هر آنچه که باید درباره ی هیدرونفروز کلیه بدانید

آخرین بروزرسانی: 16 بهمن 1401

در این مقاله می خوانید
بیماری هیدرونفروز کلیه معمولا هنگامی رخ می دهد که کلیه به دلیل عدم تخلیه ی صحیح ادرار از کلیه به مثانه، متورم می شود. این تورم اغلب تنها یک کلیه را تحت تاثیر قرار می دهد، اما می تواند هر دو کلیه را نیز شامل شود.

هیدرونفروز کلیه یک بیماری اولیه نیست، بلکه بیماری ثانویه ای است که در نتیجه ی برخی بیماری های دیگر ایجاد شده است. این بیماری ساختاری است و در نتیجه ی انسداد مجاری ادرار می باشد. گفته می شود هیدرونفروز از هر 100 کودک، یکی از آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم هیدرونفروز

به طور معمول، ادرار از طریق دستگاه ادراری با حداقل فشار جریان می یابد. اگر یک انسداد در دستگاه ادراری وجود داشته باشد فشار می تواند افزایش پیدا کند.

بعد از تشکیل ادرار برای مدت طولانی، کلیه شما می تواند بزرگ شود که معمولا به آن ورم کلیه می گویند. کلیه می تواند آنقدر با ادرار پر شود که به ارگان های اطراف فشار آورد. اگر این وضعیت در مدت طولانی درمان نشود، این فشار می تواند عملکرد کلیه های شما را به طور دائم از بین ببرد.

علائم خفیف هیدرونفروز شامل تکرر ادرار و افزایش میل برای دفع ادرار است. سایر علائم شدید هیدرونفروز کلیه ممکن است شامل موارد زیر باشند:

مشکلات ارولوژی سوزش ادرار

  • درد در شکم یا پهلو
  • تهوع
  • استفراغ
  • درد هنگام ادرار کردن
  • تخلیه ناقص مثانه
  • تب

قطع جریان ادرار باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت ادراری می شود. به همین دلیل است که عفونت های ادراری یکی از شایع ترین عوارض هیدرونفروز کلیه می باشند. برخی از علائم عفونت ادراری عبارتند از:

  • ادرار ابری (کدر)
  • ادرار دردناک
  • سوزش حین ادرار کردن
  • جریان ادرار ضعیف
  • درد پشت
  • درد مثانه
  • تب
  • لرز

اگر علائمی از هیدرونفروز را دارید، به پزشک مراجعه کنید. اگر عفونت ادراری درمان نشود، ممکن است به شرایط جدی تری مانند پیلونفریت، عفونت کلیه و سپسیس ، عفونت در جریان خون یا مسمومیت خون منجر شود.

انسداد حالب

علل هیدرونفروز کلیه

هیدرونفروز یک بیماری نیست بلکه می تواند به دلیل شرایط داخلی و خارجی بر کلیه و سیستم جمع کننده ادرار تأثیر بگذارد. یکی از شایعترین علل هیدرونفروز، اوروپاتی انسدادى حاد یک طرفه است.

این وضعیت یک انسداد ناگهانى در یکی از حالب ها، لوله هایی که کلیه ها را به مثانه وصل می کنند، است. شایع ترین علت این انسداد، سنگ کلیه است، اما التهاب و لخته شدن خون نیز می تواند باعث بروز یک بیماری اوروپاتی انسدادی شدید شود.

یک حالب مسدود شده می تواند باعث ایجاد ادرار در کلیه ها شود که این امر در نهایت منجر به تورم کلیه می شود. جریان برگشتی ادرار از حالب به سمت کلیه ها به عنوان ریفلاکس وزیکویورترال شناخته مى شود. سایر علل انسداد حالب ها عبارتند از:

✔ غده ی پروستات بزرگ در مردان، که می تواند به علت هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا همان بزرگی پروستات باشد.

✔ بارداری، که باعث ایجاد فشار به حالب به دلیل رشد جنین می شود.

✔ تومور در نزدیکی مجرای ادرار یا حالب

✔ باریک شدن حالب ناشى از یک آسیب در زمان زایمان

روش تشخیص هیدرونفروز کلیه

تشخیص زودهنگام بسیار مهم است زیرا اگر هیدرونفروز طولانى مدت درمان نشود، کلیه شما می تواند به طور دائمی آسیب ببیند. احتمالا پزشک با ارزیابی کلی وضعیت سلامتی شروع می کند و سپس بر روی علائم ادراری که دارید تمرکز مى کند. همچنین پزشک ممکن است قادر به احساس کلیه بزرگ، با ماساژ آرام در شکم و پهلو باشد.

پزشک ممکن است از یک کاتتر برای تخلیه مقدارى ادرار از مثانه استفاده کند. اگر نتواند مقدار زیادی از ادرار را آزاد کند، می تواند به این معنی باشد که انسداد در مثانه یا مجراى ادرارى است. مجرای ادرارى لوله ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن شما حمل می کند.

پزشک همچنین می تواند سونوگرافی کلیه یا سی تی اسکن انجام دهد تا در مورد میزان تورم و محل احتمالى انسداد اطلاعاتى به دست آورد. هر دوی این روش ها اجازه می دهند تا پزشک یک تصویر از داخل بدن شما را مشاهده کند، اما سونوگرافی کلیه به طور کلی روش استاندارد تشخیص هیدرونفروز کلیه است.

جراحی

درمان هیدرونفروز کلیه

درمان هیدرونفروز عمدتا بر روى از بین بردن هرچه که جلوى جریان ادرار را گرفته است، تمرکز دارد. گزینه درمانى که پزشک برای شما انتخاب می کند به علت انسداد شما بستگی دارد. اگر حالب مسدود شده، باعث ایجاد این وضعیت شده است، ممکن است پزشک هر کدام از موارد زیر را انجام دهد:

  •  قرار دادن یک استنت ( کاتتر ) در حالب، که اجازه مى دهد ادرار از حالب وارد مثانه شود.
  •  قرار دادن لوله نفروستومی، که اجازه می دهد ادرار مسدود شده از پشت تخلیه شود.
  •  تجویز آنتی بیوتیک برای کنترل عفونت

ممکن است پزشک شما مجبور شود انسداد را با جراحی برطرف کند. اگر چیزی مانند بافت اسکار یا لخته خون باعث انسداد شود، پزشک شما ممکن است منطقه آسیب دیده را کاملا حذف کند و سپس قسمت هاى سالم را برای بازگرداندن جریان عادی ادرار به یکدیگر متصل کند.

اگر علت هیدرونفروز، سنگ کلیه باشد، ممکن است برای برداشتن آن نیاز به جراحى باشد. برای انجام این کار، پزشک ممکن است عمل جراحی آندوسکوپی را انجام دهد که شامل استفاده از ابزارهای کوچک برای انجام این روش می باشد.

این کار اجازه می دهد که جراح برش های کوچکترى را ایجاد کند و زمان بهبودى شما را به شدت کاهش می دهد. همچنین ممکن است پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند. این کار کمک خواهد کرد تا عفونت کلیوی براى شما ایجاد نشود.

هیدرونفروز خفیف کلیه نوزاد

ممکن این بیماری در کودکان تازه به دنیا آمده و یا حتی پیش از تولد در سونوگرافی جنین نیز دیده شود. هیدرونفروز کلیه جنین که ممکن است به ورم کلیه منجر شود، معمولا به علت کوچک بودن مسیر حالب (خروجی ادرار از کلیه) و کوچکی لگنچه های کلیه در نوزادان اتفاق می افتد.

معمولا ورم کلیه کودک خطرناک نیست و به مرور زمان با بزرگ شدن جنین هیدرونفروز نیز برطرف می شود. در صورت ادامه یافتن این جمع شدن مایعات در کلیه، احتمال گرفتگی در حالب وجود دارد که نیاز به بررسی و درمان توسط متخصص کلیه دارد.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیرعلی یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام آقا دکتر پسر یازده سال دار الان یک سال بایک تب لرز کوچک وآمدن لخط کوچک خون در ادراه باعث شد که پیگیری کنم دو دفع یو سی چی انجام دادم اسکن هسته وهر دوما یک سونگرافی همیشه مقداردوازده یا شش یا سی چهار سیسی از ادرار باقی میمانده تحت نظر دوتا دکتر تا الان بردم ولی دکتر میکه مشکل خاصی نیست یک راهنمای بیزحمت ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سلام با سونوگرافی سالانه پیگیری کنید
  • تصویر کاربر ا جمعه ۱۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 768 مشاهده پرسش
    میشه راهنمایی کنیدلطفا
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۶ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام مساله ای نیست
  • تصویر کاربر نازی یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 333 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترپسرم نه ماهه هستش کلیه چپش دوبلیکسه وتنگی حالب وهیدنفروزشدیدرفلاکس ادرارباگرید7داره آیابدون جراحی خوب میشه یابایدحتماجراحی کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام بعید است
  • تصویر کاربر دهقانی دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    آیا هیدرونفروز کلیه کلیه بافنر رفع میشه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام در غالب موارد بله
  • تصویر کاربر ارزو جمعه ۱۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام چندوقت پیش سونوگرافی دادم کلیه سمت راستم هیدنفرز خفیفوی سنگ ۲۰ میل داره حالا دکتر شهرمون گفته باید سنگ شکن بزنم میشه راهنمایی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۶ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام حتما اینکار را انجام دهید
  • تصویر کاربر طاها دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    سلام من وقتی پسدمو حامله شدم تو سونوگرافی فهمیدم کلبه پسرم هیدرو نفروز بعد در طی دو مرحله بی هوشی سوند درون مجرای ادراریش قرار دادن که این موضوع برای هشت سال پیش هست ایا نیاز هست مجددا به پزشک مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام قطعا
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 681 مشاهده پرسش
    سلام من کلیه ام سنگ داشت سونوگرافی وسی تی اسکن. رفتم گفتن سنگ نداری و سنگ هم دفع نشد علت چیست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام بعید است جواب سی تی اسکن اشتباه باشد
  • تصویر کاربر سینا شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر : بنده 32 سال سن دارم و از سن 20اولین درد کلیه من شروع شد من فکر کردم کمرم هست ولی سن 26 کلیه چپ من شروع به درد کرد و بزرگترین سنگ کلیه رو داشتم با درد های شدید تا الان نزدیک 20تا سنگ دفع کردم تو همین دو ماه فقط سه تاهمزمان باهمم دفع شدپشت سر هم الان هم سه تا دیگه دارم مثانه مجاری و خود کلیه سه جا همزمان درد شدیدی دارم میتونید بمن کمک کنید آزمایش سنگ هار و هم دارم با نمونه هاشو ممنون میشم بمن کمک کنید با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا با جواب آزمایش ادرار ۲۴ ساعته از نظر میزان دفع مواد معدنی،آزمایش PTH،جواب آزمایش سنگ و آخرین سونوگرافی به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر قربان جمعه ۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 682 مشاهده پرسش
    آزمایش کلیه دادیم فهمیدیم توآزامایش نوشته(+++)
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۳ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      سلام چه چیزی را مثبت زده است
  • تصویر کاربر فرهاد پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 808 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من چهل سالمه متهل هستم هربار برای دفع مدفوع میرم مایع بی رنگ بعضی موقه ها کدر ازم خارج میشه ممنون میشم راهنمایی کنید مشکل مالی دارم نمیرسونم واسه دکتر هزینه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۹ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سلام مساله ای نیست نگران نباشید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر