علائم سرطان پروستات پیشترفته

آخرین بروزرسانی: 30 مهر 1402

در این مقاله می خوانید
سرطان پروستات، سرطانی است که غدد پروستات را درگیر خود می کند. سرطان پروستات پیشرفته زمانی اتفاق می افتد که، سرطان از پروستات به سایر نقاط بدن گسترش یافته یا متاستاز کرده باشد. در ادامه به بررسی علائم سرطان پروستات و انواع روش های درمانی آن می پردازیم.

سرطان می تواند به طور مستقیم در بافت های مجاور یا از طریق سیستم لنفاوی به قسمت های دور بدن، گسترش یابد. هنگامی که این اتفاق می افتد، آن را بیماری متاستاتیک می نامند. تومورهای جدید می توانند در هر عضوى رشد کنند، اما سرطان پروستات به احتمال زیاد اندام های زیر را تحت تاثیر قرار می دهد:

  • غده فوق کلیوی (آدرنال)
  • استخوان ها
  • کبد
  • مثانه
  • مقعد
  • ریه ها

مرحله 4 سرطان پروستات هنگامی رخ می دهد که، سرطان پروستات در زمان تشخیص به اندام های دور یا بافت ها، گسترش یافته باشد. اغلب پزشکان سرطان پروستات را در مراحل اولیه تشخیص مى دهند. این سرطان به طور کلی یک سرطان با سرعت رشد کم است، اما می تواند گسترش یابد و یا پس از درمان دوباره بازگردد.

مطالعه کنید: همه چیز پیرامون عمل پروستات به روش باز و بسته.

سرطان پروستات

علائم سرطان پروستات پیشرفته

در مراحل اولیه، ممکن است علائم مربوط به سرطان پروستات را متوجه نشوید. به همین دلیل مراجعه ى منظم به پزشک ضرورى مى باشد. زمانى که سرطان پیشرفت می کند، ممکن است برخى علائم ظاهر شوند. ژنتيک افراد متفاوت است، بنابراین علائم سرطان پروستات پیشرفته در افراد مختلف، متفاوت است.

❇ مشکلات مثانه و ادراری از علائم سرطان پروستات

تومور پروستاتى که به طور قابل توجهی رشد کرده، ممکن است شروع به ايجاد فشار بر روى مثانه و مجرای ادرارى کند. مجرای ادرار، محل عبور ادرار، از مثانه به خارج از بدن است. اگر تومور بر روی مجرای ادراری فشار وارد کند، ممکن است در ادرار کردن دچار مشکل شوید.

یکی از محل های رایج گسترش سرطان پروستات، مثانه است، زیرا اين دو ارگان به يکديگر نزدیک هستند. این موضوع می تواند مشکلات بیشتری را در ادرار کردن و عملکرد مثانه ایجاد کند. برخی از علائمى که نشان مى دهند مثانه و مجراى ادرارى شما تحت تاثیر سرطان قرار دارند، عبارتند از :

❇ از دست دادن کنترل روده از علائم سرطان پروستات

از دست دادن کنترل روده یا بی اختیاری مدفوع، که يک علامت رایج نیست، اما سرطان پروستات می تواند به روده نيز گسترش یابد. سرطان ابتدا به مقعد گسترش می یابد، که بخشی از روده و نزدیک ترین بخش به غده پروستات است. برخی از علائمى که نشان مى دهند روده شما تحت تاثیر سرطان قرار دارند، عبارتند از :

  • دل درد
  • یبوست
  • خون در مدفوع

بیشتر بخوانید: درمان قطعی پروستات

سرطان پروستات

❇ درد در کشاله ران از علائم سرطان پروستات

هنگامی که سرطان پروستات گسترش می یابد، معمولا سلول های سرطانی به گره های لنفاوی منتقل می شوند و سپس به مناطق ديگرى از بدن حرکت می کنند. این موضوع  در انواع ديگر سرطان ها نيز مشابه است. گره های لنفاوی شبکه ای از غدد هستند که به بدن کمک می کنند تا مايعات را فيلتر کرده و با عفونت مبارزه کنند.

چندين غده لنفاوی در کشاله ران وجود دارد. این غدد لنفاوى نزدیکترین غدد لنفاوى به پروستات هستند، بنابراین سرطان ابتدا به آنها گسترش مى يابد. سلولهای سرطانی جلوى تخلیه ی مایعات از گره های لنفاوى را می گیرند و مانع از عملکرد صحيح آنها می شوند. زمانى که این اتفاق می افتد، گره های لنفاوی متورم می شوند. در نتیجه، ممکن است درد در اين ناحيه را تجربه کنید.

از دیگر دلایل علت درد کشاله ران

❇ تورم یا ضعف پا از علائم سرطان پروستات

هنگامى که سلول هاى پيشرفته ى سرطانى رشد می کند، دیگر سلول های سالم بدن را از بین می برند. تومورها می توانند به ناحیه هایی مانند نخاع فشار آورند و باعث درد، سوزن سوزن شدن یا تورم در پاها شوند.

❇ درد لگن یا پشت از علائم سرطان پروستات

یکی از رایج ترین محل هاى گسترش سرطان پروستات، استخوان ها، لگن و ستون فقرات است، زیرا به پروستات بسيار نزديک هستند. هنگامی که سرطان به استخوان ها برسد، شروع به تخريب مواد استخوانی سالم می کند. استخوان ها شکننده می شوند و می توانند خیلی راحت تر از حد معمول بشکنند.

سرطانى که به استخوان گسترش يافته، دردناک است و اغلب برای کنترل درد، به درمان نیاز دارد. ممکن است احساس درد ناخوشایندی داشته باشيد که از بين نمى رود، شما را از خواب بیدار می کند و فعالیت های روزمرتان را دچار اختلال می کند.

درد پشت می تواند نشانه ای از گسترش سرطان به استخوان ها و یا شروع فشار بر نخاع باشد. فشردگی نخاعی زمانی اتفاق می افتد که سرطان بر روى نخاع فشار زيادى وارد مى کند و باعث مى شود که اعصاب نتوانند به درستی کار کنند. این شرايط نیاز به درمان دارد.

❇ سرفه و یا تنگی نفس از علائم سرطان پروستات

اگر سرطان پیشرفته دارید و دشواری در تنفس پيدا مى کنيد، این به این معنی است که سرطان به ریه های شما گسترش يافته است. سرطان در ریه ممکن است باعث ايجاد تنگى نفس يا سرفه اى شود که از بین نمی رود. همچنین سرطان در ریه ها می تواند باعث جمع شدن مایع، عفونت و حتی روى هم خوابيدن ریه ها شود.

❇ کاهش وزن بدون علت از علائم سرطان پروستات

کاهش وزن بدون کم کردن خوراک و یا فعاليت ورزشى، نشانه ى عمومى سرطان پيشرفته است که می تواند با برخی از نشانه های دیگر در بالا همراه شود. کاهش اشتها یا ميل به غذا خوردن نیز نشانه ى سرطانى است که به مناطق دیگر بدن مانند کبد گسترش یافته است.

درمان سرطان پروستات پیشرفته

درمان هاى مختلفی برای سرطان پیشرفته پروستات وجود دارد. یک پزشک یا انکولوژیست ( فوق تخصص خون ) یک طرح درمانى بر اساس علائم ، پیش آگهی، اهداف درمان، سن و سلامت عمومی فرد در نظر مى گيرد.

دارو

❇ هورمون درمانی

یکی از روش های درمانی سرطان پروستات پیشرفته، هورمون درمانی است. هورمون درمانی تولید هورمون های جنسی مردانه را قطع می کند، که این امر می تواند مانع از ادامه ی رشد سرطان شود. داروهای رایج که در این روش مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:

  • ابیراترون (زيتيگا)
  • انزالوتامید (زتاندى)

❇ شیمی درمانی سرطان پروستات پیشرفته

شیمی درمانی شامل استفاده از داروهایی است که این داروها، سلول های سرطانی را از بین میبرند یا مانع افزایش آنها می شوند. هنگامی که سرطان پروستات به هورمون درمانی پاسخ ندهد، معمولا از شیمی درمانی استفاده می شود. شیمی درمانی معمولا ترکیبی از دو یا چند دارو است که به صورت داخل وریدی، تزریقی یا قرص مصرف می شوند.

❇ ایمونوتراپی

ایمونوتراپی شامل استفاده از داروهایی است که این داروها سیستم ایمنی بدن را برای یافتن و نابود کردن سلول های سرطانی تغییر می دهند.

درمان سرطان پروستات که به استخوان گسترش یافته است، شامل داروهای زیر میشود:

  • زولدرونيک اسيد (زومتا)
  • دنوسوماب (زگيوا)

⚠ توجه: درمان سرطان متاستاتیک موضعى، ممکن است شامل پرتودرمانی نيز مى شود.

عوارض جانبی درمان سرطان پروستات

درمان سرطان پروستات می تواند عوارض جانبی جدی را ایجاد کند، از جمله:

  • ناباروری
  • بی اختیاری ادرار
  • احتباس ادرار
  • اسهال
  • اختلال در نعوظ
  • درد
  • خستگی
  • ریزش مو
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ

خوشبختانه، داروهای زیادی برای درمان عوارض جانبی سرطان (بهترین قرص برای ناباروری مردان) وجود دارد.

چه کسی در معرض سرطان پروستات پیشرفته است؟

علت دقیق سرطان پروستات روشن نیست. خطر ابتلا به سرطان پروستات با رسیدن به 50 سالگی، افزایش میابد. احتمال ابتلا به سرطان پروستات در گروه های خاصی افزایش می يابد، از جمله مردان آفریقایی-آمریکایی و مردانى که داراى جهش های ژنتیکی ارثی مانند BRCA1، BRCA2 و HOXB13 هستند.

اکثر مردان مبتلا به سرطان پروستات، سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند. اما داشتن یک پدر یا برادر با سرطان پروستات خطر ابتلاى شما به سرطان پروستات را بیش از دو برابر می کند.

چگونه سرطان پیشرفته پروستات تشخیص داده می شود؟

اگر قبلا سرطان پروستات در شما تشخیص داده شده است، در صورت تجربه ى علائم سرطان پروستات جدید، آن علائم را با پزشک خود در ميان بگذاريد. به منظور تعیین اینکه آیا سرطان پروستات بازگشته یا گسترش یافته است، پزشک احتمالا از برخی آزمایشات تصویربرداری که ممکن است شامل موارد زیر باشند، استفاده مى کند:

  • اشعه ایکس
  • سى تى اسکن
  • ام آر آى
  • پت اسکن
  • اسکن استخوان

 

بیوپسی پروستات

احتمالا به همه ی این تست ها نیاز نخواهید داشت. پزشک آزمايش مناسب مبتنی بر علائم سرطان پروستات و معاینات فیزیکی را انتخاب خواهد کرد.

اگر هر یک از تصاویر، ناهنجاری هايى را نشان دهد، لزوما به این معنی نیست که شما سرطان دارید. ممکن است نياز به انجام تست هاى بيشترى باشد. اگر توده ای پیدا شود، احتمالا پزشک درخواست بیوپسی يا نمونه بردارى از آن را مى کند.

برای بیوپسی، پزشک از یک سوزن برای برداشت نمونه از ناحيه ى مشکوک استفاده خواهد کرد. سپس پاتولوژیست سلول های بيوپسى را زیر میکروسکوپ بررسی خواهد کرد تا ببینند آیا سرطانی هستند یا خیر. هم چنين پاتولوژیست می تواند تعیین کند که  نوع سرطان پروستات خوش خيم است يا بدخيم.

 

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 375 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    در سونوگرافی از مجاری ادراری اینجانب اقای علی . ش.
    ضخامت جداره مثانه 3/8 میلیمتر
    پروستات به ابعاد 50 51 47 میلیمترو به حجم 64 سی سی میباشد ایا احتیاج به عمل با لیزر دارد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،درمان بزرگی پروستات ابتدا با دارو است(به مدت ۳ تا ۶ ماه)اگر پس از این مدت به دارو‌جواب نداد و یا علیرغم مصرف دارو بدتر شد جراحی کنید
  • تصویر کاربر امین۲۳ جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    سلام. من جوانی ۲۶ ساله هستم. که حدود یک هفته پیش حین خواب جنب شدم و تخلیه کامل شدم.. ولی از اون دوز حدود ۸ روز میشه یه درد خفیفی بالای آلت تناسلی حس میکنم. هر وقت هم که تحریک میشم درد شدیدتر میشه. خاستم بدونم که چکار کنم. مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،به پزشک مراجعه کنید،داروی ضد التهاب و انتی بیوتیک مصرف کنید
  • تصویر کاربر ایمان جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام .دکتر 22 ساله هستم .2 سال هست دچا التهاب پروستات مزمن شدم و با دارو رفع نشده و فغلا 1 سال هست دارو مصرف نمیکنم .هر روز صبح ادرار به شدت زرد هست ولی بعد با اب زیاد تا شب خوب میکنم .میخواستم بدونم غیر عمل راه دیگه ای داره دکتر یا تا اخر عمر باید تحمل کنم در زمن هر روز صبح نعوظ دارم احساس مسکنم به التهاب ربط داره.بعد دور الت من 4 رگ بزرگ 2سال هست به وجود اومده.در قطر الت هست . احساس میکنم باعث میشه التم کمی در نعوظ کوچکتر شده .میترسم نشت وریدی یا پیرونی باشه .میشه کمکم کنید دکتر راجب این 2 مورد
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،تشخیص دقیق نشت وریدی با سونو رنگی عروق الت و تشخیص دقیق پیرونی با معاینه است هر چند در ظاهر هیچکدام از این بیماریها در عکس شما وجود ندارد
    2. تصویر کاربر ایمان جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون دکتر .پس اون ۴ رگ کلفت که دور الت هست چیه میشه بگین خیالم راحت بشه .
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      عرض کردم تشخیص نیازمند معاینه است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر داود پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 430 مشاهده پرسش
    باسلام جناب دکتر قبلا خدمتان عرض کرده حدود 2سال است التهاب پرستات دارم وحدود 3ماه انتی بیوتک استفاده کردم بهتر شد ونا الان هم پروتال مصرف میکنم وشما فرمودید 3ماه دیگر مصرف شود ولی جدیدا درد زیر شکم دارم بیشتر در صبحها وپایین کمرم هم درد می کند گاهی وقت ها بیشر احساس داشتن مدفوع را دارم زیر دلم سفت میشه وهروز یا دوروز درمیان شکم کار می کند ایا درد زیر شکم از پروستات است یا مشکل گوارشی است در آزمایش یک ماه پیش psaنرمال بود وحجم پرستات 28گرم لطفا راهنمایی بفرمایید بابت درمان درد زیر شکم وکمر باید چکار کنم تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،درد زیر شکم شما میتواند به هر دو علت باشد اگر این درد با مسائل گوارشی همراه است بیشتر به نفع مشکلات گوارشی و اگر با مسائل ادراری همراه است بیشتر به نفع التهاب پروستات است
  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    با سلام
    56 سال دارم.
    یک ماه هست که عمل رادیکال پروستاکتمی انجام داده ام.
    13 روز میشه که سوند را در آورده
    ام. هم اکنون از یک پد در روز استفاده می کنم. هفته اول بعد از سوند دو پد استفاده می کردم. ترشحاتم بیشتر موقعیست که از حالت نشسته بلند میشم. من روزانه تمرین kegel را انجام میهم و پیاده روی و با دمبل 3 کیلویی یه سری تمرینات دست و شانه انجام میدهم.
    سوال بنده اینست که آیا نیازی به مصرف تولترودین برای من هست یا نه؟
    آیا عدم مصرف آن روند بهبودی را کند می کند؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،به نظر بنده تولترودین ۱ میلی را هر ۱۲ ساعت ۱ عدد مصرف کنید
  • تصویر کاربر کیان سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 691 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر.پدر بنده77ساله که قبلا دچار تکرر ادرار شده بود باpsa9 برای نمونه گیری اقدام کردیم که متاسفانه جواب بیوبسی بدخیم تشخیص داده شد دستور سی تی از شکم ولگن واسکن استخوان انجام شد که تصویر آنها را خدمت شما ارسال میکنم دکترتامسولوسین 4. وباکلوفن10وسیپروفلوکساسین500 وکتوکونازول200 تجویز کردندلطفاراهنمایی بفرمایید بهترین راه درمان چیست وچقدربه درمان ایشان امید هست اقای دکترلطفا جواب کامل بفرمایید که مابسیار نگرانیم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      جواب سی تی اسکن و اسکن استخوان خوب است یعنی به جایی دست اندازی و متاستاز نکرده است
      در صورتیکه از نظر شرایط عمومی منعی برای جراحی نداشته باشند بهترین درمان جراحی است
  • تصویر کاربر ز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 487 مشاهده پرسش
    با سلام حدودا به مدت 10 روز متوجه وجود خون در منی شده ام و هیچ گونه علائم دیگری ندارم فعلا به پزشک مراجعه ننموده ام
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا مقاله مربوط به خون در منی در سایت بنده و کلیپ مربوطه به خون در منی را در اینستا بنده مشاهده بفرمایید
  • تصویر کاربر سید چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 743 مشاهده پرسش
    سلام پدرم جراحی باز پروستات انجام دادند به علت سرطان
    جواب پاتولوژی رو خدمتتون ارسال میکنم به نظر شما با این نتیجه چقدر احتمال داره دوباره عود کنه و اگر عود داشته باشه چقدر خطرناکه و چه راه حل هایی داره که ایشان بدون عارضه زندگی بکنند
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،درست است که درجه بدخیمی نسبتا بالا است(هفت از ۱۰)اما خوشبختانه مارژینها(کناره های تومور)منفی هستند و این احتمال عود را بسیار کم میکند
      اگر عود در جای قبلی رخ دهد رادیوتراپی و اگر در جای دیگر باشد با درمان هورمونی خوب میشود
  • تصویر کاربر هادی شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر در سوال قبلیم در تاریخ 12 اسفند 97 نتیجه اسکن استخوان و mri پدرم رو براتون ارسال کردم فرمودید استخوان ها درگیر شده و هورمون درمانی کنید و عمل فایده نداره همان نتایج رو خدمت دکتر سنادی زاده بردیم یک آزمایش خون برای اندازه گیری فسفات و ... نوشتن و یک عکس رادیولوژی ساده جواب رو که دیدند فرمودند استخوان ها درگیر نشده و عمل کنید و فرمودند اسکن استخوان بعضی مواقع خطا داره
    به نظر شما جواب های شما و ایشان خیلی خیلی متفاوت نیست و شما به راحتی تشخیص درگیر شدن استخوان رو دادین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      اسکن استخوان نشانه درگیر بودن بود برای تشخیص قطعی میتوانید MRI کنید
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 694 مشاهده پرسش
    با سلام
    من به دلیل بیماری cp/cpps جراحی پروستاتکتومی به روش TURP انجام دادم، ۳ ماه از جراحی میگذره و سوزش مانند قبل البته با شدت کمتر درست در همان نواحی وجود داره و احساس میکنم مشکل ریشه کن نشده. آیا این طبیعیست و با گذشت زمان سوزش به طور کامل از بین میره و یا احتمال داره عمل به خوبی صورت نگرفته باشه و مقداری از نسج پروستات باقی مونده باشه؟ و توصیه ی شما چیست؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،بهترین شخص برای قضاوت جراح خود شما است اما مایعات زیادتر میل کنید،مواد محرک مثانه مثل فلفل،ادویه،ترشی و تندی میل نکنید
      سونوگرافی کلیه،مثانه،وزن پروستات و بررسی باقیمانده ادرار و ازمایش ساده و کشت ادرار انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر