پروستاتیت ( التهاب پروستات ) چگونه درمان میشود؟

پروستاتیت در واقع التهاب غده پروستات می باشد. التهاب می تواند به دلیل یک عفونت و یا علل گسترده دیگری باشد. ۱۰ تا ۱۲ درصد تمام مردان در طول عمر خود حداقل یک نوبت علائم التهاب پروستات را تجربه می کنند.

غده پروستات چیست و چه شکلی دارد؟

غده پروستات بخشی از سیستم باروری مردانه به اندازه یک گردو است که دقیقا زیر مثانه بوده و پیشابراه (مجرای ادراری) را احاطه می کند. کارکرد اصلی این غده تولید مایع منی است که وظیفه انتقال اسپرم را در طول پیشابراه دارد.

التهاب پروستات

التهاب پروستات یکی از شایع ترین مشکلات پروستات در مردان با سن پایین تر از ۵۰ سال می باشد. التهاب پروستات می تواند درگیری حاد و یا یک وضعیت مزمن باشد.

طبقه بندی زیر به خوبی حالات مختلف را توضیح می دهد:

❇ پروستاتیت حاد باکتریال

به وسیله عفونت باکتریایی ایجاد می شود و معمولا به طور ناگهانی شروع می شود و ممکن است علائمی شبیه آنفلوآنزا را به همراه داشته باشد. این وضعیت، شیوع کمتری در ۴ حالت پروستاتیت ها دارد.

❇ پروستاتیت باکتریال مزمن

عفونت عود کننده و مکرر غده پروستات این حالت را توصیف می کند. بین دوره های عود بیماری، بیمار ممکن است علائم خفیف و یا هیچ علامتی را تجربه نکند. درمان موفقیت آمیز  پروستاتیت باکتریال مزمن ممکن است سخت باشد.

❇ پروستاتیت مزمن / سندرم درد مزمن لگن

بیشتر موارد پروستاتیت در این دسته بندی قرار می گیرد. این حالت به صورت التهابی یا غیر التهابی وجود دارد، که بستگی به وجود یا عدم وجود سلول های مبارزه کننده با عفونت در ادرار، مایع منی یا مایع پروستات دارد. اغلب عامل مخصوصی برای بیماری یافت نمی شود. علائم می توانند پدیدار یا پنهان شوند و یا به طور مزمن باقی بمانند.

❇ پروستاتیت التهابی بدون علامت

این وضعیت اغلب به طور تصادفی در طی آزمایش های کلی به منظور درمان ناباروری یا سرطان پروستات تشخیص داده می شود. افرادی که این فرم از بیماری را دارند شکایتی از علائم یا ناراحتی در ناحیه لگن ندارند اما هنوز در مایع پروستات خود شواهدی مبنی بر عفونت را دارند.

علائم التهاب پروستات

علائم همراه با پروستاتیت بر اساس عامل به وجود آورنده آن می توانند تغییر کنند. علائم ممکن است به طور آرام ظاهر شوند یا به سرعت به وجود آیند و به طور سریع بهبود یابند ( بستگی به عامل آن و درمان در دسترس دارد ) یا اینکه برای ماه ها باقی بمانند و مکرر عود کنند. شدت و حدت بالا و همچنین پیشرفت سریع علائم معمولا همراه با پروستاتیت حاد باکتریال همراه است.

التهاب پروستات

علائم زیر ممکن است در التهاب پروستات ظاهر شوند:

• دردناک بودن، سختی در دفع ادرار و یا تکرر ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • درد در کشاله ران، درد در انتهای دستگاه گوارش، درد شکم، درد کمر
  • تب و لرز
  • درد کلی بدن
  • ترشحات خارج شونده از مجرای خروجی ادرار
  • انزال دردناک و یا ناتوانی در نزدیکی

عامل ایجادکننده پروستاتیت چیست؟

پروستاتیت می تواند از طریق نشت کردن باکتری ها به درون غده پروستات از طریق مجرای ادراری (عامل شایع درگیری باکتریایی) و یا از طریق گسترش مستقیم از دستگاه گوارش یا از طریق سیستم لنفاتیک ایجاد شود. همچنین می تواند از طریق ارگانیسم های ایجاد کننده بیماری های مقاربتی مثل عامل سوزاک، کلامیدیا یا HIV ایجاد شود. بقیه ارگانیسم هایی که مسئول عفونت پروستات هستند، در عفونت های مجاری ادراری نیز شریک اند مانند E.Coli. در باقی موارد مخصوصا در پروستاتیت مزمن یک عامل مشخص قابل یافتن نیست.

عوامل مستعد کننده

مردان در تمامی سنین می توانند به پروستاتیت مبتلا شوند، اما امکان درگیری در جوانی و میانسالی بیشتر است. عوامل زیر امکان پیشرفت به سمت پروستاتیت را افزایش می دهند:

• سابقه قبلی پروستاتیت
  • عفونت ادراری اخیر
  • استفاده اخیر از کاتتر ادراری و یا جراحی ارولوژیک اخیر
  • غده پروستات حجیم شده
  • رابطه جنسی از طریق مقعد
  • مشکل آناتومیکی یا عملکردی در دستگاه ادراری
  • کم آب شدن بدن
  • ضربه به ناحیه لگن و یا جراحات ناشی از راندن دوچرخه یا اسب دوانی

بیوپسی پروستات

روش تشخیص التهاب پروستات

پروستاتیت به وسیله آنالیز نمونه ادرار و معاینه غده پروستات به وسیله پزشک تشخیص داده می شود. این معاینه شامل معاینه انگشتی از طریق مقعد که غده پروستات را لمس نموده و هر گونه تغییر در غده را حس می کند، می باشد. گاهی نیاز می شود که پس از لمس پروستات، نمونه مایع پروستات را جمع آوری کنند.

بعضی اوقات ماساژ پروستات به منظور مقایسه نمونه های مایع پروستات قبل و بعد از این مداخله انجام می گیرد. به منظور انجام این مداخله، پزشک غده پروستات را در حین معاینه انگشتی مقعد ماساژ می دهد.

به دلیل اینکه این مداخله باعث آزاد شدن باکتری ها به درون جریان خون می شود، این تست در موارد پروستاتیت حاد باکتریال ممنوع می باشد.

تست های تکمیلی شامل آزمایش کامل خون، پنل الکترولیت ها، کشت خون، نمونه سوآب از ترشحات مجرای ادراری (در صورت ترشح) و تست سطح PSA (آنتی ژن مخصوص پروستات) می باشد. تست PSA که به منظور تست غربالگری سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است در پروستاتیت ها بالا رود.

تست های دیگری که ممکن است برای بررسی بیشتر انجام شود شامل تست اورودینامیک (این تست به منظور چک کردن روند خالی شدن مثانه در حین ادرار است و اینکه پروستاتیت به چه میزان بر روی ادرار کردن تاثیر گذاشته است)، سونوگرافی، CT اسکن، سیستوسکوپی و بیوپسی از پروستات می باشد.

التهاب بیضه یا اورکیت

عوارض پروستاتیت چیست؟

• پروستاتیت های حاد ممکن است به پروستاتیت های مزمن تبدیل شوند.
  • انسداد در مجرای خروجی مثانه یا احتباس ادراری
  • نازایی
  • آبسه در غده پروستات
  • پخش شدن عفونت به جریان خون بدن (باکتریمی / سپسیس)

درمان های خانگی برای کاهش درد و تخفیف علائم پروستاتیت

علاوه بر درمان دارویی که توسط پزشک تجویز می شود، توصیه های زیر درمان طبیعی خانگی است که در هنگام بیماری بهتر است رعایت شود:

• نشستن در لگن آب گرم روزی ٢ تا ٣ بار هر بار به مدت ١٠ دقیقه بطوریکه ناحیه پرینه (ناحیه بین بیضه و مقعد) در تماس مستقیم با آب گرم باشد.
  • پرهیز از مصرف مواد محرک مثانه شامل: الکل، کافئین و همچنین غذاهای تند
  • در مواردی که تشخیص پروستاتیت غیر باکتریال مزمن گذاشته شده است، مطالعات نشان داده است که ماساژ پروستات در تخفیف علائم کمک می کند.
  • اگر اسب سواری و یا دوچرخه سواری می کنید بهتر است تا بهبودی کامل این فعالیت ها را متوقف کنید.
  • طب سوزنی در کاهش درد در افرادی که پروستاتیت دارند، تاثیر دارد.

در آخر باید بدانید که، گرچه پروستاتیت سطح PSA را بالا می برد، اما شواهدی مبنی بر اینکه امکان پیشرفت به سمت سرطان پروستات را داشته باشد، وجود ندارد.

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.