اندازه طبیعی پروستات در مردان (حجم+اندازه+سی سی)

آخرین بروزرسانی: 23 دی 1402

در این مقاله می خوانید
پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردانه و به اندازه و شکل یک گردوی کوچک است که در ابتدای مجرای ادرار و در لگن قرار دارد. در این مقاله به بررسی اندازه ی طبیعی پروستات در مردان و تغییرات آنزيم پروستات (PSA) می پردازیم.
 

پروستات غده‌ای سفت به شکل یک هرم وارونه است که قسمتی از آن، بافت غددی و قسمتی بافت عضلانی – همبندی دارد. مجرای ادرار پروستات را احاطه می‌نماید.

غده پروستات در موقع انزال منقبض می‌شود و ماده شیری رنگ قلیایی به منی اضافه می‌کند و حالت ژلاتین مانندی به منی می دهد. ترشحات پروستات در مردان به‌طور تقریبی و معمولی حدود ۳۰ درصد حجم مایع منی را تشکیل می‌دهد.

اندازه طبیعی پروستات چقدر است؟

غده ی پروستات در سراسر دوران کودکی، نسبتا کوچک باقی می‌ماند و در سن بلوغ تحت تأثیر تستوسترون شروع به رشد می‌کند. این غده در حدود ۲۰ سالگی به یک اندازه ی تقریبا ثابت می‌رسد و تا حدود ۴۰ تا ۵۰ سالگی به همین اندازه باقی می‌ماند. در واقع اندازه نرمال پروستات در یک فرد بالغ و سالم:

_ وزنی حدود ۲۰ الی ۲۵ گرم

_ حجمی حدود ۳۰ سی سی

_ و اندازه آن ۴×۲×۳ سانتی‌متر دارد.

در محدوده سنی ۴۰ سال غده پروستات در مردان شروع به بزرگ شدن می کند که به اصطلاح هیپرتروفی خوش خیم پروستات (BPH) نامیده می شود. طبق مطالعات بین افزایش سن، افزایش وزن غده پروستات و میزان آنزیم پروستات (PSA) ارتباط مستقیم وجود دارد.

 تا سن ۲۰ سالگی پروستات در مردان به اندازه یک گردو است و بیماری هایی که با منشا پروستات باشند، بسیار کم هستند. از سن ۴۰ سالگی در بعضی از مردان بزرگی پروستات شروع می شود و تا سن ۵۰ سالگی نزدیک به نیمی از مردان مشکلاتی با بزرگی پروستات خواهند داشت.

 

تا سن 60 سالگی، بزرگ شدن پروستات در مردان به اندازه ای است که می تواند باعث مشکلات ادراری شایع ای مثل سختی و تکرر ادرار شود، این به علت افزایش فشار ناشی از بزرگی پروستات به مجرای ادرار و مثانه است. در این حالت بزرگی پروستات سبب بروز مشکلاتی در زندگی فرد خواهد شد، مثل بی خوابی به دلیل بیدار شدن مکرر برای ادرار کردن.

تا سن ۸۰ سالگی تقریبا ۸۰% مردان مشکلاتی ناشی از بزرگی پروستات را تجربه خواهند کرد. در واقع این مشکل چنان شایع است که می توان گفت همه مردان در این محدوده سنی آن را تجربه خواهند کرد.

اندازه خطرناک پروستات

در برخی از افراد، بزرگ شدن جزئی ممکن است علائم جدی ایجاد کند، در حالی که افراد دیگر ممکن است پروستات به اندازه لیمو با کمترین عوارض داشته باشند. به طور کلی، انجمن اورولوژی آمریکا مداخله جراحی را برای پروستات هایی که حجم 30 سی سی یا بزرگتر با علائم ادراری پایین قابل توجه دارند، توصیه می کند.

آزمایش پروستات در مردان (تست PSA)

آزمایش پروستات(PSA) یک تست خونی است که مقدار کل آنتی ژن اختصاصی پروستات خون را اندازه می گیرد. PSA پروتئینی است که توسط سلول های طبیعی پروستات و هم چنین سلول های سرطانی پروستات تولید می گردد.

به طور طبیعی همه مردان مقدار کمی از PSA را در خونشان دارند. افزایش مقدار PSA ممکن است نشانه وجود مشکلی در غده پروستات باشد، اما الزما به معنی سرطان پروستات نیست.

عوامل افزایش دهنده PSA

آزمایش پروستات

مقدار طبیعی PSA در سنین مختلف

  • تا ۳ ng/ml برای مردان تا سن ۵۰ سال
  • تا ۴ ng/ml برای مردان تا سن ۶۰ سال
  • تا ۵ ng/ml برای مردان تا سن ۷۰ سال و بیشتر

⚠توجه: اگر کسی فیناستراید استفاده کند پس از ٦ ماه، میزان PSA حدود 50% پایین تر از حد معمول نشان داده می شود.

چه زمانی آزمایش PSA درخواست می شود؟

زمانی این آزمایش درخواست می گردد که علائم و نشانه های دلالت کننده وجود بزرگی پروستات و یا سرطان پروستات وجود داشته باشد، از جمله:

  • ناتوانی در ادرار کردن
  • دشواری یا سختی درشروع ادرار کردن
  • تکرر ادرار مخصوصا در شب
  • جریان ضعیف ادرار
  • خارج شدن ادرار بصورت قطره قطره
  • وقفه جریان ادرار
  • درد یا سوزش موقع ادرار کردن
  • اشکالات نعوظ در آلت تناسلی
  • وجود خون در ادرار یا مایع منی

همچنین طی روند درمان بیماری و پس از درمان و بهبودی نیز آزمایش PSA درخواست می گردد. آزمایش PSA همچنین بعنوان یک تست غربالگری از نظر تشخیص سرطان پروستات در بزرگسالان خصوصا افراد 50 سال به بالا، انجام می شود.

❗نکته: قابل توجه است که می بایست بمدت 72 ساعت قبل از نمونه گیری از نزدیکی یا انزال دوری کرد، چرا که سبب می گردد که سطح PSA در خون افزایش یابد.

معاینه بیضه

توصیه پزشک

ما در گذشته امکان غربالگری سرطان پروستات را نداشتیم. یعنی زمانی متوجه بیماری می‌شدیم که فرد جراحی می‌ کرد که آن وقت هم انجام اقدامات بعدی مشکل بود. اما سالهاست که امکان اندازه گیری (PSA) که آنتی‌ژن اختصاصی پروستات است، وجود دارد.

ما توصیه می‌ کنیم آقایان بالای 40 سال به‌خصوص افرادی که سابقه بدخیمی پروستات را در خانواده و نزدیکان خود دارند، هرچه سریع تر برای انجام تست به پزشک مراجعه کنند که اگر تغییراتی دیده شد هرچه زودتر تشخیص و درمان آن شروع شود. خوشبختانه اگر سرطان پروستات به موقع تشخیص داده شود، امکان درمان‌ قطعی آن وجود دارد.

از میان انواع آجیل، این نوع جوز که مخصوص منطقه ی آمریکا جنوبی است، منبع غنی سلنیوم معدنی بوده که برای سلامت پروستات بسیار مفید است…….

 درمان پروستات با طب سنتی

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 651 مشاهده پرسش
    باسلام وادب واحترام .وتبریک سال نو .مشکل مهمی برای همسرم پیش آمده که شدیدا به کمک شما نیاز داریم .همسرم سال 92 دچار بیماری لنفوم شدن ویک سال شیمی درمانی و پرتو درمانی انجام شد وخدا رو شکر خوب شدن تومور در لگن بود ودر اثر پرتو درمانی به مثانه و پروستات آسیب رسانده بارها به دکتر های مختلف مراجعه کردیم سونو گرافی وآزمایشات مختلف هیچ مشکلی نبود همه میگفتن به خاطر پرتو درمانی است الان یک ماه است که تکرر ادرار شدید شده به هیچ وجه مثانه خالی نمی شود در روز شاید ده بار باید برود دستشویی ولی خالی نمیشود وسوزش شدید به شدت از لحاظ روحی داغون شده هرچی قرص وآنتی بیوتیک بود دکترا دادن بهتر نشده که هیچ روز به روز هم داره بدتر میشه در آخرین سونو گرافی حجم مثانه پس از یک بار تخلیه 130سی سی وابعاد پروستات 29*28*37وحجم 16 سی سی بود ممنون میشم کمکمون کنید دیگه خسته شدیم باز هم ممنون از وقتی که گذاشتید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،احتمالا دچار تنگی مجرا شده اند عکس از مجرا(RUG)بگیرید
  • تصویر کاربر عباس جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من سالانه یکبار آزمایش psa میدم
    البته همیشه کمتر از نیم هستش
    ولی جدیدا مشکل در آلت و نعوذ دارم، نه انزال.
    ولی مدت پانزده ساله دیابت ارثی تیپ دو دارم
    آیا ممکنه پروستاتمم مشکل داشته باشه
    سونو هم دوسال پیش داشتم ، نتیجه خوب بود
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،به نظر میرسه مشکل نعوظ شما در زمینه دیابت طولانی مدت شما باشه
  • تصویر کاربر اصغر جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 561 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من الان نزدیک یکساله وقتی از دستشویی فرنگی یا ایرانی استفاده میکنم نصف ادرارم خالی میشه نصفه دیگه مجبورم ایستاده خالی کنم گهگاهی تکرر ادرار هم دارم دکتر رفتم ترازوسین ۲ داده ولی بهتر نشدم لطفا کمکم کنید چ کنم وقتی ایستاده هستم ادرارم خالی میشه ولی نشسته نصفش
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،احتمالا دچار بزرگی پروستات هستید سونوگرافی و ازمایش انجام دهید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    با سلام وعرض خسته نباشید خدمت شما ، ببخشید ، پدر بنده حدود 58 سال سن دارند ، نتیجه سونوگرافیشان را برای شما ارسال کردم ، ایشون تقریبا از دو شب پیش ، بعد از اینکه گفتند : یوبست دارند ، تکرر ادرا پیدا کردند ، به طوری که دیشب را نخوایبدند، احساس درد در ناحیه مثانه می کنند و ادرا ایشان هم به صورت قطره ای خارج می شوند ، امروز رفتند سنوگرافی و دکتر عمومی به ایشان گفتند ، که پروستات شما بزرگ شده اند و باید پیش متخصص بروی ، بنده می خواستم ، نظر شما را درمورد نتیجه سونوگرافیشان بدانم.(البته ایشون تا حالا به مشکل تکرر ادرا مبتلا نشده بود)
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،ایشان عفونت مثانه و بزرگی پروستات دارند در ضمن ورم متوسط کلیه چپ هم دارند باید از نظر سنگ هم بررسی شوند
  • تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 327 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وادب...روزبخیر...سوال اینکه چند سالی هست که قهوه وبیشتر نسکافه مصرف میکنم...ایا تاثیری در احتمال گرفتارشدن به سرطان پروستات ویا برعکس وجود داره یاخیر؟؟؟...اگرامکانش هست یک توضیح مختصری بفرمایید...ممنون میشم...با تشکر ازشما جناب اقای دکترشهریارناطق
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،ارتباطی ندارد
  • تصویر کاربر مسعود پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام درحال سونو گرافی از شکم متصدی انجام دهنده به همکارش گفت پروستات 98
    خواستم ببینم این یعنی چه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۴ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      پروستات شما بسیار بزرگ است به پزشک مراجعه و درمان دارویی شوید
  • تصویر کاربر داریوش چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 383 مشاهده پرسش
    با سلام، بیشتر اوقات ادرارم به سختی و با سوزش خارج میشود ابعاد پروستات ۵۸*۵۴*۶۱ میلیمتر و حجم معادل ۱۰۱ سی سی است و به کف مثانه bulge شده است قبلا فینستراید و تامسولوسین مصرف میکردم چکار کنم؟
    P.S.A=2
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،ابعاد پروستات شما بسیار بزرگ است در صورت عدم پاسخ به درمان دارویی جراحی کنید
  • تصویر کاربر امید پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 709 مشاهده پرسش
    باسلام من سه ماهه مشکل عدم تخلیه مثانه وسوزش دارم 36 سالمه ممنون از راهنمایی تون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،به نظر میرسد شما دچار التهاب پروستات(پروستاتیت)باشید لطفا به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر اسد چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام من 45سالمه یک هفته است دچار سوزش در مجرا اداری هستم سونو گرافی حجم پروستات را 35نوشته واختلال در نعوذ دارم این دلیل چیست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر اسماعیل چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    بنده ۲۸ سالمه. همش احساس سوزش و درد و پر بودن مثانه دارم. دسشویی هم میرم با ۳۰-۴۰ ثانیه تاخیر چند قطره ادرار میکنم. اما ۲۰ دقیقه بعدش بازم همون حس سوزش و پر بودن بهم دست میده. بهم گفتن ۱۰ روز کپسول آمنیک مصرف کنم. اما فایده ای نداشت. و من احساس سوزشم بیشتر شده. الان موقع ادرار کردن هم توی آلتم احساس سوزش دارم که قبلا نداشتم. سونوگرافی هم کردم گفت کلیه هام مشکلی نداره. هیچ سنگی هم توی کلیه و مثانم نیست. اندازه پروستاتم ۲۰ هست. راهنمایی کنید که چیکار کنم.
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۶ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      سلام،باید انتی بیوتیک و داروی ضد التهاب مصرف کنید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر