افتادگی بیضه + راه های درمان افتادگی بیضه ها

آخرین بروزرسانی: 13 آبان 1402

در این مقاله می خوانید
بسیاری از مردان در زمانی که پا به سن می گذارند و مسن تر می شوند، متوجه این نکته می شوند که کیسه بیضه در آنها آویزان تر می شود و از فرم جوانی خود خارج می شود. این پروسه ممکن است از زمان نوجوانی نیز شروع شود.

آویزان شدن تدریجی بیضه سیر طبیعی پیر شدن است و الزاما نشان دهنده این نیست که در اسکروتوم ( اسکروتوم: کیسه ای که بیضه ها درون آن قرار دارند) و بیضه ها مشکلی وجود دارد. اگر در کیسه بیضه، شواهدی از ورم کردن، جمع شدن مایع، تغییر شکل و یا لمس توده وجود داشته باشد، باید حتما به متخصص اورولوژی مراجعه شود.

علت افتادگی بیضه ها

بیضه ها به طور طبیعی برای نگه داشتن دمای مناسب به منظور تولید اسپرم از بدن فاصله گرفته و آویزان هستند ( دمای مناسب برای تولید اسپرم 3 الی 4 درجه کمتر از دمای بدن است ). در زمانی که دمای بدن به بالاتر از 37 درجه برسد، بیضه ها برای تامین دمای پایین تر نیاز به فاصله گرفتن از بدن دارند.

رفلکس عضله کرماستر ( یکی از عضلات در کشاله ران ) کنترل نزدیکی بیضه ها به ناحیه کشاله ران را به منظور تامین دمای ثابت، به عهده دارد. پس در هنگام سرما و همچنین در طول برانگیختگی و نزدیکی جنسی تمایل به نزدیک شدن به بدن را دارند و در گرما از بدن فاصله می گیرند.

به خاطر داشته باشید که برخی از مردان به طور طبیعی بیضه های آویزان تری نسبت به بقیه دارند. الاستیسیتی پوست (قدرت ارتجاعی پوست) در هر فرد متفاوت است و افراد در روند پیر شدن، دچار کاهش کشسانی پوست می شوند و این امر سبب چین و چروک می شود و در نتیجه بیضه ها نسبت به حالت جوانی آویزان تر می شود.

آیا روش جراحی برای افتادگی بیضه ها وجود دارد؟

اگر علت افتادگی بیضه ها به علت بیماری های بیضه و عروق آن نباشد ( مانند هیدروسل، واریکوسل و… ) و صرفا به علت کاهش قدرت ارتجاعی پوست باشد، عمل اسکروتوپلاستی یا اسکروتال ریداکشن ( Scrotal Reduction ) انجام می گیرد. در این اعمال جراحی، پوست های اضافه از کیسه بیضه ها برداشته می شود که این امر در نهایت باعث کاهش افتادگی بیضه ها و بالا رفتن کیسه بیضه می شود.

سرطان بیضه

مهم ترین مساله ای که در رابطه با افتادگی بیضه چیست؟

با توجه به مطالب گفته شده، مهم ترین مساله ای که در افتادگی بیضه در هر بازه سنی باید توجه داشت، واریکوسل می باشد. واریکوسل در تعریف بسیار کوتاه، به گشاد شدن و اتساع ورید های کیسه بیضوی می گویند.

چه گزینه های درمانی برای واریکوسل وجود دارد؟

واریکوسل معمولا به صورت درد بیضه و احساس کردن توده ای در بالای بیضه ها می باشد که به صورت کیسه ای از کرم ها تشبیه می شود. اگر به صورت توده غیر دردناک بالای بیضه ها باشد پزشک به راحتی آن را لمس می کند. اگر شک به وجود واریکوسل باشد و در معاینه مشخص نشود، به کمک سونوگرافی، ورید های حجیم و بزرگ شده را می یابند.

درمان واریکوسل در تمامی افراد لازم نیست. بسیاری از مردان قادر به باروری بدون هیچ درمانی می باشند (که البته به درجه درگیری ورید ها و شدت واریکوسل بستگی دارد). اگر واریکوسل باعث درد، از بین رفتن بیضه ها یا ناباروری شود و یا اگر با تکنیک های کمک باروری قصد بچه دار شدن داشته باشید، نیاز به جراحی واریکوسل دارید. هدف اصلی جراحی کمک به طبیعی شدن جریان خون در ورید های بیضوی و اصلاح تولید اسپرم می باشد. معایب عمل جراحی شامل موارد زیر می باشد:

  • تجمع مایع در اطراف بیضه ها (هیدروسل)
  • عود واریکوسل
  • عفونت
  • آسیب شریان بیضه در حین عمل

روش های درمان واریکوسل

در کل دو روش کلی برای عمل واریکوسل وجود دارد، جراحی به روش میکروسکوپیک (درمان سرپایی) و جراحی باز یا لاپاراسکوپیک. لازم به ذکر است معمولا جراحی برای واریکوسل گرید 2 به بالا تجویز شده و برای درمان واریکوسل خفیف معمولا دارو درمانی و روش های پیشگیری از عود توصیه میشود.

❇ جراحی میکروسکوپیک (واریکوسلکتومی میکروسرجری)

این عمل به وسیله میکروسکوپ های جراحی که به پزشک قدرت عمل با اجرای دقیق تر بر روی ناحیه عمل را می دهد، انجام می گیرد. در مقایسه با دیگر روش ها، داراری کمترین عوارض و بیشترین دقت و رضایت است. هم چنین برای انجام این جراحی نیازی به بیهوشی عمومی نبوده و تحت بی حسی موضعی قابل انجام است. بیمار دو تا سه روز پس از این عمل قادر به انجام فعالیت نرمال و سبک خواهد بود و پس از 2 تا 3 هفته، اگر به خوبی بتواند فعالیت های قوی تر را تحمل کند، می تواند ورزش کند. درد پس از عمل معمولا خفیف می باشد اما ممکن است برای روزها تا هفته ها باقی بماند.

همچنین پس از عمل به بیمار توصیه می شود که از نزدیکی جنسی برای یک دوره زمانی متوسط پرهیز نماید (غالبا ١٠ روز تا ٢ هفته پس از جراحی) اغلب چندین ماه پس از جراحی زمان می برد تا بهبودی در کیفیت اسپرم های بیمار که به وسیله آزمایش آنالیز مایع منی مشخص می شود، دیده شود. این موضوع به این دلیل است که به طور تقریبی زمانی حدود 3 ماه برای تولید و رشد اسپرم های جدید لازم است.

جراحی پروستات

❇ عمل لاپاروسکوپی

 در این عمل پزشک به منظور رسیدن به وریدهای غیر طبیعی از دستگاه لاپاراسکوپی استفاده می کنند. به وسیله برش کوچکی که در قسمت پایین شکم داده می شود، دستگاه کوچکی که اجازه جراحی را به پزشک می دهد به داخل محل عمل عبور داده می شود. این عمل نیاز به بی هوشی عمومی دارد.

❇ آمبولیزاسیون از طریق پوست

این عمل امروزه به علت پیشرفت روش های جراحی به طور گسترده استفاده نمی شود. در این عمل به وسیله تزریق ماده ایجاد کننده اسکار در مسیر ورید غیرطبیعی باعث طبیعی شدن جریان خون می شود.

مراقبت های لازم پس از عمل واریکوسل

بیمار پس از عمل جراحی میکروسرجری، پس از 2 تا 3 روز قادر به انجام کارهای روزانه و نرمال خود خواهد بود. اگر کار همراه با فعالیت فیزیکی سنگین یا برداشتن اشیا سنگین باشد، ممکن است هفته ها طول بکشد تا به حالت قبل بازگردد. پس از عمل، تورم و یا کبودی در محل کشاله ران و یا کیسه بیضه ها ممکن است دیده شود. درد مختصر در محل کشاله ران برای 3 تا 6 هفته ممکن است وجود داشته باشد. همچنین پزشک یک محافظت کننده ورزشی تجویز می کند که بیمار  برای دو هفته پس ازعمل باید آنرا بپوشد.

تغذیه پس از عمل جراحی مانند برنامه غذایی نرمال فرد می باشد و نیاز به مصرف ماده غذایی خاصی نیست.

برای از بین بردن درد مختصر پس از عمل از مسکن های معمول مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می توان استفاده نمود.

همچنین پس از سه ماه پس از عمل جراحی بیمار باید آزمایش آنالیز مایع منی یا Semen Analysis بدهد که توانایی تولید اسپرم و کیفیت و کمیت اسپرم های جدید سنجیده شود. به بیمار توصیه می شود جهت افزایش تاثیر جراحی و افزایش کیفیت اسپرم ها از مصرف دخانیات پرهیز کند و سعی در خنک نگه داشتن بیضه خود داشته باشد (پس از طی دوره نقاهت لباس زیر تنگ نپوشد، از حمام داغ طولانی مدت، سونا و جکوزی استفاده نکند، پس از هر بار استفاده از دستشویی بیضه های خود را با آب سرد ماساژ دهد).

⚠️ برای مشاهده جراحی میکروسکوپیک بیضه های فردی با سابقه ی واریکوسل روی لینک زیر کلیک کنید:

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عزیز یکشنبه ۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز سوالم اینه که مدت دو هفته ای هست که فقط در ناحیه دو تا بیضه هام درد خفیفی احساس میکنم 41 سالمه ( درضمن هیچ علایم دیگری ندارم) با توجه به اینکه شهرستان میشینم و امکان دسنرسی به دکتر متخصص کلیه و یا اور لوژ ندارم ( فقط دسترسی به متخصص داخلی ) میتونم مراجعه کنم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام،اکثرا منشا این دردها التهاب بیضه است که خود بخود بر طرف میشود
      در صورت تداوم درد یک سونوگرافی از بیضه انجام دهید
  • تصویر کاربر ناشناس دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    من خیلی کیسه بیضه ام شل شده ۱۳ سالمه و هنوز جنب نشدم میشه خیال منو راحت کنید که مشکل یا بیماریی ندارم؟!
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،در حال حاضر شما هیچ مشکلی ندارید
      اگر تا ۲ سال دیگر علائم بلوغ در شما ظاهر نشد به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 601 مشاهده پرسش
    سلام به شما دکتر عزیز من چند ماه پیش یه ۵ ۶ روزی بیضه سمت راستم هر ۳ ۴ ساعت یک بار یه حالتی ک دردم نمیشه اسمشو گذاشت میومد خوب شد تا اینکه چند وقت پیش یه بار همون حالت حدود ده دیقه اومد بعدش بیضه راستمو دیدم بزرگ تر از بیضه چپم بود که اونم بعد ۱ ۲ روز خوب شد حالا الان یه کیسه ای اندازه نخود بالای بیضم فک کنم طرف سیاهرگ ها هست ک بالا و پایینم میره ک وقتی یذره فشارش میدم درست میشه ایا واریکوسل هست؟خیلی ممنونم ک وقتتونو به من میدید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،احتمال خیلی زیاد اسپرماتوسل(کیست بیضه)است برای تایید تشخیص میتوانید سونوگرافی کنید
  • تصویر کاربر سعيد1346 جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    باسلام بنده حدودسه سال پيش جراحي فتخ سمت زاست داشتم بعدازعمل گفته شدازشورت تنگ استفاده کنم که متاسفانه استفاده نشدازهمان زمان بيضه هايم قدري افتاده است وبعدازرابطه جنسي تيرميکشدآيا راهي براي برگشتن بيضه ها به حالت اول هست ياخير؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا یک سونوگرافی بیضه و نواحی اینگوئینال ۲ طرفه انجام دهید و با جواب ان برای معاینه به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر یاسر جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    سلام .بیضه سمت راست من پایین تر ازبیضه سمت چپ قرار میگیره !پوست بیضه بسیار بسیار چروک و شل شده وبعضی وقتا حتی دردی تو مثانه احساس میشه و فک کنم زگیل های کوچکی هم روی آلت تناسلی هستن!بین ران ها هم شدیداً عرق می‌کنه !حتی اگه مزی هم بیا حتی چند قطره از ناحیه کمر بیش از حد احساس درد می کنم!میشه کمکم کنید برای رضایه خدا
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۶ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا جهت معاینه به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر کیان سه شنبه ۱۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 595 مشاهده پرسش
    سلام من سه ماه پیش عمل واریکوسل انجام دادم حس میکنم بیضه چپم افتادگی دارد و منی ام هم رقیق هست و نسبت به قبل مقدارش کم. لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۱۳ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا یک ازمایش اسپرم انجام داده و جواب انرا برایم بفرستید
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من بیضه سمت چپم پایینتر از راست هست و هیچگونه درد ندارم ایا من واریکوسل دارم؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام،خیر،ارتباطی ندارد واریکوسل خود را به صورت بزرگ شدن و‌متورم شدن رگهای بالای بیضه نشان میدهد
  • تصویر کاربر مجتبی پنجشنبه ۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    چهار روز است بیضه چپ و سمت چپ بدنم درد می کنند ، وقتی دراز می کشد در ساکت می شود و وقتی راه می روم شروع می شود ، برداشت خودم این است که بعد از یک نرمش کمر درد شروع شد ، وقتی روی صندلی می نشینم هم تقریبا درد ساکت می شود ، من چاق هستم یعنی با قد ۱۷۵ وزنم ۹۷ کیلو است
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۹ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،لطفا یک سونوگرافی از بیضه ها و نواحی اینگویینال ۲ طرف انجام دهید و جوابش را برایم بفرستید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۳۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشید
    من بیضه چپم پایین ترر از راست نیست ولی میدونم که واریکوسل دارم چون دوساله که خودارضایی میکنم .مشکل چیه؟
    ممنون
    راستی گفتید که خودارضایی موجب زگیل تناسلی نمیشه.پس این نقطه های ریز روی کلاهک التم که بدون درددند چیه
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق چهارشنبه ۳۰ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام،خود ارضايي سبب واريكوسل و يا زگيل نميشود
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر