علائم سرطان پروستات پیشترفته

آخرین بروزرسانی: 30 مهر 1402

در این مقاله می خوانید
سرطان پروستات، سرطانی است که غدد پروستات را درگیر خود می کند. سرطان پروستات پیشرفته زمانی اتفاق می افتد که، سرطان از پروستات به سایر نقاط بدن گسترش یافته یا متاستاز کرده باشد. در ادامه به بررسی علائم سرطان پروستات و انواع روش های درمانی آن می پردازیم.

سرطان می تواند به طور مستقیم در بافت های مجاور یا از طریق سیستم لنفاوی به قسمت های دور بدن، گسترش یابد. هنگامی که این اتفاق می افتد، آن را بیماری متاستاتیک می نامند. تومورهای جدید می توانند در هر عضوى رشد کنند، اما سرطان پروستات به احتمال زیاد اندام های زیر را تحت تاثیر قرار می دهد:

  • غده فوق کلیوی (آدرنال)
  • استخوان ها
  • کبد
  • مثانه
  • مقعد
  • ریه ها

مرحله 4 سرطان پروستات هنگامی رخ می دهد که، سرطان پروستات در زمان تشخیص به اندام های دور یا بافت ها، گسترش یافته باشد. اغلب پزشکان سرطان پروستات را در مراحل اولیه تشخیص مى دهند. این سرطان به طور کلی یک سرطان با سرعت رشد کم است، اما می تواند گسترش یابد و یا پس از درمان دوباره بازگردد.

مطالعه کنید: همه چیز پیرامون عمل پروستات به روش باز و بسته.

سرطان پروستات

علائم سرطان پروستات پیشرفته

در مراحل اولیه، ممکن است علائم مربوط به سرطان پروستات را متوجه نشوید. به همین دلیل مراجعه ى منظم به پزشک ضرورى مى باشد. زمانى که سرطان پیشرفت می کند، ممکن است برخى علائم ظاهر شوند. ژنتيک افراد متفاوت است، بنابراین علائم سرطان پروستات پیشرفته در افراد مختلف، متفاوت است.

❇ مشکلات مثانه و ادراری از علائم سرطان پروستات

تومور پروستاتى که به طور قابل توجهی رشد کرده، ممکن است شروع به ايجاد فشار بر روى مثانه و مجرای ادرارى کند. مجرای ادرار، محل عبور ادرار، از مثانه به خارج از بدن است. اگر تومور بر روی مجرای ادراری فشار وارد کند، ممکن است در ادرار کردن دچار مشکل شوید.

یکی از محل های رایج گسترش سرطان پروستات، مثانه است، زیرا اين دو ارگان به يکديگر نزدیک هستند. این موضوع می تواند مشکلات بیشتری را در ادرار کردن و عملکرد مثانه ایجاد کند. برخی از علائمى که نشان مى دهند مثانه و مجراى ادرارى شما تحت تاثیر سرطان قرار دارند، عبارتند از :

❇ از دست دادن کنترل روده از علائم سرطان پروستات

از دست دادن کنترل روده یا بی اختیاری مدفوع، که يک علامت رایج نیست، اما سرطان پروستات می تواند به روده نيز گسترش یابد. سرطان ابتدا به مقعد گسترش می یابد، که بخشی از روده و نزدیک ترین بخش به غده پروستات است. برخی از علائمى که نشان مى دهند روده شما تحت تاثیر سرطان قرار دارند، عبارتند از :

  • دل درد
  • یبوست
  • خون در مدفوع

بیشتر بخوانید: درمان قطعی پروستات

سرطان پروستات

❇ درد در کشاله ران از علائم سرطان پروستات

هنگامی که سرطان پروستات گسترش می یابد، معمولا سلول های سرطانی به گره های لنفاوی منتقل می شوند و سپس به مناطق ديگرى از بدن حرکت می کنند. این موضوع  در انواع ديگر سرطان ها نيز مشابه است. گره های لنفاوی شبکه ای از غدد هستند که به بدن کمک می کنند تا مايعات را فيلتر کرده و با عفونت مبارزه کنند.

چندين غده لنفاوی در کشاله ران وجود دارد. این غدد لنفاوى نزدیکترین غدد لنفاوى به پروستات هستند، بنابراین سرطان ابتدا به آنها گسترش مى يابد. سلولهای سرطانی جلوى تخلیه ی مایعات از گره های لنفاوى را می گیرند و مانع از عملکرد صحيح آنها می شوند. زمانى که این اتفاق می افتد، گره های لنفاوی متورم می شوند. در نتیجه، ممکن است درد در اين ناحيه را تجربه کنید.

از دیگر دلایل علت درد کشاله ران

❇ تورم یا ضعف پا از علائم سرطان پروستات

هنگامى که سلول هاى پيشرفته ى سرطانى رشد می کند، دیگر سلول های سالم بدن را از بین می برند. تومورها می توانند به ناحیه هایی مانند نخاع فشار آورند و باعث درد، سوزن سوزن شدن یا تورم در پاها شوند.

❇ درد لگن یا پشت از علائم سرطان پروستات

یکی از رایج ترین محل هاى گسترش سرطان پروستات، استخوان ها، لگن و ستون فقرات است، زیرا به پروستات بسيار نزديک هستند. هنگامی که سرطان به استخوان ها برسد، شروع به تخريب مواد استخوانی سالم می کند. استخوان ها شکننده می شوند و می توانند خیلی راحت تر از حد معمول بشکنند.

سرطانى که به استخوان گسترش يافته، دردناک است و اغلب برای کنترل درد، به درمان نیاز دارد. ممکن است احساس درد ناخوشایندی داشته باشيد که از بين نمى رود، شما را از خواب بیدار می کند و فعالیت های روزمرتان را دچار اختلال می کند.

درد پشت می تواند نشانه ای از گسترش سرطان به استخوان ها و یا شروع فشار بر نخاع باشد. فشردگی نخاعی زمانی اتفاق می افتد که سرطان بر روى نخاع فشار زيادى وارد مى کند و باعث مى شود که اعصاب نتوانند به درستی کار کنند. این شرايط نیاز به درمان دارد.

❇ سرفه و یا تنگی نفس از علائم سرطان پروستات

اگر سرطان پیشرفته دارید و دشواری در تنفس پيدا مى کنيد، این به این معنی است که سرطان به ریه های شما گسترش يافته است. سرطان در ریه ممکن است باعث ايجاد تنگى نفس يا سرفه اى شود که از بین نمی رود. همچنین سرطان در ریه ها می تواند باعث جمع شدن مایع، عفونت و حتی روى هم خوابيدن ریه ها شود.

❇ کاهش وزن بدون علت از علائم سرطان پروستات

کاهش وزن بدون کم کردن خوراک و یا فعاليت ورزشى، نشانه ى عمومى سرطان پيشرفته است که می تواند با برخی از نشانه های دیگر در بالا همراه شود. کاهش اشتها یا ميل به غذا خوردن نیز نشانه ى سرطانى است که به مناطق دیگر بدن مانند کبد گسترش یافته است.

درمان سرطان پروستات پیشرفته

درمان هاى مختلفی برای سرطان پیشرفته پروستات وجود دارد. یک پزشک یا انکولوژیست ( فوق تخصص خون ) یک طرح درمانى بر اساس علائم ، پیش آگهی، اهداف درمان، سن و سلامت عمومی فرد در نظر مى گيرد.

دارو

❇ هورمون درمانی

یکی از روش های درمانی سرطان پروستات پیشرفته، هورمون درمانی است. هورمون درمانی تولید هورمون های جنسی مردانه را قطع می کند، که این امر می تواند مانع از ادامه ی رشد سرطان شود. داروهای رایج که در این روش مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

  • ابیراترون (زيتيگا)
  • انزالوتامید (زتاندى)

❇ شیمی درمانی سرطان پروستات پیشرفته

شیمی درمانی شامل استفاده از داروهایی است که این داروها، سلول های سرطانی را از بین میبرند یا مانع افزایش آنها می شوند. هنگامی که سرطان پروستات به هورمون درمانی پاسخ ندهد، معمولا از شیمی درمانی استفاده می شود. شیمی درمانی معمولا ترکیبی از دو یا چند دارو است که به صورت داخل وریدی، تزریقی یا قرص مصرف می شوند.

❇ ایمونوتراپی

ایمونوتراپی شامل استفاده از داروهایی است که این داروها سیستم ایمنی بدن را برای یافتن و نابود کردن سلول های سرطانی تغییر می دهند.

درمان سرطان پروستات که به استخوان گسترش یافته است، شامل داروهای زیر میشود:

  • زولدرونيک اسيد (زومتا)
  • دنوسوماب (زگيوا)

⚠ توجه: درمان سرطان متاستاتیک موضعى، ممکن است شامل پرتودرمانی نيز مى شود.

عوارض جانبی درمان سرطان پروستات

درمان سرطان پروستات می تواند عوارض جانبی جدی را ایجاد کند، از جمله:

  • ناباروری
  • بی اختیاری ادرار
  • احتباس ادرار
  • اسهال
  • اختلال در نعوظ
  • درد
  • خستگی
  • ریزش مو
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ

خوشبختانه، داروهای زیادی برای درمان عوارض جانبی سرطان (بهترین قرص برای ناباروری مردان) وجود دارد.

چه کسی در معرض سرطان پروستات پیشرفته است؟

علت دقیق سرطان پروستات روشن نیست. خطر ابتلا به سرطان پروستات با رسیدن به 50 سالگی، افزایش میابد. احتمال ابتلا به سرطان پروستات در گروه های خاصی افزایش می يابد، از جمله مردان آفریقایی-آمریکایی و مردانى که داراى جهش های ژنتیکی ارثی مانند BRCA1، BRCA2 و HOXB13 هستند.

اکثر مردان مبتلا به سرطان پروستات، سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند. اما داشتن یک پدر یا برادر با سرطان پروستات خطر ابتلاى شما به سرطان پروستات را بیش از دو برابر می کند.

چگونه سرطان پیشرفته پروستات تشخیص داده می شود؟

اگر قبلا سرطان پروستات در شما تشخیص داده شده است، در صورت تجربه ى علائم سرطان پروستات جدید، آن علائم را با پزشک خود در ميان بگذاريد. به منظور تعیین اینکه آیا سرطان پروستات بازگشته یا گسترش یافته است، پزشک احتمالا از برخی آزمایشات تصویربرداری که ممکن است شامل موارد زیر باشند، استفاده مى کند:

  • اشعه ایکس
  • سى تى اسکن
  • ام آر آى
  • پت اسکن
  • اسکن استخوان

 

بیوپسی پروستات

احتمالا به همه ی این تست ها نیاز نخواهید داشت. پزشک آزمايش مناسب مبتنی بر علائم سرطان پروستات و معاینات فیزیکی را انتخاب خواهد کرد.

اگر هر یک از تصاویر، ناهنجاری هايى را نشان دهد، لزوما به این معنی نیست که شما سرطان دارید. ممکن است نياز به انجام تست هاى بيشترى باشد. اگر توده ای پیدا شود، احتمالا پزشک درخواست بیوپسی يا نمونه بردارى از آن را مى کند.

برای بیوپسی، پزشک از یک سوزن برای برداشت نمونه از ناحيه ى مشکوک استفاده خواهد کرد. سپس پاتولوژیست سلول های بيوپسى را زیر میکروسکوپ بررسی خواهد کرد تا ببینند آیا سرطانی هستند یا خیر. هم چنين پاتولوژیست می تواند تعیین کند که  نوع سرطان پروستات خوش خيم است يا بدخيم.

 

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حامد شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 793 مشاهده پرسش
    با عرض سلام پدر بنده حدود 81 سال سن دارند ومشخص شد که ایشان با عدد گلیسون 6 سمت راست و7 سمت چب به سرطان پروستات مبتلا شده است که درخواست آزمایشات دیگر شد و خوشبختانه مشخص شد متاستاز صورت نگرفته پس ایشان حدود 28 جلسه پرتو درمانی وبه خاطر psa بالا هورمون درمانی شدند اما حدود سه هفته پس از پرتو درمانی درد شدیدی در ناحیه استخوان ساکروم به وجود امد که تقریبا بعد از حدود 3ماه درد آن به مراتب کمتر شد ولی همچنان بصورت جزیی وجود دارد همچنین هردو پای ایشان متورم شده وراه رفتن دچار مشکل شده است . سوال بنده از شما استاد ارجمند این است که آیا با توجه به آسیب ناحیه ساکروم که در پشت پروستات قرار دارد ودرد ایشان در این قسمت ممکن است از عوارض پرتو درمانی باشد یا ممکن است متاستاز باشد چون پزشک معالج ایشان معتقد هستند که با این سرعت سرطان پروستات در حین درمان نمتواند این قدر سریع متاستاز دهد خواهشمند است راهنمایی بفرمایید که نظر شما در این باره چیست یاداور می شود که ایشان همچنان از هورمون درمانی استفاده می کنند آیا علایم که اشاره شد می تواند به خاطر عوارض هورمون درمانی یا پرتو درمانی باشد .
    با تشکر از محبت شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      علائم فوق میتواند از هورمون درمانی و یا پرتو درمانی باشد
      برای اطمینان از عدم متاستاز اسکن استخوان انجام دهید
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 538 مشاهده پرسش
    باسلام
    اخرین باری که پزشک برا درمان رفتم
    پارسال بود که با گذاشتن دوربین از مجرای ادرای، تشخیص التهاب پروستات داده شد
    دلیلش هم جلوگیری از زود انزالی بوده
    و رابطه مقعدی

    یه سری دارو داد تا جلوگیری از زود انزالی باشه و یسری دارو برا پروستات

    و اینجانب به این کار احتیاط پیدا کردم

    هنوزم گهگاهی درد زیر شکم دارم

    ایا التهاب پروستات باعت سرطان میشود

    ایا درمان التهاب پروستات با این شرایط بنده قابل درمان است ؟؟؟؟


    سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،التهاب پروستات به هیچ وجه باعث سرطان پروستات نمیشود
      در مواردیکه مزمن شود نیازمند درمان طولانی مدت ضد التهاب و انتی بیوتیک است
  • تصویر کاربر هادی یکشنبه ۱۲ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر نتیجه نمونه برداری از پروستات و جواب اسکن استخوان پدر رو بپیوست خدمتتون ارسال میکنم لطفا نظرتون رو درباره درمان بفرمایید انقدر استرس گرفتم خودمم مشکل قلبی پیدا کردم
    1. تصویر کاربر هادی شنبه ۱۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      جواب mri رو هم ارسال کردم خدمتتون
    2. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۲ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،ایشان سرطان پروستات با درجه بدخیمی بالا(۸ از ۱۰) دارند که متاسفانه استخوانها را هم درگیر کرده است
      بهترین درمان برای ایشان هورمون تراپی(تزریق هورمون)است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علیلو سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 349 مشاهده پرسش
    سلام جناب اقای دکتر ناطقی دانشمند گرامی باتشکر از راهنمایی های جنابعالی در اینستا و سایت اینجانب متولد سال ۵۳ هستم تکرر ادرار جزیی داشتم تا اینکه اوایل دی امسال یک شب تا صبح تکرر ادرار اذیتم کرد رفتم بیمارستان سونگرافی مثانه و کلیه طبیعی وپروستات ۳۳میلی و بزرگ تشخیص داده شد از مایش خون گلبولهای سفید ۱۴.۳بود سفتراکس یک گرم بیمارستان زدن و قرص سیپروفکت ۵۰۰ دادن که ده روز مصرف کنم و برم ازمایشpsaکه چون دیگه اذیت نشدم فقط چند قرص خوردم که روز ۲۱دی دوبار تکرر ادرار اذیتم کرد نبات داغ باذنعناع خوردم عصر در ادرار چند لخته خون اومد و بعد ان دو سه بار ادرار خون کردم که قطع شد همون شب یک قرص تامسولوسین و یک قرص هیدروکلرتیازید خوردم که قبلا مصرف نکرده بودم فردای ان روز بعد خوردن قرصها رفتم psaکه نتیجه ان ۴.۶۲وpsaازاد۰۶ شش دهم شده سابقه درد لکن هم مدتی قبل داشتم ولی در حال حاضر ندارم و تکرر ادرار نه دایمی فعلا چند بار اینطوری اذیتم کرده در حال حاضر نگران بدخیم بودن پروستات هستم ممنون میشوم راهنمایی فرمایید شرمنده هزینه ویزیت و مشاوره را میتونم کارت به کارت کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،جواب شما را در اينستا دادم دوست عزيز
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 651 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر محترم جواب سونو گرافی من به این صورت است در مورد اندازه پروستات
    37×35×42
    29ml
    آیا این اندازه مشکلی داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      پروستات شما مشكلي ندارد اما واريكوسل شديد و فتق داريد
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 697 مشاهده پرسش
    سلام
    بعد از معاینه مقعدی پروستات توسط دکتر لهراسبی(اورولوژ)، سه هفته هست که دچار سوزش و خارش مقعد شده ام، در ضمن دکتر تشخیص التهاب پروستات داد، برای این سوزش و خارش مقعد چه کنم؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۲۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام دوست عزيز،همانطور كه خودتان اشاره كرديد
      اين علائم در نتيجه دستكاري حين معاينه و التهاب پروستات است،روزي ٣ بار در لگن حاوي بتادين و اب گرم بنشينيد(هر بار به مدت ١٠ دقيقه)داروهاي ضد التهاب پروستات و انتي بيوتيك مصرف كنيد
  • تصویر کاربر نظر دوشنبه ۱۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 804 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر درد آلت داشتم وکشاله ران و ادرار نازک وباریک شده وپرتاب منی کم وبا کمی کندی میاد رفتم دکتر گفت التهاب پروستا داری بمن قرص پیسوفلوکساسین داده وقرص سلکسیب وقرص تامسولوسین داده رفتم پیش دکتر دیگه گفت نیاز نیست قرص بخوری سن من 43 هست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،شرح حال شما به التهاب پروستات ميخورد
      نظر پزشك اول درست تر است
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 591 مشاهده پرسش
    سلام من 28 ساله بعد از ورزش دچار احتباس ادراری شدم آزمایش اوره پلاسما لایتیکوم مثبت بود 1.4 شده بود.2شب اول تب و لرز هم داشتم بعد از خوردن کلاریترومایسین و رواتینکس ادرارم بهتر شد سوزش ندارم ولی ادرارم به حالت اول بر نگشته حتما باید آب زیاد بخورم تا راحت ادرار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۶ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،مايعات زياد ميل كنيد،مواد محرك مثانه(ترشي،تندي و...)ميل نكنيد،كپسول امنيك هر شب ١ عدد ميل كنيد
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 400 مشاهده پرسش
    سلام. من ۲۵ سالمه و استمنا زیادی داشتم . و مدتی هست گاهی دچار خروج قطره قطره ادرار میشم . ایا استمنا باعث پروستات میشه ؟!راهای درمانش چی میتونه باشه؟!
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام دوست عزيز
      استمناء سبب بزرگي پروستات نميشود
      براي درمان استمناء به همكاران ارولوژيست و يا روان پزشك مراجعه بفرماييد
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 735 مشاهده پرسش
    باسلام
    بنده نوزده سال سن دارم و مبتلا به التهاب پروستات هستم.که باکتریایی نیست و در آزمایش ادرار هم مشکلی وجود نداشته.تا الان با مواد غذایی و آب فراوان و ورزش کنترل کردم اما گاهی واقعا اذیتم میکنه.آیا درمان خاصی برای این مشکل وجود داره
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،تغيير سبك زندگي،ورزش،عدم استفاده از مواد محرك مثانه و نشستن در لگن اب گرم روزي ٣-٢ بار
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر