اندازه طبیعی پروستات در مردان (حجم+اندازه+سی سی)

آخرین بروزرسانی: 23 دی 1402

در این مقاله می خوانید
پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردانه و به اندازه و شکل یک گردوی کوچک است که در ابتدای مجرای ادرار و در لگن قرار دارد. در این مقاله به بررسی اندازه ی طبیعی پروستات در مردان و تغییرات آنزيم پروستات (PSA) می پردازیم.
 

پروستات غده‌ای سفت به شکل یک هرم وارونه است که قسمتی از آن، بافت غددی و قسمتی بافت عضلانی – همبندی دارد. مجرای ادرار پروستات را احاطه می‌نماید.

غده پروستات در موقع انزال منقبض می‌شود و ماده شیری رنگ قلیایی به منی اضافه می‌کند و حالت ژلاتین مانندی به منی می دهد. ترشحات پروستات در مردان به‌طور تقریبی و معمولی حدود ۳۰ درصد حجم مایع منی را تشکیل می‌دهد.

اندازه طبیعی پروستات چقدر است؟

غده ی پروستات در سراسر دوران کودکی، نسبتا کوچک باقی می‌ماند و در سن بلوغ تحت تأثیر تستوسترون شروع به رشد می‌کند. این غده در حدود ۲۰ سالگی به یک اندازه ی تقریبا ثابت می‌رسد و تا حدود ۴۰ تا ۵۰ سالگی به همین اندازه باقی می‌ماند. در واقع اندازه نرمال پروستات در یک فرد بالغ و سالم:

_ وزنی حدود ۲۰ الی ۲۵ گرم

_ حجمی حدود ۳۰ سی سی

_ و اندازه آن ۴×۲×۳ سانتی‌متر دارد.

در محدوده سنی ۴۰ سال غده پروستات در مردان شروع به بزرگ شدن می کند که به اصطلاح هیپرتروفی خوش خیم پروستات (BPH) نامیده می شود. طبق مطالعات بین افزایش سن، افزایش وزن غده پروستات و میزان آنزیم پروستات (PSA) ارتباط مستقیم وجود دارد.

 تا سن ۲۰ سالگی پروستات در مردان به اندازه یک گردو است و بیماری هایی که با منشا پروستات باشند، بسیار کم هستند. از سن ۴۰ سالگی در بعضی از مردان بزرگی پروستات شروع می شود و تا سن ۵۰ سالگی نزدیک به نیمی از مردان مشکلاتی با بزرگی پروستات خواهند داشت.

 

تا سن 60 سالگی، بزرگ شدن پروستات در مردان به اندازه ای است که می تواند باعث مشکلات ادراری شایع ای مثل سختی و تکرر ادرار شود، این به علت افزایش فشار ناشی از بزرگی پروستات به مجرای ادرار و مثانه است. در این حالت بزرگی پروستات سبب بروز مشکلاتی در زندگی فرد خواهد شد، مثل بی خوابی به دلیل بیدار شدن مکرر برای ادرار کردن.

تا سن ۸۰ سالگی تقریبا ۸۰% مردان مشکلاتی ناشی از بزرگی پروستات را تجربه خواهند کرد. در واقع این مشکل چنان شایع است که می توان گفت همه مردان در این محدوده سنی آن را تجربه خواهند کرد.

اندازه خطرناک پروستات

در برخی از افراد، بزرگ شدن جزئی ممکن است علائم جدی ایجاد کند، در حالی که افراد دیگر ممکن است پروستات به اندازه لیمو با کمترین عوارض داشته باشند. به طور کلی، انجمن اورولوژی آمریکا مداخله جراحی را برای پروستات هایی که حجم 30 سی سی یا بزرگتر با علائم ادراری پایین قابل توجه دارند، توصیه می کند.

آزمایش پروستات در مردان (تست PSA)

آزمایش پروستات(PSA) یک تست خونی است که مقدار کل آنتی ژن اختصاصی پروستات خون را اندازه می گیرد. PSA پروتئینی است که توسط سلول های طبیعی پروستات و هم چنین سلول های سرطانی پروستات تولید می گردد.

به طور طبیعی همه مردان مقدار کمی از PSA را در خونشان دارند. افزایش مقدار PSA ممکن است نشانه وجود مشکلی در غده پروستات باشد، اما الزما به معنی سرطان پروستات نیست.

عوامل افزایش دهنده PSA

آزمایش پروستات

مقدار طبیعی PSA در سنین مختلف

  • تا ۳ ng/ml برای مردان تا سن ۵۰ سال
  • تا ۴ ng/ml برای مردان تا سن ۶۰ سال
  • تا ۵ ng/ml برای مردان تا سن ۷۰ سال و بیشتر

⚠توجه: اگر کسی فیناستراید استفاده کند پس از ٦ ماه، میزان PSA حدود 50% پایین تر از حد معمول نشان داده می شود.

چه زمانی آزمایش PSA درخواست می شود؟

زمانی این آزمایش درخواست می گردد که علائم و نشانه های دلالت کننده وجود بزرگی پروستات و یا سرطان پروستات وجود داشته باشد، از جمله:

  • ناتوانی در ادرار کردن
  • دشواری یا سختی درشروع ادرار کردن
  • تکرر ادرار مخصوصا در شب
  • جریان ضعیف ادرار
  • خارج شدن ادرار بصورت قطره قطره
  • وقفه جریان ادرار
  • درد یا سوزش موقع ادرار کردن
  • اشکالات نعوظ در آلت تناسلی
  • وجود خون در ادرار یا مایع منی

همچنین طی روند درمان بیماری و پس از درمان و بهبودی نیز آزمایش PSA درخواست می گردد. آزمایش PSA همچنین بعنوان یک تست غربالگری از نظر تشخیص سرطان پروستات در بزرگسالان خصوصا افراد 50 سال به بالا، انجام می شود.

❗نکته: قابل توجه است که می بایست بمدت 72 ساعت قبل از نمونه گیری از نزدیکی یا انزال دوری کرد، چرا که سبب می گردد که سطح PSA در خون افزایش یابد.

معاینه بیضه

توصیه پزشک

ما در گذشته امکان غربالگری سرطان پروستات را نداشتیم. یعنی زمانی متوجه بیماری می‌شدیم که فرد جراحی می‌ کرد که آن وقت هم انجام اقدامات بعدی مشکل بود. اما سالهاست که امکان اندازه گیری (PSA) که آنتی‌ژن اختصاصی پروستات است، وجود دارد.

ما توصیه می‌ کنیم آقایان بالای 40 سال به‌خصوص افرادی که سابقه بدخیمی پروستات را در خانواده و نزدیکان خود دارند، هرچه سریع تر برای انجام تست به پزشک مراجعه کنند که اگر تغییراتی دیده شد هرچه زودتر تشخیص و درمان آن شروع شود. خوشبختانه اگر سرطان پروستات به موقع تشخیص داده شود، امکان درمان‌ قطعی آن وجود دارد.

از میان انواع آجیل، این نوع جوز که مخصوص منطقه ی آمریکا جنوبی است، منبع غنی سلنیوم معدنی بوده که برای سلامت پروستات بسیار مفید است…….

 درمان پروستات با طب سنتی

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 829 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.
    بنده۴۵سال سن دارم درناحیه شکم احساس درددارم رفتم دکترواسم سونوگرافی ازشکم نوشت رفتم انجام دادم نوشته پروستات به ابعاد۳۲#۳۷#۴۳میلیمتربه ابعادحجم۲۸سی سی مشاهده شد گفت سایزپروستات کمی بزرگترازطبیعی است کانونهای کلسیفیه درسانترال ان همراه باساختمان سیستیک به دیامتر۸م.م درمیدلاین وخلف ان مربوط به اتساع مجرای اژوگولاتور مشهوداست..خواستم ببینم اقای دکتربایدچیکارکنم!؟
    ممنون ازراهنماییتون..
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام این مسائل ربطی به پروستات ندارد
  • تصویر کاربر سید دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 459 مشاهده پرسش
    طی سونوی انجام شده پروستات‌من ۵۰ سی سی می باشد
    کلیه هام سنگ های متعدد دارد
    موقع ادرار با مشکل مواجهم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۹ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا برای ویزیت آنلاین اقدام کنید
  • تصویر کاربر روح جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ،بنده ۴۰سال سن دارم الان مدت دوهفته میشه از زیر شکم یعنی ناحیه مثانه و آلت تناسلی درد دارم سو نو گرافی گرفتم همه چی نرمال بجز مثانه که ضخامت مداری افزایش یافته کنه از نامنظم دارد حجم ادرار قبل از تخلیه ۶۴۴ccبعد از تخلیه 46ccمی باشد الان یه هفته میشه دارو مصرف میکنم ولی تغیر زیادی در بهبودی نداشتم وباز هم درد دارم‌البته کم شده
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام احتمالا به علت التهاب پروستات هست
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ۴۰سالم هست سونو گرفتم نوشته پروستات به حجم تقریبی ۱۴سی سی رویت گردید معنایش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام نرمال است نگران نباشید
  • تصویر کاربر میرزایی جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 360 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر خدمت دکتر گرامی
    بنده ۵۶ سالمه دو تا سنگ در کلیه راست دارم ب قطر ۸ و ۱۰ و یکی دیگر در کلیه چپ ب قطر ۴
    و پروستاتم ۴۴ سی سی است دکتر دارو داد مصرف کردم اما ادرارم مکرر است بیشتر در شب ها تکرار میشود
    امسال در ازمایشم پروستات دیده شد سابقه ی سنگ کلیه ام قدیمی است
    من دقیقا نمیدانم چگونه درمان میشورم راهنمای ام کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا برای ویزیت آنلاین اقدام کنید
  • تصویر کاربر جعفری چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 648 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکتر،بنده62سال سن دارم ودچار بزرگی مزمن خوش خیم پروستات هستم. معمولا هردوساعت یکبارتکررادراردارم.شب فقط یکبار برای دستشوئی ازخواب بلندمیشم.درناحیه زیرشکم دردخفیفی دارم.نتیجه سونوگرافی وازمایش:پروستات به ابعاد۳۸+۴۱+۴۴وضخامت45سی سی هست.psaنیز0.77میباشد.به توصیه پزشک مدت سه ماه شبی یکعدد تامسولوسین مصرف کردم که موثرواقع نشد.اکنون پزشک توصیه دارد شبی یکعددکپسول آولوسین مصرف کنم.ازجنابعالی خواهش میکنم مراراهنمایی فرمایید که آولوسین رامصرف کنم یاداروی موثرتری پیشنهاد میدهید.حتی اگر هم داروی موثرخارجی برای کوچک شدن پروستات پیشنهادمیکنیدمرقوم بفرمایید من تهیه میکنم.ازعمل جراحی ترس دارم چون به گفته اطرافیان ریسک عوارض ومرگ ومیر جراحی پروستات بالاست.متشکرم از راهنمایی جنابعالی موفق باشید.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا برای ویزیت آنلاین اقدام کنید
  • تصویر کاربر اسماعیل جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    با سلام سوزش ادراری هنگام ادرار مخصوصا اوایل اداره دارم که احساس میکنم بعد هر بار نزدیکی کمتر میشود و این سوزش هر چند ماه به سراغم میاید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ممکن است به علت التهاب پروستات باشد
  • تصویر کاربر رامین سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 442 مشاهده پرسش
    سلام دکتر پدر من 78 سالش هست هفنه پیش دچار احتباس ادراری شد به اورژانس مراجعه کردیم و براش سوند گذاشتن و قرص فیناید 5 و تامسولوسین 0.4 براش تجویز کردن تا یک هفته بعد از یک هفته سوند رو کشیدن ولی بعد از 24 ساعت از خارج کردن سوند مشکل ادرار پیدا کردن با انجام سونوگرافی حجم پروستات رو 83 سی سی نوشتن و گفتن احتیاج به عمل داره. میخواستم تشخیص شما رو بدونم و آیا باید عمل باز کنه یا به روش TURP میشه عملش کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۳۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اندازه پروستات لب مرز هست بهتر است حین جراحی سیستوسکوپی انجام شود تا روش جراحی تعیین شود
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    سلام سنم ۳۹
    اندازه پروستاتم در تابستان گرفتم ۳۴ سی سی بود ولی یه هفته پیش گرفتم ۲۷ سی سی بود.آیا در سن من سرطان پروستات هست؟؟؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۸ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکتر در سونوگرافی که گرفتم ابعاد پروستات ۴۲،۳۱،۴۰ وحجم حدود۲۷سی سی مشاهده شده.آیا نیاز به دارو هست اندازه وابعاد پروستات چطوره. راهنمایی کنید.با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام در صورتیکه علامت ادراری ندارید نیازی به دارو نیست
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر