همه چیز درباره ی عمل وازکتومی در مردان

آخرین بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1402

در این مقاله می خوانید
وازکتومی مردان، یک عمل جراحی است که جهت پیشگیری از بارداری انجام می شود. در این مقاله به بررسی هر آنچه که باید درباره عمل وازکتومی بدانید، می پردازیم. این عمل شامل بریدن رگ ها و مسدود سازی لوله هایی که اسپرم ها را از بیضه ها حمل می کنند، استفاده می شود. 
 

پیش از عمل وازکتومی، منی محتوی اسپرم و مایع منی می باشد اما پس از آن اسپرمی در منی وجود نخواهد داشت. بیضه های مرد با گذشت زمان، اسپرم های کمتری تولید خواهند کرد و بدن او اسپرم های تولید شده را جذب خواهد کرد. 

اسپرم ها در دو بیضه ساخته می شوند که خود درون کیسه بیضه قرار دارند. اسپرم ها در لوله ای به نام اپیدیدیم ذخیره می شوند که به هر بیضه متصل می باشد. هنگامی که یک مرد به انزال می رسد، اسپرم ها به وسیله رگ های وابران از لوله اپیدیدیم حرکت کرده و سپس جهت تشکیل منی با مایع منی ترکیب می شوند. سپس منی به میزراه و بعد به بیرون از آلت حرکت می کند.

عمل وازکتومی چگونه انجام می شود؟

عمل وازکتومی معمولا در مطب اورولوژیست (متخصص مجاری ادراری و سیستم تناسلی مردان) صورت خواهد گرفت. در برخی موارد، اورولوژیست ممکن است عمل را در یک مرکز جراحی سرپایی یا بیمارستان انجام دهد و دلیل آن می تواند اضطراب بیمار یا سایر عمل هایی باشد که همزمان انجام می شوند.

دو روش جهت انجام عمل وازکتومی وجود دارد. در هر دو روش بیمار در حین عمل هوشیار است، اما اورولوژیست از ماده ی بی حس کننده موضعی جهت بی حس کردن کیسه بیضه استفاده می کند.

در روش مرسوم، پزشک یک یا دو برش کوچک جهت دسترسی به رگ های وابران بر روی کیسه بیضه ایجاد خواهد کرد. قسمت کوچکی از رگ های وابران بریده و حذف خواهد شد.

پزشک اورولوژیست می تواند انتهای رگ ها را با کاتر ببند و محل های برش را بخیه بزند. سپس پزشک از طریق یک برش دیگر بر روی کیسه بیضه یا همان برش قبلی، همین عمل را بر روی بیضه دیگر نیز انجام خواهد داد.

برای هر دو بیضه هنگامی که رگ های وابران بسته شدند، پزشک از چند بخیه یا چسب پوست جهت بستن برش های روی کیسه بیضه استفاده خواهد کرد.

جراحی برگشت وازکتومی

وازکتومی

در روش وازکتومی بدون تیغ جراحی، سوراخ کوچکی در یک سمت از کیسه بیضه ایجاد می شود. فردی که عمل را انجام می دهد رگ وابران را پیدا کرده و از سوراخ بیرون می آورد. رگ وابران سپس بریده شده و قسمت کوچکی از آن حذف خواهد شد. انتهای رگ وابران سوزانده یا گره زده خواهد شد و رگ به جای خود بازگردانده می شود. سپس این فرایند بر روی بیضه دیگر نیز تکرار خواهد شد.

از آنجایی که سوراخ های به وجود آمده بسیار کوچک هستند نیازی به بخیه نیست. پس از عمل وازکتومی ، بسیاری از افراد در همان روز به خانه برگشته و در کمتر از یک هفته به طور کامل بهبود می یابند.

عمل وازکتومی چه مقدار موثر است؟

وازکتومی یکی از موثرترین روش های پیشگیری از بارداری است. آمارها نشان می دهند که در سال اول پس از وازکتومی، در هر 10.000 زوج، تنها 15 تا 20 زوج، بارداری را تجربه خواهند کرد.

جهت مقایسه باید گفت هر ساله در استفاده از کاندوم از هر 10.000 زوج، 1400 زوج و در استفاده از قرص های پیشگیری خوراکی از 10.000 زوج، 500 زوج بارداری را تجربه خواهند کرد.

بلافاصله بعد از انجام عمل، وازکتومی به طور کامل موثر نیست و فرد باز هم نیاز به استفاده از روش های دیگر پیشگیری از بارداری، جهت پاکسازی اسپرم های باقی مانده در منی دارد. این پاکسازی 15 تا 20 انزال یا حدودا 3 ماه به طول خواهد انجامید. حتی پس از آن نیز 1 نفر در هر 5 مرد در منی خود اسپرم خواهد داشت و باید جهت پاکسازی کامل اسپرم ها مدت زمانی بیشتری صبر کند.

پزشک پس از عمل جراحی، منی فرد را از نظر وجود اسپرم در آن، بررسی خواهد کرد. به محض اینکه تعداد اسپرم ها در منی فرد به صفر رسید، او می تواند وازکتومی خود را روشی موثر جهت پیشگیری از بارداری در نظر گیرد. اما تا قبل از آن زمان، فرد باید از دیگر روش های پیشگیری از بارداری جهت باردار نکردن شریک جنسی خود استفاده کند.

عوارض وازکتومی در مردان

با اینکه وازکتومی عملی ایمن و بسیار موثر است، اما مردان باید از مشکلاتی که پس از جراحی و در طول زمان ممکن است به سراغ آنها برود، آگاه باشند.

خطرات جراحی

پس از جراحی، بسیاری از مردان ناراحتی، کبودی و مقداری تورم را تجربه خواهند کرد که همگی این علائم ظرف مدت 2 هفته رفع می شوند. مشکلاتی که پس از جراحی رخ داده و نیاز به بررسی توسط پزشک دارند، شامل موارد زیر می شوند:

  • هماتوم از عوارض وازکتومی در مردان

 خونریزی در زیر پوست که می تواند به تورمی دردناک منجر شود.

  • عفونت از عوارض وازکتومی در مردان

 تب، قرمزی کیسه بیضه و حساسیت به لمس که نشانه هایی از عفونت هستند.

دیگر خطرات

احتمال وقوع دیگر مشکلات کم است اما با این حال می توانند اتفاق افتند. این مشکلات شامل موارد زیر می شوند:

  • ایجاد شدن یک توده در کیسه بیضه به نام گرانولوما

این مورد ناشی از نشت اسپرم از رگ های وابران به درون بافت می باشد.

  • دردی مداوم در بیضه ها

 این مورد سندرم درد پس از وازکتومی نامیده می شود و در 10 درصد از مردان رخ می دهد.

  • عدم موفقیت وازکتومی

احتمال ضعیفی برای عدم موفقیت وازکتومی وجود دارد. این مورد می تواند به یک بارداری ناخواسته منجر شود. در هر 1000 وازکتومی که صورت می گیرد 11 مورد در یک بازه زمانی 2 ساله شکست می خورند. نیمی از این شکست ها در سه ماهه اول پس از جراحی رخ می دهند.

احتمال عدم موفقیت وازکتومی به تعدادی از عوامل بستگی دارد. برای مثال، برخی تکنیک های جراحی احتمال شکست بیشتری نسبت به دیگر روش ها دارند.

علاوه بر این، احتمال اینکه دو انتهای بریده شده رشد کرده و به یکدیگر برسند بسیار کم است اما در صورتی که این اتفاق رخ دهد اسپرم ها ممکن است بتوانند به منی وارد شده و بارداری را ممکن سازند.

ناباروری

  • احتمال پشیمانی

 وازکتومی می تواند برای مردان یا زوج هایی که از عدم تمایل خود به داشتن فرزند بیشتر یا به طورکلی داشتن فرزند مطمئن هستند، گزینه خوبی باشد.

مردانی که قبل از سن 30 سالگی وازکتومی می کنند جزو دسته ای از مردان هستند که بیشترین احتمال را جهت تمایل به بازگردانی عمل وازکتومی (وصل کردن دوباره رگ ها) در آینده خواهند داشت.

آیا عمل وازکتومی بر زندگی جنسی فرد تاثیر گذار خواهد بود؟

وازکتومی زندگی جنسی فرد را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. این عمل از آنجایی که تولید هورمون مردانه، تستوسترون، را کمتر نمی کند تمایل جنسی فرد را نیز کاهش نخواهد داد.

همچنین این عمل تاثیری بر روی توانایی نعوظ یا انزال منی نخواهد داشت. از آنجایی که اسپرم ها بخش کوچکی از منی را تشکیل می دهند، فرد در هنگام انزال متوجه تغییری در مقدار منی نخواهد شد.

آیا عمل وازکتومی با سرطان در ارتباط است؟

تحقیقات نشان می دهند که وازکتومی خطر ابتلای یک مرد به سرطان را افزایش نمی دهد. برخی مطالعات صورت گرفته در دهه 90 میلادی به این مطلب اشاره داشتند که مردانی که تحت عمل وازکتومی قرار می گیرند، شانس بیشتری برای مبتلا شدن به سرطان پروستات را نسبت به سایر افراد دارند. هر چند که، یافته های تحقیقات اخیر هیچگونه ارتباطی را بین وازکتومی و سرطان پروستات نشان نداده اند.

در واقع، احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که وازکتومی انجام داده اند نسبت به مردانی که انجام نداده اند کمتر است. همچنین وازکتومی خطر ابتلای فرد به سرطان بیضه را نیز افزایش نمی دهد.

ارتباط وازکتومی و بیماری های جنسی

عمل وازکتومی از فرد در برابر ابتلا یا انتقال هیچ یک از بیماری های جنسی از جمله ایدز محافظت نمی کند. فرد باز هم باید از کاندوم یا دیگر روش های پیشگیری جهت محافظت خود از بیماری های منتقله از راه جنسی، استفاده کند.

وازکتومی قابل برگشت است؟

تقریبا تمامی عمل های وازکتومی قابلیت برگشت دارند. در یک بازگردانی، دو انتهای بریده شده رگ های وابران به هم و یا به قسمتی از بیضه که اسپرم های بالغ در آنجا نگهداری شده، وصل می شوند.

عمل بازگردانی وازکتومی معمولا در یک مرکز عمل های جراحی سرپایی یا بخش عمل سرپایی بیمارستان انجام می شود. جراح می تواند از بیهوشی عمومی نیز استفاده کند.

برای بازگردانی وازکتومی، جراح برش کوچکی در کنار کیسه بیضه خواهد زد و دو انتهای بسته شده رگ های وابران را پیدا خواهد کرد. سپس نمونه مایعی از نزدیک ترین انتها به بیضه گرفته خواهد شد تا وجود اسپرم در آن بررسی شود. اگر اسپرم در مایع یافت شود، دو انتهای بسته شده رگ های وابران می توانند دوباره به هم وصل شوند.

بسیاری پزشکان این بازگردانی را از طریق روشی ریز جراحی (microsurgical) انجام خواهند داد. در اینجا، از یک میکروسکوپ پر قدرت جهت بزرگ نمایی دو انتهای رگ های وابران استفاده می شود. این کار جراح را قادر می سازد تا از بخیه های کوچک تری (به کوچکی یک مژه) استفاده کند و سبب کمتر شدن جای زخم می شود.

عمل جراحی

روش جراحی میکروسکوپیک در 75 تا 99 درصد از عمل های بازگردانی، اسپرم ها را به منی باز می گرداند. اگر هیچ اسپرمی در مایع منی یافت نشود، انسدادی در اپیدیدیم یا رگ های وابران وجود دارد. جراح برای حل این مشکل با وصل کردن قسمت بالایی رگ های وابران به اپیدیدیم این انسداد را دور می زند. این فرایند شامل درگیری بیشتری می باشد اما احتمال موفقیتی تقریبا یکسان با بازگردانی استاندارد وجود دارد. بهبود از عمل بازگردانی معمولا 1 تا 3 هفته به طول می انجامد.

همانند وازکتومی در این عمل نیز وجود عوارض ناشی از عمل ممکن می باشد. بسیاری از مردانی که تحت عمل بازگردانی وازکتومی قرار گرفته اند ناراحتی هایی مشابه یا کمتر نسبت به دوران بهبودی پس از وازکتومی را بیان می کنند.

دوره بازگشت اسپرم پس از اتصال دوباره لوله ها

حدودا 3 ماه پس از جراحی، اسپرم ها شروع به ظاهر شدن در منی می کنند. با این حال، اگر جراح مجبور به دور زدن انسداد در حین عمل باشد، آشکار شدن دوباره اسپرم ها می تواند تا 15 ماه طول بکشد..

به طور میانگین، دستیابی به بارداری یک سال بعد از عمل بازگردانی وازکتومی به طول می انجامد. با این حال، یک بازگردانی موفق (برگشت دوباره اسپرم به مایع منی) تضمین کننده بارداری نمی باشد.

در صورتی که بازگردانی مدت کوتاهی پس از عمل وازکتومی انجام شود، احتمال بازگشت باروری و بارداری در بالاترین میزان خود قرار می گیرد. احتمال بازگشت باروری و بارداری همگام با افزایش زمان بین عمل وازکتومی و عمل بازگردانی آن، کاهش می یابد.

هزینه عمل وازکتومی مردان چقدر است؟

تا پیش از سال 90 وازکتومی برای مردان بالای 50 سال که دو فرزند داشتند، به طور رایگان انجام میشد. اما اکنون هزینه عمل وازکتومی مردان به صورت آزاد، حدود 1.5 میلیون تومان است.

شرایط عمل وازکتومی

چه کسانی می توانند وازکتومی کنند؟ به طور کلی عمل وازکتومی بر اساس انتخاب فرد انجام می شود. اما پزشکان معمولان برای افراد کمتر از 50 سال و همچنین کسانی که فرزندی ندارند یا فقط 1 فرزند دارند، این عمل را توصیه نمی کنند. توصیه می شود پیش از عمل وازکتومی آقایان، حتما با همسر و همچنین مشاور خانواده مشورت کنید.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ماهر سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من حدود ۱۵سال پیش عمل واریکوسل انجام دادم
    الان برای وازکتومی میتونم اقدام کنم به مشکلی بر نمیخورم؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام منعی ندارد
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشید
    من به ۲دکتر فوق تخصص مراجعه کردم
    یک نفر گفته نیاز به جراحی نیس و یک دکتر گفته جراحی واریکوسل انجام بدم
    من بیضه راستم رو هم ۵سال پیش به خاطر تورشن تخلیه کردم
    الان نمیدونم جراحی کنم یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام بستگی به جواب آزمایش اسپرم دارد
  • تصویر کاربر لیلا یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 943 مشاهده پرسش
    با سلام برای عمل وازکتومی َشوهرم همراه با هزینه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 758 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید.. در حال حاضر هزینه عمل وازکتومی چقدر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۶ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر پژمان جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 776 مشاهده پرسش
    سلام.من ۲۰ روز پیش عمل واریکوسل انجام دادم بیضه ی چپ گرید ۳ و راست گرید ۲ ولی بعد از گذشت این مدت هنوز بیضه درد دارم و محل عمل و کشیدن بخیه ها درد احساس درد وجود داره.عادیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلامدرد بعد از جراحی واریکوسل تا ۲ ماه عادی هست
  • تصویر کاربر مانی جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 642 مشاهده پرسش
    علت درد بیضه بعدازعمل وازکتومی بعداز سه هفته وقرص هم مصرف شده ولی همچنان درد هست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام بهتر است با جراح خود مشورت کنید
  • تصویر کاربر mzah دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 657 مشاهده پرسش
    سلام،من ۴۰ سالمه و۳تا فرزند دارم،میخوام عمل وازکتومی انجام بدم،باید کجا و چه کاری انجام بدم.
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Zeynb جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 369 مشاهده پرسش
    سلام شوهر من ۴۴ سالشه و به گفته خودش ۱۰ سال پیش عمل وازکتومی انجام داده و من الان باردارم ایا بر میگرده و میشه باردار شد چون خودش زیر بار نمیره که ممکنه برگرده و باردار شه من خودمم ۱۹ سالمه و در اصلا چطوری مطمعن شم این عملو انجام داده ؟ (ممنونم از شماا اگه جواب منو بدید )
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام امکان برگشت وازکتومی هست
  • تصویر کاربر مصطفی جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام من ۴ ماه پیش عمل برگشت وازگتومی کردم رفتم ازمایش اسپرم دادم گفتن نداری پیش دکتر رفتم گفته عفونت کرده خودش بسته شده راهش گفته دوباره باید عمل کنی ایا هیچ راهی نیست اون عفونت بره از تو لوله بعد وقتی ارضا میشم همون رگه میسوزه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۴ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام بهتر است طبق نظر پزشک معالج انتی بیوتیک مصرف کنید
  • تصویر کاربر م.ح.ر شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 692 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید
    با عرض پوزش ، موضوعی ذهن منو درگیر کرده ، پسری 16-17 ساله هستم که متوجه شده ام غده مانندی به اندازه عدس و بدون درد در بالای بیضه ی چپ وجود دارد. هیچ دردی و هیچ اختلالی در ارضای جنسی ندارم. سنگینی هم ندارد و فشاری بر روی بیضه نیست و فقط از این میترسم که در آینده مشکل ایجاد کند. آیا نیاز به معاینه توسط پزش یا حتی جراحی هست ؟
    ممنون میشم جواب بدید .
    1. تصویر کاربر م.ح.ر یکشنبه ۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر پاسخ نمیدهید ؟
    2. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام احتمالا کیست بیضه هست هر چند بهتر است معاینه شوید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر