس پاتولوژیست سلول های بيوپسى را زیر میکروسکوپ بررسی خواهد کرد تا ببینند آیا سرطانی هستند یا خیر. هم چنين پاتولوژیست می تواند تعیین کند که  نوع سرطان پروستات خوش خيم است يا بدخيم.

 

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اسماعیل یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسه نباشین اندازه پروستاتم ۶۷ شده رفتم دکتر بهم داروی پروترال ۴ درصد تجویز کرده از وقتی این دارو مصرف میکنم هم میل جنسی کم شده هم تو نزدیکی ابی ترشح نمیشود کمکم کنید اقای دکتر متشکرمم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      سلام پروترال باعث انزال معکوس و کاهش حجم مایع منی میشود اما تاثیری روی میل ندارد
  • تصویر کاربر امید سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    با سلام. اینجانب 50 سال سن دارم. از 40 سالگی در چکاپ متوجه شدم مقدار‎ PSA ‎بالا (حدود 4) است. ‏امسال شهریور به 7 و در آبان به 10 رسید که در این زمان در سونوگرافی اندازه پروستات 84 سی سی و ‏مانده ادرار با وجود عدم مشکل قابل توجه در دفع حدود 140 میلی لیتر بود. بعد از مصرف 10 کپسول ‏تاوانکس به 5 کاهش یافت. دکتر 15 تاوانکس دیگر و تامسولوسین (اومنیک) هم تجویز کرد. در آخرین روز ‏مصرف دچار تب (احتمالا دارویی) شدم که سه روز ادامه یافت منتظر شدم تب برطرف شد و یک هفته بعد از ‏اتمام تاوانکس آزمایش دادم. دو روز قبل از آزمایش مدتی در هوای سرد قرار گرفتم. از روز آزمایش خون ‏‏(فقط در ابتدای) ادرار دیدم که چند روز طول کشید. مقدار‏‎ PSA ‎با وجود مصرف تاوانکس به 24 رسیده ‏است. نسبت‎ PSA ‎کل به آزاد هم 18 است. مشکل کمبود متوسط فاکتور انعقادی هم دارم و قبلا هم ‏هماچوری داشته ام. نمی دانم با توجه به مصرف آنتی بیوتیک این هماچوری در اثر التهاب ناشی از سرمای ‏محیطی بوده یا در بیماری (بزرگی خوش خیم پروستات)‏‎ ‎تغییری ایجاد شده است. در سال 1396 در ‏بیمارستان امام تهران ام آر آی انجام شد که نتیجه آن ‏PIRADS II, low suspicious of prostatic ‎cancer of PZ and TZ‏ بود. ممنون می شوم لطفا برای اقدامات لازم و ارایه تشخیص راهنمایی بفرمایید‎.‎
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام مجددا MRI انجام دهید
  • تصویر کاربر بیژن یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 680 مشاهده پرسش
    سلام بنده فروردین سال 94 عمل رادیکال انجام دادم و پرتو درمانی هم کردم خرداد 99 بعد پت اسکن مجدد PSA بالارفت مجدد د رتهران کلینیک روشنا رادیو تراپی انجام دادم بهمن 99 ادرارم بند امد با مراجعه به بیمارستان متاسفانه نتونستند سوند بزنند و مجرا را زخم کردند با تمدیداتی ادرار دفع شد بعد از ان کنترل ادرارم را تقریبا از دست دادم واز نوار بهداشتی استفاده میکنم بخاطر تیک های ادراری که دارم وبعضی مواقع در انتهای ادرارم چند قطره خون دفع میکنم البته سونوگرافی سنگ در کلیه تشخیص داده اخرین ازمایش را خدمتتان ارسال میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام این به علت تنگی مجرا و از عوارض رادیو تراپی است ربطی به سنگ ندارد
  • تصویر کاربر منصور پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 315 مشاهده پرسش
    در سال 1378 بيوسپى نمونه بردارى شد وجواب خوش خيم بود
    1400/2/10 أدارم خونى شد ومراجعه دكتر ازمايش prs نوشت جواب 10/5 بود بنده براى بيوسپى وأم آر اى به بيمارستان خاتم الانبياء معرفى نمود بعد از نمون بردارى وأم آر اى نتيجه خوش خيم بود
    مشلكل اصلى بنده هر دو روز ادرارم خونى درصورتيكه كپسول تاوانكس 500 هر 12 ساعت مصرف ميكنم ولى نتيجه نداد از اين نگرانى رهايم ده ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 364 مشاهده پرسش
    سلام،وقت بخیر ، آقای دکتر پدرم با 70 سال سن دچار درد شدید در ناحیه زیر شکم و تکرر ادرار به همراه قطع شدن ادرار و مجدد بعد از چند ثانیه آمدن هستند ،سنو حجم پروستات 48cc را اعلام کرده و مثانه جدار نامنظم همراه با ترابکولاسیون ، آیا نیاز به جراحی پروستات دارد ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید، متأسفانه تهران نیستم تا حضوری خدمت شما برسم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام دارو شروع کنید اگر جواب نداد جراحی کنید
  • تصویر کاربر ادیب جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و‌خسته نباسید خدمت شما دکتر عزیز: پدرم ۸۸ ساله هستند و سرطان پروستات دارند و امنیک مصرف میکنند و حدود یکماه هست که بشدت ادم پا دارند و‌ درد لگن-ازمایش ۱۵ روز پیش PSA ,68 بود و دکترشون ۱۵ روز بعد مجدد ازمایش رو تجدید کردند و الان عدد‌ ۱۰۰‌ را نشان میدهد-وضعیت عمومی خوبی ندارند و با تزریق واکسن کرونا وضعیتشوت بدتر شد!!دکترشون گفتند بنا به شرایط سنی و خطر ،امکان بیوپسی هم نیست ،ایا متازتاز صورت گرفته؟ممنون میشم از پاسخگوییتون.درمانده شدم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام احتمالا بله اما میتوانید MRI کل بدن انجام دهید
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 516 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر لطفا بفرمایید این میزان پی اس ای احتمال سرطان پروستات رو داره یا خیر ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام امکان دارد
  • تصویر کاربر م چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 392 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر . من ۵۱ سالمه و یک سال هست که مشکل پروستات دارم . دکتر چون پی اس ای خونم به زیر ۴ برمیگرده و نتیجه معاینه انگشتی سری داروهایی را برای من تجویز کرده هیچ مشکل ادرار و نعوظ و انزال ندارم ولی مدتی هست درد شدیدی در قسمت ناحیه پشت لگنی و مهره های آخر ستون فقرات دارم ترسم از پیشرفت سرطان هست . شما ما را راهنمایی می فرمایید آیا چنین چیزی ممکن هست؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام محض اطمینان آزمایش PSA چک کنید
  • تصویر کاربر مرتضی جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 382 مشاهده پرسش
    پدر بزرگی دارم که ۱۰۰ سال سن دارند و دو ماهی هست که به دلیل سرطان پروستات دچار یبوست دل پیچه ودل ضعف می شود برای کاهش درد و ضعف دلش چه دارویی را پیشنهاد می فرمایید ؟
    لطف کنید راهنمایی فرمایید .با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تجویز دارو از طریق سایت امکانپذیر نیست
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 361 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ۲۹سال دارم ۳ساله مشکل پروستات پیدا کردم ودارو مصرف کردم ولی الان درد شدیدی درلگن و کمر دارم وپاهام انگار دارم فلج میشم دگه توان راه رفتن ندارم تورو خدا کمک کنیداگه باید پروستات عمل کنم بردارم برمیدارم درد امونم بریده
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر