نمونه برداری از مثانه

آخرین بروزرسانی: 1 آبان 1402

در این مقاله می خوانید

نمونه برداری از مثانه، روشی است که در آن، پزشک، تکه های کوچکی از مثانه را خارج کرده، تا در آزمایشگاه زیر میکروسکوپ آزمایش شود (جهت تشخیص سرطان مثانه).

نحوه ی انجام نمونه برداری مثانه

نمونه برداری از مثانه، می تواند توسط سیستوسکوپی انجام شود. سیستوسکوپی، روشی است که در آن از یک لوله ی نازک با یک چراغ و دوربین در بالای آن، به نام سیستوسکوپ، که برای بررسی داخل مثانه است، استفاده می شود. یک تکه ی کوچک از بافت یا کل ناحیه غیر طبیعی برداشته شده و آن را برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستند.

تشخیص سرطان مثانه

آمادگی برای نمونه برداری از مثانه

قبل از انجام بیوپسی مثانه، شما باید یک فرم رضایت نامه امضا کنید. در بیشتر موارد، دقیقاً قبل از عمل، از شما خواسته می شود که ادرار کنید. همچنین گاهی اوقات قبل از عمل، پزشک از شما می خواهد که آنتی بیوتیک مصرف کنید. برای نوزادان و کودکان، آمادگی لازم برای انجام این آزمایش، به سن کودک، تجربیات قبلی و میزان اعتماد او بستگی دارد.

با عبور سیستوسکوپ از مجرای ادرار به داخل مثانه، ممکن است احساس بدی پیدا کنید. این احساس ناراحتی مثل زمانی است که مثانه شما از مقدار زیاد مایعات پر شده است و شما احساس ادرار شدید دارید. ممکن است در زمان بیوپسی، شما احساس سوزش کنید. این احساس سوزش، به علت بسته شدن رگ های خونی برای جلوگیری از خونریزی (cauterized) اتفاق می افتد.

بعد از برداشتن سیستوسکوپ، ممکن است مجرای ادرار شما زخم شده، و به مدت یک یا دو روز، هنگام ادرار احساس سوزش کنید. همچنین ممکن است در ادرار شما، خون دیده شود، که در بیشتر موارد، این مشکل، به خودی خود رفع می شود. در برخی موارد، نمونه برداری باید از یک ناحیه بزرگ انجام شود. در این صورت، ممکن است قبل از عمل، به بیهوشی عمومی یا داروی آرام بخش یا خواب آور نیاز داشته باشید.

نمونه برداری از مثانه جهت تشخیص چه چیزی انجام میگیرد؟

در اکثر موارد، این آزمایش برای بررسی سرطان مثانه، یا مجرای ادرار انجام می شود. دیواره مثانه صاف است. مثانه، از اندازه، شکل و موقعیت طبیعی برخوردار است. هیچ انسداد، رشد غیر طبیعی و سنگی در مثانه وجود ندارد.

در صورت وجود بافت سرطانی نوع سرطان مثانه را می توان از نمونه ای که در بیوپسی گرفته شده است، تعیین کرد. سایر ناهنجاری های ممکن، می تواند شامل موارد زیر باشد:

عوارض نمونه برداری از مثانه

در بعضی موارد، ممکن است بعد از انجام این تست، بیمار دچار عفونت مجاری ادراری شود. در موارد نادر، ممکن است به علت پاره شدن دیواره ی مثانه توسط سیتوسکوپ، یا در طول نمونه برداری، خونریزی شدید مشاهده شود. امکان اینکه نمونه برداری، نتواند مشکل را تشخیص دهد، نیز وجود دارد.

بلافاصله بعد از عمل، به احتمال زیاد، مقدار کمی خون در ادرار مشاهده می کنید. اگر پس از ادرار، خونریزی ادامه داشت، با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین، در صورت مشاهده ی موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد، تب و لرز
  • شما نسبت به حد معمول، کمتر ادرار می کنید (الیگوریا)
  • احساس ادرار شدید دارید، اما نمی توانید ادرار کنید

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه، مجاری ادراری و تناسلی

سرطان مثانه خصوصا در صورت درمان زود هنگام، اغلب درمان شده و بهبود می یابد اما این بهبودی بسته به شرایطی دارد:

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    اسپرم هر از چند گاهی ، گاها حتی به فاصله شش ماه چند بار پشت سر سر به رنگ قهوه ای می‌شود، چرا کنم. درد و سوزش خاصی هم ندارم. آزمایش psa خوب است.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 675 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیرمن خانومم بارداره الان ۹ماهه نزدیکی نداشتم قبلاتوخودارضایی آب منیم سفیدبودالان جدیدن یکی دوبارخودارضایی کردم آب منیم قهوه ای علتش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام به علت فاصله زیاد نزدیکی ها
  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۸ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 490 مشاهده پرسش
    سلام دردمثانه وسوزش ادرار دارم راه حل بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۸ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام به علت عفونت ادراری است به پزشک مراجعه کنید و انتی بیوتیک مصرف کنید
  • تصویر کاربر Mehdi دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 701 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۰سال سوزش دارم سال به سال احساس میکنم سوزش بیشتر میشه دارو میخورم بهتر میشم دارو نخورم دوباره سوزش دریا که برم شنا چند روزی هم بهتر میشم ولی این سوزش من خسته کرده لطفا خواهش میکنم کمکم کنید رفتم یزد یه لوله ای بود فرستاد تو آلاتم یه چند مدتی بهتر شدم دوباره مثل قبل بدتر هم شدم الان
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام لطفا با کلیه مدارک به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر منصور جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    باسلام
    پدرمن68ساله مبتلا به کانسرمثانه است ابعاد توده بعد از پاک سازی 1.5×1×0.8سانتیمتردکترجراحش نظرداده که کل مثانه برداشته شود امادکترانکولوژی باتوجه به اینکه قبلادوبارعمل شکم بابت برداشتن پروستات وانسدادروده کوچک داشته است نظرداده شیمی درمانی شودنظرشما چیست درضمن جواب پاتولوژی وسی تی اسکن رابرابتان ارسال کردم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۱ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،من فایلی از شما دریافت نکرده ام
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر