هر آنچه که باید درباره ی هیدرونفروز کلیه بدانید

آخرین بروزرسانی: 16 بهمن 1401

در این مقاله می خوانید
بیماری هیدرونفروز کلیه معمولا هنگامی رخ می دهد که کلیه به دلیل عدم تخلیه ی صحیح ادرار از کلیه به مثانه، متورم می شود. این تورم اغلب تنها یک کلیه را تحت تاثیر قرار می دهد، اما می تواند هر دو کلیه را نیز شامل شود.

هیدرونفروز کلیه یک بیماری اولیه نیست، بلکه بیماری ثانویه ای است که در نتیجه ی برخی بیماری های دیگر ایجاد شده است. این بیماری ساختاری است و در نتیجه ی انسداد مجاری ادرار می باشد. گفته می شود هیدرونفروز از هر 100 کودک، یکی از آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم هیدرونفروز

به طور معمول، ادرار از طریق دستگاه ادراری با حداقل فشار جریان می یابد. اگر یک انسداد در دستگاه ادراری وجود داشته باشد فشار می تواند افزایش پیدا کند.

بعد از تشکیل ادرار برای مدت طولانی، کلیه شما می تواند بزرگ شود که معمولا به آن ورم کلیه می گویند. کلیه می تواند آنقدر با ادرار پر شود که به ارگان های اطراف فشار آورد. اگر این وضعیت در مدت طولانی درمان نشود، این فشار می تواند عملکرد کلیه های شما را به طور دائم از بین ببرد.

علائم خفیف هیدرونفروز شامل تکرر ادرار و افزایش میل برای دفع ادرار است. سایر علائم شدید هیدرونفروز کلیه ممکن است شامل موارد زیر باشند:

مشکلات ارولوژی سوزش ادرار

  • درد در شکم یا پهلو
  • تهوع
  • استفراغ
  • درد هنگام ادرار کردن
  • تخلیه ناقص مثانه
  • تب

قطع جریان ادرار باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت ادراری می شود. به همین دلیل است که عفونت های ادراری یکی از شایع ترین عوارض هیدرونفروز کلیه می باشند. برخی از علائم عفونت ادراری عبارتند از:

  • ادرار ابری (کدر)
  • ادرار دردناک
  • سوزش حین ادرار کردن
  • جریان ادرار ضعیف
  • درد پشت
  • درد مثانه
  • تب
  • لرز

اگر علائمی از هیدرونفروز را دارید، به پزشک مراجعه کنید. اگر عفونت ادراری درمان نشود، ممکن است به شرایط جدی تری مانند پیلونفریت، عفونت کلیه و سپسیس ، عفونت در جریان خون یا مسمومیت خون منجر شود.

انسداد حالب

علل هیدرونفروز کلیه

هیدرونفروز یک بیماری نیست بلکه می تواند به دلیل شرایط داخلی و خارجی بر کلیه و سیستم جمع کننده ادرار تأثیر بگذارد. یکی از شایعترین علل هیدرونفروز، اوروپاتی انسدادى حاد یک طرفه است.

این وضعیت یک انسداد ناگهانى در یکی از حالب ها، لوله هایی که کلیه ها را به مثانه وصل می کنند، است. شایع ترین علت این انسداد، سنگ کلیه است، اما التهاب و لخته شدن خون نیز می تواند باعث بروز یک بیماری اوروپاتی انسدادی شدید شود.

یک حالب مسدود شده می تواند باعث ایجاد ادرار در کلیه ها شود که این امر در نهایت منجر به تورم کلیه می شود. جریان برگشتی ادرار از حالب به سمت کلیه ها به عنوان ریفلاکس وزیکویورترال شناخته مى شود. سایر علل انسداد حالب ها عبارتند از:

✔ غده ی پروستات بزرگ در مردان، که می تواند به علت هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا همان بزرگی پروستات باشد.

✔ بارداری، که باعث ایجاد فشار به حالب به دلیل رشد جنین می شود.

✔ تومور در نزدیکی مجرای ادرار یا حالب

✔ باریک شدن حالب ناشى از یک آسیب در زمان زایمان

روش تشخیص هیدرونفروز کلیه

تشخیص زودهنگام بسیار مهم است زیرا اگر هیدرونفروز طولانى مدت درمان نشود، کلیه شما می تواند به طور دائمی آسیب ببیند. احتمالا پزشک با ارزیابی کلی وضعیت سلامتی شروع می کند و سپس بر روی علائم ادراری که دارید تمرکز مى کند. همچنین پزشک ممکن است قادر به احساس کلیه بزرگ، با ماساژ آرام در شکم و پهلو باشد.

پزشک ممکن است از یک کاتتر برای تخلیه مقدارى ادرار از مثانه استفاده کند. اگر نتواند مقدار زیادی از ادرار را آزاد کند، می تواند به این معنی باشد که انسداد در مثانه یا مجراى ادرارى است. مجرای ادرارى لوله ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن شما حمل می کند.

پزشک همچنین می تواند سونوگرافی کلیه یا سی تی اسکن انجام دهد تا در مورد میزان تورم و محل احتمالى انسداد اطلاعاتى به دست آورد. هر دوی این روش ها اجازه می دهند تا پزشک یک تصویر از داخل بدن شما را مشاهده کند، اما سونوگرافی کلیه به طور کلی روش استاندارد تشخیص هیدرونفروز کلیه است.

جراحی

درمان هیدرونفروز کلیه

درمان هیدرونفروز عمدتا بر روى از بین بردن هرچه که جلوى جریان ادرار را گرفته است، تمرکز دارد. گزینه درمانى که پزشک برای شما انتخاب می کند به علت انسداد شما بستگی دارد. اگر حالب مسدود شده، باعث ایجاد این وضعیت شده است، ممکن است پزشک هر کدام از موارد زیر را انجام دهد:

  •  قرار دادن یک استنت ( کاتتر ) در حالب، که اجازه مى دهد ادرار از حالب وارد مثانه شود.
  •  قرار دادن لوله نفروستومی، که اجازه می دهد ادرار مسدود شده از پشت تخلیه شود.
  •  تجویز آنتی بیوتیک برای کنترل عفونت

ممکن است پزشک شما مجبور شود انسداد را با جراحی برطرف کند. اگر چیزی مانند بافت اسکار یا لخته خون باعث انسداد شود، پزشک شما ممکن است منطقه آسیب دیده را کاملا حذف کند و سپس قسمت هاى سالم را برای بازگرداندن جریان عادی ادرار به یکدیگر متصل کند.

اگر علت هیدرونفروز، سنگ کلیه باشد، ممکن است برای برداشتن آن نیاز به جراحى باشد. برای انجام این کار، پزشک ممکن است عمل جراحی آندوسکوپی را انجام دهد که شامل استفاده از ابزارهای کوچک برای انجام این روش می باشد.

این کار اجازه می دهد که جراح برش های کوچکترى را ایجاد کند و زمان بهبودى شما را به شدت کاهش می دهد. همچنین ممکن است پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند. این کار کمک خواهد کرد تا عفونت کلیوی براى شما ایجاد نشود.

هیدرونفروز خفیف کلیه نوزاد

ممکن این بیماری در کودکان تازه به دنیا آمده و یا حتی پیش از تولد در سونوگرافی جنین نیز دیده شود. هیدرونفروز کلیه جنین که ممکن است به ورم کلیه منجر شود، معمولا به علت کوچک بودن مسیر حالب (خروجی ادرار از کلیه) و کوچکی لگنچه های کلیه در نوزادان اتفاق می افتد.

معمولا ورم کلیه کودک خطرناک نیست و به مرور زمان با بزرگ شدن جنین هیدرونفروز نیز برطرف می شود. در صورت ادامه یافتن این جمع شدن مایعات در کلیه، احتمال گرفتگی در حالب وجود دارد که نیاز به بررسی و درمان توسط متخصص کلیه دارد.

دکتر شهریار ناطق جراح و متخصص کلیه

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سارا شنبه ۱۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 270 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من حدود یک ماه درد شدید در کمرم داشتم و راه رفتن برام مشکل شده و همینطور یک هفته هست که درد مثانه دارم.
    سونوگرافی انجام دادم فقط شن ریزه در حالب نشون داد و ملتهب بودن کلیه.
    با ادامه داشتن دردهام دکتر ارولوژی رفتم و سی تی انجام دادم،یک سنگ ۸ میل در ناحیه لگنم گیر کرده
    بنظرتون باید عمل بشم ؟؟درد کمرم از سنگ هست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،۱ هفته تا ۱۰ روز درمان دارویی انجام دهید در صورت عدم دفع سنگ جراحی کنید
    2. تصویر کاربر سارا یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      ممنون از پاسخگویی شما🙏🏼
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۷ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      خواهش😊
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده سی و پنج ساله. مرد و ساکن شهرستان ایلام می باشم. یک سنگ 7 میل درون حالب به فاصله 35 میلیمتر از upj لیتیاز مشخص شد. دکتر دارو جهت دفع تجویز کرد(لیتورکس بی. تامسولوسین. سیپروفلوکساسین) . به نظر شما چکار کنم؟ امکان دفع هست؟ تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،تا ۱۰ روز دارو‌مصرف کنید و در صورت عدم دفع سنگ شکن برون اندامی انجام دهید
  • تصویر کاربر قریشی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 505 مشاهده پرسش
    با عرض سلام دخترم ۱۸سالش حدودا یک ماهی بود که میگفت مثانم کامل خالی نمیشه و تکرر ادرار داره برحسب اتفاق به علت نارحتی معده سی تی اسکن شکمی انجام دادیم که کوچک بودن کلیه چپ در آن قید شده بود و سونو کلیه انجام دادیم کلیه چپ۴۶ ccو کلیه راست۱۲۴ccهیرونفروز هم نداره این به چه معناست؟یعنی یکی کلیه اش از کار افتاده؟با داشتن یک کلیه چه مشکلی ممکن است برایش پیش بیاید؟خدای نخواسته باعث دیالیز نشود و این یکی کلیه هم برایش مشکل بیات
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر سودابه سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    سلام من الان دوماهه باردارم و آزمایش کراتین که دادم مقدارش 1 بود دکتر گفتن بالاست ولی سرچ میکنم تا۱.۱زده طبیعی اگه میشه راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،نرمال است
  • تصویر کاربر خسروی دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خوب هستید در از مایش ادرار که گرفتم این مورد بود blood + 1 زده بود راهنمایی میفرمایید ؟؟جواب ازمایش
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۷ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا با جواب سونوگرافی کلیه،مثانه و مجاری ادراری به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر بهزاد یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 368 مشاهده پرسش
    ببخشید من خواهرم کلیه چپش هیدرونفروز کرده بعد دویدن تند برای امتحان ورزش مدرسه براش بده؟؟؟ بعد اگه عمل ctnl انجام بده برای برداشتن سنگش دویدن براش ضرر داره؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر بهزاد شنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      آقای دکتر لطفا جواب سوالمو بديد 😢😢😢😔
    2. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،اگر هیدرونفروز ایشان به دلیل سنگ باشد نباید خیلی فعالیت فیزیکی کند تا سنگ جابجا نشود ۱ ماه بعد از جراحی دویدن مجاز است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر بهزاد جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    ببخشید من خواهرم کلیه چپش هیدرونفروز کرده بعد دویدن تند برای امتحان ورزش مدرسه براش بده؟؟؟ بعد اگه عمل ctnl انجام بده برای برداشتن سنگش دویدن براش ضرر داره؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۲۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،دویدن ربطی به هیدرونفروز ندارد اما ممکن است سبب جابجایی سنگ شود
      بعد از عمل PCNL و طی دوران نقاهت میتوانید به دویدن ادامه دهید
  • تصویر کاربر ارزو یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام. خانمی هستم ۴۶ ساله و متاهل. برای حدود ۱۰ سال از سال ۱۳۸۶ دچار عفونت های راجعه ادراری با باکتری Ecoli بودم. اولین بار به دلیل وجود عفونت به همراه تب و لرز دو روز در بیمارستان بستری شدم. نظر نفرولوژیست معالج در آن زمان این بود که خوشبختانه کلیه ها آسیب ندیده اند. در آخرین دوره درمان پزشک علاوه بر آنتی‌بیوتیک درمانی توصیه به انجام درمان پروفیلاکسی (به مدت ۶ماه) با سفالکسین ۲۵۰ نمودند، همچنین در زمان نزدیکی هم از سیپروفلوکسسین ۲۵۰ استفاده میکردم تا حدود ۲ سال قبل. از سال ۱۳۹۴ علیرغم اینکه میزان کراتنین و اوره خون در آزمایشات در حد نرمال گزارش میشد ولی eGFR مرتبا تغییر میکرد( از عدد ۷۷ تا ۶۶ ) . اخیرا در آزمایش جدیدی که در پاتوبیولوژی دانش انجام شد به ۵۴.۲کاهش پیدا کرده. کراتنین :۱.۲ و اوره خون ۱۷. به همین دلیل سونوگرافی جدیدی انجام شد که تصویر آن را خدمتتون ارسال میکنم. از اینکه وقت می‌گذارید و راهنمایی می‌فرمایید که چه اقدامی باید انجام شود بسیار سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،یک ازمایش ساده و کشت ادرار و یک ازمایش ادرار ۲۴ ساعته از نظر میزان دفع پروتئین،البومین،کراتینین و حجم انجام داده و جواب انرا برایم بفرستید
  • تصویر کاربر پارسا جمعه ۱۳ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر مادرم 54ساله هستن چند وقتیه زیاد ادرار میکنن تند تند و لحظه داشتن ادرار تحمل نداره و سونو کرد قبل عید گفتن شن داره کلیه اش دارو مصرف کرد الان دفع ادرارش شدید تر پایین دلش درد داشت و ادرارش بدبو بود رفته سونو گفتن کلیه چپش عفونت داره چیکار باید انجام بده ممنون تو روخدا راهنمایی کنید خیلی ناراحتم خطرناکه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۳ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،ازمایش ساده و کشت ادرار بدهید و بر اساس ان انتی بیوتیک درمانی شروع کنید
  • تصویر کاربر M.m سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 650 مشاهده پرسش
    باسلام.من ۳۳ساله هستم و سه سال پیش با آزمایش دکتر بهم گفت دفع پروتئین دارم و هر روز دوتا قرص لوزارتان ۵۰ مصرف می کنم چند روز پیشم دوباره رفتم پیش دکتر برام سونو نوشت و متخصص سونو گفت کلیه چپت کوچیک شده و کلیه راستت ادرار خالی نمیشه ولی نتیجه رو دکتر نگا کرد دوباره برام عکس نوشت و وقتی عکس رو بهش نشون دادم گفت جواب سونو و عکس کاملا باهم متفاوت هست و هیچ انسدادی هم وجود نداره و اتفاقا کلیه چپ خیلی هم خوبه و کلیه راستت نسبت به اون کوچیکه که اونم دلیل تو عکس و سونو نمی بینم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،لطفا عکس و سونو را برایم بفرستید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر