افتادگی بیضه + راه های درمان افتادگی بیضه ها

آخرین بروزرسانی: 13 آبان 1402

در این مقاله می خوانید
بسیاری از مردان در زمانی که پا به سن می گذارند و مسن تر می شوند، متوجه این نکته می شوند که کیسه بیضه در آنها آویزان تر می شود و از فرم جوانی خود خارج می شود. این پروسه ممکن است از زمان نوجوانی نیز شروع شود.

آویزان شدن تدریجی بیضه سیر طبیعی پیر شدن است و الزاما نشان دهنده این نیست که در اسکروتوم ( اسکروتوم: کیسه ای که بیضه ها درون آن قرار دارند) و بیضه ها مشکلی وجود دارد. اگر در کیسه بیضه، شواهدی از ورم کردن، جمع شدن مایع، تغییر شکل و یا لمس توده وجود داشته باشد، باید حتما به متخصص اورولوژی مراجعه شود.

علت افتادگی بیضه ها

بیضه ها به طور طبیعی برای نگه داشتن دمای مناسب به منظور تولید اسپرم از بدن فاصله گرفته و آویزان هستند ( دمای مناسب برای تولید اسپرم 3 الی 4 درجه کمتر از دمای بدن است ). در زمانی که دمای بدن به بالاتر از 37 درجه برسد، بیضه ها برای تامین دمای پایین تر نیاز به فاصله گرفتن از بدن دارند.

رفلکس عضله کرماستر ( یکی از عضلات در کشاله ران ) کنترل نزدیکی بیضه ها به ناحیه کشاله ران را به منظور تامین دمای ثابت، به عهده دارد. پس در هنگام سرما و همچنین در طول برانگیختگی و نزدیکی جنسی تمایل به نزدیک شدن به بدن را دارند و در گرما از بدن فاصله می گیرند.

به خاطر داشته باشید که برخی از مردان به طور طبیعی بیضه های آویزان تری نسبت به بقیه دارند. الاستیسیتی پوست (قدرت ارتجاعی پوست) در هر فرد متفاوت است و افراد در روند پیر شدن، دچار کاهش کشسانی پوست می شوند و این امر سبب چین و چروک می شود و در نتیجه بیضه ها نسبت به حالت جوانی آویزان تر می شود.

آیا روش جراحی برای افتادگی بیضه ها وجود دارد؟

اگر علت افتادگی بیضه ها به علت بیماری های بیضه و عروق آن نباشد ( مانند هیدروسل، واریکوسل و… ) و صرفا به علت کاهش قدرت ارتجاعی پوست باشد، عمل اسکروتوپلاستی یا اسکروتال ریداکشن ( Scrotal Reduction ) انجام می گیرد. در این اعمال جراحی، پوست های اضافه از کیسه بیضه ها برداشته می شود که این امر در نهایت باعث کاهش افتادگی بیضه ها و بالا رفتن کیسه بیضه می شود.

سرطان بیضه

مهم ترین مساله ای که در رابطه با افتادگی بیضه چیست؟

با توجه به مطالب گفته شده، مهم ترین مساله ای که در افتادگی بیضه در هر بازه سنی باید توجه داشت، واریکوسل می باشد. واریکوسل در تعریف بسیار کوتاه، به گشاد شدن و اتساع ورید های کیسه بیضوی می گویند.

چه گزینه های درمانی برای واریکوسل وجود دارد؟

واریکوسل معمولا به صورت درد بیضه و احساس کردن توده ای در بالای بیضه ها می باشد که به صورت کیسه ای از کرم ها تشبیه می شود. اگر به صورت توده غیر دردناک بالای بیضه ها باشد پزشک به راحتی آن را لمس می کند. اگر شک به وجود واریکوسل باشد و در معاینه مشخص نشود، به کمک سونوگرافی، ورید های حجیم و بزرگ شده را می یابند.

درمان واریکوسل در تمامی افراد لازم نیست. بسیاری از مردان قادر به باروری بدون هیچ درمانی می باشند (که البته به درجه درگیری ورید ها و شدت واریکوسل بستگی دارد). اگر واریکوسل باعث درد، از بین رفتن بیضه ها یا ناباروری شود و یا اگر با تکنیک های کمک باروری قصد بچه دار شدن داشته باشید، نیاز به جراحی واریکوسل دارید. هدف اصلی جراحی کمک به طبیعی شدن جریان خون در ورید های بیضوی و اصلاح تولید اسپرم می باشد. معایب عمل جراحی شامل موارد زیر می باشد:

  • تجمع مایع در اطراف بیضه ها (هیدروسل)
  • عود واریکوسل
  • عفونت
  • آسیب شریان بیضه در حین عمل

روش های درمان واریکوسل

در کل دو روش کلی برای عمل واریکوسل وجود دارد، جراحی به روش میکروسکوپیک (درمان سرپایی) و جراحی باز یا لاپاراسکوپیک. لازم به ذکر است معمولا جراحی برای واریکوسل گرید 2 به بالا تجویز شده و برای درمان واریکوسل خفیف معمولا دارو درمانی و روش های پیشگیری از عود توصیه میشود.

❇ جراحی میکروسکوپیک (واریکوسلکتومی میکروسرجری)

این عمل به وسیله میکروسکوپ های جراحی که به پزشک قدرت عمل با اجرای دقیق تر بر روی ناحیه عمل را می دهد، انجام می گیرد. در مقایسه با دیگر روش ها، داراری کمترین عوارض و بیشترین دقت و رضایت است. هم چنین برای انجام این جراحی نیازی به بیهوشی عمومی نبوده و تحت بی حسی موضعی قابل انجام است. بیمار دو تا سه روز پس از این عمل قادر به انجام فعالیت نرمال و سبک خواهد بود و پس از 2 تا 3 هفته، اگر به خوبی بتواند فعالیت های قوی تر را تحمل کند، می تواند ورزش کند. درد پس از عمل معمولا خفیف می باشد اما ممکن است برای روزها تا هفته ها باقی بماند.

همچنین پس از عمل به بیمار توصیه می شود که از نزدیکی جنسی برای یک دوره زمانی متوسط پرهیز نماید (غالبا ١٠ روز تا ٢ هفته پس از جراحی) اغلب چندین ماه پس از جراحی زمان می برد تا بهبودی در کیفیت اسپرم های بیمار که به وسیله آزمایش آنالیز مایع منی مشخص می شود، دیده شود. این موضوع به این دلیل است که به طور تقریبی زمانی حدود 3 ماه برای تولید و رشد اسپرم های جدید لازم است.

جراحی پروستات

❇ عمل لاپاروسکوپی

 در این عمل پزشک به منظور رسیدن به وریدهای غیر طبیعی از دستگاه لاپاراسکوپی استفاده می کنند. به وسیله برش کوچکی که در قسمت پایین شکم داده می شود، دستگاه کوچکی که اجازه جراحی را به پزشک می دهد به داخل محل عمل عبور داده می شود. این عمل نیاز به بی هوشی عمومی دارد.

❇ آمبولیزاسیون از طریق پوست

این عمل امروزه به علت پیشرفت روش های جراحی به طور گسترده استفاده نمی شود. در این عمل به وسیله تزریق ماده ایجاد کننده اسکار در مسیر ورید غیرطبیعی باعث طبیعی شدن جریان خون می شود.

مراقبت های لازم پس از عمل واریکوسل

بیمار پس از عمل جراحی میکروسرجری، پس از 2 تا 3 روز قادر به انجام کارهای روزانه و نرمال خود خواهد بود. اگر کار همراه با فعالیت فیزیکی سنگین یا برداشتن اشیا سنگین باشد، ممکن است هفته ها طول بکشد تا به حالت قبل بازگردد. پس از عمل، تورم و یا کبودی در محل کشاله ران و یا کیسه بیضه ها ممکن است دیده شود. درد مختصر در محل کشاله ران برای 3 تا 6 هفته ممکن است وجود داشته باشد. همچنین پزشک یک محافظت کننده ورزشی تجویز می کند که بیمار  برای دو هفته پس ازعمل باید آنرا بپوشد.

تغذیه پس از عمل جراحی مانند برنامه غذایی نرمال فرد می باشد و نیاز به مصرف ماده غذایی خاصی نیست.

برای از بین بردن درد مختصر پس از عمل از مسکن های معمول مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می توان استفاده نمود.

همچنین پس از سه ماه پس از عمل جراحی بیمار باید آزمایش آنالیز مایع منی یا Semen Analysis بدهد که توانایی تولید اسپرم و کیفیت و کمیت اسپرم های جدید سنجیده شود. به بیمار توصیه می شود جهت افزایش تاثیر جراحی و افزایش کیفیت اسپرم ها از مصرف دخانیات پرهیز کند و سعی در خنک نگه داشتن بیضه خود داشته باشد (پس از طی دوره نقاهت لباس زیر تنگ نپوشد، از حمام داغ طولانی مدت، سونا و جکوزی استفاده نکند، پس از هر بار استفاده از دستشویی بیضه های خود را با آب سرد ماساژ دهد).

⚠️ برای مشاهده جراحی میکروسکوپیک بیضه های فردی با سابقه ی واریکوسل روی لینک زیر کلیک کنید:

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

به اشتراک گذاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کند و طبق قوانین امکان تجویز دارو وجود ندارد.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر من در بیضه هام یکم درد حس میکنم ولی خیلی زیاد نیس شکمم یکم درد می‌کنه چند وقت پیش هم اینجوری شد ولی بعد از ۱ روز خوب شد مشکلی که نداره؟ بیضه هام هم یکم سفت شدن
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی انجام دهید
  • تصویر کاربر شادان دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    پدر من پنج ماه پيش عمل فتق كشاله ران انجام دادن بعدش بيضه هاشون تورم شديد داشتن طوريكه نمي تونستن راه برن الان يكي از بيضه ها ها كوچيك و سفت شدن ولي درد ندارن از لحاظ جنسي هم دچار مشكل شدن لطفا راهنمايي فرماييد سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام لطفا سونوگرافی از بیضه ها انجام دهید و به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر رص جمعه ۱۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکتر ایا کیست بیضه میتواند به علت نگهداری خود از تحریک جنسی باشد مثلا انسان نخواهد خود ارضایی کند در موقع دیدن فیلم مستهجن ممنون میشم از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱۶ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام خیر
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 632 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۳۰ سالم هست توی ۱۰ سالگی ضربه به بیضه سمت راستم خورده شد بعد از آن شرو به ورم کردن کرد ودرد ولی تاحالا تحمل کردم ایا راه درمان دارد که به روز اول برگردد یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام احتمالا دچار هیدروسل شده اید بهتر است جراحی کنید
  • تصویر کاربر احد دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    مدتی است جفت بیضه هام درد میکنه
    گاهی راست گاهی چپ گاهی به کشاله ران میزنه
    شل میشه به کشالها میچسبه
    لطفاً راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام با جواب سونوگرافی به مطب مراجعه کنید
  • تصویر کاربر محمود پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 342 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    ببخشید چند وقت پیش من بعد از خودارضایی متوجه شدم که بیضه سمت راستی درد میکنه که بعد از یه چند دقیقه خوب شد

    بعد چند روز احساس کردم که بیضه سمت راستی آویزان تر از بیضه سمت چپی شده
    بعد بالای بیضه سمت راست یه رگ نسبتا ضخیم رو احساس میکنم که من رو نگران کرده

    سونوگرافی تهیه کردم و براتون ارسال میکنم عکساش رو
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سلام سونو شما نرمال است
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 431 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما بنده 35سالم هست بیضه هام خیلی آویزان میشه و بعضی مواقع هم درد در ناحیه بیضه هام دارم الان چهار سال اینجوری شدم که داره بدترم میشه ممنون میشم راهنماییم کنید سپاس فراوان از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام بهتر است معاینه شوید
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام، من شغلم طوری هست که در ماه دو هفته از همسرم دور هستم. در این دو هفته وقتی نیاز جنسی دارم زیر شکمم و اطراف آلت تناسلی دردی رو حس می کنم، این درد در اطراف بیضه ها ببشتر است. وقتی سکس یا خودارضایی می کنم، این درد از بین می رود.
    علت درد چبست و آیا عوارضی دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام بعید است مساله خاصی باشد
  • تصویر کاربر محمود یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت شما آقای دکتر
    الان چند روزی میشه که احساس میکنم بیضه سمت راستی آویزان تر از بیضه سمت چپی هستش و فرم موازی ندارند
    من ۲۱ سالمه و خداروشکر هیچ دردی ندارم
    میخواستم بدونم که آیا خطری داره و میتونه مشکل ساز بشه یا خیر....؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۵ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام تا ۲۰٪ اختلاف در سایز و ارتفاع بیضه ها طبیعی است
    2. تصویر کاربر محمود یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام آقای دکتر بنده سونو گرافی هم گرفتم و به دکتر مراجعه کردم و بهم گفت که یکی از بیضه هام یک الی دو میلیمتر اندازهاشون فرق داره
      میخواستم بدونم که آیا مشکلی داره؟

      و اینکه بیضه سمت راستی من آویزون تر از بیضه سمت چپی هستش
      میخواستم بدونم که آویزونی بیضه سمت راست مشکل سازه؟
      من ۲۱ سالمه و هیج گونه دردی ندارم
    3. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق یکشنبه ۱۶ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام خیر
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱۴ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 860 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من ۳ ماه پیش واریکوسل عمل کردم چپ ولی رگها از بین نرفتن و بیضه چپ گاهی پایین تر از بیضه راست هست و من میخوام وارد نظام بشم آیا مشکل ساز هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر شهریار ناطق شنبه ۱۴ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      سلام ظاهر رگ دلیل بر موفقیت و یا شکست جراحی نیست
درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر