افتادگی بیضه + راه های درمان افتادگی بیضه ها

آخرین بروزرسانی: 13 آبان 1402

در این مقاله می خوانید
بسیاری از مردان در زمانی که پا به سن می گذارند و مسن تر می شوند، متوجه این نکته می شوند که کیسه بیضه در آنها آویزان تر می شود و از فرم جوانی خود خارج می شود. این پروسه ممکن است از زمان نوجوانی نیز شروع شود.

آویزان شدن تدریجی بیضه سیر طبیعی پیر شدن است و الزاما نشان دهنده این نیست که در اسکروتوم ( اسکروتوم: کیسه ای که بیضه ها درون آن قرار دارند) و بیضه ها مشکلی وجود دارد. اگر در کیسه بیضه، شواهدی از ورم کردن، جمع شدن مایع، تغییر شکل و یا لمس توده وجود داشته باشد، باید حتما به متخصص اورولوژی مراجعه شود.

علت افتادگی بیضه ها

بیضه ها به طور طبیعی برای نگه داشتن دمای مناسب به منظور تولید اسپرم از بدن فاصله گرفته و آویزان هستند ( دمای مناسب برای تولید اسپرم 3 الی 4 درجه کمتر از دمای بدن است ). در زمانی که دمای بدن به بالاتر از 37 درجه برسد، بیضه ها برای تامین دمای پایین تر نیاز به فاصله گرفتن از بدن دارند.

رفلکس عضله کرماستر ( یکی از عضلات در کشاله ران ) کنترل نزدیکی بیضه ها به ناحیه کشاله ران را به منظور تامین دمای ثابت، به عهده دارد. پس در هنگام سرما و همچنین در طول برانگیختگی و نزدیکی جنسی تمایل به نزدیک شدن به بدن را دارند و در گرما از بدن فاصله می گیرند.

به خاطر داشته باشید که برخی از مردان به طور طبیعی بیضه های آویزان تری نسبت به بقیه دارند. الاستیسیتی پوست (قدرت ارتجاعی پوست) در هر فرد متفاوت است و افراد در روند پیر شدن، دچار کاهش کشسانی پوست می شوند و این امر سبب چین و چروک می شود و در نتیجه بیضه ها نسبت به حالت جوانی آویزان تر می شود.

آیا روش جراحی برای افتادگی بیضه ها وجود دارد؟

اگر علت افتادگی بیضه ها به علت بیماری های بیضه و عروق آن نباشد ( مانند هیدروسل، واریکوسل و… ) و صرفا به علت کاهش قدرت ارتجاعی پوست باشد، عمل اسکروتوپلاستی یا اسکروتال ریداکشن ( Scrotal Reduction ) انجام می گیرد. در این اعمال جراحی، پوست های اضافه از کیسه بیضه ها برداشته می شود که این امر در نهایت باعث کاهش افتادگی بیضه ها و بالا رفتن کیسه بیضه می شود.

سرطان بیضه

مهم ترین مساله ای که در رابطه با افتادگی بیضه چیست؟

با توجه به مطالب گفته شده، مهم ترین مساله ای که در افتادگی بیضه در هر بازه سنی باید توجه داشت، واریکوسل می باشد. واریکوسل در تعریف بسیار کوتاه، به گشاد شدن و اتساع ورید های کیسه بیضوی می گویند.

چه گزینه های درمانی برای واریکوسل وجود دارد؟

واریکوسل معمولا به صورت درد بیضه و احساس کردن توده ای در بالای بیضه ها می باشد که به صورت کیسه ای از کرم ها تشبیه می شود. اگر به صورت توده غیر دردناک بالای بیضه ها باشد پزشک به راحتی آن را لمس می کند. اگر شک به وجود واریکوسل باشد و در معاینه مشخص نشود، به کمک سونوگرافی، ورید های حجیم و بزرگ شده را می یابند.

درمان واریکوسل در تمامی افراد لازم نیست. بسیاری از مردان قادر به باروری بدون هیچ درمانی می باشند (که البته به درجه درگیری ورید ها و شدت واریکوسل بستگی دارد). اگر واریکوسل باعث درد، از بین رفتن بیضه ها یا ناباروری شود و یا اگر با تکنیک های کمک باروری قصد بچه دار شدن داشته باشید، نیاز به جراحی واریکوسل دارید. هدف اصلی جراحی کمک به طبیعی شدن جریان خون در ورید های بیضوی و اصلاح تولید اسپرم می باشد. معایب عمل جراحی شامل موارد زیر می باشد:

  • تجمع مایع در اطراف بیضه ها (هیدروسل)
  • عود واریکوسل
  • عفونت
  • آسیب شریان بیضه در حین عمل

روش های درمان واریکوسل

در کل دو روش کلی برای عمل واریکوسل وجود دارد، جراحی به روش میکروسکوپیک (درمان سرپایی) و جراحی باز یا لاپاراسکوپیک. لازم به ذکر است معمولا جراحی برای واریکوسل گرید 2 به بالا تجویز شده و برای درمان واریکوسل خفیف معمولا دارو درمانی و روش های پیشگیری از عود توصیه میشود.

❇ جراحی میکروسکوپیک (واریکوسلکتومی میکروسرجری)

این عمل به وسیله میکروسکوپ های جراحی که به پزشک قدرت عمل با اجرای دقیق تر بر روی ناحیه عمل را می دهد، انجام می گیرد. در مقایسه با دیگر روش ها، داراری کمترین عوارض و بیشترین دقت و رضایت است. هم چنین برای انجام این جراحی نیازی به بیهوشی عمومی نبوده و تحت بی حسی موضعی قابل انجام است. بیمار دو تا سه روز پس از این عمل قادر به انجام فعالیت نرمال و سبک خواهد بود و پس از 2 تا 3 هفته، اگر به خوبی بتواند فعالیت های قوی تر را تحمل کند، می تواند ورزش کند. درد پس از عمل معمولا خفیف می باشد اما ممکن است برای روزها تا هفته ها باقی بماند.

همچنین پس از عمل به بیمار توصیه می شود که از نزدیکی جنسی برای یک دوره زمانی متوسط پرهیز نماید (غالبا ١٠ روز تا ٢ هفته پس از جراحی) اغلب چندین ماه پس از جراحی زمان می برد تا بهبودی در کیفیت اسپرم های بیمار که به وسیله آزمایش آنالیز مایع منی مشخص می شود، دیده شود. این موضوع به این دلیل است که به طور تقریبی زمانی حدود 3 ماه برای تولید و رشد اسپرم های جدید لازم است.

جراحی پروستات

❇ عمل لاپاروسکوپی

 در این عمل پزشک به منظور رسیدن به وریدهای غیر طبیعی از دستگاه لاپاراسکوپی استفاده می کنند. به وسیله برش کوچکی که در قسمت پایین شکم داده می شود، دستگاه کوچکی که اجازه جراحی را به پزشک می دهد به داخل محل عمل عبور داده می شود. این عمل نیاز به بی هوشی عمومی دارد.

❇ آمبولیزاسیون از طریق پوست

این عمل امروزه به علت پیشرفت روش های جراحی به طور گسترده استفاده نمی شود. در این عمل به وسیله تزریق ماده ایجاد کننده اسکار در مسیر ورید غیرطبیعی باعث طبیعی شدن جریان خون می شود.

مراقبت های لازم پس از عمل واریکوسل

بیمار پس از عمل جراحی میکروسرجری، پس از 2 تا 3 روز قادر به انجام کارهای روزانه و نرمال خود خواهد بود. اگر کار همراه با فعالیت فیزیکی سنگین یا برداشتن اشیا سنگین باشد، ممکن است هفته ها طول بکشد تا به حالت قبل بازگردد. پس از عمل، تورم و یا کبودی در محل کشاله ران و یا کیسه بیضه ها ممکن است دیده شود. درد مختصر در محل کشاله ران برای 3 تا 6 هفته ممکن است وجود داشته باشد. همچنین پزشک یک محافظت کننده ورزشی تجویز می کند که بیمار  برای دو هفته پس ازعمل باید آنرا بپوشد.

تغذیه پس از عمل جراحی مانند برنامه غذایی نرمال فرد می باشد و نیاز به مصرف ماده غذایی خاصی نیست.

برای از بین بردن درد مختصر پس از عمل از مسکن های معمول مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می توان استفاده نمود.

همچنین پس از سه ماه پس از عمل جراحی بیمار باید آزمایش آنالیز مایع منی یا Semen Analysis بدهد که توانایی تولید اسپرم و کیفیت و کمیت اسپرم های جدید سنجیده شود. به بیمار توصیه می شود جهت افزایش تاثیر جراحی و افزایش کیفیت اسپرم ها از مصرف دخانیات پرهیز کند و سعی در خنک نگه داشتن بیضه خود داشته باشد (پس از طی دوره نقاهت لباس زیر تنگ نپوشد، از حمام داغ طولانی مدت، سونا و جکوزی استفاده نکند، پس از هر بار استفاده از دستشویی بیضه های خود را با آب سرد ماساژ دهد).

⚠️ برای مشاهده جراحی میکروسکوپیک بیضه های فردی با سابقه ی واریکوسل روی لینک زیر کلیک کنید:

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب من مدتی است که پوسته بیضه هام افتادگی داره ودرددارم وزمانی که چرب میکنم ولباس زیرچسب میپوشم دردی ندارم ومدت ۲سال هست برای بچه دارشدن اقدام کردم نتیجه ای نگرفتم آزمایش اسپرم هم دادم دکتراگفتن موردی نداره ولی همچنان درددرپوست بیضه دارم ۴۳سال سن دارم ودچاربیماری دیابت نوع۲هستم لطفاراهنمایی کنین ضمنامشکل هم درنعوظ دارم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر TVshow یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز ، بنده ۱۷ سالمه و حدود ۲ ماه هست که متوجه شدم بیضه چپم خود به خود می چرخه و رگ هاش میزنه بیرون و کلا شکلش عجیب و قریب میشه ولی دردی نداره ، سونو گرافی هم کردم گفتن هیچ مشکلی نداری پیش ۲ تا دکتر هم رفتم اون ها هم همین رو گفتن ، می خواستم بدونم که چرا بیضه فقط بیضه چپ می چرخه و بعضی وقت ها صاف میشه و راستیه اصلا تکون نمی خوره ، اگه میشه بگید که آیا بیضه چند دور باید بچرخه تا دردش شروع بشه چون انگار با یک نصفه دور زدنش درد نمی گیره شاید یک دور زده و می خواد برگرده ولی نصفه بر می گرده و بعد باز برمی گرده به همون یک دور زده شده ، لطفا جواب رو به طور کامل دهید .
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام شما مشکلی ندارید استرس نداشته باشید
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام ، بیضه راست من خیلی بزرگ تر از بیضه چپ و این که منحنی زیاد داره و بیضه چپ من همیشه آویزون هست، ۴سال ،ترسیدم چون دوستم رفته دکتر گفت مهم این مسئله ،وبه خاطر کرونا نرفتم ،چکنم، آلت تناسلی من خیلی کوچک ،وسنم ۲۱هست
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر Petros یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام
    بیضه سمت چپ من کمی پایین تر و عقب تر از بیضه راست قرار داره
    خواستم بپرسم خطرناکه این مورد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۹ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،خیر
  • تصویر کاربر Petros چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    سلام
    بیضه سمت چپ من کمی پایین تر و عقب تر از بیضه راست قرار داره
    خواستم بپرسم خطرناکه این مورد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام،خیر
  • تصویر کاربر اراده چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام ..من پوست بیضه هام از زمانی که یادم میاد افتاده بوده اما هیچ مشکلی در بیضه هام نیس غده هم نداره میخوام بدونم اگه بخوام اقدام کنم چه نوع عملی میخواد انجام بشه ایا عوارض داره و اینکه شکل عمل جراحی چطوره ممنکن
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ابتدا باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر Reza چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 308 مشاهده پرسش
    با سلام
    اقای دکتر بیضه چپ من کمی پایین تر از بیضه سمت راست قرار دارد و کمی هم کوچک تر.ایا این نشانه ی یک بیماری است؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خیر تا ۲۰٪ اختلاف سایز بین دو بیضه طبیعی است
  • تصویر کاربر Yas چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 652 مشاهده پرسش
    سلام
    ببخشید میخواستم بدونم علائم و عوراض جابه جایی بیضه چیه ؟ ممکن در اینده دچار مشکل کنه؟ بعد ببخشید کسی که خودارضائی میکنه این در اینده ممکن روی فرزندش تاثیر بزاره یا به اصطلاح بچه عقب مونده در بیاد یا خود ارضائی ممکن روی تعداد کرموزوم ها تاثیر بزاره اگه تاثیر گزاره داروی اون چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خود ارضایی تاثیری روی فرزند ندارد
  • تصویر کاربر Amir یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام
    ببخشید ممنون از راهنمایی که بابت سوال قبل کردید حالا میخواستم بدونم عوارض علائم ان چیه بعد میخواستم بدونم کسی که خودارضائی میکنه امکان داره بچه ناقص یا عقب مونده بشه
    داروی هست که بتونه این اسپرم های از دست رفته رو دوباره برگردونه یا ممکن به کرومزوم های بدن اسیب بزنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام خود ارضایی از نظر فیزیکی مشکلی ایجاد نمیکند
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید..میخواستم بدونم ..بیضه ها برای فرایند اسپرم سازی و بقیه وظایفشون..لازمه حتما ب حالت عمودی باشن یا افقی هم طبیعی هست؟احساس میکنم کیسه بیضم زیاد افزایش حجم نمیده..یعنی وقتی هم ک کاملا افتاده هست بازم بیضه هام کاملا عمود اویزون نیستن..کمی زاویه دارن..بیضه هام رشد کرده ولی خود کیسه رشد نکرده ک بیضه ها از الت فاصله بگیرن و زیادی نزدیک بدن هستن..سونو هم انجام دادم همه چی طبیعی ولی اسپرم نمیسازن بیضه هام..
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۱۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بعید است فرمایش شما درست باشد محض اطمینان آزمایش اسپرم انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر