اندازه طبیعی پروستات در مردان (حجم+اندازه+سی سی)

آخرین بروزرسانی: 23 دی 1402

در این مقاله می خوانید
پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردانه و به اندازه و شکل یک گردوی کوچک است که در ابتدای مجرای ادرار و در لگن قرار دارد. در این مقاله به بررسی اندازه ی طبیعی پروستات در مردان و تغییرات آنزيم پروستات (PSA) می پردازیم.
 

پروستات غده‌ای سفت به شکل یک هرم وارونه است که قسمتی از آن، بافت غددی و قسمتی بافت عضلانی – همبندی دارد. مجرای ادرار پروستات را احاطه می‌نماید.

غده پروستات در موقع انزال منقبض می‌شود و ماده شیری رنگ قلیایی به منی اضافه می‌کند و حالت ژلاتین مانندی به منی می دهد. ترشحات پروستات در مردان به‌طور تقریبی و معمولی حدود ۳۰ درصد حجم مایع منی را تشکیل می‌دهد.

اندازه طبیعی پروستات چقدر است؟

غده ی پروستات در سراسر دوران کودکی، نسبتا کوچک باقی می‌ماند و در سن بلوغ تحت تأثیر تستوسترون شروع به رشد می‌کند. این غده در حدود ۲۰ سالگی به یک اندازه ی تقریبا ثابت می‌رسد و تا حدود ۴۰ تا ۵۰ سالگی به همین اندازه باقی می‌ماند. در واقع اندازه نرمال پروستات در یک فرد بالغ و سالم:

_ وزنی حدود ۲۰ الی ۲۵ گرم

_ حجمی حدود ۳۰ سی سی

_ و اندازه آن ۴×۲×۳ سانتی‌متر دارد.

در محدوده سنی ۴۰ سال غده پروستات در مردان شروع به بزرگ شدن می کند که به اصطلاح هیپرتروفی خوش خیم پروستات (BPH) نامیده می شود. طبق مطالعات بین افزایش سن، افزایش وزن غده پروستات و میزان آنزیم پروستات (PSA) ارتباط مستقیم وجود دارد.

 تا سن ۲۰ سالگی پروستات در مردان به اندازه یک گردو است و بیماری هایی که با منشا پروستات باشند، بسیار کم هستند. از سن ۴۰ سالگی در بعضی از مردان بزرگی پروستات شروع می شود و تا سن ۵۰ سالگی نزدیک به نیمی از مردان مشکلاتی با بزرگی پروستات خواهند داشت.

 

تا سن 60 سالگی، بزرگ شدن پروستات در مردان به اندازه ای است که می تواند باعث مشکلات ادراری شایع ای مثل سختی و تکرر ادرار شود، این به علت افزایش فشار ناشی از بزرگی پروستات به مجرای ادرار و مثانه است. در این حالت بزرگی پروستات سبب بروز مشکلاتی در زندگی فرد خواهد شد، مثل بی خوابی به دلیل بیدار شدن مکرر برای ادرار کردن.

تا سن ۸۰ سالگی تقریبا ۸۰% مردان مشکلاتی ناشی از بزرگی پروستات را تجربه خواهند کرد. در واقع این مشکل چنان شایع است که می توان گفت همه مردان در این محدوده سنی آن را تجربه خواهند کرد.

اندازه خطرناک پروستات

در برخی از افراد، بزرگ شدن جزئی ممکن است علائم جدی ایجاد کند، در حالی که افراد دیگر ممکن است پروستات به اندازه لیمو با کمترین عوارض داشته باشند. به طور کلی، انجمن اورولوژی آمریکا مداخله جراحی را برای پروستات هایی که حجم 30 سی سی یا بزرگتر با علائم ادراری پایین قابل توجه دارند، توصیه می کند.

آزمایش پروستات در مردان (تست PSA)

آزمایش پروستات(PSA) یک تست خونی است که مقدار کل آنتی ژن اختصاصی پروستات خون را اندازه می گیرد. PSA پروتئینی است که توسط سلول های طبیعی پروستات و هم چنین سلول های سرطانی پروستات تولید می گردد.

به طور طبیعی همه مردان مقدار کمی از PSA را در خونشان دارند. افزایش مقدار PSA ممکن است نشانه وجود مشکلی در غده پروستات باشد، اما الزما به معنی سرطان پروستات نیست.

عوامل افزایش دهنده PSA

آزمایش پروستات

مقدار طبیعی PSA در سنین مختلف

  • تا ۳ ng/ml برای مردان تا سن ۵۰ سال
  • تا ۴ ng/ml برای مردان تا سن ۶۰ سال
  • تا ۵ ng/ml برای مردان تا سن ۷۰ سال و بیشتر

⚠توجه: اگر کسی فیناستراید استفاده کند پس از ٦ ماه، میزان PSA حدود 50% پایین تر از حد معمول نشان داده می شود.

چه زمانی آزمایش PSA درخواست می شود؟

زمانی این آزمایش درخواست می گردد که علائم و نشانه های دلالت کننده وجود بزرگی پروستات و یا سرطان پروستات وجود داشته باشد، از جمله:

  • ناتوانی در ادرار کردن
  • دشواری یا سختی درشروع ادرار کردن
  • تکرر ادرار مخصوصا در شب
  • جریان ضعیف ادرار
  • خارج شدن ادرار بصورت قطره قطره
  • وقفه جریان ادرار
  • درد یا سوزش موقع ادرار کردن
  • اشکالات نعوظ در آلت تناسلی
  • وجود خون در ادرار یا مایع منی

همچنین طی روند درمان بیماری و پس از درمان و بهبودی نیز آزمایش PSA درخواست می گردد. آزمایش PSA همچنین بعنوان یک تست غربالگری از نظر تشخیص سرطان پروستات در بزرگسالان خصوصا افراد 50 سال به بالا، انجام می شود.

❗نکته: قابل توجه است که می بایست بمدت 72 ساعت قبل از نمونه گیری از نزدیکی یا انزال دوری کرد، چرا که سبب می گردد که سطح PSA در خون افزایش یابد.

معاینه بیضه

توصیه پزشک

ما در گذشته امکان غربالگری سرطان پروستات را نداشتیم. یعنی زمانی متوجه بیماری می‌شدیم که فرد جراحی می‌ کرد که آن وقت هم انجام اقدامات بعدی مشکل بود. اما سالهاست که امکان اندازه گیری (PSA) که آنتی‌ژن اختصاصی پروستات است، وجود دارد.

ما توصیه می‌ کنیم آقایان بالای 40 سال به‌خصوص افرادی که سابقه بدخیمی پروستات را در خانواده و نزدیکان خود دارند، هرچه سریع تر برای انجام تست به پزشک مراجعه کنند که اگر تغییراتی دیده شد هرچه زودتر تشخیص و درمان آن شروع شود. خوشبختانه اگر سرطان پروستات به موقع تشخیص داده شود، امکان درمان‌ قطعی آن وجود دارد.

از میان انواع آجیل، این نوع جوز که مخصوص منطقه ی آمریکا جنوبی است، منبع غنی سلنیوم معدنی بوده که برای سلامت پروستات بسیار مفید است…….

 درمان پروستات با طب سنتی

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سید چهارشنبه ۱۴ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 469 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    من 51 ساله هستم. در خانواده ما بزرگی پروستات موروثی هست. من تا حالا مشکلی نداشتم اما از یکسال پیش فشار ادارم کم شده و تعداد دفعات بیشتر شده بویژه صبحها تقریبا دو ماه پیش همزمان با سونوگرافی کلیه از پزشک در خواست کردم که سونوگرافی پروستات هم انجام بدهد نتیجه این بود.
    Prostate is enlarge in size volume=30 ml with normal parenchymal echopattern without discrete mass.
    Seminal vesicles are nl.

    میخواستم بپرسم آیا دارو یا کپسولی میتوانم استفاده کنم که از بزرگ شدن پرستات جلوگیری کند و همچنین خروج ادرار بیشتر و پرفشار مثل گذشته شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۴ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،بله،.لطفا جهت درمان دارویی به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۱۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 823 مشاهده پرسش
    پروستات به حجم28ccدارای اکوی هموژن تصویر ضایعه کیستیک به دیامتر تقریبی 10*10*13 mm در بخش مرکزی پروستات سن ۳۹ سال برای اولین بار خیلی کم درد در ناحیه بیضه راست و احساس کامل نشدن تخلیه ادرار که خوشبختانه در فاصله یک روز برطرف شده لطفا تشخیص عواقب و درمان رو در صورت امکان بفرمایید همچنین تشکر ویژه به خاطر اطلاع رسانی خوبتون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام، کیست پروستات یک مساله مادرزادی،خوش خیم و عدم نیازمند پیگیری و یا درمان است نگران نباشید

    2. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۱۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام، کیست پروستات یک مساله مادرزادی،خوش خیم و عدم نیازمند پیگیری و یا درمان است نگران نباشید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ali دوشنبه ۱۲ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر درد در ناحیه لگن سوزش ادرار یه چیزایی توی منی هست یکم پیش بعد ادرار یه مایع سفید میومد ممنون میشم راهنماییم بکنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۲ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،احتمالا شما دچار پروستاتیت(التهاب پروستات)شده اید
  • تصویر کاربر حجت جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام چند روز پیش سنگ کلیه دفع کردند بعد ازسونوگرافی اندازه پروستات را۷۸ccاعلام کردند ایا مشکلی در پروستات است ولان هم سوزش ادار دارندو سون هم بهشان متصل بود
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،اندازه پروستات کاملا بزرگ است(اندازه طبیعی بین ۲۰ تا ۲۵ سی سی است)حتما باید دارو شروع شود
  • تصویر کاربر رستم جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید چندین سال است که هرموقع ازمایش میدهم خون در ادرارم دیده میشود تا اینکه رفتم سونو دادم اندازه پروستاتم 12 سیسی است کلیه هایم هم همه چیزش نورمال بود چیکار باید بکنم
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،در ۱۰٪ موارد ما دلیلی برای خون در ادرار پیدا نمیکنیم
      لطفا یک ازمایش ادرار(از نظر وجود Dysmorphic RBC)در ادرار و یک عکس رنگی(IVP)انجام دهید و با جواب ان به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 575 مشاهده پرسش
    هیچ علایمی ندارمی ولی حجم پروستات در سال بوده 36 سی سی و در سال شده 43 سی سی .ضمن اینکه PSA از 1.4 به 2 رسیده .ایانیازبه درمان و قرص دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،سن خودتان را نفرموده اید
  • تصویر کاربر جواد یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده۲۶سالمه تکرر شدید ادرار دارم بطوری که شبا چن بار دسشویی میرم سونوگرافی انجام دادم دکتر گفت ورم پروستات دارید واسم دارو نوشت ولی خوب نشدم الان چیکار کنم بنظرتون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مستانه یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر شوهرم ۵۰ سالشه ابعادپروستاتش باتوجه ب ازمایشی ک انجام دادن ۷۰ هست قرص تامسولاسین وفینوپروست ۵مصرف میکنه وخیلی نگران ازاین هست ک نکنه سرطان باشه چون مدام سوزش ادرارداره ممنون میشم اگه نظرخودتونو بفرمایین *موفق باشید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،سرطان پروستات هیچ ربطی به اندازه و بزرگی یا کوچکی پروستات ندارد
      برای تشخیص سرطان از معاینه مقعدی و ازمایش PSA استفاده میشود
  • تصویر کاربر Ali یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 383 مشاهده پرسش
    ضمن‌ عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما. من۳۲ سالم هست که حدود ۸ماه هست که دچار التهاب پروستات هستم. به پژشک مراجعه کردم واسم سونو گرافی نوشت که متوجه شدم پروستات من دچار التهاب هست. در ضمن مقداری ادرار بعد از تخلیه در مثانه من می مونه.حجم پروستات هم ۱۸. با پیشنهاد خودم تست psa دادم که نتیجش رو براتون ارسال کردم. در صبح ادرار من با فشار کم وگاهی به صورت ۲شاخه میاد.شبها هم یک باربرای ادرار ازخواب بیدار میشم. برای شروع ادرار هم باید چند ثانیه زور بزنم. مقداری هم درد در زیر مثانه وکشاله ران دارم. در ضمن من باعرض معذرت به دلیل مجرد بودنم قبلا دچار خود ارضایی شدید بودم(چند بار در روز) که البته الان کمتر شده. که دکتر به من گفت باید سریعا ازدواج کنی. والا الان خیلی استرس دارم از سرطان پروستات و جراحی پروستات خیلی میترسم. دکتر راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،علایمی که شما شرح دادید مربوط به التهاب پروستات(پروستاتیت)هست و ربطی به سرطان و جراحی پروستات ندارد
      لطفا مطالب بنده در مورد التهاب پروستات را در سایت بنده مطالعه بفرمایید
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید خدمت جناب دکتر59ساله هستم میزان پروستات 3میلی می باشد کپسول تامسولوسین دکتر تجویز کرده آیا استفاده از این کپسول مفیده؟کلیه هامم پروتئن دفع میکند چه دارویی باید مصرف کنم باتشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،میزان پروستات ۳ میلی؟؟؟احتمالا اشتباه میکنید
      کپسول تامسولوسین باعث خروج بهتر ادرار میشود
      دفع پروتئین در ادرار نشانه اسیب به کلیه هست و به پروستات ربطی ندارد به دکتر نفرولوژیست(داخلی کلیه)مراجعه کنید
    2. تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      باسلام در خصوص پرستات ۳۰ میلی می باشدودر خصوص کلیه که پروتئن دفع می کند دکتر اظهار داشتند با توجه به سالم بودن کلیه ها در سنوگرافی دارویی تجویز ننمودند نظر شما چیست
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،اگر واقعا پروتیین دفع میکنید حتما به نفرولوژیست مراجعه کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات